کد خبر 1641446
تاریخ انتشار: ۲۲ شهریور ۱۴۰۳ - ۰۲:۲۵

به گزارش مشرق نیوز، کانال تلگرامی شامات منتشر کرد:

بررسی نظرسنجی‌های اخیر نشان می‌دهد که افکار عمومی در سراسر جهان عرب به ویژه در زمینه‌های مشارکت سیاسی، درک از قدرت‌های خارجی و تداوم درگیری‌های رژیم اسرائیل و فلسطین دستخوش تغییرات قابل توجهی شده است.

حمایت از فلسطین:

نظرسنجی اخیر مرکز عربی مطالعات و تحقیقات سیاسی نشان داد که ۹۲% پاسخ‌دهندگان در ۱۶ کشور عربی درگیری احساسی و سیاسی قوی با مسئله فلسطین داشتند. این تغییر نسبت به سالهای گذشته قابل توجه بوده و بر مرکزیت موضوع فلسطین در افکار عمومی عرب تأکید می‌کند. علاوه بر این، ۶۷% پاسخ‌دهندگان اقدامات نظامی اخیر حماس را مشروع دانستند که انعکاس حمایت گسترده از این گروه و همبستگی با مردم فلسطین است.

درک از ایالات متحده:اکثر پاسخ‌دهندگان ایالات متحده را به دلیل حمایت از اسرائیل در درگیری‌های اخیر به صورت منفی ارزیابی می‌کنند. ۸۱% معتقدند که آمریکا برای ایجاد یک دولت فلسطینی جدی نیست و بسیاری از آنها سیاست‌های آمریکا را تهدیدی بزرگ برای ثبات منطقه‌ای می‌دانند. این احساس منفی در طول سال‌ها افزایش یافته است به طوری که فقط ۳۹% پاسخ‌دهندگان در سال ۲۰۲۲ دیدگاه منفی داشتند که در مقایسه با ۵۱% در نظرسنجی اخیر افزایش قابل توجهی است.

تغییر دیدگاه درباره ایران و ترکیه:

افکار عمومی درباره ایران به طور مثبت تغییر کرده است به طوری که حدود ۵۰% پاسخ‌دهندگان ایران را مثبت ارزیابی می‌کنند که در تضاد شدید با درک قبلی است که آن را تهدیدی منطقه‌ای می‌دانست. در مقابل، تصویر ترکیه به طور قابل توجهی کاهش یافته و به دیدگاهی عمدتاً منفی در میان جمعیت عرب تبدیل شده است.

آرزوهای دموکراتیک:

شاخص افکار عرب ۲۰۲۲ نشان می‌دهد که ۷۲% پاسخ‌دهندگان از حکومت دموکراتیک حمایت می‌کنند، اگرچه علاقه به امور سیاسی به طور قابل توجهی متفاوت است. ارزیابی عمومی از خیزش‌های عربی در سال ۲۰۱۱ مختلط باقی مانده است به طوری که ۴۶% آنها را مثبت و ۳۹% منفی می‌دانند که بحث‌های جاری درباره نتایج و پیامدهای آینده را منعکس می‌کند.

مشارکت شهروندی و انتقاد از دولت‌ها:

توانایی شهروندان عرب برای انتقاد از دولت‌های خود متفاوت است به طوری که بالاترین سطح آزادی درک شده در لبنان و عراق و پایین‌ترین سطح در عربستان سعودی و فلسطین است. این امر نشان‌دهنده چشم‌انداز پیچیده‌ای از مشارکت شهروندی است که در آن مشارکت سیاسی اغلب محدود است.

این یافته‌ها نشان‌دهنده چشم‌اندازی پویا و در حال تحول از افکار عمومی در جهان عرب است که تحت تأثیر درگیری‌های اخیر، مسایل تاریخی و آرزوهای فرو خورده شکل گرفته است. تأکید شدید بر مسئله فلسطین و تصویر رو به کاهش ایالات متحده نشان‌دهنده ارتباط متقابل سیاست‌های منطقه‌ای و احساسات عمومی است.

*بازنشر مطالب شبکه‌های اجتماعی به منزله تأیید محتوای آن نیست و صرفا جهت آگاهی مخاطبان از فضای این شبکه‌ها منتشر می‌شود.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 9
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 0
  • علی IR ۰۶:۵۴ - ۱۴۰۳/۰۶/۲۲
    8 0
    استعمارگران برای سود جویی و ایجاد اختلاف بر دو مسآله تآکید داشته اند. ۱- عرب و عجم ۲- سنی و شیعه انقلاب اسلامی با حمایت از فلسطین طرح خبیثانه بویژه انگلیس و جهود را از بین برده است.
  • IR ۰۷:۲۱ - ۱۴۰۳/۰۶/۲۲
    2 3
    تعداد مشارکت کننده سن انها کشور آنها و ...؟؟؟؟. این نظر سنجی ها اعتباری ندارند
    • علی IR ۰۹:۲۶ - ۱۴۰۳/۰۶/۲۲
      1 1
      دانشمند اعتبار نداشتنش رو چطور ارزیابی کردی؟
    • محبوب IR ۰۹:۳۳ - ۱۴۰۳/۰۶/۲۲
      1 0
      ممنون ..‌ منتظر پاسخ کارشناسی شما بودم.
    • IR ۱۳:۴۶ - ۱۴۰۳/۰۶/۲۲
      1 1
      خودت برو تو یوتیوب و کانالای شلوغ عربی ببین چقد از ایران طرفداری میکنن..بغیر از وهابیها که تا ابدالدهر دشمنن با ایران شیعی..انچه که عیان است چه حاجت به بیان است مگر اینکه عقب مونده باشی نفهمی..
  • IR ۰۹:۰۱ - ۱۴۰۳/۰۶/۲۲
    4 1
    تلاشها بود برای از بین بردن اتحاد بین عرب و عجم و شیعه وسنی که با اعتقاد به دین مبین اسلام این هدف برای دشمنان خنثی شد
  • جواد FR ۰۹:۰۴ - ۱۴۰۳/۰۶/۲۲
    2 1
    یهود داره با سونامی زادوولد اتباععععععععع عمدتا وهابی تغییر بافت جمعیتی و فرهنگی میده ایران را در کمتر از ده سال دیگه اتباع درااکثر شهرها اکثریت میشن کرایه خونه بخاطر اتباع ده برابر شده است روزی بیست میلیون لیتر بنزین اتباع مصرف میکنند میلیونها خونه اتباع آب برق گاز مجانی میگیرن نسبت به قیمت جهانی چهل درصد نون کشور را اتباع مصرف میکنند سونامی خلق ابر تورم وناامنی درراهه. یهود میخواد با سقیفه نشین کردن ایران مشکلات خودش را حل کنه
    • kiA IR ۱۲:۴۱ - ۱۴۰۳/۰۶/۲۲
      1 2
      ۲۰۰ سال پیش اونها هم ایرانی بودند انگلیس ما رو جدا کرده ما یک ملت بودیم بزرگان ایرانی زیادی در افغانستان به دنیا آماده و عرفانی زیادی که به اسم ایرانی می‌شناسی اهل هرات و بلخ و قندهار و خوارزم و ...بودند و خراسان بزرگ شامل افغانستان ایران و ترکمنستان و ازبکستان بوده
    • IR ۰۱:۴۹ - ۱۴۰۳/۰۶/۲۳
      0 0
      پشتونستان هیچگاه جزو ایران نبود افغانی مغولی

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس