کد خبر 1654405
تاریخ انتشار: ۲۹ مهر ۱۴۰۳ - ۰۹:۱۵
نان

نانوایان با ترفندهای مختلف از جمله تزیین نان با اضافه کردن سبزیجات خشک و کاهش وزن چانه‌ها اقدام به فروش نان با قیمت‌های دلخواه می‌کنند.

به گزارش مشرق، افرایش بی‌ضابطه قیمت نان در تهران و عرضه آن با قیمت‌هایی بالاتر از نرخ مصوب اوایل شهریور ۱۴۰۳ خبرساز شد پس از آن در تاریخ ۲۰ شهریور قیمت نان رسما گران شد.

با تأیید وزارت کشور، تغییرات قیمت در کارتخوان‌های مربوط به فروش نان به اجرا در آمد که بر این اساس قیمت نان سنگک ساده از ۳ هزار تومان به ۵ هزار تومان افزایش یافته است.

همچنین، قیمت نان بربری ساده با آرد نوع یک از یک‌هزار و ۸۰۰ تومان به ۲ هزار و ۵۰۰ تومان و بربری ساده با آرد نوع ۲ از ۲ هزار و ۵۰۰ تومان به ۳ هزار و ۵۰۰ تومان رسیده است.

نان لواش با آرد نوع یک از ۵۰۰ تومان به ۷۰۰ تومان تغییر قیمت یافت و لواش نوع ۲ نیز از ۶۵۰ به ۹۰۰ تومان رسید.

قیمت نان سنتی تافتون با آرد نوع یک، از ۹۰۰ تومان به یک هزار و ۲۶۰ تومان و نوع ۲ از یک هزار و ۲۰۰ به یک هزار و ۵۰۰ تومان رسید و قیمت نان ماشینی تافتون با آرد نوع یک از ۷۰۰ به ۸۵۰ تومان و نوع ۲ از یک هزار به یک هزار و ۲۰۰ تومان تغییر یافت.

براساس برخی گزارش‌ها باوجود اصلاحات قیمتی، هنوز برخی از نانوایان در قیمت‌ها دست می‌برند و بعضی دیگر وزن چانه نان را کم می‌کنند.

گزارش‌های میدانی نشان می‌دهد که باوجود اعلام نرخ‌های مصوب نان در تهران، برخی از نانوانی‌های سطح شهر تمایلی به فروش نان با نرخ‌های اعلام را ندارند و با ترفندهای مختلف اقدام به فروش نان با قیمت‌های دلخواه می‌کنند.

بررسی قیمت‌ها در نانوایی‌هایی که به‌طور آنلاین نیز به فروش نان مشغولند نشان می‌دهد که بربری ساده حداقل ۵ هزار تومان قیمت دارد درحالی که حداکثر نرخ مصوب هر عدد نان بربری با آرد نوع دو، ۳ هزار و ۵۰۰ تومان اعلام شده است.

افزایش دوباره قیمت نان با ترفندهای جدید

همچنین نان سنگک ساده که نهایتا باید با رقم ۵ هزار تومان عرضه شود کمتر از ۱۰ هزار تومان در نانوایی‌های عرضه نمی‌شود.

افزایش دوباره قیمت نان با ترفندهای جدید

نان تافتون هم که نباید بیش از یک هزار و ۵۰۰ تومان به فروش برسد در نانوایی‌ها با رقم حداقل ۲ هزار تومان عرضه می‌شود.

افزایش دوباره قیمت نان با ترفندهای جدید

در این میان نان لواش نیز بدون توجه به نرخ مصوب که باید حداکثر ۹۰۰ تومان فروخته شود با قیمت حداقل هزار و ۵۰۰ تومان عرضه می‌شود.

افزایش دوباره قیمت نان با ترفندهای جدید

البته گران‌فروشی‌ها به همین جا ختم نمی‌شود و نانوایی‌ها با اضافه کردن سبزیجات خشک و دانه‌هایی از جمله کنجد، زیره و سیاه‌دانه قیمت‌ها را تا ۲ برابر بالا می‌برند.

تزیین پشت و روی نان نیز از دیگر اقداماتی است که از سوی نانوایان مدتی است باب شده و بهانه‌ای برای بالا بردن قیمت نان به‌شمار می‌‎رود.

سهمیه آرد نانوایان متخلف قطع می‌شود

در همین رابطه معصومه رضایی، مدیرکل دفتر هماهنگی امور اقتصادی استانداری تهران به گران‌فروشی برخی نانوایی‌ها، اشاره کرد و گفت: قیمت‌ها با نظر بخش خصوصی اصلاح شده و ما با تشدید نظارت‌ها باید فضای تخلف را از بین ببریم.

وی ادامه داد: براساس تصمیم کارگروه آرد و نان، از این پس سهمیه آرد نانوایان متخلف بنا بر نوع تخلف به طور موقت یا دایم قطع می‌شود؛ این قطع سهمیه به خاطر این است که اگر نانوا به تخلف خود ادامه داد، دیگر لزومی بر ادامه فعالیت وی وجود ندارد.

رضایی گفته است واحدی که اصرار به گران فروشی دارد، از آرد دولتی محروم خواهد شد و سهمیه آن به نانوایی‌های اطراف تزریق می‌شود که تاکنون سهمیه آرد ۱۱ نانوایی قطع شده است.

براساس این گزارش قیمت نان در تهران درحالی با افزایش قیمت دوباره روبه‌رو شده است که همچنان خبری از اصلاح کیفیت قوت غالب مردم به چشم نمی‌خورد و همه روزه افراد به‌واسطه کیفیت پایین آن بخش قابل توجهی از این محصول را دور می‌ریزند.

منبع: میزان

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 6
  • در انتظار بررسی: 1
  • غیر قابل انتشار: 1
  • مسیحا IR ۰۹:۲۹ - ۱۴۰۳/۰۷/۲۹
    4 0
    مملکتی که صاحاب نداشته باشه همینه
  • IR ۰۹:۴۸ - ۱۴۰۳/۰۷/۲۹
    2 0
    حکومتی که عرضه ی کنترل تورم و گرانی رو برای چهار روز متوالی نداره عملاً اوراقه ،بحث دیروز و امروز نیست سی ساله همین بساطه
  • FR ۱۰:۰۲ - ۱۴۰۳/۰۷/۲۹
    0 0
    کی به کیه . هرکی به هرکیه. نون و کرایه تاکسی ولبنیات و اجاره خونه‌ و خوراک و لباس و آب و برق و گاز و..... ساعت به ساعت گرون و گرونتر میشه و هیچ کس هم جوابگو نیست . هم رئیس جمهور داریم هم مجلس و هم شورای نگهبان و هم مجمع تشخيص مصلحت و ....براستی چه کسی به فکر این ملت و مملکته.؟یا امام خامنه ای بدادمان برس
  • محسن GB ۱۰:۱۴ - ۱۴۰۳/۰۷/۲۹
    1 0
    توی روح خودشان و امواتشان.....
  • IR ۱۰:۴۲ - ۱۴۰۳/۰۷/۲۹
    1 0
    وقتی کشور بی صاحب باشد وضع همینه یک روز نان یک روز لبنیات وو
  • محمدی IR ۱۰:۴۷ - ۱۴۰۳/۰۷/۲۹
    1 0
    با سلام هیچ کس حریف نانوایان بخصوص نانوایان سنگک و بربری حالا شما مرتب قیمت تعیین کنید آنها کار خودشان که گران فروشی و کم فروشی است انجام می‌دهند و کسی پیگیر آن نیست

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس