چند میلیون ایرانی زیر خط فقر هستند؟/ توزیع ۱.۶ میلیون تن کالا در طرح کالابرگ فجرانه

معاون امور رفاهی و اقتصادی وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی اظهار داشت: ۱۶ میلیون نفر زیر خط فقر هستند و ۶ میلیون نفر آنها در دستگاه‌های حمایتی و دارای شناسنامه و مددجو هستند.

به گزارش مشرق، علیرضا عسگریان صبح امروز در نشستی خبری با اصحاب رسانه با بیان اینکه در دولت سیزدهم به معیشت مردم توجه ویژه‌ای شد، چراکه تورم و تحریم‌های بی‌رحمانیه باعث ایجاد تنگناهای شد و به همین دلیل دولت به دنبال کمک به صورت‌های مختلف بود، اظهار کرد: مهمترین طرح، کالابرگ بود که در راستای آن شبکه ملی اعتبار شکل گرفت تا رفتارهای اعتباری را برای مردم تعریف کند؛ تاکنون این شبکه سه دستور کلی داشته است.

وی افزود: پایگاه رفاه ایرانیان زیرساخت کالابرگ و زیر ساخت شبکه ملی اعتبار محسوب می‌شود؛ این زیرساخت باید به گونه‌ای بود که می‌توانست این طرح را راهبری کند.


عسگریان با اشاره به اجرای سراسری طرح کالابرگ الکترونیک و توسعه آن، گفت: در طرح فجرانه که از ۱۸ بهمن ماه شروع شد و تا ۱۸ اردیبهشت به مدت سه ماه ادامه داشت، با استقبال خوبی همراه شد. پوشش این طرح از دهک یک درآمدی شروع شد و به هفت دهک درآمدی معادل ۶۱ میلیون نفر از جمعیت کشور، ارتقاء یافت.

معاون امور رفاهی و اقتصادی وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی میزان استقبال از طرح فجرانه را بیش از ۸۶ درصد اعلام کرد و گفت: این استقبال عجیبی نسبت به قبل از اجرای طرح فجرانه بود. همچنین میزان استقبال در سه دهک اول درآمدی با ۹۰ درصد همراه بود.

به گفته وی، در این طرح بیش از یک میلیون و ۶۰۰ هزار تن مواد غذایی طی سه ماه جابجا شد و همین موضوع نشان داد که کشور از نظر موضوع غذا و کالاهای اساسی، امنیت بالایی دارد.

بنابر اظهارات معاون امور رفاهی و اقتصادی وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی، توزیع ۱۵۹ میلیون بسته غذایی از نکات برجسته این طرح بود.

عسگریان اظهار کرد: در سه ماهه پایانی سال ۱۴۰۲ طرح امنیت غذایی کودکان اجرا شد که ۱۲۴ هزار کودک تحت پوشش قرار گرفتند. با شناسایی وزارت بهداشت، در سال ۱۴۰۳، ۱۶۴ تا ۱۶۵ هزار کودک مشمول این طرح خواهند بود.

وی در ادامه به اجرای طرح یسنا و مادران نیازمند تغذیه مضاعف اشاره کرد و گفت: سال گذشته طی اجرای سه مرحله‌ای این طرح، ۲۴ هزار مادر از ۸ استان تحت پوشش قرار گرفتند که تعداد افراد تحت پوشش در انتهای سال ۴۰ برابر شد و پوشش آن به یک میلیون مادر ارتقاء یافت.

معاون امور رفاهی و اقتصادی وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی گفت: در دولت سیزدهم زیرساخت‌های بسیار خوبی طراحی شد که این زیرساخت‌ها، ضمانت‌کننده اصابت طرح‌ها به هدف بوده است‌. اکنون نیز دو پایگاه بزرگ این موضوع را پوشش می‌دهند که پایگاه رفاه ایرانیان مهمترین آن محسوب میشود.

به گفته وی، در حال حاضر ۸۱ میلیون نفر یارانه دریافت می‌کنند.

وی گفت: پایگاه رفاه ایرانیان در سال ۱۴۰۲، ۲۵۰ سرویس ارائه داده و بالغ بر ۶ طرح ملی داشته است.

عسگریان در بخش دیگری از سخنان خود با بیان اینکه پایگاه رفاه ایرانیان کار شناسایی فقرا که در نوع خود بی‌نظیر بود را انجام داد، افزود: براساس داده‌های پایگاه رفاه ایرانیان، میزان فقرا مشخص شد و مشخص کرده که این افراد چه کسانی هستند. ۱۶ میلیون نفر زیر خط فقر هستند و ۶ میلیون نفر آنها در دستگاه‌های حمایتی و دارای شناسنامه و مددجو هستند.

وی در مورد حوزه بیمه تامین اجتماعی و اقدامات دیگر، خاطرنشان کرد: از ابتدای دولت سیزدهم خدمات بیمه‌ای خوبی ارائه شد. سیاست‌های کلی مقام معظم رهبری ابلاغ شد و قرار بود ما لوایح ذیل آن را بنویسیم؛ هفته گذشته لایحه اصلی که ساماندهی نظام بازنشستگی که تعیین‌کننده حقوق و دستمزد و ضرایب و معادلات است، از کمیسیون اصلی عبور کرد و در دولت قرار دارد.

وی افزود: همچنین از ابتدای دولت سیزدهم به دنبال نظام فراگیر بیمه‌ای بودیم که در نظام چند لایه دیده شد اما پیش از آن که این نظام به قانون تبدیل شود، طرح بیمه فراگیر خانوار ایرانیان مطرح شد که تا انتهای سال ۱۴۰۲، ۲ میلیون و ۳۰۰ هزار خانوار بیمه شدند که اقدام شایسته‌ای است.

وی با بیان اینکه یکی از شاخص‌های ما برای اشتغال بیمه اجباری افراد است، گفت: اکنون ۱۶ میلیون و ۳۸۰ هزار نفر تحت پوشش بیمه اجباری قرار گرفتند و پوشش بیمه‌ای ۴ درصد افزایش پیدا کرد.

معاون امور رفاهی و اقتصادی این وزارتخانه همچین درباره اقدامات حوزه اقتصادی نیز اظهارکرد: در این حوزه برنامه مفصلی در وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی انجام شد. البته جهش تولید باید محقق شود، اما اینکه صفت با مردمی‌سازی به آن الحاق شده باید جهشی به واسطه مردم باشد.

عسگریان با بیان اینکه برنامه‌هایی در این حوزه وارد صندوق‌ها و حوزه‌های اقتصادی شدند تا به نتیجه برسند، یادآور شد: امسال در وزارت تعاون ۱۲۴ پروژه بزرگ، ۳۴ پروژه بازسازی صنعتی و ۱۷ پروژه دانش‌بنیان را در دستور کار داریم و همچنین امسال ۲۹۰ شرکت یا انحلال می‌شوند یا تهاتر یا واگذار می‌شوند.

عسگریان در بخش دیگری از سخنان خود درخصوص بدهی تامین اجتماعی گفت: بزرگترین ابر بدهکار در کشور بودیم. تامین اجتماعی ۱۵۶ هزار میلیارد تومان بدهی داشت که در این دولت تسویه شد و دیگر این سازمان یک ابر بدهکار بانکی نیست. در سال ۱۴۰۱ وزارت تعاون ۶۶ همت سرمایه‌گذاری انجام داد که نسبت به سال قبل از آن، ۷۰ درصد افزایش یافت و این سرمایه گذاری در سال ۱۴۰۲ و ۱۴۰۳ به میزان ۱۰ درصد رشد داشت.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 17
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 3
  • IR ۱۵:۵۰ - ۱۴۰۳/۰۴/۱۹
    12 3
    صدقه میدین؟!!!!!! اقتصاد مملکت را درست کنید .
  • IR ۱۷:۲۰ - ۱۴۰۳/۰۴/۱۹
    5 18
    همه مردم زیر خط فقرن
    • IR ۱۸:۲۶ - ۱۴۰۳/۰۴/۱۹
      1 1
      برو مستراح مریم رو بشور آلبانی.
  • نرگس مهاجر IR ۱۷:۳۲ - ۱۴۰۳/۰۴/۱۹
    7 1
    من تا همین دیروز، روی خط فقر بودم. رفتم برای بچه ها چند جور میوه خریدم، افتادم زیر خط. لطفاً مرا هم به آمار زیر خطی ها اضافه کنید. ممنون.
  • IR ۱۷:۴۰ - ۱۴۰۳/۰۴/۱۹
    5 0
    اقای عسگریان عامل اصلی فقر ایران شخص جنابعالی هستید طرف یه سه چرخ یا پراید 86داره بهش میگد دهک چهار ماشینی که نه تو اسنپه نه باهاش کار میکنن دوم چطور به یه خانوار تک نفره 300هزار میدین ما خانوار داریم پدر مادرشون فوت کرده و جدا از هم هستند چطور با 300تومن زندگی کنه یه خانوار چهار نفره پول میزارن رو هم غذا میخرن اما منی که تک و تنها تو خونم 300هزار رو بدمش به چی خپا پدر رو حانی رو بیامرزه میفهمید یه خانوار تک نفره باید بیشتر بگیره. 3کی گفته دهک بندی شش ماه یکبار باید باشه. هرماه باید اپدیت بشه 3دهک یک چرا باید بادهک دو همسان بگیره و دهک چهار چطور با دهک نهم برابر یارانه میگیرن جناب عسگریان دهک یک دهک یکه دهک دو دهک دوهست.
  • سیف IR ۱۷:۴۶ - ۱۴۰۳/۰۴/۱۹
    6 1
    ایکاش به این‌هم اشاره میکردند که پس از گذشت حدود 3 سال از جنگ روسیه و اوکراین که در صدها و بلکه هزار کیلومتر اونطرف‌تر چه بلایی سر اقتصاد آمریکا و انگلیس و فرانسه و آلمان و...، اومده و به چه فلاکتی افتاده‌اند. نه تحریم بودن و نه هزاران توطئه و ترور و فتنه‌گر به خودشون دیدند!!!
    • IR ۲۰:۵۶ - ۱۴۰۳/۰۴/۱۹
      6 3
      شما بفرما بگو چه بلایی اومده سر اقتصادشون؟ زیادی بیست و سی دیدی عمو
  • IR ۱۷:۴۷ - ۱۴۰۳/۰۴/۱۹
    3 0
    جناب عسگریان باور میکنی اونهایی که کمیته و بهزیستی میگیرن از دهک چهارمی ها بهترن من پدرم کمیته میگیره یارانشم 400تومنی هست ولی من بیکار رو 300تومنی میدید طرف کارمنده هم حق اولاد میگیره هم یارانه گناه من چیه کار مند نیستم من نه اولادی دارم که حقشو بگیرم از اون طرف یارانشم بگیرم نه ماشین دارم برم تفریح دیگه به کارمندهای که بالا 15ملیون میگیرن چرا یارانه میدید دولت استخدامش کرده از فرصت استخدام بهرمند شده هم یارانه، هم حق اولاد، هم پول بنزین میگیره. اشکال نداره حق اولادش رو قطع کنید بهش یارانه بدید
  • IR ۱۸:۴۳ - ۱۴۰۳/۰۴/۱۹
    6 1
    چرته..حداقل نیمی از جمعیت کشور زیر خطر فقر هستن
    • BE ۱۹:۵۸ - ۱۴۰۳/۰۴/۱۹
      2 2
      باید دید خط فقر را چه کسی تعریف میکند و حقیقت و واقع خط فقر چه رقمی است؟
  • IR ۱۹:۲۰ - ۱۴۰۳/۰۴/۱۹
    4 0
    نوشته 81 ملیون نفر یارانه میگیرند .جمعیت ایران چقدره
  • کریم IR ۱۹:۳۸ - ۱۴۰۳/۰۴/۱۹
    0 1
    معیاراتون اشتباهه . معیارتون از بیکاری و زیر خط فقر چیه ؟ من برات میگم . برای یه شغل با سختی متوسط با حقوق زیر بیست تومن برای یه مجرد میشه فقر . یه خرید ساده چیپس و پفک میشه صد تومن . برای متاهل ها و بچه دار ها که دیگه هیچی . بیست تومن هیچی نیست . اینجوریه که زن ایرانی میره به روستا و ده . پسر ایرانی میره به دزدی . مرد ایرانی میره سمت متریال . بعد یه مدرسه (نام پرنده ای) مثل این اقا با یه من ریش میاد میگه همه چی ارومه . همه فقرا زیر چیز چیزن (پوشش اقا). خودتون مدرسه این فکر کردین مردم مدرسه ان . بعد میگن کریم چرا مسلمون نیستی ؟ چون یه سری ها مسلمون هستن و وقتی اونارو میبینم میگم غلط میخورم منم مسلمون باشم . کاش علی بود . مردم هرگز به علی پشت نکردن . خدا خودش میدونه
    • احد. یاحقی IR ۰۰:۱۵ - ۱۴۰۳/۰۴/۲۰
      0 0
      در حدود بیست میلیون دختر و پسر جوان. مهاجر افغان در ایران کار می کنند و وضعیت زندگی خوبی دارند و یارانه دولت هم استفاده می‌کنند اگر ایران کشور بدی بود. و درآمد نداشت این مهاجرین یک ساعت در ایران نمی ماندن
  • IR ۲۳:۰۴ - ۱۴۰۳/۰۴/۱۹
    0 1
    سطح فقردرترکیه که هیج تحریم نیست وجزوه ناتوهم هست خیلی بیشترازایران هست. به نسبت قبل انقااب واقعا وضع عمومی مردم بهترشدن ولی مشکل اصلی تبعیض وبی عدالتی دربرخورداری بین اقشارمختلف مردم ونیز استانهاست وحقوق ماشین کارمندان وکارگران است
  • حسین IR ۰۱:۰۴ - ۱۴۰۳/۰۴/۲۰
    0 0
    خیلی داداش .
  • DE ۰۶:۵۸ - ۱۴۰۳/۰۴/۲۰
    0 0
    اگر آقای پزشکیان همین 16 میلیون رو مورد حمایت کامل قرار بده و بالا بیاره. یک شاهکار بزرگ کرده.
  • DE ۰۷:۰۰ - ۱۴۰۳/۰۴/۲۰
    0 1
    دستاوردهای شهید رئیسی عزیز. روحت شاد که دلسوز مردم محروم و فقیر بودی.

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس