1

محمدرضا تاجیک از تئورسین‌های جریان اصلاحات معتقد است که دولت پزشکیان را نمی توان در امتداد جریان اصلاح‌طلبی فرض کرد.

سرویس سیاست مشرق- در میان انبوهی از گزارش‌ها و تیترهای خبری، در یک بسته کامل با نام «ویژه‌های مشرق» شما را در جریان مسائل مهم و اثرگذار از نگاه روزنامه‌های کشور قرار می‌دهیم.

در این ویژه‌نامه، نگاهی به آخرین مواضع جناح‌های سیاسی و تحولات مهم داخلی، خارجی، اوضاع اقتصادی و اجتماعی کشور انداخته می‌شود که مخاطبان بامطالعه آن به رهیافت‌های مهم، نکات و تأملات از سیر وقایع اثرگذار دست خواهند یافت، در این بخش با ما همراه باشید.

**********

روزنامه های امروز چهارشنبه ۲۰ تیرماه در حالی چاپ و منتشر شد که استقبال منطقه از رئیس‌جمهور منتخب، گرجستان، قربانی جدید ناتو، ماموریت دشوار پزشکیان برای مسکن، بوی اختلاف برای تشکیل کابینه و شیوع تب‌دنگی در کشور در صفحات نخست روزنامه های امروز برجسته شده است.

یک روزنامه اصلاح طلب موضوع سهم خواهی ها از کابینه را یک امر مرسوم در تمامی دولت ها دانست و در ادامه نسبت به موفقیت سازوکارهای مطرح شده از سوی پزشکیان برای انتخابات نیروهای شایسته و کارآمد برای حضور در کابینه ابراز تردید کرد.

روزنامه اعتماد در این زمینه با بیان اینکه پدیده سهم‌خواهی سیاسی در چینش کابینه و برخی مسوولیت‌های اصلی دولت کمابیش در همه دولت‌ها وجود دارد و همه روسای جمهور نیز تا حدی به این سهم‌خواهی‌ها تن می‌دهند، نوشت:

یکی از خوش شانسی‌ها یا بدشانسی‌های پزشکیان و البته دیگر روسای جمهور اصلاح‌طلب و میانه‌رو در ایران آن است که آرای مردم و نخبگان به ایشان مشروط و مطالبه‌گرانه است و کسی چک سفید امضا به دست فرد منتخب نمی‌دهد. البته پدیده سهم‌خواهی سیاسی در چینش کابینه و برخی مسوولیت‌های اصلی دولت کمابیش در همه دولت‌ها وجود دارد و همه روسای جمهور نیز تا حدی به این سهم‌خواهی‌ها تن می‌دهند.

این روزنامه اصلاح طلب در ادامه با بیان اینکه پزشکیان اگر بخواهد بر عهد خود با مردم مبنی بر شایسته‌سالاری و بهره‌گیری از همه ظرفیت‌های کشور باقی بماند چه ابزارهایی برای وفای به این عهد دارد و آیا مقدورات و محدودیت‌هایش اجازه چنین کاری را به او می‌دهد یا خیر تصریح کرد:

در این میان آیا فهرستی از استعدادهای مدیریتی کشور در سطح مدیریت ارشد و مدیران سیاسی تهیه شده است؟ آیا ارزیابی از توانمندی ها و شایستگی‌های مدیریتی این استعدادها انجام شده است؟ آیا به فرض وجود چنین فهرستی، تیم مشاوران رییس‌جمهور فرصت ارزیابی همه آنها را دارد تا اطمینان حاصل کند شایسته‌ترین‌ها را برگزیده است؟.

اعتماد همچنین با اشاره به شکل گیری کارگروه ها برای انتخابات مدیران دولت آینده، نوشت:

این کارگروه‌ها با چه ابزار و مدل و شاخص‌هایی داوطلبان تصدی این جایگاه‌ها را ارزیابی و رتبه‌بندی می‌کنند؟ از آن مهم‌تر اینکه داوطلبان تصدی مدیریت‌های ارشد با چه مکانیزمی توسط این کارگروه‌ها انتخاب یا به آنها معرفی می‌شوند و اگر استعدادهای مدیریتی در اقصی نقاط ایران باشند که مشاوران و اعضای کارگروه‌ها آنها را نشناسند چه مکانیزمی برای معرفی آنها وجود دارد به نحوی که در این فرصت کوتاه امکان پایش رزومه‌ها و ارزیابی یا مصاحبه با داوطلبان برای کارگروه وجود داشته باشد. اینجاست که تصمیم‌گیرندگان ناگزیرند به واسطه کمبود اطلاعات یا کمبود زمان و منابع به سراغ روش‌هایی همچون عقلایی محدود یا ائتلافی در تصمیم‌گیری بروند.

محمدرضا تاجیک: دولت پزشکیان در امتداد جریان اصلاح طلبی نیست/ هشدار عجیب یک روزنامه اصلاح‌طلب به رئیس‌جمهور!

این روزنامه اما در خاتمه با بیان اینکه یکی از شرایط سختی های کار در هنگامه معرفی برنامه ها و چینش کابینه و بی توجهی به احزاب و محدود سازی کاردکرد های آن طی سالیان گذشته بوده تاکید می کند، چنین آشفته‌بازاری راه را بر انتصابات محفلی و گعده‌ای می‌گشاید.

روزنامه هم‌میهن نیز انتظارات از کابینه تشکیل نشده و اختلافات پیرامون آن را مورد بررسی قرار داده و می‌نویسد:

انتخاب اعضای انتصابی هیئت دولت و وزرای پیشنهادی به مجلس، در حال حاضر دارای اولویت است. گفته می‌شود که به دستور رئیس‌جمهور منتخب، کمیته‌های سیاست داخلی و خارجی به ریاست محمدجواد ظریف، اقتصادی به ریاست علی طیب‌نیا، اجتماعی به ریاست علی ربیعی، زیربنایی به ریاست علی عبدالعلی‌زاده، فرهنگی به ریاست سیدرضا صالحی‌امیری تشکیل شده و این کمیته‌ها براساس آئین‌نامه‌ای که دیروز منتشر شد، تا امروز بیستم تیرماه اعضای خود را به پزشکیان معرفی می‌کنند. وظیفه این کمیته‌ها، معرفی نامزدها برای جایگاه‌های مختلف هیئت دولت است.

محمدرضا تاجیک: دولت پزشکیان در امتداد جریان اصلاح طلبی نیست/ هشدار عجیب یک روزنامه اصلاح‌طلب به رئیس‌جمهور!

پزشکیان اصلاح طلبی رادیکال و ساختاری را بر نمی تابد!

محمدرضا تاجیک معتقد است که دولت پزشکیان را نمی توان در امتداد جریان اصلاح‌طلبی فرض کرد. تاجیک در گفتگویی با روزنامه آرمان ملی در پاسخ به این پرسش که «آیا می‌توان دولت پزشکیان را در امتداد دولت خاتمی تعریف کرد که قصد احیای اصلاحات را دارد؟»، می‌گوید:

دولت پزشکیان، دولتِ پزشکیان خواهد بود. چنین دولتی آمیزه‌ای (اگرچه نه روشن و تعریف‌شده) از دقایق گفتاری و رفتاری و کارکردی اصولگرایی و اصلاح‌طلبی و افزوده‌ایی متفاوت از این دو، خواهد بود که به اقتضای شرایط، گاه به صورت و سیرت راست و چپ و میانه، بروز و ظهور خواهد یافت، اما تردید دارم این جریان هیبریدی (نه این و نه آن و هم این و هم آن) را بتوان امتداد جریان اصلاح‌طلبی فرض کرد. در هر فرض، دولت پزشکیان اگر اصلاح‌طلب هم باشد و اصلاح‌طلب هم بماند، دارای شناسه‌ها و ویژگی‌های خاصی است که آن را از جریان مرسوم اصلاح‌طلبی متمایز می‌کند.

وی همچنین اصلاحات پزشکیان را نه یک گام به جلو بلکه دوگام به پس ارزیابی کرده و تصریح می کند: ایشان می‌خواهند با فعال‌کردن قوانین و سیاست‌های موجود، تغییر ایجاد کنند. طبیعتا، ایشان اصلاح‌طلبی رادیکال و ساختاری را برنمی‌تابد. ایشان معتقد است آنچه در قوانین بالادستی و سیاست‌های کلان نظام مستقر اندیشیده شده، متضمن تغییر و اصلاح هستند، لذا کفایت می‌کند آنان را از بند و زنجیر اجراناشدگی رها سازیم تا همره و همراه با آن شاهد جاری‌شدن اصلاحات در جامعه باشیم. پس، اصلاح‌طلبی پزشکیانی، نه امری جدید که امری قدیم است.

تاجیک اما در ادامه با هشدار به پزشکیان نسبت به افراد و طیف هایی که در نزدیکش می باشند، تصریح می کند:

اگر چاره‌ای نیندیشی همین لمپن‌های سیاسی‌ای که این‌روزها پشت درِ پاستور صف کشیده‌اند، و به نام شما و به‌جای شما این‌جا و آن‌جا سخن می‌گویند و از شما بتی می‌سازند، کار دست شما و جریان اصلاح‌طلبی خواهند داد. نگذارید انتخابات‌بازهای حرفه‌ای که در فردای پیروزی جز به قدرت و منفعت خود نمی‌اندیشند، ته‌ماندهای امید مردم را محو و نابود سازند. به یاد داشته باشید شما آخرین روزنه‌ای هستید که بسیاری از مردم به امید فرارسیدن روزی که با آنان آشتی باشد، از آن عبور کردند. لطفا حرمت این روزنۀ ارجمند را پاس بدارید.

محمدرضا تاجیک: دولت پزشکیان در امتداد جریان اصلاح طلبی نیست/ هشدار عجیب یک روزنامه اصلاح‌طلب به رئیس‌جمهور!

بیان این مطالب از سوی اصلاح طلبان اما بیانگر آن است که مساله بازسازی گفتمان جریان اصلاحات یکی از محورهای مهم در این جریان بوده که هر یک از نحله های آن تلاش کرده تا از دیدگاه خود روایتی از این بازسازی را به دست دهد.

بگونه‌ای که بخشی از رادیکال های جریان اصلاحات به صراحت تصریح کرده بودند که در بازسازی جریان اصلاحات نباید به دنبال احیاگری که باید به دنبال تجدیدنظر طلبی بود. تاکید بر اصلاحات ساختاری، تاکید بر عرفی سازی دین و...بخش هایی از تاکیدات رادیکال های جریان اصلاح طلب برای بازسازی گفتمانی بود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 21
  • در انتظار بررسی: 5
  • غیر قابل انتشار: 9
  • IR ۲۰:۰۱ - ۱۴۰۳/۰۴/۲۰
    3 4
    اقای پناهیان من هیچ گونه ارتتباط اقتصادی به جمهوری اسلامی ندارم فقط پدرم جبهه ای بوده و انقلابی الان هم ارتباطی بارشما کلا نداره در حقیقت فقط به خاطر ایدولوزی انقلاب اسلامی به جریان اصولگرا رای دادم و ازش طرفداری کردم گویا جایی اشتباه پیش اومده برای خلهایی از جمله عباس عبدی که هر کس احساس می کنه و اون احساس بر خلاف فصای لیبرال جامعه ایدولوزیکه پس حتما رانت داره ...انگار امکان اینکه کسی تفکر اسلامی داشته باشد اما رانت نگیره نیست ...
    • سلام IR ۲۱:۴۹ - ۱۴۰۳/۰۴/۲۰
      10 7
      آقای پزشکیان لطفا قدردان دستور همیشگی رهبری برای امانت داری در انتخابات و صداقت دولت رییسی باش و شما هم بگو ۱۴۰۷ درست بخونن و تعرفه کم نفرستن به روستاها و شهرهای کوچک و.. که رقیبت رای خواهد داشت تا مثل ۹۶ نشه دوباره! #انتخابات_سالم #عدم_تکرار_۹۶
  • IR ۲۰:۱۱ - ۱۴۰۳/۰۴/۲۰
    8 5
    به جای ریاست جمهوری باید پستدنخست وزیری داشت ...
  • IR ۲۰:۲۵ - ۱۴۰۳/۰۴/۲۰
    11 10
    تا پایان همین سال ۱۴۰۳ از رای که به پزشکیان دادید پشیمان خواهید شد،تا پایان سال دلار به ۱۰۰ هزار تومان میرسه،تورم اوج میگیره،قیمت نفت ایران میاد پایین،خریداران نفت ایران کم میشن،ساخت مسکن تعطیل میشه،قیمت مسکن میره بالا،قیمت کالاها افزایش پیدا میکنه،قیمت برق گاز و بنزین افزایش پیدا میکنه و دولت پزشکیان هیچ تعهدی و هیچ قولی نداده که کاری انجام بده،خلاصه خودتون را برای یک شرایط سخت اقتصادی آماده کنید،و بزودی کسانی که رای دادن به پزشکیان پشیمان خواهند شد اما دود انتخاب پزشکیان به چشم همه میره،صبر کنید تا آخر همین سال متوجه میشید.
    • IR ۱۹:۱۴ - ۱۴۰۳/۰۴/۲۱
      1 0
      از کجا اینقدر مطمئنی نکنه خود پزشکیان هستی اومدی کامنت گذاشتی؟
  • IR ۲۰:۳۰ - ۱۴۰۳/۰۴/۲۰
    9 7
    اتفاقا زمان دولت روحانی هم میگقتن این دولت اصلاح طلب نیست و رحم اجاره‌ای است ولی تقریباً بجز چند نفر از بالا تا پایین دولت روحانی رو افسادطلبان مدیریت می کردند
  • IR ۲۰:۵۹ - ۱۴۰۳/۰۴/۲۰
    5 8
    روحانی هم اصلاح طلب نبود ولی پزشکیان دلش به حال مملکت میسوزه ولی دل روحانی نمیسوخت
    • IR ۰۱:۲۶ - ۱۴۰۳/۰۴/۲۱
      6 4
      داسوزي!!! اگر دلسوز بود با توجه به قابليت هايش هرگز داوطلب نميشد!!!
  • IR ۲۱:۰۱ - ۱۴۰۳/۰۴/۲۰
    2 4
    بابا خبر چی میزاری یه خبر در مورد برق بزار
  • احیای اموال مردم !! IR ۲۱:۱۲ - ۱۴۰۳/۰۴/۲۰
    4 0
    راه دیگری نیست !! ..... همه وعده ها برای کاهش تورم و بهبود درامد و زندگی مردم ، مستلزم پس گرفتن قاطع صنایع و معادن تاراج شده دولت ( اموال مردم ) است !! .... ایجاد تحول در جامعه ، جیب پر میخواهد !!
  • IR ۲۲:۲۱ - ۱۴۰۳/۰۴/۲۰
    1 2
    با سلام دولت پزشکیان، دولتِ پزشکیان خواهد بود. چنین دولتی آمیزه‌ای (اگرچه نه روشن و تعریف‌شده) از دقایق گفتاری و رفتاری و کارکردی اصولگرایی و اصلاح‌طلبی و افزوده‌ایی متفاوت از این دو، خواهد بود که به اقتضای شرایط، گاه به صورت و سیرت راست و چپ و میانه، بروز و ظهور خواهد یافت، اما تردید دارم این جریان هیبریدی (نه این و نه آن و هم این و هم آن) را بتوان امتداد جریان اصلاح‌طلبی فرض کرد. آقای تاجیک با شک و تردید و ظن وگمان و تحلیل دیالکتیک پزشکیان را در زمره سنتز تعاملات سیاسی دسته بندی کرده و مشارالیه را خارج از جریان اصلاح طلبی مفروض می کند. در این باره چند نکته وجود دارد. اولا، جامعه نیازمند شناخت دقیق تری از پزشکیان است. این شناخت با توجه به تحلیل معیارهائی مانند فکر و شناخت مشارالیه، شخصیت و توپولوژی شخصیتی مشارالیه و در آخر مواضع، نقش و رفتارهای سیاسی منتخب مردم صورت می پذیرد. ثانیا، رئیس جمهور منتخب از نظر شناخت ، شخصیت و مواضع در بدنه اصلاح طلبی جای می گیرد. او در این جریان ایدئولوگ نیست و نقش یک رهبر را بازی نمی کند ولی بطور مشخص در سیاست خارجی و فرهنگی ، اقتصادی و راهبردی از سفره اصلاح طلبان و الگوی روحانی بهره برداری می کند. ثالثا، بنظر می رسد پزشکیان از جریان رادیکال فاصله می گیرد وخود را به جریان رفرمیسم نزدیک می کند.
  • IR ۲۲:۳۲ - ۱۴۰۳/۰۴/۲۰
    4 2
    اصلاحات باید شایسته سالاری انجام بدن افراد باسواد کم ندارند خراب شدن پزشکیان پایانی بر شروع مجدد آن هاست
  • IR ۰۰:۲۷ - ۱۴۰۳/۰۴/۲۱
    7 3
    ای کاش پزشکیان رئیس جمهور نمیشد
  • IR ۰۱:۲۳ - ۱۴۰۳/۰۴/۲۱
    3 3
    چرا اصلاح طلبان انقدر برطبل چندقطبیتی می کوبند .اصلاح طلبان خودشون رو قبول ندارند هی پشت هم ردیف می کنند وهمدیگر رو می کوبند وهرکدومشون فکر می کنه خیلی بلد وعلامه ی دهره...نه این طور نیست کسی که رئیس جمهور میشه اگر جناحی وذینفع عمل کنه خیلی زود می بازه ...البته فشارهایی که به پزشکیان وارد می شه خیلی زود اونو از پا میندازه ...امیدوارم پزشکیان بااین هجمه از فشار ازسمت اصلاحات بتونه دووم بیاره ...
  • IR ۰۴:۵۶ - ۱۴۰۳/۰۴/۲۱
    4 0
    روزنامه ی سخیف آرمان ضد ملی بیان شده اسب زین شده یا سرزمین سوخته!!! به فرض اگر سرزمین سوخته درست باشد، کدام انسان عاقلی بدون مطالعه پا در سرزمینی می گذارد که شناختی از آن نداشته باشد و اگر واقعا سوخته است چرا برای ورود به آن بقول آقای پزشکیان که دعوای قدرت است و نه خدمت به آن ورود می‌کنند. پس اینکه زمین سوخته است یا نه بگذارید عقلا نظر دهند.
  • IR ۱۲:۲۸ - ۱۴۰۳/۰۴/۲۱
    6 3
    رئیس جمهور 25 درصدی
    • IR ۱۳:۳۷ - ۱۴۰۳/۰۴/۲۱
      0 4
      چرت نگو ،مهم اکثریت آرای رای دهندگان است .مهم تر از این حرفها جهش وپیشرفت ایران است وکمک به رئیس جمهوری که حائز اکثریت آراشده
  • IR ۱۳:۲۱ - ۱۴۰۳/۰۴/۲۱
    5 1
    الان وقت راه انداختن #هشتک محاکمه روحانی وخاتمی ملعون ووزیران خاعن روحانی است تا پزشکیان رانجات دهیدوباعث نجاتش شوید
  • IR ۱۵:۰۶ - ۱۴۰۳/۰۴/۲۱
    3 1
    صف پست بازان دولت سوم در حال شکل گیری است البته برنامه ای دیدنی تر و شنیدنی تر ازمناظرات انتخاباتی در جریان رای اعتماد وزرا را شاهد خواهیم بود.
  • محمد IR ۱۶:۱۰ - ۱۴۰۳/۰۴/۲۱
    2 0
    آقای پزشکیان خوب می داند که اصلاح طلبان کشور را به تباهی کشیدند.امیدوارم که در انتخاب وزرا حواسش را جمع کند
  • IR ۱۹:۳۴ - ۱۴۰۳/۰۴/۲۱
    0 0
    فقط مجید شاکری باید با دید درست توسعه ای توی حوزه اقتصاد یک اندیشکده قوی ایجاد کنه و مسایل برنامه هفتم توسعه را به طور ممتد پایش کنه در سطح عالی ....

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس