ادعای گروسی درباره وضعیت مجوز تعدادی از بازرسان سابق آژانس اتمی در ایران

مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی احتمال بازگشت تعدادی از بازرسان این سازمان به ایران را که مجوز انتصاب آن‌ها سال گذشته در چارچوب موافقتنامه پادمانی میان ایران و آژانس لغو شد، بعید دانست.

به گزارش مشرق، رافائل گروسی در گفت‌وگو با خبرگزاری رویترز ادعا کرد که طبق آخرین رایزنی‌های وی با مقام‌های تهران، این افراد به فهرست بازرسان فعال آژانس در ایران اضافه نخواهند شد.

وی این طور گفت: کار از کار گذشته است.

جمهوری اسلامی ایران شهریور ماه سال گذشته، بعد از صدور بیانیه ضد ایرانی در شورای حکام آژانس بین‌المللی انرژی اتمی، مجوز انتصاب ۸ بازرس آلمانی و فرانسوی این نهاد بین‌المللی در ایران را لغو کرد.

گفتنی است که حق انتصاب و لغو انتصاب بازرسان آژانس در ماده ۹ موافقت‌نامه پادمان جامع ایران (INFCIRC/۲۱۴) به رسمیت شناخته شده است.

ناصر کنعانی سخنگوی وزارت امور خارجه در همین پیوند اعلام کرد: اقدام ایران براساس حقوق حاکمیتی مصرح در ماده ۹ موافقتنامه جامع پادمان بین ایران و آژانس صورت گرفته است و جمهوری اسلامی ایران انتظار دارد که کشورهای غربی از سیاست سوءاستفاده از سازمان‌های بین‌المللی از جمله آژانس بین‌المللی انرژی اتمی خودداری کرده و اجازه دهند که این سازمان‌ها فعالیت‌های حرفه‌ای و بی‌طرفانه خود را به دور از فشارهای سیاسی انجام دهند.

گروسی که برای شرکت در نشست مجمع عمومی سازمان ملل متحد به نیویورک سفر کرده است، دیروز (سه‌شنبه) با سید عباس عراقچی وزیر امور خارجه کشورمان دیدار کرد. بر اساس گزارش‌ها دو طرف در این ملاقات، درباره تقویت روابط و همکاری بین جمهوری اسلامی ایران و آژانس بین المللی انرژی اتمی گفتگو و تبادل نظر کردند.

مدیرکل آژانس سپس با انتشار پیامی در شبکه اجتماعی ایکس (توئیتر سابق) این دیدار را مهم ارزیابی کرد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس