کد خبر 1639080
تاریخ انتشار: ۱۳ شهریور ۱۴۰۳ - ۱۹:۱۸

به گزارش مشرق،کانال تلگرامی اندیشکده راهبردی تبیین مطلبی درباره پرسش‌های بی‌پاسخ درباره سیاست آلمان در قبال اوکراین که برگرفته از یادداشتی از سوزان استورات در موسسه آلمانی مطالعات امور بین‌المللی و امنیتی (SWP) است منتشر کرد:

بحث در خصوص آینده حمایت از اوکراین، پرسش‌های اساسی در خصوص «سیاست برلین در مورد اوکراین» و «موضع دولت آلمان در قبال امنیت اروپا» ایجاد می‌کند. نامه‌ وزیر دارایی آلمان به وزارت خارجه و دفاع این کشور مبنی بر محدودیت‌های حمایت از اوکراین سروصدای زیادی به‌پا کرده است. مدت‌هاست در داخل و خارج از این کشور در خصوص «قابل اطمینان بودن» و «اهداف بلندمدت سیاست آلمان در قبال اوکراین» شک و شبهه‌هایی وجود دارد؛ از جمله این که آیا دولت آلمان آمادگی این را دارد که حداقل سطح فعلی حمایت خود از اوکراین را حفظ کند؟

طرح وزارت دارایی برای جایگزینی کمک‌های آلمان با بهره‌ دارایی‌های مصادره شده روسیه ناسنجیده است؛ چرا که هنوز مشخص نیست چنین مکانیسمی چگونه و چه زمانی می‌تواند عملیاتی شود. بحث در این رابطه پیش از این که سازوکار آن جود داشته باشد نشان می‌دهد مسئله ممکن است به مبارزات انتخاباتی در برخی ایالت‌های شرقی آلمان مرتبط باشد؛ایالت‌هایی که با حمایت نظامی از اوکراین مخالفت جدی دارند. این مسئله چنین تصوری را به ذهن متبادر می‌سازد که بخشی از ائتلاف حاکم مایل است اهداف کوتاه‌مدت انتخاباتی را بر اهداف بلندمدت امنیتی اولویت دهند.

انسجام سیاست امنیتی اروپا در خطر است

اگر دولت آلمان می‌خواهد اوکراین بتواند از خود دفاع کرده و موقعیت مذاکراتی‌اش را بهبود ببخشد، لازم است فضای مشخصی را برای مانور در خصوص کمک‌های آتی حفظ نماید؛ هرچند برنامه‌های فعلی کاهش کمک‌ها نشان می‌دهد که چنین فضایی برای مانور وجود ندارد. حتی اگر درخواست‌ها برای کمک‌های مالی بیشتر توسط مقامات آلمانی ارائه شود، این پرسش مطرح می‌شود که معیار تصمیم‌گیری در مورد این کمک‌ها دغدغه‌های اقتصادی است یا نگرانی‌های امنیتی؟

دولت آلمان از استقرار موشک‌های میان‌برد آمریکا در خاک خود به‌عنوان یک اقدام ضروری برای ایجاد بازدارندگی در مقابل روسیه استقبال کرده است. توانایی اوکراین برای بیرون راندن نیروهای روسیه از قلمرو خود و جلوگیری از تجدید حملات مسکو، به افزایش بازدارندگی در مقابل روسیه و در نتیجه به امنیت آلمان و اروپا نیز کمک می‌کند. بنابراین حمایت از اوکراین و استقرار تسلیحات متعارف آمریکایی دو لبه یک رویکرد سیاستی در حوزه امنیت هستند. پشتیبانی از یکی از این سیاست‌ها و نادیده گرفتن دیگری، امنیت آلمان و اروپا را به‌ خطر می‌اندازد.

آلمان در حال از دست دادن اعتباری است که نزد شرکای خود داشت، به‌ویژه از آن‌جا که برلین در ابتدا نسبت به استفاده از دارایی‌های روسیه (بهره حاصل از آن‌ها) هشدار می‌داد اما اکنون با این موضوع مشکلی ندارد. مشکل‌ اصلی این است که رفتار آلمان باعث می‌شود فرضیه پوتین مبنی بر کاهش حمایت نظامی کشورهای غربی از اوکراین در گذر زمان و دست بالاتر داشتن او در نبرد به واقعیت بدل شود.

در مرحله حساسی که کی‌یف تلاش می‌کند با استقرار در خاک مسکو موقعیت خود را به روش‌های مختلف بهبود بخشد، رویکرد کنونی برلین باعث تضعیف اوکراین خواهد شد. پیغام واضحی از سوی دولت آلمان مبنی بر اینکه سطح کمک‌ها به اوکراین در سال ۲۰۲۵ حداقل به‌اندازه سال ۲۰۲۴ خواهد بود برای بازگشت اعتبار آلمان ضرورت دارد؛ حتی اگر دسترسی به دارایی‌های روسیه امکان‌پذیر نباشد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس