1

فضاسازی‌های سیاسی به بهانه ارز ترجیحی از جانب برخی اکانت‌های مشکوک و متصل به نفاق در خارج از کشور آغاز شده تا اختلافات میان جریان انقلابی بعد از انتخابات، تازه و داغ باقی بماند.

سرویس سیاست مشرق- وارد شدن به دوران اصلاح اقتصادی مدرن از جمله وعده‌هایی بود که پس از حذف ارز ترجیحی از زبان برخی دولتمردان شنیده می‌شد... سیاستی که در نتیجه آن فقط قرار بود بر قیمت ۴ قلم کالای اساسی تاثیر بگذارد اما به دلایل متعدد باعث افزایش تورم گردید.

ماجرای ارز ترجیحی این روزها دوباره داغ شده و سخنان وزیر وقت سابق اقتصاد درباره تورم باعث برخی مجادلات سیاسی درباره آن شده است. احسان خاندوزی در پاسخ به اتفاقات سال ۱۴۰۱ و حذف ارز ترجیحی در این سال گفته است که داستان ارز ۴۲۰۰ تومانی یکی از نقاط جدی و پرمناقشه در سیاست‌گذاری دولت بود. همان‌طور که مطلع هستید، حذف ارز ترجیحی برای کالاهای خاص به‌دلایل متعددی از سوی کارشناسان و تحلیل‌گران اقتصادی پیشنهاد شد. با این حال، نمی‌خواهم همه آن استدلال‌ها را بازگو کنم، اما به هر حال این تصمیم تبدیل به یک تکلیف قانونی شد. بر اساس قانون بودجه سال ۱۴۰۰، دولت مکلف شده بود که در این سال با ارز ترجیحی خداحافظی کند و به‌جای آن، روش‌های حمایتی دیگری برای مردم در پیش بگیرد.

حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی، از وعده‌های مهم دولت شهید رئیسی در رقابت‌های انتخاباتی سال ۱۴۰۰ بود، ارز ترجیحی یا همان «دلار جهانگیری» یکی از عوامل فسادزا و بازدارنده تولید بوده و حذفش در آن مقطع مورد توجه قرار داشت. همزمان، حذف ارز ترجیحی مخالفانی هم داشت که با اشاره تاثیرش بر گرانی کالاهای اساسی، اجرای آن را بی‌موقع می‌دانستند.

البته دولت موظف شد تنها ۸ میلیارد دلار ارز ترجیحی برای کل سال ۱۴۰۰ اختصاص دهد. در نیمه اول سال، تقریباً این مبلغ به‌طور کامل مصرف شد و دولت باید مصوبه مجلس را اجرا می‌کرد. در این مقطع اختلافاتی در شیوه و مدل اجرا میان دولت و مجلس به وجود آمد، در آن روزها با توجه به آغاز جنگ اوکراین قاچاق کالاهای اساسی نیز افزایش یافته و حذف ارز ترجیحی به تعبیر دولتی‌ها می‌توانست روی ماجرا اثر بگذارد.

توضیحات قالیباف درباره نظر مجلس پیرامون حذف ارز ترجیحی و الزامات اجرای آن
برخلاف حملات سازماندهی شده، مجلس دولت را مکلف نکرد، بلکه "اجازه" داد اما به دولت تکلیف کرد که حذف ارز همراه با ارائه کالابرگ باشد تا سفره مردم کوچک نشود.
اما بعد از اجرای حذف ارز ترجیحی، کالابرگ اجرا نشد و معیشت مردم آسیب دید.

جنگ اوکراین و الزامات حذف ارز ترجیحی

در آن مقطع مهم‌ترین اهداف حذف ارز ترجیحی، ﺣﺬﻑ ﺭﺍﻧﺖ ﻣﺪﻳﺮﻳﺖ بازار ارز ﻭ ﺟﻠﻮﮔﻴﺮی ﺍﺯ ﻗﺎﭼﺎﻕ ﻛﺎﻻﻫﺎی یارانه‌ای عنوان شده شده است. در واقع بزرگترین دلیل موافقان، مبارزه با رانت و احیای ذخایر بانک مرکزی بود. مخالفان اما معتقد بودند که، زمان مناسبی برای حذف ارز ترجیحی هنوز شکل نگرفته و بدون دادن بسته‌های حمایتی این جراحی اقتصادی تبعاتی بزرگ خواهد داشت.

البته در آن مقطع موافقان تاثیرات تورمی حذف ارز ۴۲۰۰تومانی را پذیرفته اما معتقد بودند این تاثیرات در فرایندی ۳ ماهه تخلیه خواهد شد. دولت وقت با تاکید تک‌محوره بر رانت‌ستیزی این طرح، وعده‌ی اصلاحات مدرن می‌داد. از جمله، حجت عبدالملکی، وزیر پیشین کار، اختصاص ارز ترجیحی را از بین بردن سالانه ۴۰۰هزار میلیارد تومان از جیب مردم عنوان کرده و حذف آن را «عرصه تجلی عدالت» می‌خواند.

گزارش مرکز آمار ایران، سخنان وزیر وقت اقتصاد درباره زمان اجرای طرح را تائید می‌کند. بر اساس آمارها، نرخ تورم نقطه‌ای خردادماه ۱۴۰۱ در مقایسه با ماه قبل ۱۳.۲ درصد افزایش یافت. در عین حال نرخ تورم نقطه‌ای در خردادماه ۱۴۰۱ به عدد ۵۲.۵ درصد رسید که در تاریخ کشور بی‌سابقه بود. یعنی درست یک ماه پس از اجرای طرح حذف ارز ۴۲۰۰تومانی، خانوارهای کشور به‌طور میانگین ۵۲.۵ درصد بیشتر از زمان مشابه در سال گذشته برای خرید کالاها و خدمات یکسان هزینه کرده بودند. در همین بین و علی‌رغم ظهور تاثیرات تخریبی، دولت با ارجحیت دادن ضد رانت بودن این طرح، حذف ارز ترجیحی را به نفع مردم تعبیر می‌کرد و عقب‌نشینی از آن را «به صلاح اقتصاد کشور» نمی‌دانست.

با وجود اجرای این طرح در دولت سیزدهم و در شرایطی که اجرای آن "تکلیف" نبود، خاندورزی گفته است که دولت شهید رئیسی با زمان اجرای طرح مخالف بوده است. وزیر سابق اقتصاد گفته است:

اگر دوباره به مرحله‌ای برسیم که نیاز به اصلاح سیاست‌های ارزی برای کالاهای اساسی داشته باشیم، تجربه حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی و سیاست‌های سال ۱۴۰۱ می‌تواند درس‌های مهمی برای آینده به همراه داشته باشد. اولین نکته این است که باید از سایر ابزارهای غیرقیمتی و هوشمندسازی بهره گرفت... هیچ نسخه کلی و همواره موفقی وجود ندارد که بتوان با آن گفت اگر قیمت‌ها را به درستی تنظیم کنیم، همه مشکلات حل خواهند شد. ممکن است در بلندمدت یا با هزینه‌های بسیار زیاد به نتایجی برسیم، اما قطعاً این رویکرد نمی‌تواند صلاح اقتصاد ایران و تاب‌آوری جامعه و مردم ما باشد.

همین جمله باعث مجادلات سیاسی عجیبی در کشور به ویژه در جریان انقلابی شده است و یک جریان خاص که در حال انتقام گیری از شکست انتخاباتی است، مجلس را مقصر در این ماجرا دانسته و تا جایی پیش رفته که گویی مجلس با فشار روی دولت در صدد زمین زدن آن بوده است!

یک رسانه نزدیک به این جریان نوشته است:

«این روایت اما بخش مهمی از ماجرا را پنهان کرده و آن این است که مجلس قالیباف برای عدم پذیرش مسئولیت حذف ارز ترجیحی، آن را به اختیار دولت واگذار کرد اما یک شرط غیرممکن برای آن قرار داد»!

تسویه‌ حساب مشکوک با مجلس پس از تایید کابینه پزشکیان / چه کسی «ارز ترجیحی» را حذف کرد؟ +عکس و فیلم

این ادعا در حالی مطرح شده است که مجلس با نگرانی از وضعیت اجرای طرح تنها در یک مصوبه تصویب کرده بود که چنانچه دولت ‌قصد دارد کالایی را از سبد ارز ترجیحی حذف نماید باید ترتیبات جبرانی از طرق کالابرگ به انجام رسانده باشد به طوری که افراد بتوانند این کالاها را به نرخ شهریور ۱۴۰۰ تهیه کنند.

بهانه‌های اقتصادی برای اجرای پروژه‌های سیاسی

این مصوبه به این معنا بود که مجلس معتقد است که این حذف باید دارای یک فرایند مشخص و پیوسـت‌های حمایتی روشن باشد. مجلس در بند «ص» تبصره ۱۴ بودجه ۱۴۰۱، حذف ارز ترجیحی مجاز و اجرای آن مشروط به تخصیص کالابرگ الکترونیکی کرد؛ یعنی مجلس در نهایت مانع قانونی حذف این ارز را از سر راه دولت برداشت اما آن را مشروط کرد و برای آنکه به مردم فشار نیاید، جایگزینی برای آن مشخص نمود. علاوه براین، مجلس به دولت تکلیفی در این زمینه نداده بود و دولت مختار بود که ارز ترجیحی را حذف کند یا نگه دارد. اما اگر خواست حذف کند، باید کالابرگ تخصیص می‌داد. زمان حذف هم در اختیار دولت بود.

در بند «ص» تبصره ۱۴ بودجه ۱۴۰۱ آمده است:

چنانچه دولت قصد دارد کالایی را از سبد ارز ترجیحی حذف نماید باید قبلاً ترتیبات قانونی جبران زیان رفاه مصرف کننده برای کالاهای اساسی را از طرق کالابرگ الکترونیکی و در امور پزشکی از طریق بیمه ها و به طرق جایگزین مطمئن به انجام رسانده باشد به طوری که افراد بتوانند این کالاها و خدمات را به نرخ پایان شهریور ۱۴۰۰ و در سقف سهمیه تعیین شده تهیه کنند.

نکته قابل توجه آن است که در قانون بودجه ۱۴۰۱ صراحتا آمده که برای حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی این تبصره مطرح شده بود که به دولت اجازه دارد تا آن‌گونه که خود می‌خواهد ارز ترجیحی را حذف کند، بنابراین، دولت هیچ اجباری به حذف ارز ترجیحی نداشت. تنها شرط موجود آن بود که به ازای حذف هر کالایی از سبد ارز ترجیحی اجرای کالابرگ الکترونیکی صادر شود، اما در آن زمان بدون ایجاد زیرساخت لازم این طرح اجرا شد که خلاف قانون بود!

نکته بسیار مهم آن‌که دولت بر خلاف قانون بعد از حذف ارز ترجیحی، بجای کالابرگ الکترونیکی، یارانه نقدی پرداخت کرد که ارزش آن در طول ماه‌های پس از اجرا کاهش یافته و در نتیجه قدرت خرید مردم در طول این مدت به شدت کاهش پیدا کرده است.

متن جزء «س» تبصره یک قانون بودجه به شرح زیر است:

به دولت اجازه داده می‌شود در سال ۱۴۰۱ تا معادل سقف ردیف (۱۸) جدول مصارف تبصره (۱۴) این قانون را از طریق تامین منابع ما به التفاوت ارز ترجیحی برای واردات کالاهای اساسی، دارو و تجهیزات مصرفی پزشکی اختصاص دهد. چنانچه دولت قصد دارد کالایی را از سبد ارز ترجیحی حذف نماید باید قبلا ترتیبات قانونی جبران زیان رفاه مصرف کننده برای کالاهای اساسی را از طریق کالابرگ الکترونیکی و در امور پزشکی از طریق بیمه‌ها و به طرق جایگزین مطمئن به انجام رسانده باشد به طوری که افراد بتوانند این کالاها و خدمات را به نرخ پایان شهریور ۱۴۰۰ و در سقف سهمیه تعیین شده تهیه کنند.

تسویه‌ حساب مشکوک با مجلس پس از تایید کابینه پزشکیان / چه کسی «ارز ترجیحی» را حذف کرد؟ +عکس و فیلم

قالیباف درباره این ماجرا در نطقی قابل تامل گفته بود:

‌ مجلس نمی‌گوید یارانه‌های نقدی حذف شود. ما در سال ‌۱۴۰۱ هم که ارز ترجیحی به پیشنهاد دولت و موافقت مشروط مجلس حذف شد، در متن قانون آمد که دولت به این شرط مجاز است ارز ترجیحی را حذف کند که کالابرگ الکترونیک را جایگزین آن کند. که متأسفانه کالابرگ جایگزین نشد. ما می‌گوییم با یارانۀ نقدی نمی‌توان تورم سالانه‌ای که یک دهه تداوم داشته، را جبران کنیم. دولت به‌هرحال سیصد چهارصد هزارتومان یارانه داد. آیا این مبلغ واقعاً مشکلی حل کرد؟ اما اگر کالابرگ را می‌گذاشتیم، جلوی تورم را هم می‌گرفت.

تسویه‌ حساب مشکوک با مجلس پس از تایید کابینه پزشکیان / چه کسی «ارز ترجیحی» را حذف کرد؟ +عکس و فیلم

تسویه‌ حساب مشکوک با مجلس پس از تایید کابینه پزشکیان / چه کسی «ارز ترجیحی» را حذف کرد؟ +عکس و فیلم

پرونده حذف ارز ترجیحی روندی روشن و قابل تحلیل بر مبنای جزییات گزارش‌های منتشر شده دارد، اما جریانی که همچنان در فضای انتخاباتی جامانده با ادعاهایی غیر واقعی و فضایی ادعا می‌کنند که دولت هیچ مسئولیتی در قبال حذف ارز ترجیحی نداشته و صرفا تکلیف مجلس را اجرا کرده است!

این فضاسازی‌ تخریبی پس از تشکیل دولت وفاق ملی و حمایت همه گروهها از دولت چهاردهم به نحوی از سوی حلقه‌های آلوده سیاسی متصل به بیگانه طراحی شده است که انشقاق در میان جریان انقلابی و اختلاف میان قوا به بهانه‌های مختلف زنده باقی بماند. برخی اکانت‌های مشکوک و متصل به سرویس‌های عربی منطقه نیز این پروژه را پروموت کرده‌اند تا حساب تایید کابینه پزشکیان را با مجلس تسویه کنند!

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 93
  • در انتظار بررسی: 1
  • غیر قابل انتشار: 85
  • IR ۱۷:۱۵ - ۱۴۰۳/۰۶/۰۵
    7 12
    دولت اول باید نقدینگی میاورد پایین بعد حذف میکرد یا یکی یکی حذ ف میکرد
    • IR ۱۸:۳۰ - ۱۴۰۳/۰۶/۰۵
      4 1
      تا دو روز پیش که میرفتید به همینایی که تو مجلسن لیستی رای میدادید الان شدن لیبرال؟ قبلا که اسمشون مجلس جهادی بود!
    • IR ۱۹:۰۶ - ۱۴۰۳/۰۶/۰۵
      1 1
      خاندوزی وزیر اقتصاد گفته موافق حذف ارز ترجیحی نبوده و کار مجلس بوده حالا چرا وزیر الان داره این حرف را میزنه نه همان موقع ؟؟؟؟!!!!
    • IR ۲۱:۴۷ - ۱۴۰۳/۰۶/۰۵
      0 1
      نشدنی بود
    • IR ۰۷:۱۳ - ۱۴۰۳/۰۶/۰۶
      3 3
      چرا حقیقت را به مردم نمی گوئید؟ چرا نیروهای ارزشی بیهوده به جان هم افتاده اید؟ چرا؟ خیلی خیلی عجیبه! حذف ارز ترجیحی نه پیشنهاد مجلس بود و نه دولت! تائید حذف ارز ترجیحی در دولت روحانی و مجلس قبلی و سپس حذف آن در دولت رئیسی شاهکار مسئول فعلی سازمان برنامه و بودجه در دولت پزشکیان است! تمام متن سخنان و پیشنهادات وی هم در خاطر نمایندگان هست!
    • IR ۱۲:۰۵ - ۱۴۰۳/۰۶/۰۶
      0 0
      کالابرگ و یارانه نقدی هیچ فرقی با هم نداشت! علت تورم فشار هزینه ناشی از آزاد سازی نهاده ها بود! آدرس غلط ندید! چیزی که باید اجرا میشد "پیمان سپاری ارزی بود که نه دولت نه مجلس وقت زیر بارش نرفتن
    • IR ۱۳:۴۸ - ۱۴۰۳/۰۶/۰۶
      0 0
      آوردن پایین نقدینگی با سوزاندن پول مردم در بورس نیست بلکه با افزایش کالا و خدمات در بازار و رونق بازار و خرید و فروش است مردم هم پولشان را خرج کالا کنند یا پس انداز برا روز مبادا نه احتکار کالا یا ارز به هر بهانه ای و هر جو التهابی در جامعه کالا و خدمات هم یا تولید میشه یا وارد در ازا یا نفت یا دلار حاصل از ‌کالاهای دیگر تحریم ها فقط قیمت کالاها را بالا برده که دولت مابه التفاوت رو به حساب مردم باید بزنه نه به آقازاده های وارد کننده دلار مفت بده
    • GB ۲۲:۰۸ - ۱۴۰۳/۰۶/۰۶
      0 0
      حذف ارز های ترجیحی الویت هر دولتی است ولی دولت روحانی نه تنها ارز را مانند قبل تک نرخی نکرد بلکه فاصله 600 درصدی بین ارز ترجیحی و ارز آزاد ایجاد کرد که رانت و فساد بیشتر شده که کشور را به این روز انداخت حالا این بازی از طرف این رسانه ها ایجاد شده تا دوباره قبر اقتصاد را بکنند هر کس دنبال ارز غیر تک نرخی بود بدونید دشمن خونی این مردم و کشور است این رو فراموش نکنید دوباره می خواهند زمینه خود تحریمی ایران رو فراهم کنند . یا حسین (ع)
  • امیرسالار IR ۱۷:۲۳ - ۱۴۰۳/۰۶/۰۵
    51 7
    از اینکه مردم شماها را بهتر بشناسند ناراحتید.
    • IR ۲۱:۰۹ - ۱۴۰۳/۰۶/۰۵
      5 1
      عباس عبری ، گفته بود که حذف دلار جهانگیری یا ادامه دادن آن، هر دو کار به ضرر معیشت مردمه ... سرمایه های صهیونیستی به خوبی می دانستند که چه پوست موزی را وسط انداخته اند که هم حذف و هم ادامه ی آن به ضرر مردمه و باعث هرج و مرج...
    • IR ۲۱:۴۷ - ۱۴۰۳/۰۶/۰۵
      1 2
      مردمی که اهل بصیرت هستن یا مردم بی بصیرت ؟
  • محسن IR ۱۷:۳۳ - ۱۴۰۳/۰۶/۰۵
    24 4
    یکم یفکر مردم باشید
  • IR ۱۷:۳۵ - ۱۴۰۳/۰۶/۰۵
    16 2
    و این نیز بگذرد
  • IR ۱۷:۳۶ - ۱۴۰۳/۰۶/۰۵
    29 32
    وحدت کلید سعادت ایران و ایرانی
    • IR ۲۲:۳۵ - ۱۴۰۳/۰۶/۰۵
      23 1
      وحدت با فتنه گران و حامیان فتنه کلید باز شدن درهای بدبختی است ولاغیر
  • مسعود IR ۱۷:۴۵ - ۱۴۰۳/۰۶/۰۵
    17 1
    مردم را دریابید
    • DE ۲۰:۴۸ - ۱۴۰۳/۰۶/۰۶
      0 0
      مردم برن ربنای شجریان و کنسرت گوش کنن خوب بشن.
  • IR ۱۷:۵۰ - ۱۴۰۳/۰۶/۰۵
    29 6
    ذینفعان حذف ارز ترجيحی پتروشیمی ها فولاد معادن، بودند ،ثروت های میلیارد دلاری کسب کردند با خرید نمایندگان مجلس، شورای تشخیص مصلحت به اهداف خود رسیدن
    • SG ۰۹:۱۵ - ۱۴۰۳/۰۶/۰۶
      3 0
      کشور را به فلاکت و در ماندگی کشاند
  • IR ۱۷:۵۲ - ۱۴۰۳/۰۶/۰۵
    29 9
    بهتر به جای این حرفا همه با هم متحد و مشکلات مردم رو مرتفع کنیم
    • IR ۰۷:۴۳ - ۱۴۰۳/۰۶/۰۶
      2 0
      با هم متحد هستن
  • هادی IR ۱۸:۰۸ - ۱۴۰۳/۰۶/۰۵
    3 3
    دمش گرم هر کی حذفش کرد. ارز مملکت و بین هم با قیمت یک دهم بازار توقس میکردن و با قیمت آزاد میفروختن‌. دزدی تو روز روشن. حالا دوباره مفت خورها دنبال احیای ارز ترجیهی هستن. هیچ جای دنیا ارز چند نرخی نداره الا فساد کده ایران. ارز ترجیهی یعنی فساد.
  • علی IR ۱۸:۱۲ - ۱۴۰۳/۰۶/۰۵
    9 0
    چقدر بدبخت شدی مشرق جان
  • سرباز رهبر IR ۱۸:۱۴ - ۱۴۰۳/۰۶/۰۵
    0 0
    ببینید دو دو تا چهار تا اگر دولت پول داشت همون ارز ۴۲۰۰ را م داد لازم به کالا برگ دادن نبود مشکل این است با نبود درآمد چگونه می توان کالا برگ داد شما می آیی از تولید کننده به نرخ روز جنس می خری بعد با نرخ ۲ سال قبل می دی یعنی چی یعنی اینکه داری پول چاپ می کنی و همین چاپ پول باعث رشد تورم است دولت شهید رئیسی چاره جز حذف ارز ۴۲۰۰ و بودجه را انقباضی بستن نداشت چرا که دولتی را تحویل گرفت که بدهکار ترین دولت در طول مدت بعد از انقلاب بود و همین باعث رشد تورم شد البته داشت به مرور زمان مشکلات با تلاش شبانه روزی حل می شد که به شهادت رسید رئیسی خیلی دلتنگت هستم برای ما هم دعا کن
  • غلام IR ۱۸:۱۶ - ۱۴۰۳/۰۶/۰۵
    3 0
    در موضوع حذف ارز ترجیحی هم دولت هم مجلس مقصر بودن
  • مهدی IR ۱۸:۱۹ - ۱۴۰۳/۰۶/۰۵
    1 2
    هرکسی سخنی گفت و قدمی برداشت برای حذف ارز 4200 ... درود خدا بر او چرا که با این ارز جهانگیری میلیاردها دلار از ثروت مملکت به جیب رانت خواران و مفسدان رفت همچون فروش سکه که هفت تن طلا بر باد رفت .
  • IR ۱۸:۲۸ - ۱۴۰۳/۰۶/۰۵
    3 1
    دولت رئیسی.به این کارش افتخار هم میکرد
  • محمد IR ۱۸:۳۳ - ۱۴۰۳/۰۶/۰۵
    6 1
    اگر کسی غیر از قالیباف رئیس مجلس بود باز هم همین موضع رو می گرفتید
  • IR ۱۸:۳۷ - ۱۴۰۳/۰۶/۰۵
    9 2
    مشرق جان بوی تعفن طلاح طلبا ازت بلند شده.
  • IR ۱۸:۳۷ - ۱۴۰۳/۰۶/۰۵
    0 1
    اسید پاشی کنید روی انگلیسی ها و اسراعیلی ها بشناسید این کقافت ها را
  • ناشناس IR ۱۸:۳۸ - ۱۴۰۳/۰۶/۰۵
    5 0
    کی بود کی بود من نبودم اون یکی بود. کارتون تقصیر به گردن هم انداختنه. کی این بلای گرونی رو سر مردم آورده؟ دولت و مجلس فرقی نداره همه تون مقصرید، شکم سیرهایی که نه دغدغه کار دارید نه معیشت نه مسکن،نه از تورم خبر دارید نه از نبود دارو و درمان و نه هیچ تنها کاری که بلدید شعار بدید و دروغ بگید، الهی شرمنده دو عالم بشید که میلیونها پدر و مادر رو شرمنده کردید...
  • IR ۱۸:۴۳ - ۱۴۰۳/۰۶/۰۵
    6 0
    وفاق ملی یا زد وبندپشت پرده احزاب
  • IR ۱۸:۵۰ - ۱۴۰۳/۰۶/۰۵
    1 1
    یک کار درست هم که کردین رو خراب نکنین دیگه .. خاندوزی صلاحیت وزارت اقتصاد رو نداشت . هم بورس رو نابود کرد هم اقتصاد و ....
  • IR ۱۸:۵۶ - ۱۴۰۳/۰۶/۰۵
    4 0
    همه جریان انقلابی با هم هستند ... و در کنار همدیگر ....
  • IR ۱۸:۵۸ - ۱۴۰۳/۰۶/۰۵
    2 7
    فقط با مجلس تسویه حساب مشکوک میکننا، مدیونید فکر کنید با دولت شهید رییسی تسویه حساب نشده باشه تا حالا
  • IR ۱۸:۵۹ - ۱۴۰۳/۰۶/۰۵
    5 6
    پایداری چی های تمامیت خواه و دیکتاتور هنوز دنبال انتقام شکست در انتخابات هستن
  • IR ۱۹:۰۳ - ۱۴۰۳/۰۶/۰۵
    0 0
    دولت فاق ملی همینه دیگه
  • احمد IR ۱۹:۰۳ - ۱۴۰۳/۰۶/۰۵
    4 0
    مشرق زیادی داری تند میری. اینطوری مملکت رو میزنی زمین. شما و تفکر شما اجازه نداره هیچ جریان سیاسی رو حذف کنه. این مردم هستن که میدونن چ کسی باشه چ کسی بره. ابن نگاه حذفی چ در خصوص اصلاح طلبا چ الاک یه بخشی از اصول گراها خبلی کار خطرناکی هست مملکت رو زمین میزنه. با ابن حرفا نردم با دولت اشتی نمیکنن. لا فساد برخورد کنید اونوقت مردم حامی میشن. ونبال قدرت نباشید
  • mostafa IR ۱۹:۰۵ - ۱۴۰۳/۰۶/۰۵
    5 0
    کی ضرر کرد !دولت!؟مجلس!؟نه مردم متاسفانه همه چیز که سیاسی بشه همین میشه یه دهه تورم بالای ۴۰ درصد !!!
  • IR ۱۹:۱۰ - ۱۴۰۳/۰۶/۰۵
    0 8
    نه بابا بیشتر همون پزشکیانی ها هستند که از انسجام اصولگراها قبض دارند یک چیزی می اندازند بالاخره این طرف هم بر میداره ...
  • IR ۱۹:۵۹ - ۱۴۰۳/۰۶/۰۵
    5 2
    کاری که دولت رئیسی با این ملت کرد ترامپ نکرد!!!!
  • م IR ۲۰:۰۸ - ۱۴۰۳/۰۶/۰۵
    6 0
    حنای مشرق دیگه رنگی نداره ، پایان عصر دوزیستان نزدیک است
  • IR ۲۰:۴۵ - ۱۴۰۳/۰۶/۰۵
    0 3
    از مسئولان محترم خواهشمند است بودجه سایت دنیای اقتصاد را زیاد کنند چون یک درمیان برای ترکیه و باکو تیتر یک روورتاژ اگهی میگذارن فکر کنیم بودجه عادی جواب نمیده
  • جواد IR ۲۱:۲۳ - ۱۴۰۳/۰۶/۰۵
    5 1
    مشرق بازرفت توی فازحمایت قالیباف.برید صحبتهای شهیدرییسی رودرجلسه هیئت دولت ببینید که چه دل خونی داشت ولی گفت به خاطر وحدت حرفی نزنیم وتوصیه به سکوت کردند
  • IR ۲۱:۳۵ - ۱۴۰۳/۰۶/۰۵
    0 9
    انها فرهنگ شما را مطالعه کرده اند و بخش هایی که باعث جنگ و نفاق می شود را استفاده می کنند ، تفرقه بیانداز و حکومت کن
  • IR ۲۲:۳۹ - ۱۴۰۳/۰۶/۰۵
    10 0
    اقای قالیباف تا رییس جمهور نشه دست بردار نیست
    • IR ۰۳:۲۶ - ۱۴۰۳/۰۶/۰۷
      0 0
      ارزو
  • IR ۲۲:۴۵ - ۱۴۰۳/۰۶/۰۵
    8 1
    مجلس با ریاست قالیباف در مسیر مجلس لاریجانی است
  • IR ۲۲:۴۶ - ۱۴۰۳/۰۶/۰۵
    4 0
    پاراگراف آخر منظور خودتونین دیگه؟
  • IR ۲۳:۰۱ - ۱۴۰۳/۰۶/۰۵
    0 0
    این فضاسازی‌ تخریبی پس از تشکیل دولت وفاق ملی و حمایت همه گروهها از دولت چهاردهم به نحوی از سوی حلقه‌های آلوده سیاسی متصل به بیگانه طراحی شده است که انشقاق در میان جریان انقلابی و اختلاف میان قوا به بهانه‌های مختلف زنده باقی بماند. برخی اکانت‌های مشکوک و متصل به سرویس‌های عربی منطقه نیز این پروژه را پروموت کرده‌اند تا حساب تایید کابینه پزشکیان را با مجلس تسویه کنند! در مورد این پاراگراف فقط میشه گفت لطفاً از موتوری مواد نگیرید
  • IR ۲۳:۰۲ - ۱۴۰۳/۰۶/۰۵
    4 0
    فعلا کشور شده آزمایشگاه ملت هم سوژه آرمایشگاهی وهیچ کس بابت خطا هم قرار نیست هزینه ای پرداخت کند
  • IR ۲۳:۳۹ - ۱۴۰۳/۰۶/۰۵
    4 1
    بعضی ها خیلی نرم جام زهر نوشیدن،با همین فرمون پیش بروند از جریان سازش با استکبار سازشکارتر میشوند
  • IR ۲۳:۴۷ - ۱۴۰۳/۰۶/۰۵
    0 0
    سلام " ارز ترجیحی " " تک نرخی کردن ارز " روی دیگر سکه اند. کدام سکه ؟ کاهش ارزش پول ملی. لطفا آمارها را بررسی کنید و روند افزایش نرخ دلار و همزمان کاهش ارزش پول ملی را ملاحظه نمایید. تفکر در اقتصاد کشور به پول و ارز نگاه مستقل از ماهیت ذاتی آنها داشته و آنها را کالای سرمایه ای می دانند. ریال را با نرخ بهره و ارز را بسته های مانند تک نرخی و ارز ترجیحی در دامنه افزایش قیمت قرار دادند. بستر این تفکر سیاست تعدیل است. اجمالا، نفاق در هرشرایطی بذر اختلاف و تشدید اختلاف را می پاشد ولی واقعیت های اقتصاد کشور را نمی توان نادیده گرفت. اقتصاد کشور چند دهه است که درگیر نوعی سفته بازی است و نتیجه آن کاهش ارزش پول ملی، شکاف بین هزینه ها و درآمدها است. مرکز ثقل فشارها خانواده و خانوار است و خانواده ها در معرض آسیب های بسیار جدی هستند. اجازه دهید یک فلاش بکی از خانواده خود تقدیم تان کنم. حقوق بازنشستگی ۶۵ میلیون ریال است‌. تمام دارائی های خود را از قبیل طلا، ماشین و حتی خانه و کاشانه را در طی سال های گدشته فروخته و مصرف کرده، هیچ کاری به نتیجه نمی رسد، بچه ها بعد از سال ها تحصیل بیکاری را تجربه می کنند. امسال هم بازار مسکن بطرز وحشتناکی افزایش پیدا کرده و فعلا در آستانه بی خانمان شدن هستیم. امکان استفاده از تسهیلات قرض الحسنه مطلقا وجود ندارد و علاوه بر شمول زمان وام در کشو ر یک بازی پو لی است که ما نداریم. آقای جوادی آملی در باره فقر از منظر دینی نظر قابل توجهی دارند و ایشان فقر را به ستون فقرات تشبیه کرده است و بین مسکین و فقیر تفاوت بنیادین قائل است.
  • IR ۲۳:۵۹ - ۱۴۰۳/۰۶/۰۵
    1 0
    ولی خب انهم می شوداخاذی و دریافت رشوه ، هیچکس نمی تواند از این استفاده کند مگر پنتاگون یا MI6
  • IR ۰۰:۰۲ - ۱۴۰۳/۰۶/۰۶
    0 0
    خیلی مشاوره خوبی است چونکه باعث دموکراسی و امنیت جمعی فردی می شود
  • رضا IR ۰۰:۲۰ - ۱۴۰۳/۰۶/۰۶
    15 3
    حالا کجا شو دیدی مشرق خان ؟! حزب بدنام پایداری براتون یه آشی پخته که یه وجب روغن روشه ! هزار بار هم اینو داد زدیم و گفتیم مراقب این جماعت باشید که یه جورائی به سرویس های اجنبی وصلند اما گوشی بدهکار نبود که نبود ! حالا که دارید به ماهیت کثیف و مشکوک شون پی میبرید مهار شون کنید و اجازه ندید به اسم ارزش ها و به کام خودشون یا اجانب بیش از این توطئه کنند !
    • IR ۱۰:۴۵ - ۱۴۰۳/۰۶/۰۶
      0 0
      توهم توطئه داری
  • IR ۰۱:۰۳ - ۱۴۰۳/۰۶/۰۶
    2 0
    جمهوری اسلامی بر پایه مردم سالاری دینی بنا شده است و از هیچ خطایی از جانب مسئولین نباید چشم پوشی کرد
  • IR ۰۱:۳۸ - ۱۴۰۳/۰۶/۰۶
    0 2
    امریکایی ها به ترامپ رای خواهند داد چونکه احساس نوکری دارند به اعراب و ایران ،برای همین امریکایی های عقده ای از داعش خوششان می اید چونکه اعراب را قتل عام می کند
  • IR ۰۱:۴۲ - ۱۴۰۳/۰۶/۰۶
    0 4
    نخرید از امریکایی ها اروپایی ها فقط از چین بخرید
  • مهدی IR ۰۱:۴۷ - ۱۴۰۳/۰۶/۰۶
    5 0
    خداییش آخرت و به دنیاتون فروختین
  • IR ۰۱:۴۸ - ۱۴۰۳/۰۶/۰۶
    0 3
    از روس ها اعراب و فارس ها متنفر هستند
  • IR ۰۳:۰۳ - ۱۴۰۳/۰۶/۰۶
    1 4
    برجام را پاره کنید دیگر خیلی بخواهید غربگرا بشوید می شوید پهلوی خب مردم انها با پهلوی مشکل داشتند خمینی را اوردند
  • IR ۰۳:۰۶ - ۱۴۰۳/۰۶/۰۶
    4 0
    هشت سال جنگ فقط برای نابودی انچه که پهلوی ساخته بود
  • IR ۰۳:۰۷ - ۱۴۰۳/۰۶/۰۶
    0 8
    جنگ داخلی سوریه برای نابود کردن خدمات خانواده اسد ، جنگ داخلی لیبی نابود کردن خدمات قذافی ، حمله به عراق نابود کردن خدمات صدام
  • IR ۰۳:۱۰ - ۱۴۰۳/۰۶/۰۶
    0 0
    برجام را فراموش کنید برود بهتر است دوستان روس در سیاست هایشان را عوض کنند بروید سمت چین
  • IR ۰۳:۴۶ - ۱۴۰۳/۰۶/۰۶
    0 0
    کسایی که می گند وفاق ارگانیک نیست به خاطر اینکه اساسا با نگاه تکنوکراسی و نوعی از نگاهی که حتی فلسفی هم نیست یا اگر هست اصالت ندارد بلکه اصالت با همون تکنوکراسی و مهندسی اجتماعی
  • آقای الف IR ۰۴:۱۶ - ۱۴۰۳/۰۶/۰۶
    5 2
    جبهه انقلاب نیست؛ رفیق شیش پزشکیانه.
  • IR ۰۴:۱۹ - ۱۴۰۳/۰۶/۰۶
    3 10
    مجلس قالیباف قصد استیضاح وزرای شهید رئیسی مثل فاطمی امین رو داشت، اما به وزرای حامیان فتنه‌ی پزشکیان رای اعتماد داد.
  • IR ۰۵:۰۲ - ۱۴۰۳/۰۶/۰۶
    5 0
    برای قرآن و عترت دست وپا میزدی دنیا و آخرت جور دیگه بود
  • سیدحسن IR ۰۷:۰۷ - ۱۴۰۳/۰۶/۰۶
    9 0
    کاری به حذف ارز ترجیهی ندارم ولی چیزی که واضح و روشن هست اینه که قالیباف و حامیانش با شهید رئیسی همکاری نکردند و از رای اوردن جریان انقلابی به نمایندگی دکتر جلیلی جلوگیری کردند. پرده اخر این نمایش مضحک هم در رای اعتماد به تمام اعضای کابینه نفاق مشخص شد. روحانی لاریجانی دوره قبل شده پزشکیان قالیباف .
  • حسن IR ۰۷:۱۷ - ۱۴۰۳/۰۶/۰۶
    4 0
    در طی سه سال گذشته معیشت مردم ایران به شدت آسیب دید بخاطر عدم کارشناسان و نخبگان در دولت ،اصولگرایان نمی‌توانند جامعه را اداره نمایند
  • IR ۰۸:۱۲ - ۱۴۰۳/۰۶/۰۶
    16 1
    شما رسانه قالیباف هستید؟؟؟
    • IR ۰۳:۲۸ - ۱۴۰۳/۰۶/۰۷
      0 0
      دقیقا رسانه قالیباف هستن
  • فاطمه صالحی IR ۰۸:۲۶ - ۱۴۰۳/۰۶/۰۶
    13 0
    مشرق واقعا فکر میکنه ما نمی‌فهمیم که هميشه دنبال رونمایی های غیر واقعی و یا توجیه عملکرد های اشتباه به هر قیمتی هست؟؟؟!!!!! همه می‌دانند که مجلس بارها و در موارد مختلف راهکارهای غیر عملی و غیر اجرايي برای یک مصوبه پیش رو دولت گذاشته که تو همین مورد و توجیهات بی پایه و اساس شما کاملا مشخصه،ثانیا شما چرا انقدر متعصب و متحجرانه از عملکرد یک شخص دفاع میکنید که هر نسبت ناروایی رو به برخی در جبهه انقلاب میدید ثالثا بهتره انقدر به جبهه خودی نزنید حالا خیلی زوده تا مشخص بشه این پرچم وفااااااااق مللللللللللی که فقط علی الظاهر پیکر سوخته رئیس‌جمهور شهید رو کم داشت به کجا ختم میشه.... صبر کنید.... بقول سید حسن نصرالله یواش یواش.....
  • IR ۰۸:۴۷ - ۱۴۰۳/۰۶/۰۶
    13 0
    با این وضع مدیریت داخلی، نیازی به دشمنانی به نام آمریکا و انگلیس و اسرائیل نداریم
  • IR ۰۸:۴۷ - ۱۴۰۳/۰۶/۰۶
    8 0
    ارز ترجیحی توسط دولت انقلابی و مجلس جهادی حذف شد و باعث 10 برابر شدن قیمت ها شد.اقایون خودشون که تا حالا دغدغه مالی نداشتن و حتی ذره ای شرایط مردمو درک نمیکنن
  • IR ۰۹:۲۰ - ۱۴۰۳/۰۶/۰۶
    5 0
    با حذف ارز ترجیحی قرار بود 4 قلم کالا گرون بشه (جوک قرن) متاسفانه گرانی شهید رییسی باعث شد دیگه رای نیاریم
  • IR ۰۹:۳۰ - ۱۴۰۳/۰۶/۰۶
    9 0
    شما خودتون رو مهم فرض میکنید که کسی میخواد با شما تسویه حساب کنه
  • امیر IR ۱۰:۱۹ - ۱۴۰۳/۰۶/۰۶
    1 18
    حفظ نظام از اوجب واجبات است
  • IR ۱۰:۳۶ - ۱۴۰۳/۰۶/۰۶
    0 0
    تسویه حساب چپ و راست
  • IR ۱۰:۵۴ - ۱۴۰۳/۰۶/۰۶
    0 0
    مشرق با همین دست فرمون بره جلو سال دیگه این موقع یه پا «شرق» میشه. عاقبت صورتی بازی و استحسان در سپاه پاسداران چیزی جز تفکر متعفن لیبرالی نیست.
  • IR ۱۰:۵۷ - ۱۴۰۳/۰۶/۰۶
    0 0
    تسویه حساب کدومه؟!
  • IR ۱۱:۱۵ - ۱۴۰۳/۰۶/۰۶
    0 0
    رئیس جمهور آمریکا با آن هم قدرت اقتصادی چندین کمیسیون مشورتی اقتصادی دارد که مدام به او مشورت می دهند ورئیس فدرال رزرو از نظرات مشورتی صدها دقیقا صدها اقتصاد دان بهره می برد وتازه قریب پنجاه میلیون آمریکائی زیر خط فقر هستند هیچ شخصی مقصر نیست چون روسای جمهور ما اقتصاد دان نیستند ومتاسفانه مشاوران آنها هم نیستند و نمایندگان که وضعشان روشن است متاسفانه ما بعد از اجرا بررسی می کنیم با توجه به ساختار ضعیف مراکز تصمیم سازی وتصمیم گیری نتیجه کاملا مشخص است دعوا ندارد نیاز به هیچ خائن وطن فروشی هم نیست خودمان به بهترین شکل مطلوب برای دشمنان به خودمان ضربه می زنیم
  • رضا IR ۱۱:۱۸ - ۱۴۰۳/۰۶/۰۶
    0 0
    می خوام یه جک سه کلمه ای بگم: دولت وفاق ملّی!
  • IR ۱۲:۳۷ - ۱۴۰۳/۰۶/۰۶
    0 0
    بماند حسابمون با همتون موقع ظهور مولایمان وسرپل صراط.
  • تأمل IR ۱۲:۵۸ - ۱۴۰۳/۰۶/۰۶
    0 0
    هر کی یه کم اخبار وقت رو دنبال کرده باشه میدونه که دولت تقاضای حذف ارز رو داشت و مجلس مخالف بود و نهایتا به شرط دادن کالا موافقت کرد که دولت هم نهایتا شرط رو پیچوند (ارز رو حذف کرد اما کالا نداد گفت دو ماه پول میدیم تا زیر ساخت آماده شه بعد شد 10 ماه بعد شد تخفیف در چند کالا از مکانهای مشخص بعد شد سه ماه فجرانه و بعد هم دوباره هیچ)
  • IR ۱۴:۲۲ - ۱۴۰۳/۰۶/۰۶
    0 0
    هر دولتی بیاید چند تا حزب شمشیر از رو می‌بندند انگار نه انگار مملکت مال همه است انگار نه انگار مسلمان هستیم بخل و حسد و کینه و تکبر وجودمان را گرفته که همه اینها نماد ابلیس و کفر است انگار نه انگار که جوانان بیکارند مجرد پیر می‌شوند گرانی نمی‌گذارد جمعیت جوان شود آنوقت دم از جوانی جمعیت میزنند
  • IR ۱۴:۲۵ - ۱۴۰۳/۰۶/۰۶
    0 0
    دفعه بعد به همون چند نفر لیست هم رای نمی‌دهیم
  • DE ۲۰:۴۷ - ۱۴۰۳/۰۶/۰۶
    0 0
    قالیباف اینکار رو کرد.
  • رضا IR ۲۱:۳۰ - ۱۴۰۳/۰۶/۰۶
    0 0
    مشرق به چه روزگاری دچار شدی که حلمی دولتی بی کفایت شدی. دولت وفاق ملی....
  • IR ۲۲:۰۶ - ۱۴۰۳/۰۶/۰۶
    0 0
    مرحوم رییسی سال 1400 می خواست انرا حذف کند
  • IR ۰۰:۰۹ - ۱۴۰۳/۰۶/۰۷
    0 0
    شما در صداقت به گرد پای رجانیوز هم نمی‌رسید...فقط آبروی خودتون میرید و زحمت ما می‌دارید ..

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس