به گزارش مشرق به نقل از دیدبان، در يك نگاه كلي، مرور انتخابات در جمهوري اسلامي ايران نشان مي دهد برگزاري انتخابات به تنهايي با چالش هاي سياسي و امنيتي روبرو است و نمي شود بحران زا بودن انتخابات را ناديده گرفت، به تعبير ديگر انتخابات پتانسيل بالقوه اي براي وارد كردن كشور به بحران هاي سياسي و امنيتي و ... را به تنهايي با خود يدك مي كشد لكن اين كه بگوييم همواره در خلال برگزاري انتخابات چه قبل از روز انتخابات و چه بعد از آن، كشور دچار بحران مي شود، حرف غلطي است و با واقعيت هاي تاريخ معاصر ايران بعد از پيروزي انقلاب اسلامي همخواني ندارد.
آنچه انتخابات يازدهمين دوره رياست جمهوري ايران را مهم و پراهميت جلوه مي دهد، فتنه ۸۸ است، فتنه اي كه سبب ورود كشور به بحران سياسي، امنيتي و حوادث و اتفاقات ناخوشايندي براي كشور و مردم شد، فتنه اي كه مي توانست با هوشياري و صبوري مسوولان سابق و فعلي در كشور، مديريت شود اما لجاجت و عدم تمكين بعضي از مسوولان برابر ولي فقيه، قانون اساسي و راي مردم سبب بوجود آمدن شرايطي براي دست درازي معاندان داخلي و به خصوص كشورهاي معاند غربي براي ورود و دخالت به كشور شد اما با تمام تلخي هاي فتنه ۸۸، شيريني ۹ دي سبب خنثي شدن اقدامات قبلي و بعدي فتنه گران شد و زمينه را براي انتخابات هاي بعدي جمهوري اسلامي ايران تسهيل كرد.
آنچه در ادامه نوشتار نگارش مي شود، دلايلي بر عدم وقوع چالش و بحران در انتخابات رياست جمهوري يازدهم است و یا به تعبیر دیگر، تبیین شکست سناریوی ۸۸ در انتخابات ۹۲ است.
يوم الله نهم دی
فتنه ۸۸ با تمام حواشی و تلخی هایی که برای نظام اسلامی و مردم ایران به همراه داشت، از سویی سبب شناخته شدن معاندین و فتنه گران داخلی شد و از سوی دیگر، روح تازه ای به ادامه انقلاب اسلامی دمید و مردم بصیر ایران در یوم الله نهم دی، به همه مسوولان نظام و سران استکبار فهماندند که همواره در صحنه حاضر بوده و در مواقع لزوم با توجه به اوامر ولی فقیه برای ادامه انقلاب حاضر به جانفشانی هستند.
آنچه سبب می شود یوم الله نهم دی در انتخابات ۹۲ تأثیرگذار شود، فهم مسوولان سه قوه و کشورهای بیگانه از مردمی بودن انقلاب و نظام است و مردم ایران نشان دادند احساس مسئوليت حضور در صحنه را به درستی درک کرده و وارد صحنه می شوند.
برگزاری انتخابات نهمین دوره مجلس شورای اسلامی بدون هیچ بحرانی
انتخابات نهمین دوره مجلس شورای اسلامی با تمام حواشی و مناظره های سیاسی با مشارکت گسترده مردمی همراه بود و بدون هیچ بحرانی به پایان رسید و نمایندگان خانه ملت در حال انجام وظیفه خود برای حل مشکلات مردم هستند انشاالله.
آنچه سبب می شود نهمین دوره انتخابات مجلس شورای اسلامی برای انتخابات ۹۲ مهم و با اهمیت تلقی شود، برگزاری اولین انتخابات سراسری در کشور بدون کمترین بحران و چالش سیاسی و امنیتی بعد از فتنه ۸۸ و انتخابات ریاست جمهوری بود.
انتخابات مجلس در حالی برگزار شد که سازمان های امنیتی و جهان غرب با پروژه های خاص اطلاعاتی درصدد به خیابان کشاندن مردم علیه نظام و حکومت اسلامی بودند که به مدد الهی بازهم حضور به موقع مردم در پای صندوق های رای سبب خنثی شدن توطئه های خارجی و داخلی شد.
بالا رفتن فهم سیاسی مسوولان و معترضان داخلی
یکی دیگر از عوامل تکرار نشدن فتنه ۸۸ در انتخابات ۹۲، بالارفتن فهم سیاسی مسوولان و نخبگان سیاسی در کشور است، آنچه در فتنه ۸۸ اتفاق افتاد، جدای از لج بازی عده قلیلی از نخبگان سیاسی کشور، سبب شد تا مسوولان نظام اعم از مخالفین به سیاست های دولتی و غیر دولتی ویا کسانی که به ظاهر با قانون اساسی مشکلی ندارند اما در باطن با بعضی از بندهای قانون اساسی مخالف هستند، به این حقیقت واقف شوند که برای حل مشکلات و اختلاف های سیاسی، وارد کردن مردم به کف خیابان راه حل درستی نیست و نه تنها به هدف خود نمی رسند بلکه سیلی مردم به تبعیت از ولی فقیه دستاورد کشیدن مردم به خیابان ها خواهد بود همانگونه که فتنه گران در سال ۷۸ و ۸۸ نتوانستند از این حربه استفاده کنند و هر دو بار مفتضح شدند، لذا فتنه ۸۸ به مسوولان آموخت می بایست بر اساس راه حل قانونی اختلافات و مشکلات کشور را برطرف نمود و نباید لشگرکشی خیابانی انجام شود.
عدم انطباق میان نیروهای داخلی با ضد انقلاب فراری
اگرچه سردمداران فتنه ۸۸ در قالب جریان سیاسی اصلاحات جای می گیرند، اما آنچه فتنه ۸۸ به دنبال خود داشت، پالایش سطحی جریان اصلاحات بعد از انتخابات ریاست جمهوری ۸۸ بود، به تعبیر دیگر، بسیاری از نخاله های جریان اصلاحات همچون عطاالله مهاجرانی، محسن کدیور، رجبعلی مزروعی و ... از جریان اصلاحات جدا شوند و در جبهه ضدانقلاب در کنار لیبرال ها، ملی مذهبی ها و جریان نفاق علیه نظام اسلامی جبهه گیری کنند.
همین پالایش سطحی از جریان اصلاحات به سران اصلاحات و دیگر جریان های سیاسی در داخل این واقعیت را آموخت که برای باقی ماندن در نظام اسلامی ایران، می بایست نسبت به اطرافیان خود بصیرت کافی داشته باشند و برای اصلاح امور حکومت اسلامی نباید در کنار جبهه ضد انقلاب قرار بگیرند بلکه باید علیه جبهه معاند خارجی با صراحت اعلام موضع کرده و بر اساس راه حل های قانونی و اسلامی مشکلات و نقائص مملکت را با ایده های مناسب و بومی برطرف کنند انشاالله، لذا جریان اصلاحات و رهبرانش و تمامی جریان های سیاسی داخل کشور اعم از دولت و جریان اصولگرایی به این نکته واقفند که نباید به گونه ای رفتار کنند که نتیجه آن بازی در زمین دشمن محسوب شود و اگر خدایی ناکرده چنین خبطی از جریان یا شخصی سر زد به موقع و با مشخص کردن مرز خود با عناصر ضدانقلاب داخلی و خارجی، اقدام اشتباه خود را جبران کند، موضوعی که در حال حاضر از جریان اصلاحات بیش از دیگر جریان های سیاسی توقع آن می رود.
حال در انتخابات ۹۲ جریان های سیاسی به وضوح می دانند که نباید در راستای خواست عناصر ضد انقلاب و نظام استکبار رفتار کنند و اگر جایی ضد انقلاب و کشورهای بیگانه از آنها تعریف و تمجید کردند، باید در رفتار خود شک کنند و به موقع موضع گیری کنند انشاالله.
بیداری اسلامی، نقش ایران در منطقه و موضع آمریکا برابر ایران
حوادث اتفاق افتاده بعد از فتنه ۸۸ در عرصه بین المللی همچون بیداری اسلامی و دستپاچگی آمریکا برا تحلیل آن، جنگ نیابتی آمریکا در سوریه و عدم موفقیت جبهه غربی در سوریه تا به حال، جنگ هشت روزه در غزه، قدرت ایدئولوژیکی و نظامی انقلاب اسلامی ایران را به رخ جهانیان کشید و نشان داد جمهوری اسلامی ایران بعد از فتنه ۸۸ نه تنها از نظر امنیتی و نظامی پیشرفت داشته است بلکه می تواند در راه حمایت از محور مقاومت خارج از ایران با جهان استکبار همچون آمریکا، انگلیس و رژیم صهیونیستی مبارزه کند و پیروز خارج شود.
از سوی دیگر، اوباما و تیم جدید وی در سیاست خارجی، امنیتی و نظامی باید بر این مسئله واقف باشد که برای نشان دادن برقراری رابطه با ایران، می بایست رفتار خود را در صحنه داخلی و خارجی با ایران تغییر دهد تا بتواند چهره سیاه به جای مانده از ایالات متحده در رابطه با ایران و مردمش تعدیل کند، لذا آمریکا در انتخابات ۹۲ باید به صورت کاملا منطقی رفتار کند و تعادل تبديل به تقابل و نباید بر اساس هیجان کاذب از اختلافات داخلی در ایران، مشی سیاست خارجی خود را تعریف کند و مسوولان داخلی نیز نباید بر اساس توهم خود برای رابطه با آمریکا در داخل کشور بر طبل اختلاف بکوبند.
از بین رفتن شبکه های ایجاد شده ضد انقلاب در داخل کشور
از دیگر موضوعاتی که در انتخابات ۹۲ تا حدودی می توان روی آن حساب کرد، متلاشی شدن شبکه ها و باندهای ثروث و قدرت در خلال فتنه ۸۸ و بعد از آن بوده است.
فتنه ۸۸ در کنار آموزش های سیاسی برای نخبگان، آموزش های امنیتی برای نهادهای اطلاعاتی نظام داشته است و از سوی دیگر، به دلیل وارد شدن هجوم همه جانبه نهادهای امنیتی کشورهای غربی همچون انگلیس، آمریکا و رژیم صهیونیستی، شبکه های تروریستی و جاسوسی این نهادها در کنار شبکه های ایجاد شده عناصر ضد انقلاب خارجی و داخلی نیز با همه توان خود وارد عرصه فتنه شدند، لذا موفقیت نظام اسلامی در فتنه ۸۸ نشانگر شکست جنگ امنتیتی و تروریستی در ایران و خارج از ایران بود، از سوی دیگر، عناصر و رهبران ضد انقلاب داخلی و خارجی با نشان دادن خود برای مدیریت شبکه های ایجاد شده در داخل و خارج از ایران، عملا امکان شناسایی خود برای نهادهای امنیتی داخلی را فراهم کردند و همین مسئله سبب پاکسازی و انحلال بسیاری از شبکه های ایجاد شده در فتنه ۸۸ بوده است که در انتخابات ۹۲ قابل بازسازی و استفاده نیستند زیرا در کنار متلاشی شدن شبکه ، بسیاری از رهبران و لیدرهای اصلی شناسایی و دستگیر شده اند.
نتیجه گیری
آنچه در گزارش فوق به آن اشاره شده، تبیین و معرفی بعضی از فاکتورهای مؤثر در فتنه ۸۸ بوده است که توانست تا حدودی سبب خشنودی دشمنان انقلاب اسلامی شود اما حماسه نهم دی و حضور به موقع مردم در کنار رشد فهم سیاسی مسوولان، سبب شسکت نقشه های دشمنان داخلی و خارجی شود.
نگارنده این گزارش ادعایی مبنی بر اینکه که هیچ بحرانی نظام اسلامی را در انتخابات ۹۲ تهدید نمی کند، ندارد، بلکه استفاده از شیوه های فتنه ۸۸ را با توجه به حوادث اتفاق افتاده در عرصه داخلی و بین المللی، در انتخابات ۹۲ بعید می داند، ازسوی دیگر، مردم و مسوولان نظام اسلامی باید همواره خود را برای بحران ها و چالش های احتمالی آماده کنند و در کنار تبعیت از فرامین ولی فقیه، بصیرت و آگاهی خود را نسبت به حوادث اتفاق افتاده چه در داخل و چه در خارج افزایش بدهند انشاالله.
آنچه انتخابات يازدهمين دوره رياست جمهوري ايران را مهم و پراهميت جلوه مي دهد، فتنه ۸۸ است، فتنه اي كه سبب ورود كشور به بحران سياسي، امنيتي و حوادث و اتفاقات ناخوشايندي براي كشور و مردم شد، فتنه اي كه مي توانست با هوشياري و صبوري مسوولان سابق و فعلي در كشور، مديريت شود اما لجاجت و عدم تمكين بعضي از مسوولان برابر ولي فقيه، قانون اساسي و راي مردم سبب بوجود آمدن شرايطي براي دست درازي معاندان داخلي و به خصوص كشورهاي معاند غربي براي ورود و دخالت به كشور شد اما با تمام تلخي هاي فتنه ۸۸، شيريني ۹ دي سبب خنثي شدن اقدامات قبلي و بعدي فتنه گران شد و زمينه را براي انتخابات هاي بعدي جمهوري اسلامي ايران تسهيل كرد.
آنچه در ادامه نوشتار نگارش مي شود، دلايلي بر عدم وقوع چالش و بحران در انتخابات رياست جمهوري يازدهم است و یا به تعبیر دیگر، تبیین شکست سناریوی ۸۸ در انتخابات ۹۲ است.
يوم الله نهم دی
فتنه ۸۸ با تمام حواشی و تلخی هایی که برای نظام اسلامی و مردم ایران به همراه داشت، از سویی سبب شناخته شدن معاندین و فتنه گران داخلی شد و از سوی دیگر، روح تازه ای به ادامه انقلاب اسلامی دمید و مردم بصیر ایران در یوم الله نهم دی، به همه مسوولان نظام و سران استکبار فهماندند که همواره در صحنه حاضر بوده و در مواقع لزوم با توجه به اوامر ولی فقیه برای ادامه انقلاب حاضر به جانفشانی هستند.
آنچه سبب می شود یوم الله نهم دی در انتخابات ۹۲ تأثیرگذار شود، فهم مسوولان سه قوه و کشورهای بیگانه از مردمی بودن انقلاب و نظام است و مردم ایران نشان دادند احساس مسئوليت حضور در صحنه را به درستی درک کرده و وارد صحنه می شوند.
برگزاری انتخابات نهمین دوره مجلس شورای اسلامی بدون هیچ بحرانی
انتخابات نهمین دوره مجلس شورای اسلامی با تمام حواشی و مناظره های سیاسی با مشارکت گسترده مردمی همراه بود و بدون هیچ بحرانی به پایان رسید و نمایندگان خانه ملت در حال انجام وظیفه خود برای حل مشکلات مردم هستند انشاالله.
آنچه سبب می شود نهمین دوره انتخابات مجلس شورای اسلامی برای انتخابات ۹۲ مهم و با اهمیت تلقی شود، برگزاری اولین انتخابات سراسری در کشور بدون کمترین بحران و چالش سیاسی و امنیتی بعد از فتنه ۸۸ و انتخابات ریاست جمهوری بود.
انتخابات مجلس در حالی برگزار شد که سازمان های امنیتی و جهان غرب با پروژه های خاص اطلاعاتی درصدد به خیابان کشاندن مردم علیه نظام و حکومت اسلامی بودند که به مدد الهی بازهم حضور به موقع مردم در پای صندوق های رای سبب خنثی شدن توطئه های خارجی و داخلی شد.
بالا رفتن فهم سیاسی مسوولان و معترضان داخلی
یکی دیگر از عوامل تکرار نشدن فتنه ۸۸ در انتخابات ۹۲، بالارفتن فهم سیاسی مسوولان و نخبگان سیاسی در کشور است، آنچه در فتنه ۸۸ اتفاق افتاد، جدای از لج بازی عده قلیلی از نخبگان سیاسی کشور، سبب شد تا مسوولان نظام اعم از مخالفین به سیاست های دولتی و غیر دولتی ویا کسانی که به ظاهر با قانون اساسی مشکلی ندارند اما در باطن با بعضی از بندهای قانون اساسی مخالف هستند، به این حقیقت واقف شوند که برای حل مشکلات و اختلاف های سیاسی، وارد کردن مردم به کف خیابان راه حل درستی نیست و نه تنها به هدف خود نمی رسند بلکه سیلی مردم به تبعیت از ولی فقیه دستاورد کشیدن مردم به خیابان ها خواهد بود همانگونه که فتنه گران در سال ۷۸ و ۸۸ نتوانستند از این حربه استفاده کنند و هر دو بار مفتضح شدند، لذا فتنه ۸۸ به مسوولان آموخت می بایست بر اساس راه حل قانونی اختلافات و مشکلات کشور را برطرف نمود و نباید لشگرکشی خیابانی انجام شود.
عدم انطباق میان نیروهای داخلی با ضد انقلاب فراری
اگرچه سردمداران فتنه ۸۸ در قالب جریان سیاسی اصلاحات جای می گیرند، اما آنچه فتنه ۸۸ به دنبال خود داشت، پالایش سطحی جریان اصلاحات بعد از انتخابات ریاست جمهوری ۸۸ بود، به تعبیر دیگر، بسیاری از نخاله های جریان اصلاحات همچون عطاالله مهاجرانی، محسن کدیور، رجبعلی مزروعی و ... از جریان اصلاحات جدا شوند و در جبهه ضدانقلاب در کنار لیبرال ها، ملی مذهبی ها و جریان نفاق علیه نظام اسلامی جبهه گیری کنند.
همین پالایش سطحی از جریان اصلاحات به سران اصلاحات و دیگر جریان های سیاسی در داخل این واقعیت را آموخت که برای باقی ماندن در نظام اسلامی ایران، می بایست نسبت به اطرافیان خود بصیرت کافی داشته باشند و برای اصلاح امور حکومت اسلامی نباید در کنار جبهه ضد انقلاب قرار بگیرند بلکه باید علیه جبهه معاند خارجی با صراحت اعلام موضع کرده و بر اساس راه حل های قانونی و اسلامی مشکلات و نقائص مملکت را با ایده های مناسب و بومی برطرف کنند انشاالله، لذا جریان اصلاحات و رهبرانش و تمامی جریان های سیاسی داخل کشور اعم از دولت و جریان اصولگرایی به این نکته واقفند که نباید به گونه ای رفتار کنند که نتیجه آن بازی در زمین دشمن محسوب شود و اگر خدایی ناکرده چنین خبطی از جریان یا شخصی سر زد به موقع و با مشخص کردن مرز خود با عناصر ضدانقلاب داخلی و خارجی، اقدام اشتباه خود را جبران کند، موضوعی که در حال حاضر از جریان اصلاحات بیش از دیگر جریان های سیاسی توقع آن می رود.
حال در انتخابات ۹۲ جریان های سیاسی به وضوح می دانند که نباید در راستای خواست عناصر ضد انقلاب و نظام استکبار رفتار کنند و اگر جایی ضد انقلاب و کشورهای بیگانه از آنها تعریف و تمجید کردند، باید در رفتار خود شک کنند و به موقع موضع گیری کنند انشاالله.
بیداری اسلامی، نقش ایران در منطقه و موضع آمریکا برابر ایران
حوادث اتفاق افتاده بعد از فتنه ۸۸ در عرصه بین المللی همچون بیداری اسلامی و دستپاچگی آمریکا برا تحلیل آن، جنگ نیابتی آمریکا در سوریه و عدم موفقیت جبهه غربی در سوریه تا به حال، جنگ هشت روزه در غزه، قدرت ایدئولوژیکی و نظامی انقلاب اسلامی ایران را به رخ جهانیان کشید و نشان داد جمهوری اسلامی ایران بعد از فتنه ۸۸ نه تنها از نظر امنیتی و نظامی پیشرفت داشته است بلکه می تواند در راه حمایت از محور مقاومت خارج از ایران با جهان استکبار همچون آمریکا، انگلیس و رژیم صهیونیستی مبارزه کند و پیروز خارج شود.
از سوی دیگر، اوباما و تیم جدید وی در سیاست خارجی، امنیتی و نظامی باید بر این مسئله واقف باشد که برای نشان دادن برقراری رابطه با ایران، می بایست رفتار خود را در صحنه داخلی و خارجی با ایران تغییر دهد تا بتواند چهره سیاه به جای مانده از ایالات متحده در رابطه با ایران و مردمش تعدیل کند، لذا آمریکا در انتخابات ۹۲ باید به صورت کاملا منطقی رفتار کند و تعادل تبديل به تقابل و نباید بر اساس هیجان کاذب از اختلافات داخلی در ایران، مشی سیاست خارجی خود را تعریف کند و مسوولان داخلی نیز نباید بر اساس توهم خود برای رابطه با آمریکا در داخل کشور بر طبل اختلاف بکوبند.
از بین رفتن شبکه های ایجاد شده ضد انقلاب در داخل کشور
از دیگر موضوعاتی که در انتخابات ۹۲ تا حدودی می توان روی آن حساب کرد، متلاشی شدن شبکه ها و باندهای ثروث و قدرت در خلال فتنه ۸۸ و بعد از آن بوده است.
فتنه ۸۸ در کنار آموزش های سیاسی برای نخبگان، آموزش های امنیتی برای نهادهای اطلاعاتی نظام داشته است و از سوی دیگر، به دلیل وارد شدن هجوم همه جانبه نهادهای امنیتی کشورهای غربی همچون انگلیس، آمریکا و رژیم صهیونیستی، شبکه های تروریستی و جاسوسی این نهادها در کنار شبکه های ایجاد شده عناصر ضد انقلاب خارجی و داخلی نیز با همه توان خود وارد عرصه فتنه شدند، لذا موفقیت نظام اسلامی در فتنه ۸۸ نشانگر شکست جنگ امنتیتی و تروریستی در ایران و خارج از ایران بود، از سوی دیگر، عناصر و رهبران ضد انقلاب داخلی و خارجی با نشان دادن خود برای مدیریت شبکه های ایجاد شده در داخل و خارج از ایران، عملا امکان شناسایی خود برای نهادهای امنیتی داخلی را فراهم کردند و همین مسئله سبب پاکسازی و انحلال بسیاری از شبکه های ایجاد شده در فتنه ۸۸ بوده است که در انتخابات ۹۲ قابل بازسازی و استفاده نیستند زیرا در کنار متلاشی شدن شبکه ، بسیاری از رهبران و لیدرهای اصلی شناسایی و دستگیر شده اند.
نتیجه گیری
آنچه در گزارش فوق به آن اشاره شده، تبیین و معرفی بعضی از فاکتورهای مؤثر در فتنه ۸۸ بوده است که توانست تا حدودی سبب خشنودی دشمنان انقلاب اسلامی شود اما حماسه نهم دی و حضور به موقع مردم در کنار رشد فهم سیاسی مسوولان، سبب شسکت نقشه های دشمنان داخلی و خارجی شود.
نگارنده این گزارش ادعایی مبنی بر اینکه که هیچ بحرانی نظام اسلامی را در انتخابات ۹۲ تهدید نمی کند، ندارد، بلکه استفاده از شیوه های فتنه ۸۸ را با توجه به حوادث اتفاق افتاده در عرصه داخلی و بین المللی، در انتخابات ۹۲ بعید می داند، ازسوی دیگر، مردم و مسوولان نظام اسلامی باید همواره خود را برای بحران ها و چالش های احتمالی آماده کنند و در کنار تبعیت از فرامین ولی فقیه، بصیرت و آگاهی خود را نسبت به حوادث اتفاق افتاده چه در داخل و چه در خارج افزایش بدهند انشاالله.