کد خبر 1629606
تاریخ انتشار: ۱۴ مرداد ۱۴۰۳ - ۰۵:۰۰
۶ علت درد بعد از عصب کشی دندان/ درمان و مراقبت‌

عده‌ای کثیری بر این باور هستند که با عصب کشی کردن، ریشه دندان تخلیه می‌شود و عصب‌های فعال در لثه دیگر قادر به انتقال درد نخواهند بود. در نتیجه فرد نباید بعد از عصب کشی هیچ دردی احساس کند.

به گزارش مشرق، عصب کشی دندان یکی از خدمات دندانپزشکی است که توسط متخصص درمان ریشه (اندودانتیکس) انجام می‌شود. درمان ریشه یا روت کانال مقدمه‌ای برای انجام سایر درمان‌های مکمل نظیر پر کردن دندان است.

۶ علت درد بعد از عصب کشی دندان

احساس درد در دندان بعد از روت کانال طبیعی است و نشانه عدم انجام صحیح درمان ریشه نمی‌باشد. علت درد دندان بعد از عصب کشی به عوامل متعددی مرتبط است که از بین آنها عوامل زیر نسبتا شایع‌تر هستند:

  • عفونت در ریشه دندان: گاهی اوقات بیمار پس از عفونت دندان برای درمان روت کانال به مطب مراجعه می‌نماید. در این صورت حتی بعد از درمان ریشه و انجام عصب کشی، امکان باقی ماندن باکتری‌های عفونی در اطراف ریشه وجود دارد. این موضوع می‌تواند عامل اصلی تداوم درد در این نواحی باشد. معمولاً متخصص درمان ریشه برای کاهش درد ناشی از عفونت بیمار را به مصرف آنتی بیوتیک تشویق می‌کند.
  • آلوده شدن کانال ریشه: گاهی اوقات هم کانال ریشه دندان به دلایلی نظیر عدم ترمیم درست و کامل عصب کشی عفونت می‌کند. در این صورت نیز بیمار با درد شدید روبرو خواهد شد.
  • باقی ماندن کانال‌های دندان: برخی از دندان‌ها بیش از یک کانال دارند. چنانچه کانال های اضافی دندان از طریق عکس رایوگرافی تشخیص داده نشده باشند، احتمال باقی ماندن عفونت در این کانال‌ها بالا بوده و فرد در صورت نوشیدن نوشیدنی های داغ و سرد با حساسیت و درد در دندان مواجه می‌گردد.
  • پر کردن بیش از حد دندان: معمولاً علت درد دندان عصب کشی شده هنگام جویدن به عفونت ربطی ندارد چرا که این درد ناشی از پر کردن بیش از حد دندان با مواد پر کننده است. اگر دندانپزشک دندان عصب کشی شده را از حد نرمال بیشتر پر کرده باشد، درد کردن درد دور از انتظار نخواهد بود.
  • نشتی سدیم هیپوکلریت: از این ماده برای ضدعفونی کردن و شستشوی کانال ریشه دندان استفاده می‌شود. با این حال استفاده از آن اصول خاصی دارد که در صورت عدم رعایت این اصول ممکن است درد در دندان بروز پیدا کند. معمولا درد ناشی از نشت سدیم هیپوکلوزیت محدود به زمانی است که ماده مربوطه به محل ریشه نفوذ کند و اطراف کانال را تحت تاثیر قرار دهد.
  • آسیب به بافت اطراف: حین استفاده از تجهیزات جهت عصب کشی دندان ممکن است ضربه، فشار یا هرگونه آسیب دیگری به بافت اطراف دندان وارد شود. هر گونه آسیب به بافت مجاور می‌تواند یک عامل مهم در بروز درد باشد. این درد بلافاصله پس از اتمام اثر بی حسی احساس خواهد شد. معمولا این دسته از بیماران در انجام برخی فعالیت ها نظیر مسواک زدن نیز دچار مشکل می‌شوند.

درد دندان بعد از عصب کشی تا چه مدت طبیعی است؟

درد خفیف یا درد خیلی شدید بعد از عصب کشی در طول یک شبانه روز اولیه (۲۴ ساعت پس از درمان روت کانال) طبیعی است و در مواردی ممکن است این درد تا روزهای دوم، سوم و حتی دهم تداوم پیدا کند. علت درد دندان بعد از عصب کشی پاکسازی ریشه دندان از عفونت و درمان آن بوده و به معنای عدم توانایی متخصص ریشه نیست. اما اگر درد پس از ده روز همچنان ادامه پیدا کند، به طوری که زندگی فرد را مختل کرده باشد، می‌بایست با مراجعه به متخصص علت آن را شناسایی و نسبت به رفع آن اقدام کرد.

البته در صورتی که درمان روت کانال به شیوه صحیح انجام نشده باشد، این احتمال وجود دارد که درد دندان بعد از عصب کشی نه تنها کاهش پیدا نکند، بلکه افزایش یابد. تخصص پایین دندانپزشک و عدم دقت کافی در شناسایی کانال در عکس رادیوگرافی از عوامل مهم عدم رعایت اصول در عصب کشی می‌باشد. همچنین گاهی اوقات گسترش عفونت عامل اصلی درد است. در این مواقع باید با مصرف آنتی بیوتیک تجویز شده توسط متخصص عفونت را ریشه کن کرد.

درمان درد دندان بعد از عصب کشی

درمان درد دندان بعد از درمان ریشه تا حدود زیادی به علت درد بعد از عصب کشی دندان بستگی دارد. چنانچه درد تا ۷۲ ساعت بعد از درمان اولیه ادامه داشته باشد، فرد می‌تواند با مصرف مسکن های تجویز شده درد را تسکین دهد. بنابراین نیازی به مراجعه به متخصص نیست. البته گاهی اوقات در کنار مسکن، آنتی بیوتیک هم برای بیمار تجویز می‌شود تا ضمن جلوگیری از انتشار عفونت، عفونت باقی مانده از بین برود.

از طرفی درد دندان در بسیاری از افرادی که عصب کشی کرده‌اند، به دلیل عدم شناسایی صحیح کانال‌های ریشه است. در این مواقع نیاز به عصب کشی مجدد برای از بین بردن درد دندان وجود دارد.

مراقبت های بعد از عصب کشی جهت کاهش درد

صرف نظر از علت درد بعد از عصب کشی دندان می‌توان با انجام یکسری امور و دستورالعمل‌ها درد دندان پس از عصب کشی را تا حد زیادی کاهش داد که از جمله این موارد عبارتند از:

  • استفاده از کیسه یخ: کیسه‌های یخ برای کاهش تورم و درد بعد از عصب کشی بهترین گزینه هستند. این کیسه‌ها را می‌توان از داروخانه تهیه کرد.
  • اجتناب از ورزش: ورزش کردن دست کم به مدت یک هفته بعد از عصب کشی ممنوع است. فشار ناشی از ورزش نه تنها بهبود درد را با مشکل مواجه می‌سازد، بلکه می‌تواند در تسکین درد تاخیر ایجاد کند.
  • پرهیز از مصرف دخانیات: همه موادی که در دخانیات از جمله سیگار و تنباکو وجود دارد، یک عامل تحریک کننده برای کاهش بهبود درد می‌باشد.
  • داشتن استراحت کافی: با داشتن استراحت کافی بدن شما کمتر تحت فشارهای مختلف قرار می‌گیرد، در نتیجه سیستم ایمنی فرایند بهبودی را با سرعت بیشتری انجام می‌دهد.
  • داشتن رژیم غذایی مناسب: پس از عصب کشی، دندان و بافت اطراف آن حساسیت پیدا می‌کند. بنابراین باید تا جای ممکن از خوردن غذاهای سفت و چسبنده اجتناب کرد.

شدت درد دندان پس از عصب کشی چقدر است؟

پس از معرفی علت درد بعد از عصب کشی دندان احتمالاً این سوال برای افراد ایجاد می‌شود که شدت درد دندان چقدر است؟ به طور کلی عصب کشی یک درمان موثر برای از بین برداشتن درد و فشار وارد بر دندان است. احساس درد خیلی شدید بعد از عصب کشی چندان عادی نیست. به طور کلی درد بعد از درمان ریشه نباید خیلی زیاد شود، به طوری که این درد می‌بایست به راحتی با استفاده از مسکن ها قابل تحمل باشد. نکته بعدی این است که معمولا این درد در لحظات ابتدایی بسیار بیشتر است و به تدریج شدت آن کاهش یافته و در نهایت فروکش می‌کند.

منبع: ایسنا

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس