سازوکار تشکیل فراکسیون‌ها در مجلس دوازدهم تغییر کرده است

سخنگوی هیات رئیسه مجلس شورای اسلامی گفت که سازوکار تشکیل فراکسیون‌های غیرسیاسی در دوره دوازدهم تغییر کرده که براساس دستورالعمل جدید این فراکسیون‌ها شکل می‌گیرد.

به گزارش مشرق، حجت‌الاسلام علیرضا سلیمی اظهار کرد: مجلس شورای اسلامی دو نوع فراکسیون سیاسی و غیرسیاسی دارد که سازوکار تشکیل فراکسیون‌های غیرسیاسی تغییر کرده است.

وی توضیح داد: کمیسیون آیین‌نامه دستورالعملی را در دوره قبلی مجلس شورای اسلامی تدوین کرد که براساس آن دستورالعمل فراکسیون‌ها تشکیل می‌شود.

این نماینده مجلس شورای اسلامی توضیح داد: در وهله اول یک نفر از نمایندگان به انتخاب مجلس شورای اسلامی به عنوان ناظر در هیات بررسی و نظارت بر فراکسیون‌های مجلس انتخاب می‌شود که نمایندگان مجلس شورای اسلامی خانم خدادادی نماینده ملکان را در یکی از جلسات علنی مجلس به عنوان ناظر فراکسیون‌ها تعیین کردند.

سلیمی اضافه کرد: موضوع دیگر این است که برای عضویت نمایندگان در فراکسیون‌ها محدودیت‌هایی قائل شدند و هر نماینده نمی‌تواند به عضویت بیش از دو یا سه فراکسیون درآید؛ دلیلش هم آن است که مشغله نمایندگان بسیار زیاد بوده و طبیعتا آنها نمی‌توانند مثلا عضو ۲۰ فراکسیون بوده و در آن ایفای نقش کند.

سلیمی اضافه کرد: پیش از این و در مجالس قبلی شاهد بودیم که یک نماینده در چند فراکسیون عضو بوده ولی حتی فرصت حضور در یک فراکسیون را پیدا نمی‌کرد که دلیلش هم مشغله زیاد نماینده بود.

سخنگوی هیات رئیسه مجلس شورای اسلامی همچنین بیان کرد: بحث دیگر این است که در مجالس قبلی چند فراکسیون برای یک موضوع واحد تشکیل می‌شدند و این باعث موازی‌کاری در فراکسیون‌ها می‌شد؛ برای ساماندهی این وضعیت دستورالعملی تدوین شد تا براساس آن مجلس دوازدهم و در دوره‌های آینده فراکسیون‌ها تشکیل شود ان‌شاءالله بعد از تعطیلات و با آغاز جلسات علنی مجلس شورای اسلامی به تدریج فراکسیون‌های مجلس دوازدهم تشکیل می‌شود.

منبع: ایسنا

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس