به گزارش مشرق، کانال تلگرامی روایت فردا نوشت:
رهبر انقلاب، در دیدار دانشآموزان و دانشجویان در خصوص راهبرد منطقی ایران در مقابله با دشمن تاکید داشتند:
"ما در مقابله با استکبار همه آنچه که باید و شاید برای آمادگی ملت ایران انجام بگیرد، چه از لحاظ نظامی، چه از لحاظ تسلیحات و چه از لحاظ کارهای سیاسی حتماً انجام میدهیم و الحمدلله الان هم مسئولین مشغول انجام آن هستند.بحث، بحث صرفا انتقام نیست، بحث یک حرکت منطقی است؛
با توجه بیانات رهبر انقلاب در خصوص راهبرد منطقی جمهوری اسلامی ایران نسبت به رژیم صهیونیستی باید منطبق بر مولفه های نظامی، سیاسی و دیپلماتیک اقدامات هدفمند و تاثیرگذاری در جهت اخلال در نظام محاسبات این رژیم انجام گردد.
در ذیل به بررسی هر کدام از ابزارهای ایران منطبق بر فرمایشات امروز رهبری در میدان سیاسی و نظامی پرداخته شده است:
۱) اقدام نظامی:
محتملترین گزینه در کوتاه مدت برای تغییر معادلات، اقدام نظامی بازدارنده برای جلوگیری دشمن از تکرار اعمال خصمانه و تجاوزات نظامی است. اما اصل بر توجه به دو مولفه غافلگیری و حجم تخریب گستردهتر نسبت به دو عملیات گذشته است و باید پاسخی قاطعتر و محکمتر باشد. بررسی طراحی کیفیت عملیات وعده صادق ۲ اثبات میکند که افزایش تعداد موشکها و قدرت نقطهزنی سبب موفقیت در شکست گنبد آهنین و پدافند هوایی اسرائیل و وارد ساختن حجم زیادی خسارت شده است. بنابراین تجربه ایران در این رویکرد، نشانگر این است که توانایی نظامی جهت حملات گستردهتری علیه اسرائیل فراهم است.
۲) طرح آتش بس دائمی:
این گذاره قطعا به نفع جبهه مقاومت به خصوص مردم غزه و لبنان است اما باید توجه داشت آتشبس پیچیدگیهای زیادی دارد و همچنین سیاست اسرائیل از مذاکره زیر آتش، خلع سلاح و تضعیف حزبالله نیز میباشد. واقعیت میدان و عرصه نیت و عمل رژیم صهیونیستی از شروع جنگ غزه ثابت کرده اسرائیل در مذاکرات آتش بس بیشتر به دنبال خرید زمان جهت آمادگی برای ادامه جنگ میباشد نه پایان آن.
چنانچه در جبهه غزه اصرار نتانیاهو بر تعیین شروط جدید که شامل "تداوم تسلط بر محور فیلادلفیا میان غزه و مصر، گذرگاه رفح در غزه و جلوگیری از بازگشت فلسطینیان به شمال غزه" نشان از عدم تمایل برای آتش بس بوده است.
۳) تجدید نظر در دکترین دفاعی و بازدارندگی هسته ای:
قدرت بازدارنگی نظامی ایران مبتنی بر قدرت موشکی و پهپادی بوده و با توجه به فتوای رهبر انقلاب تمرکزی بر بازدارندگی هستهای وجود نداشته است. بنابراین در این گزاره باید به نکات متعددی توجه داشت:
الف) فتوای رهبر معظم انقلاب نسبت به حرام بودن ساخت بمب اتم ب) ایجاد آمادگی در این زمینه، در هر سه مورد پلتفرمهای پرتاب کلاهک هستهای (سه گانه هستهای)
البته در موفق بودن بازدارندگی هستهای نیز صرفا همین صحبت مایک پمپئو، وزیر خارجه وقت آمریکا در سال 1397 در پاسخ به این پرسش که «چرا شرایط و ادبیات حرف زدن شما با کره شمالی و ایران اینقدر متفاوت است؟» کفایت میکند که گفت: «شرایط ایران و کره شمالی کاملا متفاوت است. کره شمالی تسلیحات هستهای دارد که قابلیت رسیدن به خاک آمریکا را دارد».
۴) خروج از NPT:
نکاتی پیرامون این گزینه نیز در میدان سود و زیان باید مورد توجه داشت. اولا اینکه درخواست خروج سه ماه زودتر باید با ذکر دلایل به شورای امنیت داده شود و البته علل خروج باید زمینهساز تامین مصالح و منافع ملی شود. در باب زیانهای این خروج از NPT باید به اجماع سازی بالقوه در محیط بینالمللی اشاره کرد که ابزار خوبی را برای مخالفان تعامل هستهای با ایران در محیط بینالمللی (به خصوص اسرائیل) فراهم میکند که از آن به عنوان شاهدی بر مدعای قدیمی خود استفاده کنند.
*بازنشر مطالب شبکههای اجتماعی به منزله تأیید محتوای آن نیست و صرفا جهت آگاهی مخاطبان از فضای این شبکهها منتشر میشود.