حسن‌ یزدانی به کشتی برمی‌گردد؟

رئیس انجمن جراحی شانه و آرنج در واکنش به سخنان رئیس فدارسیون کشتی در رابطه با دلایل مصدومیت حسن یزدانی، دبیر را فاقد صلاحیت علمی برای اظهار نظر در امور پزشکی دانست.

به گزارش مشرق، دو هفته‌ای از پایان المپیک پاریس و بازگشت کاروان ورزشی ایران از بزرگترین رویداد ورزشی جهان می‌گذرد، حاشیه‌های آن همچنان وجود دارند.

در روزهای گذشته علیرضا دبیر، رئیس فدارسیون کشتی در رابطه با باخت حسن یزدانی به رمضانوف بلغار در فینال وزن ۸۶ کیلوگرم آزاد در یک برنامه تلویزیونی توضیحاتی ارائه داد که در آن به مصدومیت یزدانی پرداخت. دبیر در این برنامه اظهار کرد: برای عمل جراحی حسن یزدانی باید چند گزینه در نظر بگیریم. یکی داخل و دیگری خارج از کشور که البته در حال بررسی هستند که در کدام کشور جراحی کند.

وی در ادامه اظهارات خود افزود: من هفت هشت ماه پیش صحبتی کردم که همه به من ناحق حمله کردند، من همان زمان گفتم دکتر کتف خوب در ایران نداریم و به همه هم این موضوع ثابت شد. طاها آکگول در کشور خودش عمل کتف انجام داده و در این پاریس هم حضور داشت. آنها عمل می‌کنند و یک سال و نیم بعد مدال می‌گیرند ما آن وقت حسن را از دست می‌دهیم. من حتی با او مخالف بودم که در ایران عمل کند. اما اگر آن زمان مخالفت می‌کردم همه می‌گفتند علی دبیر مخالفت کرده ضمن اینکه حسن تصمیم خودش را هم گرفته بود. یزدانی افتخار این مملکت است و ۱۰ مدال جهان و المپیک مگر شوخی است. برای حسن همیشه دعا می‌کنم همیشه همین‌طور بماند.

واکنش شدید انجمن جراحان کتف و آرنج
اظهارات دبیر واکنش شدید انجمن جراحان کتف و آرنج ایران را در پی داشت. علی خورسندی در جوابیه‌ای که نسخه‌ای از آن در اختیار آنا قرار گرفته است، دبیر را فاقد صلاحیت در امورپزشکی دانست.

خورسندی نوشت: اینجانب علی خورسندی رئیس انجمن جراحان شانه و آرنج ایران بر خود واجب دیدم که جوابیه ای به اظهار نظر غرض ورزانه وغیر کار شناسانه علمی آقای علیرضا دبیر رئیس فدراسیون کشتی کشور در دفاع از حیثیت جامعه پزشکی و جامعه ارتوپدی کشور بدهم.
لازم به گفتن نیست که پزشکی کشور عزیزمان قطبی در منطقه بوده و هست و برای جهان حرفی برای گفتن دارد.

برای اظهار نظر علمی شرط اوّل صاحب نظر و کارشناس بودن در آن رشته علمی است. در حد اقای دبیر نیست که به گوید ما در ایران جراح شانه نداریم؟! وایشان فقط میتوانند در رشته ورزش کشتی افاضه فیض کنند آقای دبیر بنده را می‌شناسد، ایشان برای درمان دررفتگی تکراری شانه خود حدود ۱۷ سال پیش توسط کشتی‌گیر قهرمان برجسته کشورمان آقای برزگر به من مراجعه کردند و من عرض کردم که شانه ایشان که مبتلا به در رفتگی مکرر است باید عمل بشود و تا یکسال هم نباید کشتی بگیرند تا محل عمل استحکام کافی پیدا بکند، سوآل کردند با همین شرایط کشتی بگیرند چه میشود؟، عرض کردم در جا ضربه فنی می‌شوند آقای دبیر گفتند من گرین‌کارت دارم می‌توانم به امریکا بروم؟ من توصیه کردم اگر می‌خواهید من شما را به استاد جراحی شانه در دانشگاه کلمبیا در نیویورک معرفی کنم و همین عمل شانه لازم را من از ایشان آموخته‌ام سفارش هم می‌کنم. ایشان گفتند بایستی تصمیم بگیرم. دو هفته دیگر مجددا جهان پهلوان برزگر از من خواستند جهت تصمیم‌گیری برای آقای دبیر به دفتر فدراسیون پزشکی در استادیوم شیرودی در جلسه‌ای حضور یابم تا برای ایشان تصمیم بگیرند.

در یک عصری اقای دبیر هم حضور داشت دوباره نظرم را در مورد عمل جراحی مورد نظرم را تکرار و گفتم به مدت یک سال نمی‌تواند کشتی بگیرد سوال شد تا قبل از المپیک لندن می‌تواند در ارمنستان، پاکستان …. کشتی بگیرد؟ گفتم ابداً سال بعد خودم در آتن شاهد بودم که ایشان با شانه بسته در تشک کشتی با اولین فن رقیب ضربه فنی و حذف شد. (البته گفتنی است که ایشان با ترفند خاص خودشان از المپیک سیدنی تا آتن بدون هیچ مسابقه انتخابی و رنکینگی به المپیک آتن رفت) بعد از برگشت به ایران توسط یکی از همکاران رشته جراحی شانه که استاد دانشگاه تهران جراحی شدند وایشان جا ماندنشان از ادامه ورزش حرفه‌ای خودشان را به گردن جراح معالج انداخته و این استاد را از رده خاطر کردند که با روحیه ورزشی ایشان این حرکت زیبنده نبود؟ (چو میوه سیر خوردی شاخ مشکن)

در این کشور بیش از ٣٠ سال است همه جراحی‌های شانه پا به پای اروپا و آمریکا انجام می‌شود. تعدادی از جراحان شانه کشور ما تحصیلات تکمیلی شانه را در اروپا و آمریکا طی کرده‌اند، خوشبختانه امکانات تحصیل فوق تخصصی شانه با کوشش انجمن ارتوپدی و اساتید جراح شانه از جمله اینجانب توسط وزارت محترم بهداشت در کشور فراهم شده و هم اکنون در حال تربیت جراح فوق تخصص شانه در دانشگاه علوم پزشکی ایران در بیمارستان مرجع ارتوپدی شفا یحیان هستیم.

آقای دبیر باید بداند وقتی یک شانه طبیعی در ورزش سنگین کشتی دچار دررفتگی میشود، شانه تعمیر و ترمیم شده بیشتر در معرض این خطر در رفتگی است، این بدان معنی نیست که همه شانه‌های ترمیم شده در این ورزش دچار این عارضه می‌شوند ولی احتمال عارضه بیشتری نسبت به شانه طبیعی دارد، جای آسیب‌های ورزشی کجا است؟

البته در مورد کشتی گیر محبوب آقای حسن یزدانی اینچنین نبود و ایشان با موفقیت کامل مسابقات انتخابی را پشت سر گذاشتند و در المپیک نیز مدال بسیار با ارزش نقره المپیک را به دست آوردند و کسی که بدون‌انتخابی به المپیک می‌رود و در اولین مسابقه هم ضربه می‌شود، نمی‌تواند خودش را با حسن یزدانی مقایسه کند.

چرا یک مسئول فدراسیون ورزشی باید تا این میزان علیه پزشکی کشور داد سخن بدهد و آنهم در شبکه سه سیمای ملی کشور؟ از تحقیر پزشکان کشورمان چه سودی نصیب ملت ما میشود؟ چه نظرات سوئی در خفای آن نهفته است؟ به جز تشویش افکار عمومی حاصل دیگری دارد؟ در کتب درسی پزشکی در سراسر جهان برای همه اعمال جراحی امکان عدم موفقیت و عوارض بخصوص در ورزش بسیار سنگین کشتی ذکر شده است
در انتها آرزوی سر بلندی بیش از پیش جامعه پزشکی کشورمان ایران را آرزو می‌کنم

منبع: خبرگزاری آنا

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 29
  • در انتظار بررسی: 35
  • غیر قابل انتشار: 0
  • IR ۱۶:۱۵ - ۱۴۰۳/۰۵/۳۱
    33 22
    ببینید جراحان عزیز، وقتی شما غذایی می خورید و از مزه غذا ایراد می گیرید آیا شما صلاحیت اظهار نظر در مورد غذا را دارید یا خیر؟
    • IR ۱۷:۵۳ - ۱۴۰۳/۰۵/۳۱
      28 8
      انتخاب سختی به نظر نمی رسه بحث بین پذیرش نظر یک فوق تخصص با چندین سال سابقه درخشان تخصصی است یا پذیرش نظر کسی که سر سوزنی علم و اطلاعات پزشکی نداره . لطفا یا با علم و سابقه علمی نظر بدید یا به طور کلی از نظر دادن از روی نادانی صرف نظر کنید .
    • IR ۱۲:۲۷ - ۱۴۰۳/۰۶/۰۱
      1 3
      چه مقایسه خنده داری کردی. از طرفدارهای دبیر غیر از این هم انتظاری نیست
    • IR ۱۲:۲۸ - ۱۴۰۳/۰۶/۰۱
      1 3
      چه مقایسه خنده داری کردی. از طرفدارهای دبیر غیر از این هم انتظاری نیست
  • IR ۱۶:۲۳ - ۱۴۰۳/۰۵/۳۱
    15 25
    خورسندی حرف مفت نزن
  • IR ۱۶:۲۵ - ۱۴۰۳/۰۵/۳۱
    35 21
    شما صحبت های آقای دکتر علیرضا دبیر را زیاد جدی نگیر بچه 13 آبان شهرری بود الان هم ولنجک میشینه باد خنک بهش می خوره فرمایشاتی می کنه بعضی از عوام هم بهش می گن پهلو وان.
    • US ۱۷:۳۱ - ۱۴۰۳/۰۵/۳۱
      13 5
      باریک الله..
  • IR ۱۶:۴۴ - ۱۴۰۳/۰۵/۳۱
    14 30
    حق با دبیره. پزشکان ایران صد سال از پزشکی روز عقبند و فقط خودشان برای خودشان نوشابه باز میکنند و به به چه چه میگویند
    • IR ۰۷:۲۶ - ۱۴۰۳/۰۶/۰۱
      0 1
      این هم نظریه
    • IR ۰۷:۲۶ - ۱۴۰۳/۰۶/۰۱
      0 1
      این هم نظریه
  • IR ۱۶:۵۹ - ۱۴۰۳/۰۵/۳۱
    19 7
    پزشک داره درست میگه
  • بینام IR ۱۷:۰۸ - ۱۴۰۳/۰۵/۳۱
    9 18
    آقای دکتر راست میگه اگر خوب عمل کرده بودید که تو مسابقه نباید درد می‌گرفت چرا بهت برخورده نه تنها پزشکی بلکه تو صنعت هم حرفی برای گفتن نداریم ما فقط ادعا داریم اون وضع خودرو .
    • IR ۱۷:۴۱ - ۱۴۰۳/۰۵/۳۱
      9 4
      همون دبیر برات خوبه
    • IR ۱۷:۴۱ - ۱۴۰۳/۰۵/۳۱
      6 1
      همون دبیر برات خوبه
  • علیرضا IR ۱۷:۱۰ - ۱۴۰۳/۰۵/۳۱
    16 2
    یعنی این دبیر الان گرین کارت امریکا داره ؟؟
  • شاهین US ۱۷:۳۴ - ۱۴۰۳/۰۵/۳۱
    15 17
    آقای دکتر گویا خیلی عقده ای تشریف دارند و عقده های چند ساله یکجا دهن باز کرده شما هم لطفا در مورد نحوه انتخاب دبیر برای مسابقات افاضه فیض تفرما و در حد کار خودت حرف بزن
  • IR ۱۷:۴۶ - ۱۴۰۳/۰۵/۳۱
    10 13
    دکتر زیاد هم مفت حرف زدن خوب نیست و خرجی هم نداره. به روز باشید دبیر هم طلای المپیک داره!!!
  • IR ۱۷:۴۶ - ۱۴۰۳/۰۵/۳۱
    11 7
    همین آقای سعید راد به علت ناکارآمدی جراح داخلی فلج شد و بعد دو سال از دنیا رفت
  • IR ۱۷:۴۷ - ۱۴۰۳/۰۵/۳۱
    13 11
    این شکست یزدانی نتیجه بزرگ کردن الکی یزدانی بود دوما ادمی که مریضه نباید بره برا کشتی اینقد غرور خوب نیست
  • شهاب US ۱۷:۵۰ - ۱۴۰۳/۰۵/۳۱
    14 7
    آقای دبیر باید یاد بگیرن کجا و چطور حرف بزنن اینطور هم نیست که پزشک خوب نداشته باشیم توی پزشکی واقعا حرف برا گفتن داریم فقط متاسفانه یکم تعهد کم شده
  • IR ۱۸:۰۸ - ۱۴۰۳/۰۵/۳۱
    16 7
    خودتم که داری در مورد صلاحیت ورزشی او اظهار نظر میکنی. چرا اینقدر لجوجی میکنید بالاخره نمیتوانید بگویید بهترین در دنیا هستید و بدیهی است اگر جراح بهتری در دنیا بود که البته بود و میتوانست مفیدتر و بهتر عمل کند باید یزدانی را اعزام میکردند ضمنا این دوره بیشترین مدال را کشتی در تاریخ الممیک های خود سپری کرد
  • افشین IR ۰۶:۲۲ - ۱۴۰۳/۰۶/۰۱
    1 3
    دقیقا دبیر راست گفته .متخصصان شانه که در ایران برای خودشان نوندونی درست کردند و هیچ سوادی ندارند .از ورزشکاران ملی آمار بگیرید که این آقایان عمل جراحی کردند و کلا از ورزش قه مانی خد احافظی کردند .متاسفم ب ای این آقایان دروغگو
  • وحید IR ۰۷:۱۹ - ۱۴۰۳/۰۶/۰۱
    3 0
    پزشکان از نظر علمی برترن از نظر زیر میزی چندمن؟
  • شهرام IR ۰۷:۳۵ - ۱۴۰۳/۰۶/۰۱
    3 1
    شاید دکترش سهمیه ای بوده !!!!!
  • امیر IR ۰۷:۵۵ - ۱۴۰۳/۰۶/۰۱
    0 1
    همه آرشیو مصاحبه دبیر موجود هست که بارها گفت کشتی گیری که کتفشو عمل کنه امکان نداره دوباره قهرمان بشه البته اونموقع نظرش منطقی بود اما همین آدم زده زیر حرفش الان میگه من بهش گفتم خارج عمل کنه الانم دنبال دکتر کتف میگرده جدا از این مغلطه ها همین قدر تناقض
  • علی IR ۰۸:۰۵ - ۱۴۰۳/۰۶/۰۱
    0 1
    میخوام یه وقت ویزیت بگیرم از این دکتر برم مطبش بگم کتفم سالمه فقط اومدم بگم درود بر شرفت
  • نام اشنا IR ۰۸:۴۹ - ۱۴۰۳/۰۶/۰۱
    1 1
    علیرضا دبیر یک کادر فنی ضعیف و بی نام و نشان را دور و بر خودش جمع کرد تا بتواند نظراتش را به این کادر فنی فشل دیکته کند. دووزن 86 و 92 را هم بین حسن یزدانی و دوست فابریک او کامران قاسمپور تقسیم کردند تا برای انها و ابقای دبیر مدال بیاورند. هیچ فرد دیگری را هم اجازه نمیدهند در 86 کیلو مطرح شود مثلا علی سواد کوهی که خودش را برای 86 کیلو اماده کرده بود دیگری هیچ اسمی از اونیست. این کادر فنی بیسواد هر کشتی گیری را که میبیند نمیخواهد او را به تورنمنت های سخت روسیه میفرستد تا با شکست راه حذف او بازشود. تا به حال نشدهکه حسن یزدانی را به تورنمنت یاریگین بفرستند چون از شکست او در هراس بودند. تعدادی از کشتی گیران تیم ملی هم شبیه حسن یزدانی کشتی میگیرند در نتیجه رقیبان قدر راه شکست دادن انها را از دیوید تیلور اموخته اند مانند شکست رحمان بی رحم در فینال المپیک.
  • IR ۰۹:۲۷ - ۱۴۰۳/۰۶/۰۱
    4 0
    دکتر میگه نباید در کار پزشکی دبیر دخالت کند بعد خودش درباره انتخاب المپیکی نظر می دهد؟! این همه عصبانیت هم از یک دکتر بعید است.
  • رضا IR ۱۰:۱۱ - ۱۴۰۳/۰۶/۰۱
    1 3
    درود بی کران بر شما آقای دکتر متشکرم از جواب دندان شکن شما آقای دبیر حتماً در ورزش پر افتخار کشتی هم صلاحیت نظر دادن ندارد و فردی دو رو و فریبکار هست

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس