کد خبر 1630931
تاریخ انتشار: ۱۷ مرداد ۱۴۰۳ - ۱۲:۴۷
پزشکیان - نمایه

یک هفته از مراسم تحلیف گذشته و مسعود پزشکیان رییس جمهور فقط یک هفته فرصت دارد تا کابینه خود را مشخص و به مجلس معرفی کند.

به گزارش مشرق، براساس آنچه از سوی مسولان دولت گفته شده احتمالا رییس جمهور تا آخر هفته لیست نهایی خود از وزرا را به مجلس شورای اسلامی ارائه کند.

براساس بند ۲۰۲ آیین نامه مجلس شورای اسلامی رئیس جمهور موظف است حداکثر ظرف مدت دو هفته پس از انجام مراسم تحلیف ضمن تقدیم برنامه کلی، اسامی وزرای پیشنهادی وزارتخانه ها به همراه شرح حال، برنامه ها، سوابق و سمت های علمی و اجرائی و سایر امتیازات قابل استناد آنها را به مجلس تسلیم کند.

هم اکنون یک هفته از مراسم تحلیف گذشته و مسعود پزشکیان رییس جمهور فقط یک هفته فرصت دارد تا کابینه خود را مشخص و به مجلس معرفی کند.

به گفته محمد رضا عارف معاون اول رئیس‌جمهور هم اکنون جلسات تعیین و معرفی کابینه در حال انجام است. عارف اظهار امیدواری کرده که تا قبل از اینکه دولت به ضرب‌الاجل قانونی برسد کابینه معرفی شود.

پزشکیان در ابتدا برای هر وزارتخانه، حداقل ۸ گزینه را روی میز خود داشت که براساس آنچه محمد جواد ظریف معاون راهبردی رییس‌جمهور گفته، هم اکنون بسیاری از گزینه‌ها از روی میز پزشکیان کنار رفته و برای هر وزارتخانه ۳ گزینه مقابل رئیس جمهور است.

رئیس دولت چهاردهم همچنین در اظهاراتی که روز گذشته درباره کابینه داشته گفته که در چینش کابینه در وهله اول افرادی را که قائل به انسجام و هم‌افزایی در بهره‌گیری از همه ظرفیت‌های کشور هستند، در اولویت قرار داده‌ایم و در مرحله بعد به نظر جمعی شورای راهبری تمکین خواهم کرد.

رئیس جمهور همچنین عصر روز گذشته در دیدار با اعضای مجمع نمایندگان استان همدان هم گفته که نیامده‌ تا گروه و جناح خاصی را بر سر کار بیاورد، بلکه به دنبال آن است با انتخاب مدیران کارآمد، متخصص و پاکدست، مدیریت اجرایی کشور را در مسیر درست و در راستای خدمت به مردم و تامین رضایت آنها هدایت کند.

پزشکیان روز گذشته در دیدار اعضای مجمع نمایندگان استان اصفهان هم به بحث کابینه اشاره کرده و تاکید می کند که تخصص، پاکدستی و تعهد در کنار تجربه از مهمترین معیارهایش برای انتخاب مدیران در دولت چهاردهم است. او در این دیدار همچنین گفته که در به کارگیری مدیران، داشتن روابط و نگرش‌های جناحی و حزبی به هیچ وجه ملاک نخواهد بود.

از آنجایی که اسامی گزینه هایی که شورای راهبری به رییس‌جمهور داده اعلام نشده و همچنان مشخص نیست، چه افرادی طی روزهای اخیر در جلسات مسولان دولت برای تعیین کابینه از لیست پزشکیان حذف شده اند و از سویی ۳ گزینه باقی مانده برای هر وزارتخانه هم چه کسانی هستند، نمی شود گفت که اظهارات رییس جمهور درباره تشکیل کابینه‌ای فراجناحی و متشکل از افراد متخصص، پاکدست، دارای تجربه و تعهد تا چه میزان درست است. اما آنچه مشخص است این است که رییس جمهور برای اینکه بتواند اعتماد نمایندگان مجلس را برای وزرای پیشنهادی‌اش دریافت کند، کار سختی را در پیش دارد.

پزشکیان طی روزهای گذشته دیدارهایی با تعدادی از نمایندگان، اعضای کمیسیون‌ها و مجامع استانی نمایندگان داشته و گفت وگوهایی هم در این دیدارها درباره کابینه انجام داده که البته به نظر می رسد این دیدارها در روزهای آینده با نمایندگان دیگر هم ادامه خواهد داشت.

این دیدارها و رایزنی های رییس جمهور با مجلس ممکن است در تصمیمات پزشکیان برای معرفی کابینه‌ تاثیرگذار باشد، نمایندگان مجلس بارها از پزشکیان خواسته‌اند تا در انتخابات و معرفی کابینه‌ خود به معیارهایی که رهبر معظم انقلاب برای کابینه مطرح کردند توجه کند، آنها معتقدند اگر به این معیارها توجه شود و وزرای پیشنهادی این معیارها را داشته باشند می توانند رای بالایی از مجلس را دریافت کنند.

منبع: فارس

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 55
  • در انتظار بررسی: 23
  • غیر قابل انتشار: 15
  • IR ۱۳:۰۳ - ۱۴۰۳/۰۵/۱۷
    19 20
    منتخب بی برنامه
    • IR ۲۱:۵۷ - ۱۴۰۳/۰۵/۱۷
      0 3
      احسنت
    • IR ۰۹:۲۰ - ۱۴۰۳/۰۵/۱۸
      1 1
      پزشکیان حرف های زیادی در این چند وقت زده است که خلاف آن ها را عمل کرده است! مانند استفاده کردن از کارشناسان! بنابراین به این ادعاهایش هم نمی توان اعتماد کرد !!
  • IR ۱۳:۳۴ - ۱۴۰۳/۰۵/۱۷
    9 13
    اولا منتخب ها توسط شورا ارایه میشوند . سپس خود رییس جمهور بررسی و تصمیم میگیرد آن هم بعد از مشورت با سایر اندیشمندان .‌‌سپس مشورت با رهبر فرزانه وبعد ارایه مجلس ‌
    • فرح وش IR ۱۴:۲۰ - ۱۴۰۳/۰۵/۱۷
      12 11
      این حرف مشورت رئیس جمهور در باره وزرا با رهبری را از کجا در آوردید؟از کی تا الان رهبری در انتخاب وزرا و نمایندگان مجلس دخالت کرده اند که این دفعه دوم باشذ؟ تکرار این سخن برای ایجاد فتنه جدیدی است که پشت پرده آن روشن است . واقعا متاسفم برای فردی که خود را سیاستمدار می داند و از بدیهی تربن قوانین کشور و حدود اختیارات مصرحه در قانون خبر ندارد.
    • M.sh IR ۱۴:۲۲ - ۱۴۰۳/۰۵/۱۷
      13 11
      پای رهبر عزیز رو وسط نکشین که وقتی دو روز بعد گند زدین از رهبری خرج کنیدو بگید ما دستورات رهبری رو اجرا کردیم! رهبری عزیز هیچ گاه در انتخاب کابینه دولت ها نظر نمیدهند.
    • M.sh IR ۱۴:۲۸ - ۱۴۰۳/۰۵/۱۷
      10 10
      رهبری عزیز فقط ملاک ها و خصوصیات را بیان میکنند. مثلا فرمودند کسی که حل مشکلات کشور را به رابطه با امریکا می داند مدیر خوبی نخواهد بود. و یا کسی که ذره ای با انقلاب فاصله داشته باشد به درد مدیریت نمیخورد و یا کسانی باید انتخاب شوند برای کابینه که از بن دندان به انقلاب پایبند باشند. خب تا الن طبق انتخاب هایی که جناب رییس جمهور داشتند کدام یک از ملاک های رهبری توجه شد که شما اینقدر از رهبری دم میزنید و خرجش میکنید!؟
    • IR ۱۷:۰۵ - ۱۴۰۳/۰۵/۱۷
      1 2
      در چهل و پنج سال گذشته مشی رهبری طبق قانون در همه امور از جمله تشکیل کابینه مشخصه تاکنون کی چنین رویه ای بوده که اسامی وزرا را به رهبری ارائه دهند در حقیقت می‌شود گفت اگر این موضوع صادقانه است پس بسیار ناشیانه عمل می‌شود و تبعات دارد در غیر اینصورت بسیار نشان از اهداف نگران کننده خواهد بود
    • IR ۱۷:۳۷ - ۱۴۰۳/۰۵/۱۷
      9 0
      ۳ وزارت باید با هماهنگی رهبری باشه: اطلاعات که باید مجتهد باشِ، دفاع و امور خارجه
    • حجت IR ۱۷:۵۴ - ۱۴۰۳/۰۵/۱۷
      5 2
      تنها کسی که از رهبری مایه گذاشت بنی‌نحص ملعون بود که اسم رهبری و انتخاب حاج احمد آقا می‌خواست گناه کارشون گردن امام بندازه. نکنه پزشکیان بله
    • IR ۲۲:۰۱ - ۱۴۰۳/۰۵/۱۷
      0 1
      برو قانون اساسی و بخون دانشمند وظایف رهبریو
  • ناشناس IR ۱۴:۱۵ - ۱۴۰۳/۰۵/۱۷
    11 4
    جناب رییس جمهور بنظر نمیاد این دست فرمون حتی یکصدم از حرفها و قسم هات رو محقق کنه، البته قسم فرمودی که اگر روزی به هر دلیلی نتونستی مرد و مردونه بگی و کنار بکشی،انشالله که کار به اونجا نکشه هر چند ما عادت کردیم با انشاالله و ماشاالله زنده -گی کنیم.
    • IR ۱۴:۵۰ - ۱۴۰۳/۰۵/۱۷
      5 5
      نه این که رییس جمهور محبوب شماها خیلی دست به فرمونش عالی بود.
    • IR ۱۳:۲۶ - ۱۴۰۳/۰۵/۱۸
      0 0
      پزشکیان کارشو خوب بلده و. نمیشه همه رو راضی کرد
    • IR ۱۳:۲۶ - ۱۴۰۳/۰۵/۱۸
      1 0
      پزشکیان کارشو خوب بلده و. نمیشه همه رو راضی کرد
  • مهدی IR ۱۴:۵۵ - ۱۴۰۳/۰۵/۱۷
    3 3
    گروه خاص نیست؟؟؟ فعلا که کل کابینه راپیرمردهای قدرت طلب اصلاحاتی پرکردن
    • علی IR ۰۷:۵۶ - ۱۴۰۳/۰۵/۱۸
      0 0
      نه پس محسن منصوری رو بیاره
  • IR ۱۵:۰۶ - ۱۴۰۳/۰۵/۱۷
    2 0
    آقای پزشکیان باید هرچه سریعتر کابینه پیشنهادی را به مجلس معرفی کند چون مملکت بدجور بلا تکلیف وکلا تعطیل است.بالاخره ما نفهمیدیم تعطیلی ادارات که وجود دارد برق واحد های تولیدی وصنعتی هم که در هفته 48 ساعت کامل قطع است طوجریان تولید واقتصاد تعطیل، برق منازل هم که قطع می شود .پس چرا هنوز ناترازی وجود دارد.با وضعیت فعلی حداقل 20 درصد باید از بار شبکه کاسته شود.مگر اینکه داستان چیز دیگری باشد. که آقای پزشکیان باید مورد توجه وبررسی قراردهد
  • IR ۱۵:۱۲ - ۱۴۰۳/۰۵/۱۷
    10 4
    میخوادبعدا همه چی رو بندازه گردن رهبری
    • بندا خدا IR ۱۶:۱۱ - ۱۴۰۳/۰۵/۱۷
      4 5
      رهبر نفر اول کشور هست، طبعتا مسئول تمام موارد کشور باید باشند چون قدرت اول کشور هستند. مسئولیت با قدرت رابطه مستقیم دارد
    • IR ۲۰:۲۹ - ۱۴۰۳/۰۵/۱۷
      0 0
      مظلوم نمایی وفراروبه جلو اصلاحات شروع شد
    • IR ۲۱:۲۱ - ۱۴۰۳/۰۵/۱۷
      1 0
      بنده خدا برو قانون اساسی رو بخون میفهمی اختیارات رهبر یک دهم رییس جمهوره ۹۰ درصد اختیارات کشور دست رییس جمهوره
  • IR ۱۵:۱۸ - ۱۴۰۳/۰۵/۱۷
    5 4
    شرایط وزرای ذولت سوم روحانی 1- داشتن سو پیشینه و سابقه زندان 2- از قوم قبیله پزشکیان بودن یا داشتن یک عکس از دوران طفولیت و نوجوانی با پزشگیان هم کفایت میکنه 3- نداشتن سابقه و سواد مربوطه 4- ذاشتن معرفی نامه از ناطق نوری و خاتمی و روحاتی - 5- داشتن فشار از طرف افساد طلب هاو برنامه و سواد و ... کشک
    • ناشناس IR ۲۱:۴۵ - ۱۴۰۳/۰۵/۱۷
      1 1
      یه کم تمرین نوشتن کن بعد نظر بده !!!
    • IR ۰۱:۱۹ - ۱۴۰۳/۰۵/۱۹
      0 0
      در حال حاضر با اغماض دولت اول پزشکیان و دولت دوم شهید رئیسی بیشتر برازنده نام این کابینه است
  • عین اله خداکرمی IR ۱۵:۳۷ - ۱۴۰۳/۰۵/۱۷
    3 2
    سلام ،رهبرمعظم انقلاب اصلا درچینش وزراازاول تابحال دخالتی نکردند خواهشاازرهبری خرج نکنید رهبری همیشه ازدولتها حمایت وکمک میکنند نه دخالت درکارآنها
  • IR ۱۵:۴۰ - ۱۴۰۳/۰۵/۱۷
    4 2
    من خوشبختانه رای نداده ام ، شنیده ام پزشکیان قول داده بود دروغ نگوید اما یکی از دروغهای آغازین این پستش را مطالعه کنید در وهله اول افرادی را که قائل به انسجام* و هم‌افزایی* در بهره‌گیری از همه ظرفیت‌های کشور هستند، در اولویت قرار داده‌ایم - تخصص*، پاکدستی */ عارف کدام یک از این چند گزینه* را دارد
    • IR ۱۵:۴۸ - ۱۴۰۳/۰۵/۱۷
      2 2
      نگاه عاقلانه و منطقی داری عزیزم ،کاش رای داده بودی
    • روستا US ۱۶:۲۳ - ۱۴۰۳/۰۵/۱۷
      1 2
      دست مریزاد. که رای ندادید حداقل الان پشیمان نیستی.
  • صادق IR ۱۵:۴۷ - ۱۴۰۳/۰۵/۱۷
    1 2
    صغیر و کبیر میدونن. اتفاقا درست هم میگن رهبری نظر میده برای وزرا وبخصوص در مورد چند وزارتخانه حساس هیتند. مثل امور خارجه و اطلاعات... سالها هست اینطوریه.. فقط لازمه اخبار رو پیگیر باشی...
  • IR ۱۶:۲۷ - ۱۴۰۳/۰۵/۱۷
    2 3
    فرقی بین این دولت و آن دولت نیست همه اصولگرا هستند و تنها دولت اصلاح طلب ۷۶ تا ۸۴ بود
    • IR ۲۰:۲۹ - ۱۴۰۳/۰۵/۱۷
      0 0
      همون دولت اصلاح طلب دور دوم معاون اولش دکتر عارف بود .
  • IR ۱۶:۵۱ - ۱۴۰۳/۰۵/۱۷
    2 0
    ...گفته که نیامده‌ تا گروه و جناح خاصی را بر سر کار بیاورد به فرض که شخص ریاست محترم جمهور چنین دیدگاهی داشته باشند مهم اینه که هشت نفر پیشنهادی اولیه برای هر وزارتخانه توسط شورا واشخاصی انتخاب ومعرفی شده‌اند که تنهاهدف مشترکشان در دست گرفتن کامل قدرت وحذف سایرین بوده وهست وریاست محترم جمهورفقط از گزینه های پیشنهادی وتحمیلی آنان باید انتخاب کند
  • IR ۱۷:۰۴ - ۱۴۰۳/۰۵/۱۷
    0 1
    بهتراست مجلس خودش وزیر تعیین کند و دست از سر منتخب مردم بردارد واقعا دخالت وخاله زنک بازی هم حدی دارد کشور را باهمین دخالتها نابود کردید و هنوز پند نگرفته آید !!!!!
  • محمد امین IR ۱۷:۱۸ - ۱۴۰۳/۰۵/۱۷
    2 2
    دم خروس و قسم حضرت عباس ای بابا کدوم کشک کدوم پشم کابینه‌ای که ظریف تعیین کنه آخرش مشخص به کجا ختم میشه آقای پزشکیان هم خودش معلوم نیست کجای کابینه قرار داره
  • IR ۱۷:۳۲ - ۱۴۰۳/۰۵/۱۷
    2 0
    امت و مجلس انقلابی در عین هوشیاری نسب به دشمنان خارجی باید هواسشان به خط نفاق درونی هم باشد که بار دیگر طمع در کنترل قوه مجریه را دارد.
  • IR ۱۷:۳۵ - ۱۴۰۳/۰۵/۱۷
    1 0
    یکی از تکالیف رهبری در قانون اساسی هماهنگی دولتها با رهبری برای انتخاب وزرای امور خارجه+ دفاع +اطلاعاتِ ( یعنی سیاست خارجی و امنیت داخلی و خارجی)
  • حسین همیشه تنها IR ۱۸:۰۱ - ۱۴۰۳/۰۵/۱۷
    1 1
    آری برادر.ازقدیم گفته اند سالی که نکوست از بهارش پیداست.وسلام
  • IR ۱۸:۰۱ - ۱۴۰۳/۰۵/۱۷
    1 2
    پزشک جمهور مچکریم
  • اشرف IR ۱۸:۲۴ - ۱۴۰۳/۰۵/۱۷
    1 2
    سلام جناب آقای پزشکیان با سلام شرایط شما را درک میکنم با عرض پوزش اگر بتونم بنحوی با شما تماس داشته باشم به امید خداوند میتونم در تصمیم گیری تان کمک باشم دوستدار اخلاص شما
  • حامد IR ۱۸:۲۹ - ۱۴۰۳/۰۵/۱۷
    1 0
    حالا کابینه تعین بشود وزیران انتخاب بشوند می‌خواهند چه گلی سر این ملت بزنند ؟یکی مالیات را افزایش خواهد داد .دیگری قیمت نان و برق واب را افزایش خواهد داد .ان یکی مخالف افزایش حقوق کارگران و بازنشستگان خواهد شد و بالاخره آن یکی هم تعرفه پزشکان دوا و درمان را افزایش خواهد داد .فکر میکنید باری از دوش ملت برمیدارند؟
  • سید یوسف موسوی IR ۱۸:۳۷ - ۱۴۰۳/۰۵/۱۷
    2 2
    عکس رئیس جمهور را در تلویزیون نشان نمی دهند این چطوری کابینه تشکیل خواهدکرد؟ فقط عکس یحی السنوار و سیدحسن نصرالله نماد تلویزیون ایران شده اند 😔😔😔
    • IR ۲۲:۰۶ - ۱۴۰۳/۰۵/۱۷
      1 1
      کابینش جدید نیست همون پیر پاتالای اصلاحاتین کابینه تشکیل نشه کشور بهتر اداره میشه
    • بهروز IR ۱۶:۵۱ - ۱۴۰۳/۰۵/۱۸
      0 0
      چی رئیس جمهور رونشون بدند اخلاق داره؟باادب هست؟صحبت کردن بلده؟
  • IR ۲۲:۰۷ - ۱۴۰۳/۰۵/۱۷
    2 2
    این در حد رئیس جمهور نیست توانایی نداره آداب سیاست بلد نیست از خودش اختیاری نداره
  • فرامرز زمانی نیا US ۲۲:۰۸ - ۱۴۰۳/۰۵/۱۷
    1 0
    رهبر فرزانه انقلاب اسلامی در انتخاب وزرا دخالت ندارد و نخواهد داشت رهبر هدفش رهبری و هدایت رئیس دولت میباشد. این رئیس جمهور هست که تیزبینی وزرایی را انتخاب کند که هدفشان مشکل معیشتی مردم باشد که به همه وزراتخانه ها مرتبط میباشد .
  • فاطمه زهرا نظری IR ۲۲:۲۴ - ۱۴۰۳/۰۵/۱۷
    2 1
    آقای پزشکیان نماد هستش ولی رئیس جمهور واقعی ظریف شارتان
  • احمد IR ۲۳:۱۳ - ۱۴۰۳/۰۵/۱۷
    1 0
    جناب پزشکیان بازنشستگان زیر بار تورم وحشتناک له شدند ترا خدا فکری به حال بازنشستگان بکنید
  • علی IR ۰۱:۳۱ - ۱۴۰۳/۰۵/۱۸
    0 0
    بزارید این بنده خدا کارش را شروع کند ، بعد سنگ اندازی را شروع کنید.هر کسی که منفعت دار و دسته اش تامین نمی شود هزار حرف در میارند. قضاوت و به مردم بسپارید و دعا کنید اونایی که برای خدا و ملت کار می کنند پیروز و سرافراز باشند
  • IR ۰۹:۱۵ - ۱۴۰۳/۰۵/۱۸
    1 0
    پزشکیان به مردم قول داده هیچوقت دروغ نگویدوبرای رفع مشکل معیشتی مردم تلاش کتداگربناباشدتعدای ازکابینه اش رااصولگرایان تشکیل دهندقطعا نمیتواند مشکل معیشتی مردم راحل کتدبه خصوص پستهایی که مربوط به معیشت می‌شود مثل وزارت کارووزارت کشاورزی وزارت صمت
  • محمد جعفر یوسف زاده IR ۰۹:۱۹ - ۱۴۰۳/۰۵/۱۸
    0 0
    وزارت اطلاعات و دفاع به نظر رهبری مرتبط است اگر نهادها و دولت متحد نباشد دولت فلج میشود
  • IR ۱۰:۱۱ - ۱۴۰۳/۰۵/۱۸
    0 0
    پزشکیان از جوانان نخبه دانشگاهی استفاده کن آنان که در سمت های قبلی بودن اگر کار بلد بودن چنین نمیشد اقتصاد این مملکت
  • سنائی IR ۱۶:۳۸ - ۱۴۰۳/۰۵/۱۸
    0 0
    پزشکیان هیچ وقت نمی تواند تصمیم گیری کند همانند بنی صدر دیگران براش تصمیم کبری می گیرند خدا سرنوشت مردم ختم بخیر کند
  • امیر IR ۱۳:۳۹ - ۱۴۰۳/۰۵/۱۹
    0 0
    دولت سوم روحانی فریدون پسماندها تفاله ها ایران ویران علی برکت الله.
  • محمد IR ۲۰:۵۱ - ۱۴۰۳/۰۵/۱۹
    0 0
    آیا دوستان کودکی انتصاب نیست

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس