به گزارش مشرق،کانال ابوقاسم در ایتا در مطلبی پیرامون تحول در کشورهای مختلف نوشت:

ماهیت قدرت از حیث توزیع و بکارگیری از سوی کشورهای مختلف با تحول بسیار زیادی روبه رو شده است و همه کشورها به قدرت و راه های بدست آوردن آن دسترسی پیدا کرده اند .

دسترسی عمومی نشانه تحول ادراکی در جوامع بشری است که به توانمدی های خود اعتماد دارند .

خروجی این تحول جهانی این است که کشورهای مختلف بر اساس امکانات و شرایطی که در حوزه های ژئوپولتیک،ژئواکونومیک،منابع و معادن و سایر متغیرهای داخلی و خارجی دارند، قدرت اقتصادی و سیاسی خود را تقویت کنند و آن را توسعه بدهند .

درحالی‌که در دهه نود میلادی و بعد از فروپاشی شوروی این تحول فکری نبود و آمریکا از خلاء قدرت استفاده کرد و لیبرال دموکراسی و سرمایه داری را در همه دنیا منتشر کرد.

بویژه اینکه اروپا متاثر از جنگ جهانی اول و دوم و آثار خرابی های این جنگ بود و شوروی نیز بکار خود پایان داد و آمریکا یکجانبه گرایی را در قالب المان های قدرت و نظام بین المللی و اقتصاد جهانی توسعه داد .

آرام آرام کشورهایی نظیر چین در دهه ۷۰ ژاپن ،هند،برزیل،اروپای غربی اندونزی استرالیا مکزیک و... با رشد پر سرعت اقتصادی و علمی، ترکیب انحصاری قدرت را برهم زدند و جایگاهی که آمریکا در آن قرار دارد با چالش واقعی روبه رو شد .

امروز همه کشورها سعی می کنند در حوزه اقتصاد و سرمایه گذاری رشد کنند این ادراک کلان و جهانی مهم ترین تصمیم بشری است که می توانست موازنه قدرت را در دنیا ایجاد کند.

دسترسی به قدرت بگونه ای آسان شد که گروهی مثل حماس که نشانه های حداقلی یک دولت را هم ندارد معادله امنیتی جدیدی را ایجاد می کند و برنامه بایدن و تیم او در خاورمیانه را با چالش روبه رو می کند یا استراتژی دریایی یمن در باب المندب و دریای سرخ که قدرت های دریایی غرب همچنان موفق به مهار آن نشدند و انصارالله تجارت دریایی اسرائیل از راه باب المندب به سمت بندر ایلات را از بین برده است.

ادراک دقیق از مزیت های نسبی جغرافیایی و ارزش های دینی و ترکیب آن با هسته های مقاومت برای جنگ نامتقارن بسیار خلاقانه است و این خلاقیت برای نحوه مواجهه با مقوله قدرت بسیار مهم است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس