به گزارش مشرق به نقل از مهر، چند روز پیش نامه یکی از مدیران عالیرتبه وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی به یکی از معاونتهای صداوسیما با مضمون خواسته این مدیر وزارت ارشاد برای جلوگیری از تبلیغات کتابهای "فجر" رسانهای شد که این مدیر که نامش اعلام نشده است اعلام کرد از نظر وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی این کتابها به هیچ عنوان ملی نیستند.
در متن این نامه آمده است: احتراما با توجه به پخش آگهی تبلیغاتی مرتبط به کتابهای فجر که از شبکههای مختلف سیما پخش میشود و با عنایت به مجوز صادره از سوی اداره کل مجامع و تشکلهای فعالیتهای فرهنگی در خصوص انجام این طرح به نام کتابهای فجر، قابل ذکر است که این طرح از نظر وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ملی نبوده و هیچگونه مجوزی جهت انجام تبلیغات در رسانههای جمعی جهت ایشان صادر نشده است، لذا مستدعی است دستور فرمایید نسبت به اقدام قانونی و توقف پخش این آگاهی در اسرع وقت اقدام شود.
با گذشت چند روز از خبر انتشار این نامه که سازمان صدا و سیما وجود آن را نه تایید کرد نه رد، تبلیغات کتابها همچنان از رسانه ملی روی آنتن رفت و حتی برخی رسانهها خبر دادند که تعرفه تخفیف 95 درصدی به دلیل ارائه بیانات امام علی (ع) در تبلیغات، شامل حال ناشر شده و وی 6 میلیارد تومان پول تبلیغ به صدا و سیما پرداخته است.
مدیر روابط عمومی رسانه ملی: نامهای از ارشاد به دستمان نرسیده است
خبرگزاری مهر در جریان پیگیری این خبر موضوع را با سیدنقی سهرابی مدیر کل روابط عمومی صدا و سیما در میان گذاشت. وی با بیان اینکه چنین نامهای به دست روابط عمومی سازمان نرسیده است، اظهار کرد: چندی پیش یکی از روزنامهها این موضوع را بررسی کرده بود و من صحبتهای مسئولان ارشاد را خواندم. با این حال من از این نامه بیخبرم.
تخفیف قانونی است
وی در پایان صحبتهایش تاکید کرد: قطعا متقاضی پخش این تبلیغات برای مجوزهای لازم اقدام کرده است. صدا و سیما نیز بدون ارائه این مجوزها اقدام به پخش تبلیغات نکرده است. حتی خود من از حوزه بازرگانی سازمان صدا و سیما موضوع را جویا شدم و آنها به من اطلاع دادند، ناشر مربوطه طبق روال مراجعه کرده و تخفیفی که برایش در نظر گرفته شده چیزی است که قانونا به همه کسانی که در حوزه کتاب و نشر فعالیت میکنند، تخصیص پیدا میکند.
مجموعه کتابهای فجر در چهار جلد با عناوین تیپهای حرکتی، تیپهای ذهنی، تیپهای احساسی و کتاب علی (ع) به فرزند فاطمه (س) چه گفت؟ منتشر شده است.
و اما ماجرای کتابهای فجر به نمایشگاه کتاب دوره بیست و پنجم برمیگردد که این آثار در نمایشگاه عرضه شدند و شهریور ماه امسال هم مجوز برگزاری یک مسابقه را از اداره کل مجامع و تشکل های فرهنگی وزارت ارشاد دریافت کرد ولی این مجوز شامل اجازه پخش آگهیهای تلویزیونی نبوده است.
در تبلیغاتی که درباره این مجموعه پخش میشود اشاره میشود که مسابقهای بر اساس آنها برگزار خواهد شد که جشن پایانی آن در قشم برگزار خواهد شد، در حالیکه در طرح ارائه شده به ارشاد برای دریافت مجوز برگزاری مراسم قرعهکشی در قم اعلام شده بود.
حال باید دید سرنوشت پخش آگهی این طرح با توجه به تذکرات وزارت ارشاد به کجا میرسد. البته روابط عمومی رسانه ملی در حالی از دریافت نامه ابراز بیاطلاعی میکند که سرپرست معاونت فرهنگی وزارت ارشاد ارسال نامه را تایید میکند.
نقد شدید منتقدان بر کتابهای "فجر"
این طرح و کتابهایش در فاصلهای که اجازه تبلیغ در رسانه ملی را به دست آورده، مورد انتقاد برخی کارشناسان و رسانهها قرار گرفته و مضمون آنها را مورد نقد جدی قرار میدهند. طرح مباحثی از عرفانهای کاذب، مغایرت با باورهای اسلامی، عرفان صهیونیستی و ... از جمله انتقادهای مطرح شده است.
این کتابها در حال حاضر در تیراژ بالا در اماکن عمومی چون سوپرمارکتها به فروش میرسند.
در یک نگاه بیطرفانه و تنها با قیاس وضعیت نشر و ناشران در کشور این سوال پیش میآید که چطور یک ناشر اگر تنها یک ناشر ساده باشد، میتواند طرحی با این حجم مبادلات مالی را مدیریت کند. رقم پرداختی برای پخش آگهی این طرح با سرمایه چندین ناشر که در حوزههای ادبیات داستانی و پژوهشی کار میکنند، برابری دارد.