فرمانده ارشد ناتو: اوکراین دلایل نظامی برای حمله به عمق روسیه دارد

رئیس کمیته نظامی ناتو مدعی شد که اوکراین «دلیل نظامی خوبی» برای حمله عمیق‌تر به‌ خاک روسیه با استفاده از تسلیحات غربی در دست دارد.

به گزارش مشرق، آدمیرال «راب بائر» رئیس کمیته نظامی سازمان پیمان آتلانتیک شمالی (ناتو) که بالاترین مقام این اتحاد نظامی به شمار می‌رود، روز شنبه در نشستی در پراگ گفت: «قانون درگیری مسلحانه به یک ملت این حق را می‌دهد که از خود دفاع کند و این در مرز آن متوقف نمی‌شود.»

وی گفت در عین حال، کشورهایی که سلاح ارائه می‌کنند هم حق دارند محدودیت‌هایی را برای استفاده از آنها قائل شوند.

این فرمانده ارشد ناتو گفت: «از نظر نظامی، شما (آن حملات) را انجام می‌دهید، زیرا می‌خواهید دشمنی را که به شما حمله می‌کند، ضعیف کنید تا نه تنها با موشک‌هایی که به سمت شما می‌آید بجنگید، بلکه به عامل شلیک‌کننده هم حمله کنید. بنابراین، از نظر نظامی، دلیل خوبی برای این کار وجود دارد؛ تضعیف دشمن، تضعیف خطوط لجستیکی، سوخت و مهماتی که به میادین جنگ می‌آید.»

او گفت طرف دیگر بحث سیاسی است، زیرا کشورهایی که تسلیحات تهیه می‌کنند ممکن است در قبال آنها احساس مسئولیت کنند و این گفت‌وگوهای سیاسی ادامه دارد.

«کر استارمر» نخست‌وزیر بریتانیا روز جمعه با «جو بایدن» رئیس‌جمهور آمریکا در کاخ سفید دیدار کرد، زیرا متحدان اوکراین در مورد اینکه آیا کی‌یف برای استفاده از موشک‌های دوربرد علیه اهدافی در روسیه مجوز بگیرد یا خیر، بحث می‌کنند.

«ولادیمیر پوتین» رئیس‌جمهور روسیه گفته است که اگر غرب به اوکراین اجازه حمله به روسیه با موشک‌های دوربرد ساخت ناتو را بدهد، در این صورت غرب مستقیما با روسیه می‌جنگد. «ولودیمیر زلنسکی» رئیس‌جمهور اوکراین بارها از متحدان کشورش خواسته است تا به اوکراین اجازه دهند تا از موشک‌های غربی، از جمله موشک‌های دوربرد «اتکمز» ایالات متحده و «سایه‌ طوفان» بریتانیا، در اعماق خاک روسیه استفاده کند تا توانایی مسکو برای انجام حملات را محدود کند.

با این حال «ولادیمیر پوتین» روز پنج‌شنبه گفت برنامه‌ریزی واقعی مسیرهای پروازی موشک‌ها باید توسط پرسنل نظامی ناتو انجام شود، زیرا کی‌یف خود چنین توانایی‌هایی ندارد و این به معنای مداخله مستقیم ناتوست که تبعاتی دارد.

«عصر ناتوی قوی و آماده»

از طرف دیگر رئیس کمیته نظامی ناتو روز شنبه همچنین گفت تغییرات در ساختار و تمرینات ناتو در سال گذشته نشانه «عصر جدیدی از دفاع جمعی» است و افزود که این ائتلاف «قوی‌تر و آماده‌تر از همیشه است.»

بائر گفت که ائتلاف نظامی ناتو با قرار دادن ۵۰۰ هزار سرباز در آمادگی بالا، ایجاد نیروی واکنش متحدان ناتو، به‌روزرسانی ساختار فرماندهی و انجام بزرگ‌ترین رزمایش دفاع جمعی خود از زمان جنگ سرد، پیشرفت‌های چشمگیری داشته است؛ از جمله با رزمایش «مدافع قاطع» (Steadfast Defender) که شامل بیش از ۹۰ هزار سرباز در سراسر آلمان، لهستان و کشورهای بالتیک بود و در طول سال گذشته برگزار شد.

فرمانده ارشد ناتو در کنفرانس مطبوعاتی مشترک در پراگ با رئیس ستاد کل نیروهای مسلح جمهوری چک گفت، این نشان می‌دهد که «دوران جدیدی از دفاع جمعی در راه است و ناتو قوی‌تر و آماده‌تر از همیشه است، اما مسوولیت آزادی تنها بر دوش کسانی نیست که یونیفورم‌پوش هستند.»

او افزود که روسای دفاع در جریان کنفرانس کمیته نظامی در پراگ درباره «این واقعیت که بازدارندگی قوی مستلزم انعطاف‌پذیری قوی اجتماعی است» بحث کردند.

آدمیرال بائر افزود: «این امر مستلزم یک رویکرد کل جامعه، با نقش پررنگ برای بخش خصوصی، نه تنها صنایع دفاعی، بلکه کل اقتصاد ماست. باید بدانیم که صلح دیگر بدیهی نیست. کسب‌وکارهای خصوصی هم در بازدارندگی و دفاع نقش دارند، زیرا اگرچه ممکن است این ارتش باشد که در نبردها پیروز می‌شود، اما این اقتصادها هستند که در جنگ‌ها پیروز می‌شوند.»

او گفت که جنگ یک «رویداد اجتماعی کل» است که در اوکراین قابل مشاهده است.

راب بائر قول داد که ناتو نقش هماهنگ‌کننده خود را در اوکراین افزایش خواهد داد که نشان‌دهنده «تعهد بلند مدت» و یک قدم به نمایش پرچم اوکراین در مقر ناتو «نزدیک‌تر» شدن است.

او تاکید کرد که ائتلاف سخت کار می‌کند تا یک برنامه آموزشی و کمک امنیتی جدید برای اوکراین راه‌اندازی کند که دارای یک مرکز فرماندهی در آلمان و مراکز لجستیکی در شرق اروپا با پشتیبانی حدود ۷۰۰ پرسنل خواهد بود.

بائر گفت که کنفرانس کمیته نظامی به «۲ وظیفه سنگین که ما باید همزمان انجام دهیم» پرداخته است و این ائتلاف را ترغیب می‌کند تا بازدارندگی و دفاع خود را تقویت کند و در عین حال حمایت خود از اوکراین را «تداوم و افزایش» دهد.

او با تاکید بر اینکه «هیچ سلاحی قدرتمندتر» از اتحاد این ائتلاف وجود ندارد، گفت این نشست پیامی را ارسال کرد که ناتو «به‌طور خستگی‌ناپذیر برای حفاظت از شیوه زندگی، ارزش‌ها و امنیت ما تلاش می‌کند. برای انجام این کار، ما باید بازدارندگی خود را تقویت کنیم. آمادگی آرامش را حفظ می‌کند. آمادگی از درگیری جلوگیری می‌کند.»

منبع: ایسنا

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 3
  • در انتظار بررسی: 2
  • غیر قابل انتشار: 0
  • FR ۱۰:۳۰ - ۱۴۰۳/۰۶/۲۵
    2 2
    دلایل نظامی لازم نیست دلایل عقلی و شهامت عملی لازم دارد مردم کشور اوکراین را گوشت قربانی حماقت های خود و جنایت های ناتو کردن هنر نظامی نیست
    • علی IR ۱۳:۴۷ - ۱۴۰۳/۰۶/۲۵
      0 1
      انتظار داری با متجاوز چگونه رفتار کنند ؟
  • IR ۱۵:۲۸ - ۱۴۰۳/۰۶/۲۵
    2 1
    بیاری خدا اوکراین پیروز است

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس