1

رئیس‌جمهور منتخب این روزها به شدت از سوی سهم خواهان تحت فشار بوده و این مساله باعث نگرانی های عمیقی میان حامیان وی و اصلاح طلبان میانه رو شده است.

سرویس سیاست مشرق- در میان انبوهی از گزارش‌ها و تیترهای خبری، در یک بسته کامل با نام «ویژه‌های مشرق» شما را در جریان مسائل مهم و اثرگذار از نگاه روزنامه‌های کشور قرار می‌دهیم.

در این ویژه‌نامه، نگاهی به آخرین مواضع جناح‌های سیاسی و تحولات مهم داخلی، خارجی، اوضاع اقتصادی و اجتماعی کشور انداخته می‌شود که مخاطبان بامطالعه آن به رهیافت‌های مهم، نکات و تأملات از سیر وقایع اثرگذار دست خواهند یافت، در این بخش با ما همراه باشید.

**********

روزنامه‌های امروز شنبه ۲۳ تیرماه در حالی چاپ و منتشر شد که پیام پزشکیان به رسانه‌های جهان، ادامه گمانه زنی‌ها درباره اعضای احتمالی دولت چهاردهم، دیپلماسی پارلمانی برای تغییر مناسبات اقتصاد جهانی و نقد عصبانیت‌های انتخاباتی در صفحات نخست روزنامه‌های امروز برجسته شده است.

یک روزنامه اصلاح طلب با اذعان به اینکه دولت چهاردهم با خطر درونی نیروهای سهم‌خواه روبروست تاکید کرد که این سهم خواهان سابقه عملکرد و مواضع شان در دولت‌های خاتمی و به‌ویژه روحانی، چندان مثبت نیست. روزنامه هم میهن در مطلبی نوشت:

آنچه در شرایط کنونی و در محافل و مباحث درونی نیروهای حامی رئیس‌جمهور منتخب بیشتر مایه نگرانی شده، تردیدهایی است که درباره سازوکار تشکیل دولت و همکاران رئیس‌جمهور وجود دارد و این نگرانی را شکل می‌دهد که مجموعه فشارهای بیرونی و مناسبات درونی، به سمتی رود که نیروهای کارآمد، توانمند و باورمند به توسعه و تغییر حاشیه‌نشین شوند و کابینه‌ای فاقد توان کافی برای تغییر وضع موجود شکل گیرد.

بنا بر تاکید این روزنامه، دولت چهاردهم، با خطر درونی نیروهای سهم‌خواهی روبه‌روست که سابقه عملکرد و مواضع آنان در دولت‌های خاتمی و به‌ویژه روحانی، چندان مثبت نیست. نیروهایی که بیش از منافع عمومی و پیشبرد سیاست‌ها و رویکردهای دولت و دفاع از مواضع اصلاح‌طلبانه و توسعه‌گرایانه آن، در پی منافع شخصی یا باندی خود هستند و در روزگار عسرت و سختی نیز، عموماً کنار می‌نشینند و در انتظار گرفتن ماهی خویش در زمان گل‌آلود شدن آب می‌مانند.

هم میهن همچنین با نام بردن از این نیروها با عنوان «مجاهدین شنبه» می‌نویسد:

این نیروها حتی در انتخابات اخیر، چندان نقش مؤثری نداشته‌اند و بیش از دریافت احکام ستادهای انتخاباتی و یا گرفتن عکس‌های یادگاری، نقشی بازی نکرده‌اند. بسیاری از این نیروها متأثر از راهبردی هستند که اصولاً در ابتدا مخالف حمایت از نامزدی پزشکیان بودند و با راهبرد روزنه‌گشایانه‌ای هم که پزشکیان بر مبنای آن به مجلس دوازدهم راه یافت و در ادامه به ریاست‌جمهوری رسید، تعارض داشتند و اکنون هم، به نظر می‌رسد در پی دامن زدن مطالبات و فراموش کردن سریع واقعیات و مناسبات موجود در ساختار سیاسی هستند. آنها تصور می‌کنند پیروزی پزشکیان اتفاقی ساده‌ و تنها متکی و مبتنی بر خواست و اراده اصلاح‌طلبان بوده است و اینک، به‌سادگی می‌توان دولت را صرفاً با نیروهای همسو چید و معادلات کلان را ندید.

این روزنامه اما در ادامه با اشاره به کنار کشیدن افرادی همچون محمدجواد ظریف و بی رغبتی برای حضور در کابینه نوشت، مشخص نیست دلیل تصمیم این چهره‌ها، خواست شخصی خود آنهاست و یا آنکه با مشاهده فضای حاکم بر دولت جدید، کناره گرفتن و حاشیه نشستن را ارجح دانسته‌اند. اگر این تصمیم، شخصی باشد که آشکارا غیرمسئولانه است. اگر هم دلیل کناره گرفتن این چهره‌ها، فضای شکل‌گرفته حول پزشکیان باشد که قطعاً باید در رویه موجود تجدیدنظر کرد و اندیشید که چرا و چگونه روندی شکل گرفته که ستارگان کمپین پیروز ۱۴۰۳، رفتن را بر ماندن و فرار را بر قرار ترجیح داده‌اند.

هشدار اصلاح‌طلبان نسبت به خطر نیروهای سهم خواه/ مهاجرانی: از پزشکیان نباید انتظار ساختارشکنی داشت!

بررسی این مطالب اما بیانگر آن است که؛

۱ - رئیس جمهور منتخب این روزها به شدت از سوی سهم خواهان تحت فشار بوده و این مساله باعث نگرانی های عمیقی میان حامیان وی و اصلاح طلبان میانه رو شده است.

۲ - بر اساس احصاء صورت گرفته از مطالب بیان شده در رسانه های اصلاح طلب، سهم خواهان که به «مجاهدین شنبه» معروفند بخشی از همان اصلاح طلبان ساختاری می باشند که از انتخابات مجلس شورای تا انتخابات ریاست جمهوری ۱۴۰۳ در تضاد به روزنه گشایان بوده و تحریم انتخابات را توصیه می‌کردند.

۳ - یکی از انتقادات جدی اصلاح طلبان میانه‌رو به سهم خواهان و نیروهای رادیکال آن است که آنان تایید صلاحیت و رای آوری پزشکیان را محصول تحریم انتخابات مجلس تعریف کرده و از این رو برای خود اعتبار و منزلتی در دولت جدید قائل هستند.

در این میان اما نیروهای میانه رو، پیروزی پزشکیان را محصول شخصیت خود وی و حرکت وی در چهارچوب های نظام ارزیابی می کنند.

از پزشکیان رفتارهای رادیکال نخواهید

عطاء الله مهاجرانی نسبت به تلاش برخی رادیکال ها برای پیش کشیدن موضوع حاکمیت دوگانه واکنش نشان داد و تاکید کرد که مسعود پزشکیان به دنبال ساختار شکنی نیست. مهاجرانی طی یادداشتی در روزنامه اعتماد با بیان اینکه بیضی دو کانون دارد، اگر کشور و ملت را شبیه بیضی تصور کنیم؛ این دو کانون و نسبت بین آنها چیست و کدام است نوشت:

مطابق قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران، ولی‌فقیه و ملت ایران دو کانون این بیضی هستند. رییس‌جمهور که توسط ملت با اکثریت آرا انتخاب می‌شود، در حقیقت پل ارتباط یا حلقه اتصال بین رهبری و مردم است. این سخن به این معنی نیست که رهبری مستقیما با مردم ارتباط ندارد، سخن بر سر اعمال حکمرانی است. مسعود پزشکیان بیش از همه نامزدها بر سیاست‌های کلی نظام که توسط رهبری ابلاغ شده و می‌شود، تاکید کرد.

وی در ادامه تصریح کرد: پزشکیان حتی این سخن بلکه ایده سیاسی را که نخستین‌بار توسط شهید سیدمحمد باقر صدر مطرح شده بود؛ بر زبان آورد و با صراحت گفت: «او ذوب در ولایت فقیه است!». پزشکیان با هوشمندی این پیام را با صراحت تمام بیان کرد که او رییس‌جمهوری در تراز قانون اساسی جمهوری اسلامی است و نباید از او انتظار ساختارشکنی داشته باشند یا اینکه کشور را به طریقی اداره کند که دوباره موضوع «حاکمیت دوگانه» مطرح شود، در حقیقت رییس‌جمهور می‌تواند نماد یگانگی باشد.

هشدار اصلاح‌طلبان نسبت به خطر نیروهای سهم خواه/ مهاجرانی: از پزشکیان نباید انتظار ساختارشکنی داشت!

در این صورت کشور و ملت قرار و آرام و طمأنینه و تعادل پیدا می‌کند. تا فرصت‌های از دست رفته توسعه شایسته و آبادانی کشور جبران شود و همه همدل و یک زبان برای اعتلای ایران بکوشند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 29
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 5
  • سید IR ۲۰:۲۰ - ۱۴۰۳/۰۴/۲۳
    3 0
    مجاهدان شنبه نحله اصلااح طلبان تهوع آور نتیجه خواب ماندن برخی در صبح جمعه بوده است !!!
  • IR ۲۰:۴۴ - ۱۴۰۳/۰۴/۲۳
    1 6
    پزشکیان خودش باهوشه زیر دیپلم نیست که اختیار دولتشو نداشته باشه
    • IR ۰۹:۰۹ - ۱۴۰۳/۰۴/۲۵
      0 0
      بر اساس قانون انتخابات ریاست جمهوری ، کاندیدا حداقل باید دارای مدرک کارشناسی ارشذ برای احراز شرایط باشد .زیر دیپلم گفتن نشانه عدم آگاهی و اطلاع است .
  • IR ۲۰:۴۴ - ۱۴۰۳/۰۴/۲۳
    1 6
    پزشکیان خودش باهوشه زیر دیپلم نیست که اختیار دولتشو نداشته باشه
  • IR ۲۱:۴۶ - ۱۴۰۳/۰۴/۲۳
    4 7
    پزشکیان اخرین فرصت
    • IR ۰۰:۱۶ - ۱۴۰۳/۰۴/۲۴
      10 3
      برای بقای افسادطلبان
    • IR ۰۱:۱۷ - ۱۴۰۳/۰۴/۲۴
      2 3
      مگر با دغل بازی امثال اصلاح طلبان این حکومت پیش بره نه عدالت و عدالت علی وار
    • IR ۰۸:۲۲ - ۱۴۰۳/۰۴/۲۴
      4 0
      ظریف صلاحیت گرفتن مسئولیت در کشور را ندارد. ظریف باید اعلام کند که آیا بعد گرفتن پست وزارت خارجه در افشای هویت شهید سید علی حسینی و مظلومانه بشهادت رسیدنش نقشی داشته یا نداشته
  • سید IR ۲۲:۰۶ - ۱۴۰۳/۰۴/۲۳
    2 1
    آقای پزشکیان به هیج گروهی بدهکار نیست و فقط بدهکار مردم باید بر عهدی که با مردم بسته پایبند باشد وگرنه دیگه مردم برای همیشه کنار می کشند
  • BR ۲۲:۲۰ - ۱۴۰۳/۰۴/۲۳
    4 0
    اصلا اصلاح طلبی یعنی سهم خواهی و رانت مگر در این ۴۰ سال غیر از این بوده
  • سیف IR ۲۲:۳۱ - ۱۴۰۳/۰۴/۲۳
    2 0
    ماهرچی بدمون میاد از این روزنامه‌های درپیتی تهوع‌آوز فاسدین اصلاح‌طلب سمت برمیداری میذارید پیشونی‌تون!!!!!
  • IR ۲۳:۵۱ - ۱۴۰۳/۰۴/۲۳
    3 0
    پزشکیان همان دولت سوم روحانی هست ملت دوباره از همان سوراخ گزیده شدن پس ازبه‌ ويرانه تبدیل کردن اقتصاد وتوسعه کشور توسط دولت غربگرای تعجب آور اين است چرا باز هم فریب نيرنگ بازی اين گروه می خورند وبا انتخاب بد باعث می شوند دود آن به‌ چشم همه برود
  • نوبر IR ۰۶:۴۲ - ۱۴۰۳/۰۴/۲۴
    4 0
    وقتی آدم بی عقل در صدا وسیما سینه سپر می‌کند ومیگوید درب ستاد من بروی همه باز است من رای میخواهم حالا باید پاسخ درب های بلز را خودش بدهد .کسی که خربزه می‌خورد پای لرزش هم باید بنشیند
  • IR ۰۸:۲۲ - ۱۴۰۳/۰۴/۲۴
    3 0
    ظریف صلاحیت گرفتن مسئولیت در کشور را ندارد. ظریف باید اعلام کند که آیا بعد گرفتن پست وزارت خارجه در افشای هویت شهید سید علی حسینی و مظلومانه بشهادت رسیدنش نقشی داشته یا نداشته
  • IR ۰۹:۳۶ - ۱۴۰۳/۰۴/۲۴
    1 0
    مهاجرانی تا دید هم مسلک های اصلاح طلبش دارند دارند قدرت می گیرند ماهیت واقعی خودش رو نشان داد ، اینقدر هم بخاطر سالها نبودن در ایران از واقعیت جامعه ایران دور شده که بیشتر نظراتش واقعی نیستند
  • IR ۱۱:۰۴ - ۱۴۰۳/۰۴/۲۴
    3 0
    یک عده هستند می گند ایران باید ایرانی باشه و اسلام اصلا نباشه و زرتشتیها و عربها و یهودی ها هم با هم باشند شازده گفت دیگه حالا ...
  • IR ۱۱:۱۹ - ۱۴۰۳/۰۴/۲۴
    6 0
    به روزنامه اعتماد نگاه کنید .یک روزنامه زرد سیاسی که فقط به دنبال خبرهای جنجالی هنر پیشه ها و خوانندگان است ، آنوقت همین ها فتنه انتخابات ریاست جمهوری ۸۸ را مدیریت میکردند و حکومت فشل ، عین ماست فقط نظاره گر این جماعت است
  • DE ۱۲:۵۷ - ۱۴۰۳/۰۴/۲۴
    4 0
    هشدار اصلاح‌طلبان نسبت به خطر نیروهای سهم خواه/ مهاجرتی ها : از پزشکیان نباید انتظار ساختارشکنی داشت! ما خودمان برایش ساختار میشکنیم بشکنه بشکنه بشکن ساختار شکنه بشکن من نمیشکنم بشکن ....خخخخخ جون جان کری بشکن مرگ اون یابو بشکن ....// زنبیل در بازار کمیاب شده همه اش را مدعیان اصلنطلبکار خریده اند گذاشته اند در صف تقسیم کیک حکومتی.
  • م.ب.ر. IR ۱۳:۵۵ - ۱۴۰۳/۰۴/۲۴
    1 0
    چون پزشکیان اهل بازی فوتسال است ازاین‌رو به‌خوبی می‌داند که اگر پیش و پس یک دولت باهم هماهنگ نباشد و تیم اصلی بیرون زمین نشسته و مربی‌گری کند عاقبت خوشی آن بازی نخواهد داشت، به خصوص آنکه تیم بیرونی اهل بازی به هم زدن و خروج از زمین نیز باشد
  • IR ۱۵:۰۰ - ۱۴۰۳/۰۴/۲۴
    0 2
    برای وزارت دفاع امیر حاتمی هم سابقه درخشانی در وزارت دفاع داشتند طوری که حتی شهید رییسی هم نظرشان حضورایشان در کابینه بود و هم مشاور رهبری هستند که این خود برای این وزارتخانه بسیار مهم است
  • IR ۱۵:۰۰ - ۱۴۰۳/۰۴/۲۴
    0 0
    خواهران و برادران عزیز حال که دولت جدید تصمیم به تشکیل کابینه نو و تازه نفس دارد و میخواهد ضعف های احتمالی گذشته را رفع کند می بایست از وزرا، سفرا ، استانداران و مدیران و معاونانی استفاده کند که هم تجربه و پخته گی کافی در اداره امور دارند و هم شاخص در مشکلات امروز مملکت ما که با تحریم روبروست داشته باشند باید بتوانند با دنیا بر اساس دیپلماسی آگاهانه و بر اساس بصیرت به نفع نظام گام بردارند.
    • DE ۱۰:۳۷ - ۱۴۰۳/۰۴/۲۵
      1 0
      خخخخخخ چرا می‌پیوندند خب راحت بگو دولت سوم روحانی و غربگراها و برجامیون باید باشند. / متاسفانه افراد رانتخوار کم کار پر خور و فاندبگیر با گل و بلبل کردن سعی در پیچاندن عقل مردم دارند تا باز یک مشت پیرپاتل موروثی بیان با رفقاشون کیک حکومتی را ببلعند.
  • IR ۲۲:۴۳ - ۱۴۰۳/۰۴/۲۴
    0 0
    با کرسنت برخورد میکنید یا نه و حسن روحانی اره یا نه .....
  • IR ۱۵:۳۷ - ۱۴۰۳/۰۴/۲۵
    0 0
    این روانکاو برای حکومت اپارتایدی امریکا کار می کند خودشان قاتل زنجیره ای هستند علتش هم نژادپرستی است من حداقل تنفر دارم نژادپرست نیستم
  • IR ۱۷:۴۱ - ۱۴۰۳/۰۴/۲۵
    0 0
    تشکلهای کشاکرزی وزیر جهاد کشاورزی ...
  • IR ۱۰:۰۹ - ۱۴۰۳/۰۴/۲۶
    0 0
    شماها چی میگید ومن راازاین واون بیم میدهید هرکاری راباید .کارشناسش انجام بده.ازانجایی که ریاست جمهوری همه کارش تخصصی .ومنهم جراح قلبم ریاست جمهوری راسپردم به متخصصش .تمام شد محرم وهیعت که تمام شد میرم رعیس بیمارستان قلب میشم.اصلاح .وتخریب مال متخصصان بمن چه ربطی داره
  • IR ۰۸:۲۲ - ۱۴۰۳/۰۴/۲۷
    0 0
    شیطان خیالش بابت ایران راحت شد سرمایههای او تابحال باخراب کاری وانواع خیانت توانسته اند شصد درصد مردم رااز ج.ا.ا بیزار ودور کنند سرمایه بزرگی است .میتوان انراتبدیل به چماق رفراندم کرد وهرروز تو سر نظام کوبید ومیتوان نظام رابرای پیدا کردن مشروعیت برای مشارکت بالات زیر فشار برای حضور بیشتر شیطان قرار داد وفرش قرمز زیر پای ما درخواست کرد ودرنتیجه باز حاکمیت بیشتر وتخریب گری بیشتر بدنبال داشته فاتحه نظام خوانده میشود واسلام وانقلاب وپشتوانه شهدایش دود میشود زنده باد شیطان واذنابش به پیش
  • IR ۰۸:۴۱ - ۱۴۰۳/۰۴/۲۹
    0 0
    رکورد بی اختیاری ازان پزشکیان است کهامتیاز ریاست جمهوری رااجاره داده
  • IR ۱۸:۱۷ - ۱۴۰۳/۰۴/۳۱
    0 0
    می توانید فشار بروید روسیه عقب نشینی کند

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس