واکنش انگلیس به «اسلام‌گرا» خواندن لندن توسط معاون ترامپ

سخنرانی سه‌شنبه معاون جدید ترامپ درباره انگلستان با واکنش منفی مقامات و احزاب انگلیس مواجه شده است.

به گزارش مشرق، جی دی ونس، که توسط دونالد ترامپ، نامزد ریاست جمهوری آمریکا به عنوان معاون رئیس‌جمهور در دولت آینده انتخاب شد، در سخنرانی خود انگلستان را کشوری اسلام‌گرا معرفی کرد.

ونس در کنفرانس ملی محافظه‌کاران در واشنگتن دی‌سی گفت: «من داشتم راجع به اولین کشور اسلام‌گرای واقعی که به بمب هسته‌ای می‌رسد صحبت می‌کردم... ما با خود گفتیم که شاید ایران باشد، شاید پاکستان محسوب شود، و در نهایت به این نتیجه رسیدیم که در واقع انگلستان است، چرا که حزب کارگر در آن به قدرت رسیده است.»

این سخن که با خنده حضار همراه شد در واکنش به پیروزی حزب کارگر در انتخابات انگلستان بود. وی در ادامه با اشاره به شکست محافظه‌کاران گفت که حزب توری (محافظه‌کاران) باید فکری به حال این شرایط کند. سخنان معاون ترامپ با واکنش منفی سیاسیون انگلیس از جناح‌های مختلف مواجه شده است و آن‌ها ونس را به اسلام‌هراسی متهم کردند.

سعیده وارثی، وزیر سابق انگلستان از حزب محافظه‌کار در این باره گفت که سخن ونس: «اسلام‌هراسی و نژادپرستی روزمره‌ای است که هر از گاهی توسط برخی از صاحبان قدرت در جامعه ما بیان می‌شود». وی همچنین به این موضوع اشاره کرد که روابط ویژه میان آمریکا و انگلستان به یک شوخی نژادپرستانه تقلیل یافته است.

آنجلا راینر، معاون نخست‌وزیر انگلیس نیز در نقد طرفداری ونس از حزب محافظه‌کار گفت که حزب کارگر اکنون نماینده تمام انگلیس است و از جانب انگلستان حکومت می‌کند.

اندرو باوی، عضو حزب محافظه‌کار و وزیر سابق کابینه انگلیس در این باره گفت: «من با حزب کارگر در بسیاری از مسائل اختلافات اساسی دارم، اما با این دیدگاه موافق نیستم. من فکر می‌کنم این (سخنرانی) برای همکارانم در حزب کارگر به شدت توهین‌آمیز است.»

کارلا دنیر، از رهبران حزب سبز انگلستان در واکنش به ونس گفت: «ما باید واقعیت را بگویم. این اسلام‌هراسی است. اینکه... ممکن است در آمریکا رئیس‌جمهوری که مجرمی محکوم شده است و معاون رئیس‌جمهوری که با سیاست‌های خارجی روسیه هم نظر است (به قدرت برسند)، نگران‌کننده است.»

کلیو لویس نماینده پارلمان از حزب کارگر در این باره گفت: «من گمان می‌کنم این سخن نشان می‌دهد که ما باید برای بدترین سناریوی ممکن که ریاست‌جمهوری ترامپ/ونس است، آماده شویم».

لویس علاوه بر این تشریح کرد که اروپا نیز اخیراً شاهد این طرز فکر از طرف جریان اجتماع ملی در فرانسه، ملونی در ایتالیا، احزابی در هلند و تجددخواهان در انگلیس بوده است.

وی در ادامه گفت: «شکی نیست که نظرات ونس گونه‌ای از دیدگاه اسلام‌هراسی است که ما در جاهای دیگر به ویژه علیه صادق خان (شهردار مسلمان لندن) دیدیم». زارا محمد، فعال سیاسی مسلمان نیز در این باره بیان کرد که از سخنان اسلام هراسانه برای جمع‌آوری رأی استفاده می‌شود.

چهره‌های مختلف سیاسی انگلستان همچنین به حضور سوئلا براورمن، وزیر کشور سابق انگلستان در کنفرانس ملی محافظه‌کاران و سخنرانی او در این جلسه و در کنار معاون ترامپ اشاره کردند. براورمن نیز سال گذشته به دلیل واکنش علیه تظاهرات حامیان فلسطین به اسلام‌هراسی متهم شده بود.

منبع: فارس

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 3
  • در انتظار بررسی: 10
  • غیر قابل انتشار: 1
  • US ۱۵:۱۰ - ۱۴۰۳/۰۴/۲۷
    1 4
    با سلام به گزارش مشرق، جی دی ونس، که توسط دونالد ترامپ، نامزد ریاست جمهوری آمریکا به عنوان معاون رئیس‌جمهور در دولت آینده انتخاب شد، در سخنرانی خود انگلستان را کشوری اسلام‌گرا معرفی کرد. در کشورهای اسلامی پدیده غرب زدگی بشدت ترویج و تبلیغ می شود. این پدیده در کشورهای اسلامی بطور رسمی توسط نظام رسمی سلطه در دیدگاه راهبردی نظیر جنگ تمدن ها، خاورمیانه جدید و یا برنامه های موسوم به ۲۰۳۰ و یا پروژه ابراهیم و یا سرویس های امنیتی و تعریف پروژه هایی نظیر داعش و یا احیای مجدد حزب بعث و یا ... اشاره کرد. لیکن انتشار اسلام در غرب نتیجه تحولات فرهنگی ، علمی و یا در سایه راهبرد مقاومت نظیر غزه و مقابله با داعش است. غزه نماد بازخورد تمدن غربی است که بطور اساسی ماهیت و محتوی این تمدن را به چالش کشیده است. این چالش در حال تولید محتوی ای فکری و فرهنگی است که با تشکیک در اصول مدرنیته از جمله حقوق بشر شروع می شود و تا اصول اساسی آن را در مظان تردید قرار می دهد‌‌. عقل خود بنیاد یکی از آن اصول اساسی است که آثار آن در جنگ غزه خود را در معرض آزمون جدی قرارداد ه است‌. عقل خود بنیاد هیچ نهاد بازدارنده ای در ذات خود نداشته و بطور مطلق خود را تسلیم نهاد قدرت و منطق غلبه کرده است که نتیجه آن توحش ، نسل کشی‌ و دور لایتناهی از جنگ و خشونت است و این نمایه ای قانون جنگل است. اجمالا جهان نیازمند منجی است‌ والسلام
  • IR ۱۸:۲۲ - ۱۴۰۳/۰۴/۲۷
    3 2
    نمیدونم چرا به این که نگاه میکنم خیال میکنم اسرائیلی هست!
  • IN ۱۶:۱۳ - ۱۴۰۳/۰۴/۲۸
    0 0
    مشت نمونه خروار. ونس هم مثل سایر نوچه های ترومپت یک سادیست مالیخولیایی است.

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس