مناظره‌ی دونالد ترامپ و کاملا هریس

سازمان رسانه‌ای آمریکایی اینترسپت می‌نویسد: ترامپ و هریس، به‌رغم اختلافاتشان در سیاست داخلی، بر سر حفظ سلطه نظامی آمریکا بر خاورمیانه و تداوم وضع خونین موجود در این منطقه اتفاق‌نظر دارند.

سرویس جهان مشرق دومین مناظره‌ی انتخابات ریاست‌جمهوری آمریکا و اولین مناظره میان «دونالد ترامپ» نامزد جمهوری‌خواه و «کاملا هریس» نامزد دموکرات این انتخابات، روز سه‌شنبه، ۲۰ شهریور، برگزار شد و حاوی نکات مهمی درباره‌ی سیاست‌های دو نامزد در قبال خاورمیانه بود. ترامپ و هریس از جنگ غزه و دشمنی با ایران تا روابط واشینگتن با نظام‌های پادشاهی منطقه را دست‌مایه قرار دادند تا مواضع خود در حمایت از جنایات جنگی رژیم صهیونیستی در غزه و خصومت با جمهوری اسلامی را به رخ یک‌دیگر بکشند. پایگاه اینترنتی سازمان رسانه‌ای آمریکایی «اینترسپت» طی گزارشی تحت عنوان «ترامپ و هریس متفق‌القولند: باید بیش‌تر به اسرائیل بمب داد[۱]» بخش‌هایی از مناظره‌ی ترامپ و هریس را که به مسائل خاورمیانه مربوط می‌شود، تحلیل و بررسی کرده است. آن‌چه در ادامه می‌خوانید، ترجمه‌ی گزارش اینترسپت است.

خاورمیانه در مناظره ترامپ-هریس/ رقابت نامزدهای ریاست‌جمهوری آمریکا بر سر ایران‌هراسی و دفاع از نسل‌کشی +عکس و فیلم

مناظره‌ی «دونالد ترامپ» نامزد حزب جمهوری‌خواه، و «کاملا هریس» رقیب او از حزب دموکرات، نشان داد این دو هر اندازه هم که در مسائل سیاست داخلی با یک‌دیگر اختلاف‌نظر داشته باشند، درباره‌ی حمایت از جنایات جنگی رژیم صهیونیستی، ایران‌هراسی، و تداوم وضعیت مرگ‌بار موجود در خاورمیانه اتفاق‌نظر دارند. (+)


لازم به ذکر است که مشرق صرفاً جهت اطلاع نخبگان و تصمیم‌گیران عرصه سیاسی کشور از رویکردها و دیدگاه‌های محافل رسانه‌ای-اندیشکده‌ای بین‌المللی این گزارش را منتشر می‌کند و دیدگاه‌ها، ادعاها و القائات این گزارش‌ لزوماً مورد تأیید مشرق نیست.


روز سه‌شنبه در جریان دومین مناظره‌ی انتخابات ریاست‌جمهوری، و در حالی که جنگ علیه غزه همچنان ادامه دارد، کاملا هریس، معاون رئیس‌جمهور، و دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور سابق آمریکا، بر سر این‌که چه کسی بیش‌تر از دیگری طرفدار اسرائیل و ضدایران است، با هم مبارزه کردند. پس از یک مقطع کوتاه امیدواری به این‌که شاید هریس رویکردی متفاوت را به رأی‌دهندگان آمریکایی ارائه دهد، به نظر می‌رسد این مناظره بر تداوم وضع تلخ موجود تأکید کرد: صرف‌نظر از این‌که چه کسی به عنوان رئیس‌جمهور انتخاب شود، گره کوری که منافع آمریکا را عمیقاً به ساختارهای خشونت و سرکوب در سراسر خاورمیانه متصل کرده، باز نخواهد شد.

«دیده‌بان حقوق بشر» رسماً اسرائیل را یک رژیم آپارتاید توصیف کرده است. [دانلود]

هریس بخشی از زمان خود در طول مناظره را اختصاص داد تا بر تعهدش به کمک به اسرائیل برای «دفاع از خود» تأکید کند؛ که به «زبان هریسی» به معنای تداوم چک سفیدامضای حمایت نظامی آمریکا از اسرائیل است. این موضع مکرر هریس، که اکنون در وب‌سایت تبلیغات انتخاباتی او نیز ثبت‌وضبط شده[۲]، امیدی[۳] را ناامید کرد که بسیاری از رأی‌دهندگان دموکرات احتمالاً داشتند مبنی بر این‌که دولت آینده‌ی هریس پایان جنگ اسرائیل در غزه را در اولویت قرار خواهد داد. ترامپ با طرح این ادعا که هریس «از اسرائیل متنفر است» و این کشور را نابود خواهد کرد، سعی کرد از جناح راست [و از موضع جمهوری‌خواهان که دموکرات‌ها را به عدم حمایت کافی از رژیم صهیونیستی متهم می‌کنند] به هریس حمله کند. در یکی از اظهارات مضحک متعددش آن شب، مدعی شد: «من معتقدم اگر او [هریس] رئیس‌جمهور شود، اسرائیل تا دو سال آینده دیگر وجود نخواهد داشت.» هریس در واکنش به این ادعا، بر صداقتش در طرفداری از اسرائیل تأکید کرد، و این‌گونه پاسخ داد: «من در تمام طول دوران حرفه‌ای و زندگی‌ام از اسرائیل و اسرائیلی‌ها حمایت کرده‌ام.»

یک زن دیگر در آرزوی تاریخ‌سازی/ «کامِلا هریس» نامزد دموکرات‌ها در انتخابات آمریکا کیست؟ +عکس و فیلم

«کاملا هریس» (راست) معاون اول رئیس‌جمهور آمریکا و نامزد انتخابات ریاست‌جمهوری آتی این کشور، و همسر یهودی‌اش «داگلاس امهاف». در مراسم ازدواج هریس، هم سنت‌های هندی (برگرفته از ریشه‌های خانوادگی هریس) رعایت شد و هم سنت‌های یهودی (برگرفته از اعتقادات مذهبی امهاف). (+)

در همین‌باره بخوانید:

›› یک زن دیگر در آرزوی تاریخ‌سازی/ «کامِلا هریس» نامزد دموکرات‌ها در انتخابات آمریکا کیست؟

›› طرفدار برجام و حامی اسرائیل/ «تیم والز» معاون اول کاملا هریس را بیش‌تر بشناسید

البته هریس حرف‌هایی در ابراز همدردی با فلسطینیان در غزه هم زد و بار دیگر[۴] اعلام کرد[۵]: «تعداد فلسطینیان بی‌گناهی که کشته شده‌اند، بیش‌ازحد زیاد است» و ادامه داد: «این جنگ باید پایان یابد؛ باید فوراً پایان یابد؛ و نحوه‌ای که باید پایان یابد این است که باید به توافق آتش‌بس برسیم و گروگان‌ها باید [از نوار غزه] خارج شوند.» با این وجود، اگر سیاست بنیادین هریس، تداوم حمایت نظامی آمریکا از اسرائیل باشد، چنین بیانیه‌هایی چندان راه به جایی نخواهند برد. هریس تا زمانی که متعهد به تسلیح اسرائیل باشد، هیچ اهرم فشاری برای پایان دادن به نسل‌کشی فلسطینیان توسط اسرائیل ندارد.

خاورمیانه در مناظره ترامپ-هریس/ رقابت نامزدهای ریاست‌جمهوری آمریکا بر سر ایران‌هراسی و دفاع از نسل‌کشی +عکس و فیلم

خمپاره‌هایی که تنها دو روز پس از انجام عملیات «طوفان‌الاقصی» در شهر «سدیروت» در فلسطین اشغالی مشاهده می‌شوند و روی برخی از آن‌ها عبارت «D528» نوشته شده است. این عبارت کد شناسایی وزارت دفاع آمریکا برای اشاره به «مهمات مبتنی بر فسفر سفید» است. سازمان عفو بین‌الملل می‌گوید استفاده از این نوع مهمات می‌تواند مدرکی مبنی بر ارتکاب جنایات جنگی توسط رژیم صهیونیستی باشد. (+)

در همین‌باره بخوانید:

›› نشریه روسی: «خاورمیانه جدید» شکل می‌گیرد؛ اما بدون اسرائیل

›› اعتراف دیده‌بان حقوق بشر به آپارتاید اسرائیل

سلطه‌ی نظامی آمریکا بر خاورمیانه بر پایه‌ی سه رابطه استوار است: اتحاد با اسرائیل؛ اتحاد با نظام‌های سلطنتی نفتی خلیج [فارس]؛ و خصومت با ایران. این سه رابطه، یک‌دیگر را تقویت می‌کنند و پای آمریکا را در باتلاق دخالت نظامی دائمی در سراسر منطقه نگه می‌دارند. به همین دلیل است که اسرائیل[۶]، به طور خاص، اغلب تلاش می‌کند آمریکا را به سوی درگیری با ایران سوق بدهد[۷]. اگر خصومتی میان آمریکا و ایران وجود نداشته باشد، تعداد بیش‌تری از آمریکایی‌ها ممکن است این سؤال را مطرح کنند که آیا آمریکا به اتحاد با اسرائیل نیاز دارد یا خیر.

خاورمیانه در مناظره ترامپ-هریس/ رقابت نامزدهای ریاست‌جمهوری آمریکا بر سر ایران‌هراسی و دفاع از نسل‌کشی +عکس و فیلم

«راقائل گروسی» دبیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی، ماه ژوئن سال ۲۰۲۲، دوربینی را به خبرنگاران نشان می‌دهد که مشابه آن در تأسیسات هسته‌ای ایران نصب بود. ایران ماه‌ها پس از خروج آمریکا از برجام بالأخره تصمیم گرفت این دوربین‌ها را از تأسیسات خود خارج کند. برنامه‌ی هسته‌ای ایران صرفاً دستاویزی برای تداوم خصومت میان آمریکا با جمهوری اسلامی است تا آمریکایی‌ها تصور کنند کشورشان به اتحاد با رژیم صهیونیستی نیاز دارد. (+)

هم هریس و هم ترامپ در مناظره‌ی اول خود بر عزمشان برای استفاده از قدرت نظامی آمریکا علیه ایران تأکید کردند. هریس گفت: «من همیشه به اسرائیل توانایی دفاع از خودش را، به‌ویژه در رابطه با ایران و هرگونه تهدیدی که ایران و نیروهای نیابتی‌اش برای اسرائیل داشته باشند، خواهم داد.» در سوی دیگر، ترامپ بار دیگر از جناح راست حمله کرد و جو بایدن و هریس را به ضعف در قبال ایران[۸] متهم کرد و گفت: «ایران در دوران دونالد ترامپ ورشکسته شده بود... حالا تبدیل به یک کشور ثروتمند شده است.» این در حالی است که دولت بایدن تحریم‌هایی را که ترامپ پس از خروج از توافق هسته‌ای[۹] دوران اوباما[۱۰] علیه ایران وضع کرده بود[۱۱]، به طرز قابل‌توجهی تغییر نداده است[۱۲]. با این وجود، ترامپ حتی از این هم یک گام فراتر رفت و سعی کرد، بر خلاف شواهد، استدلال کند که حملات حماس به اسرائیل و اقدامات حوثی‌های [انصارالله] یمن نیز نتیجه‌ی مسامحه‌ی بایدن و هریس با ایران هستند.

اعلام خروج آمریکا از برجام توسط «دونالد ترامپ» رئیس‌جمهور وقت این کشور [دانلود]

سخنرانی «مایک پمپئو» وزیر خارجه‌ی سابق آمریکا، درباره‌ی سیاست ضدایرانی دولت ترامپ پس از خروج از برجام و اِعمال «شدیدترین تحریم‌های تاریخ» علیه ایران؛ سیاستی که نهایتاً به هیچ نتیجه‌ای نرسید. [دانلود]

از سوی دیگر، در این مناظره هیچ حرفی از اتحاد آمریکا با حکومت‌های نفتی خلیج [فارس] به میان نیامد؛ که در تضاد کامل با فضای سیاسی تبلیغات انتخاباتی سال ۲۰۲۰ بود؛ زمانی که بایدن احساس می‌کرد لازم است دولت عربستان را «منفور[۱۳]» توصیف کند. ابراز خصومت بایدن علیه عربستان[۱۴]، که البته رئیس‌جمهور آمریکا مدت‌ها پیش[۱۵] آن را کنار گذاشت[۱۶]، ابتدا ریشه در قتل «جمال خاشقجی» معارض سعودی[۱۷]، و روابط پیچیده و علنی دولت ترامپ با نظام‌های استبدادی در خاورمیانه[۱۸] داشت. سکوت ترامپ و هریس درباره‌ی این روابط در مناظره‌ی اخیر به معنای آن است که احتمالاً هر دو بر سر حفظ اتحاد عمیق آمریکا با عربستان و دیگر پادشاهی‌های نفتی منطقه توافق دارند؛ سیاستی که تقریباً به اندازه‌ی اتحاد آمریکایی-اسرائیلی پیامدهای مخربی برای حیات بشر داشته است. عربستان و امارات در طول دولت‌های اوباما، ترامپ، و بایدن[۱۹]، بارها برای کشتار هزاران غیرنظامی یمنی[۲۰] در جنگ‌شان با شورشیان حوثی [انصارالله] از سلاح‌های آمریکایی[۲۱] استفاده کردند[۲۲]. عربستان و امارات همچنین بارها برای جلوگیری از برقراری دموکراسی در سراسر منطقه مداخله کرده‌اند.

وال‌استریت‌ژورنال: سفر خاورمیانه‌ای بایدن بدتر از آبروریزی بود + عکس و فیلم

در جریان سفر سال ۲۰۲۲ «جو بایدن» (چپ)، رئیس‌جمهور آمریکا، به عربستان، تصویر خوش‌وبشِ «مُشتی» او با «محمد بن‌سلمان» (راست)، ولی‌عهد سعودی، در رسانه‌های آمریکایی بسیار جنجال‌برانگیز شد و بایدن به خاطر دیدارش با بن‌سلمان که شواهد نشان می‌دهند دستور قتل وحشیانه‌ی «جمال خاشقجی» خبرنگار منتقد سعودی در ترکیه، را صادر کرده، به‌شدت مورد انتقاد قرار گرفت. این در حالی است که بایدن در تبلیغات انتخاباتی خود عربستان را کشوری «منفور» توصیف کرده و گفته بود بن‌سلمان را نیز تنبیه خواهد کرد. (+)

شواهدی درباره‌ی سرنوشت «جمال خاشقجی» خبرنگار روزنامه‌ی آمریکایی «واشینگتن‌پست» و معارض سعودی، پس از ورود به کنسولگری عربستان در شهر استانبول در ترکیه [دانلود]

در همین‌باره بخوانید:

›› تمام آن‌چه باید درباره قتل جمال خاشقجی بدانید

›› وال‌استریت‌ژورنال: سفر خاورمیانه‌ای بایدن بدتر از آبروریزی بود

›› هزینه‌های کوچ از خاورمیانه/ متحدان آمریکا در بحران اوکراین طرف روسیه هستند

در بطن این حقایق، یک واقعیت زشت وجود دارد که بسیاری از دموکرات‌ها نمی‌خواهند به آن اذعان کنند: دولت بایدن-هریس یکی از سیاست‌های خارجی محوری ترامپ را اجرا و برای توسعه‌ی آن[۲۳] تلاش کرده است: توافقات ابراهیم[۲۴]. این توافق‌نامه‌ها با تضمین برقراری روابط دیپلماتیک رسمی میان اسرائیل و چندین پادشاهی منطقه‌ای، مانند امارات، بحرین، و مراکش، عملاً فلسطینیان را به حاشیه راندند[۲۵]. تلاش بایدن برای تعمیم توافقات ابراهیم از طریق مجاب کردن عربستان به به رسمیت شناختن اسرائیل، آخرین میخ[۲۶] بر تابوتِ همبستگی دولت‌های عربی با فلسطینی‌هاست. همین مسئله احتمالاً یکی از عوامل کلیدی در تصمیم حماس برای حمله به اسرائیل در ۷ اکتبر بود. تلاش بایدن برای تضمین توافق به رسمیت شناختن متقابل میان عربستان و اسرائیل، نشان‌دهنده‌ی اجماع نهایی در واشینگتن است. به رسمیت شناختن متقابل عربستان و اسرائیل یکی از گام‌های کلیدی[۲۷] در دستورکار «پروژه‌ی ۲۰۲۵[۲۸]» جنبش محافظه‌کار است. مناظره‌ی ریاست‌جمهوری اخیر در نهایت نشان داد ترامپ و هریس، به‌رغم همه‌ی اختلافاتشان در سیاست داخلی، چه‌قدر بر سر سیاست‌هایی که سلطه‌ی نظامی آمریکا بر خاورمیانه را حفظ می‌کند و وضع خونین موجود را در این منطقه تداوم می‌بخشد، اتفاق‌نظر دارند.

ماه‌عسل امارات و اسرائیل با طعم کودک‌کشی و جاسوسی/ پشت پرده پروژه "میوه‌هایی برای صلح" چیست؟ + عکس فیلم

مراسم عرضه‌ی محصولات کشاورزی صهیونیستی در بازار میوه‌ی دبی برای اولین بار در اواسط ماه نوامبر سال ۲۰۲۰ [جزئیات بیش‌تر]. پس از اقدام امارات به عادی‌سازی روابط با رژیم صهیونیستی، به نظر می‌رسید کشور بعدی عربستان خواهد بود. با این حال، اکنون به نظر می‌رسد سعودی‌ها تصمیم گرفته‌اند برای برقراری رابطه با تل‌آویو عجله نکنند. (+)

ماه‌عسل امارات و اسرائیل با طعم کودک‌کشی و جاسوسی/ پشت پرده پروژه "میوه‌هایی برای صلح" چیست؟ + عکس فیلم

برخی از محصولات کشت‌شده در فلسطین اشغالی با پرچم رژیم صهیونیستی در بازار میوه‌ی دبی در امارات در معرض فروش قرار داده شده‌اند. چنان‌که برخی شواهد اکنون نشان می‌دهد، اماراتی‌ها ممکن است از تصمیم عجولانه‌ی خود به عادی‌سازی روابط با تل‌آویو پشیمان شده باشند. (+)

در همین‌باره بخوانید:

›› پشت پرده پروژه «میوه‌های صلح» : ماه‌عسل امارات و اسرائیل با طعم کودک‌کشی و جاسوسی


[۱] Trump and Harris Agree: More Bombs for Israel Link

[۲] A New Way Forward Link

[۳] No Palestinian Americans Will Speak at Convention, DNC Decides Link

[۴] Harris Will Continue to Ignore U.S. Law and Arm Israel, If Elected Link

[۵] Kamala Harris Mentioned Palestinian Suffering — in the Passive Voice Link

[۶] Hawkish Israel Is Pulling U.S. Into War With Iran Link

[۷] Israel and Israel Alone Kicked Off This Escalation — In a Bid to Drag U.S. Into War With Iran Link

[۸] Seven Things You Should Know About Donald Trump and Iran Link

[۹] Proud Papa: How Joe Biden Became the Father of the Iranian Nuclear Bomb Link

[۱۰] Is Trump Trying to Start a War With Iran? Link

[۱۱] Children Are Dying Because Companies Are Too Scared to Sell Medicine to Iran Link

[۱۲] Iran Is Backing Out of the Nuclear Deal That U.S. Had Already Reneged On for Years Link

[۱۳] Joe Biden, in Departure From Obama Policy, Says He Would Make Saudi Arabia a “Pariah” Link

[۱۴] Biden Administration Says Legal Immunity for Saudi Crown Prince Was Unavoidable... Link

[۱۵] Joe Biden Can’t Quit the Saudi “Pariahs” Link

[۱۶] Biden to Saudi Arabia and Israel: Sure, Kill Our Journalists Link

[۱۷] U.N. Concludes That Saudi Arabia Needs to Be Held Accountable for Khashoggi... Link

[۱۸] Making a Killing Link

[۱۹] The War Party Link

[۲۰] The U.S. Has Been at War in Yemen for ۲۰ Years, but Houthis Can Still Choke the Red Sea Link

[۲۱] The Trump Administration Is Declaring a Fake Emergency to Sell Weapons to Saudi Arabia Link

[۲۲] Under Trump, U.S. Still Leads World’s Arms Exporters — and Yemenis Are Still Paying the Price Link

[۲۳] The Biden Administration Is Pursuing a Retread of Trump’s False Peace Plan Link

[۲۴] The Abraham Accords Link

[۲۵] Intel Report Warned Abraham Accords Would Fuel Violence Link

[۲۶] Biden Doubled Down on the Abraham Accords — to “Devastating Consequences” Link

[۲۷] You can ready the details of what the @Heritage Foundation's #Project۲۰۲۵ proposes for US foreign policy here... Link

[۲۸] پروژه ۲۰۲۵ لینک

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 16
  • در انتظار بررسی: 1
  • غیر قابل انتشار: 8
  • IR ۱۰:۵۱ - ۱۴۰۳/۰۶/۲۵
    0 0
    توی عرض ارادات به سگیونیستها کودکش ،گوی سبقت رو از همدیگه روبودند ،مطمئنا بدن بنحامین فراکلین داره تو گور میلرزه چون عملکرد دولتمردان امریکاه خیلی فراتر از پیش بینی اون بوده ،ولی یانکیهای خبیث چشمهای کورتون رو باز کنید چه بخواین چه نخواین امریکاه در حال دست وپازدن هست وافولش خیلی وقته شروع شده 👎🦵👿👍
  • IR ۱۳:۱۴ - ۱۴۰۳/۰۶/۲۵
    0 0
    تو روح خبیث جنایتکاران یانکی خونخوار لعنت
  • IR ۱۳:۴۷ - ۱۴۰۳/۰۶/۲۵
    0 0
    همه خبر یکطرف ،فقط صدای دوبله پمپئو یه طرف!مردم از خنده😂🤌🏻دم دوبلرش گرم 😂.....
  • IR ۱۳:۵۹ - ۱۴۰۳/۰۶/۲۵
    0 0
    هر دو به درد نخورند
  • IR ۱۳:۵۹ - ۱۴۰۳/۰۶/۲۵
    0 0
    سیلی نیست کلا جزغاله شدن است
  • IR ۱۳:۵۹ - ۱۴۰۳/۰۶/۲۵
    0 0
    سیلی نیست کلا جزغاله شدن است
  • ایرانی IR ۱۴:۰۰ - ۱۴۰۳/۰۶/۲۵
    0 0
    تو دونالد ترامپ ارزش واقعیت حتی کمتر از یه مک دونالده !در حالی مردم ایران رو همیشه تهدید به تحریم می‌کنی که انقد خودتون توی سالیان سال ایران تحریم کردین ، دیگه تقریباً هیچ تحریمی باقی نمونده که ایران رو نکرده باشین ! پس سکوت کن و ببند اون دهنت رو ........
  • حسین IR ۱۴:۵۳ - ۱۴۰۳/۰۶/۲۵
    0 0
    ترامپ یا هریس فرق نداره باید اتمی بشویم، بترسید باختید.
  • IR ۱۵:۰۰ - ۱۴۰۳/۰۶/۲۵
    0 0
    مثل آینه است ، هر چه بقیه می کنند تصویر خودشان است
  • IR ۱۵:۰۴ - ۱۴۰۳/۰۶/۲۵
    0 0
    رذالت وقتی قابل توصیف نباشد میشود امارات
  • IR ۱۵:۳۰ - ۱۴۰۳/۰۶/۲۵
    0 0
    بایستی آلمان نازی را بمباران اتمی می کردند ولی ژاپن را کردند
    • IR ۱۰:۰۶ - ۱۴۰۳/۰۶/۲۶
      0 0
      دقیقا 👌🏻👌🏻👌🏻
  • IR ۱۶:۲۲ - ۱۴۰۳/۰۶/۲۵
    0 0
    من فکر نکنم امریکایی اجازه بدند ترانپ بیاد سرکار ...
    • سیدمحمدفصیح US ۲۳:۲۳ - ۱۴۰۳/۰۶/۲۵
      0 0
      ،🇮🇷سگ زردبرادرشغال اما واقعیت دموکرات‌ها حداقل جنگ طلبیشون کمتره به استثنای بایدن خرفت کودک کش که ظلم بدی به مردم مظلوم فلسطین کرد🇮🇷
  • IR ۱۸:۲۳ - ۱۴۰۳/۰۶/۲۵
    0 0
    کشف برنامه آمریکا اسرائیل در خاورمیانه کار پیچیده ای نیست. اردوغان هم متوجه شده آناتولی در معرض خطر است، کشورهای عربی هم فهمیدند در صف حذف قرار دارند، همین ها باعث کشیده شدن آنها بطرف روسیه و ایران شده و مواضع آنها را نسبت ب ایران و روسیه معتدل نموده. در نظر دارند اسرائیل را با کشورهای عربی یک دست کنند تا بتوانند ایران را از میان بردارند و بعد ب کشورهای عربی ب پردازند.
  • US ۲۳:۱۵ - ۱۴۰۳/۰۶/۲۵
    0 0
    🇮🇷انشالا که کاملا هریس رای میاره دموکرات‌ها به مراتب از جمهوری خواهابهترن اگه هریس رای بیاره برجام احیا میشه وتحریمها بر داشته میشه....بایدن فرتوت خرفت یک دمکرات واقعی نبود...کی کلینتون واوبامامثل بایدن بودن؟🇮🇷

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس