فایده جدید واکسن کرونا که موقع تزریق از آن بی‌خبر بودیم

در حالی که عوارض جانبی نادر و مرتبط با قلب گاهی اوقات به دنبال تزریق واکسن کووید۱۹ ایجاد می شود، تحقیقات جدید نشان می‌دهد که مزایای آن برای سلامت قلب بیش از مضرات آن است.

به گزارش مشرق، این مطالعه نشان داد افرادی که به طور کامل واکسینه شده‌اند به میزان قابل توجهی کمتر در معرض مشکلات جدی قلبی ناشی از عفونت کووید هستند.

«فردریک نیبرگ»، محقق ارشد از دانشگاه گوتنبرگ در سوئد، گفت: «افزایش خطر قلبی عروقی که پس از واکسیناسیون کووید ۱۹ شاهد بودیم، موقتی است و در مورد شرایط جدی‌تر صدق نمی‌کند».

او به برخی از عوارض قلبی نادر اما جدی اشاره می‌کرد که به دنبال دوزهای فردی واکسن کووید - از جمله التهاب قلب یا عضله اطراف آن اتفاق می‌افتاد.

این نتایج بر اساس داده‌های بیش از ۸ میلیون بزرگسال در سوئد است که از شروع واکسیناسیون کووید در دسامبر ۲۰۲۰ تا پایان سال ۲۰۲۲ تحت نظر بوده‌اند.

تیم تحقیق سلامت قلب را در بیماران کاملاً واکسینه شده با افرادی که در همان مرحله مطالعه، اصلاً واکسنی دریافت نکرده بودند، مقایسه کردند.

آنها خطر ابتلاء به چندین بیماری را تجزیه و تحلیل کردند- التهاب عضله قلب یا کیسه اطراف آن، آریتمی، نارسایی قلبی، حمله ایسکمی گذرا (TIA، یا سکته مغزی کوچک) و سکته مغزی. TIA و سکته مغزی به دلیل اختلال در جریان خون به مغز ایجاد می‌شوند.

نیبرگ در بیانیه خبری دانشگاه گفت: «واکسیناسیون کامل به طور قابل توجهی خطر چندین پیامد شدید قلبی عروقی مرتبط با کووید ۱۹ مانند حمله قلبی، سکته مغزی و نارسایی قلبی را کاهش داد.»

این مطالعه نشان داد که برای بیشتر پیامدها - به ویژه موارد جدی - خطر مشکلات قلبی پس از واکسیناسیون، به ویژه پس از نوبت سوم کاهش می‌یابد.

به طور کلی، خطر بروز حوادث قلبی پس از واکسیناسیون کامل بین ۲۰ تا ۳۰ درصد کمتر از افراد بدون دریافت واکسن بود.

این مطالعه همچنین افزایش خطر التهاب قلبی را یک تا دو هفته پس از یک واکسن کووید تأیید کرد. همچنین به افزایش موقت ۱۷ درصدی خطر افزایش ضربان قلب پس از یک نوبت و ۲۲ درصد افزایش خطر پس از دو نوبت اشاره کرد. افزایش خطر در مردان و افراد مسن قوی‌تر بود.

خطر سکته مغزی پس از واکسیناسیون کاهش یافت، اگرچه خطر TIA به طور موقت پس از یک دوز، عمدتاً در مردان مسن‌تر، ۱۳ درصد افزایش یافت.

به گفته نیبرگ، این یافته‌ها بر مزایای محافظتی واکسیناسیون کامل تاکید دارد.

منبع: مهر

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس