کد خبر 1646266
تاریخ انتشار: ۵ مهر ۱۴۰۳ - ۱۵:۲۰
گزینه‌های روسیه در صورت «ورود مستقیم ناتو» به جنگ اوکراین

بر اساس گزارش‌ها، اتحادیه اروپا تصمیم جمعی درباره مجوز استفاده اوکراین از تسلیحات غربی برای حملات به عمق خاک روسیه نخواهد گرفت.

به گزارش مشرق، به نقل از خبرگزاری «اینترفکس»، مقامات بروکسل اعلام کردند که اتحادیه اروپا تصمیم جمعی در مورد استفاده اوکراین از تسلیحات غربی برای حملات به عمق خاک روسیه نخواهد گرفت. این تصمیم منحصراً در حوزه اختیارات کشورهایی است که این تسلیحات را به اوکراین ارائه کرده‌اند.

این در حالی است که ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهور روسیه به وضوح در خصوص واقب احتمالی استفاده از تسلیحات غربی علیه روسیه هشدار داده است. وی روز چهارشنبه پیشنهاد داد که سیاست بازدارندگی هسته‌ای این کشور با تهدیدات کنونی مطابقت داده شود. به گفته پوتین، شرط استفاده از تسلیحات هسته‌ای، دریافت اطلاعات موثق در مورد حملات گسترده هواپیماها، موشک‌های کروز و پهپادها و همچنین عبور از مرزهای ملی روسیه خواهد بود.

پیتر استانو، سخنگوی سرویس سیاست خارجی اتحادیه اروپا، شب گذشته تأکید کرد که تصمیم گیری درباره اجازه دادن به اوکراین برای استفاده از تسلیحات غربی در حملات به عمق خاک روسیه در صلاحیت کشورهای عضو اتحادیه است و کمیسیون اروپا صلاحیت ارائه توصیه در این زمینه را ندارد.

او در جمع خبرنگاران گفت: «توصیه به کشورهای عضو اتحادیه اروپا در خصوص چگونگی استفاده از تسلیحات در حوزه صلاحیت کمیسیون اروپا نیست. البته اوکراین حق غیرقابل انکاری برای حمله به اهداف نظامی در خاک روسیه دارد، ولی تصمیم گیری درباره استفاده از تسلیحاتی که توسط کشورهای عضو اتحادیه اروپا ارسال شده، منحصراً در اختیار هر یک از کشورهای عضو قرار دارد.»

با این حال، پارلمان اروپا در تاریخ ۱۹ سپتامبر با اکثریت آرا قطعنامه‌ای را تصویب کرد که از کشورهای عضو می‌خواهد محدودیت‌ها در استفاده اوکراین از تسلیحات غربی برای حمله به اهداف نظامی در خاک روسیه را بردارند. در این قطعنامه، نمایندگان از کشورهای عضو خواستند که تعهد خود از مارس ۲۰۲۳ برای ارسال یک میلیون مهمات به اوکراین را انجام دهند و ارسال تسلیحات، سیستم‌های دفاع هوایی و دیگر تجهیزات نظامی، از جمله موشک‌های تاوروس، را تسریع کنند.

همچنین لازم به ذکر است، اگرچه ۴۲۵ نماینده این قطعنامه را حمایت کردند، ۱۳۱ نماینده رأی مخالف دادند و ۶۳ نماینده رأی ممتنع داشتند. علاوه بر این، بند خاص قطعنامه در مورد حملات به خاک روسیه حمایت کمتری نسبت به کل سند دریافت کرد: ۳۷۷ نفر به این موضوع رأی موافق، ۱۹۱ نفر رأی مخالف و ۵۱ نفر رأی ممتنع دادند.

جالب توجه است که این قطعنامه راه‌حل دیپلماتیک برای پایان دادن به مناقشه اوکراین را پیش‌بینی نمی‌کند و یادآور شده که تنها صلحی قابل قبول است که بر اساس شرایط کی‌یف باشد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس