البته هواپيما اين روزها آنقدر گران شده که صندلي هاي هواپيماهاي پرطرفداري مانند ايرباس که روزي برايش سرو دست مي شکستند هم بعضا خالي مي ماند. مهمترين دليل شرکت هاي هواپيمايي براي افزايش قيمت بليط ارتقاء کيفيت، امنيت و خدمات به مسافران بود حال بايد ديد منظور اين ارتقاء پرواز جغد شوم صنعت هوايي کشور يعني توپولوف بوده است؟

به گزارش خبرنگار اقتصادی مشرق ، پرنده اي با بال هاي آهني،اسمش مانند جغد براي ايرانيان شوم است،مسافرانش با ذکر شهادتين پا در رکابش مي گذاشتند و سلامي هم به حضرت عزرائيل مي دادند. نام اين پرنده در صنعت هوايي مترادف پرايد در صنعت جاده اي است و به علت تعدد سوانحش نامش براي مسافران وحشت آفرين است.

درست حدس زده ايد نام اين پرنده روسي توپولوف است. اين هواپيما سال هاي نه چندان دور بخش عمده اي از پروازهاي داخلي را برعهده داشت، نه شکايت مسافران از سر صداي زياد داخل کابين اين هواپيما و تکان هاي شديد زمان نشست و برخاست و نه استهلاک زياد و مصرف بالا هيچ کدام حريف بازنشسته شدن اين پرنده نشدند. سوانحش به سرعت اضافه مي شد ؛ اما شرکت هاي هواپيمايي مي گفتند ايمني پروازها را تضمين مي کند .


                                                                                     
اما اين پرنده آنقدر بين آسمان و زمين جان مسافرانش را گرفت تا مسئولين را به فکر براي خروجش از ناوگان هوايي وا داشت. نخجواني رييس وقت سازمان هواپيمايي کشوري بالاخره ممنوعيت پرواز هواپيماي توپولوف را از اول اسفند سال 1389 اعلام کرد.  
                                                                                      
با گذشت سه سال از ممنوعيت پروازهواپيماي توپولوف تقريبا سانحه بزرگ هوايي در ايران رخ نداده و مسافران اين پرنده هاي آهني با فراغ بال بيشتري پرواز مي کنند. اما گويا دل مسئولين سازمان هواپيمايي کشوري براي سوانح هوايي  تنگ شده و کاهش استرس مسافران آنها را برآن داشته تا براي افزايش جذابيت و هيجان انگيزتر کردن پروازهاي هوايي دوباره توپولوف شوم را در آسمان ايران پر دهند.
                                                                                   


آيا ارزش چندين موتور نو هواپيما با جان مسافران قابل قياس است؟ برخی نمايندگان مجلس شوراي اسلامي هم معتقدند بازگشت هواپيماي نامطمئن توپولوف به آسمان کشور غير قابل توجيه است و نبايد به بهانه هايي مانند تحريم جان مسافران را به مخاطره انداخت.

البته قیمت بلیت هواپيما اين روزها آنقدر گران شده که صندلي هاي هواپيماهاي پرطرفداري مانند ايرباس که روزي برايش سرو دست مي شکستند هم بعضا خالي مي ماند. مهمترين دليل شرکت هاي هواپيمايي براي افزايش قيمت بليط ارتقاء کيفيت، امنيت و خدمات به مسافران بود حال بايد ديد منظور اين ارتقاء پرواز جغد شوم صنعت هوايي کشور يعني توپولوف بوده است؟

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 20
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 4
  • محمد ۱۵:۵۲ - ۱۳۹۱/۱۲/۲۱
    0 0
    آخ که چقد دلم واسه این کوچولوی توپول موپول تنگ شده بود تور نوروزی دیار باقی، هتلهای مجلل برزخی، فقط 150 هزار تومان، یکبار برای همیشه!
  • ۱۶:۴۱ - ۱۳۹۱/۱۲/۲۱
    0 0
    آخ گفتی دربست دربست دربست تا بهشت فقط 150 تومن
  • ۱۸:۵۸ - ۱۳۹۱/۱۲/۲۱
    0 0
    مشرق ازتوبعید بود این توپولوفهایی که قراره بیان مدل 154 نیستن بلکه جدیدترین مدل اون 204و214 است که با همتایانه غربی خودش کاملا رقابت میکنه لطفا الکی حرف نزنید.
  • ۱۸:۵۸ - ۱۳۹۱/۱۲/۲۱
    0 0
    مشرق ازتوبعید بود این توپولوفهایی که قراره بیان مدل 154 نیستن بلکه جدیدترین مدل اون 204و214 است که با همتایانه غربی خودش کاملا رقابت میکنه لطفا الکی حرف نزنید.
  • ۱۹:۵۳ - ۱۳۹۱/۱۲/۲۱
    0 0
    اتفاقا توپولوف از بهترين انواع هواپيما از نظر ايمني است ولي اسمش تو ايران بد در رفته
  • seyed akbar kooler saz ۲۱:۲۵ - ۱۳۹۱/۱۲/۲۱
    0 0
    ما که هر وقت بخواهیم مسافرت برویم با قطار و ماشین میرویم به هواپیماهای این روزگار اون هم توی ایران هیچ اعتباری نیست
  • حسین ۲۲:۲۷ - ۱۳۹۱/۱۲/۲۱
    0 0
    بله انشا‌الله نصیب شما بشه که همیشه با توپولوف سفر کنی‌
  • مهدی ۲۳:۲۰ - ۱۳۹۱/۱۲/۲۱
    0 0
    عکس دوم دماغه هواپیمای ایلیوشین ایل-62 است.... در زمن به صورت تزیینی آنجا نصب شده.
  • حسین ۲۳:۲۴ - ۱۳۹۱/۱۲/۲۱
    1 0
    همونطور که آقای رحیمی گفتن احتمالا یک خط تولیدش را تو سایپا بزنن فقط امیدواریم مثل پراید تو سربالایی خاموش نکنه!
  • هرمزچرم شیر ۰۰:۱۱ - ۱۳۹۱/۱۲/۲۲
    0 0
    تقریباً همینطوره که شماگفتید دلیل خوب این ادعا هم اینکه با نگاهی به اولین تصویر از بالا که منظره یک توپولف سقوط کرده است ، می توان درک کرد حتی در صورت سقوط و آتش گرفتن هواپیما ، همه قسمتها در آتش نمی سوزد و بدنه تا حد قابل توجهی می تواند سالم باقی بماند به عبارت بهتر در آنجا هم امکان قرعه کشی برای زنده ماندن یا هیچ اسیب ندیدن میان مسافران هست
  • ۰۰:۲۶ - ۱۳۹۱/۱۲/۲۲
    0 0
    اگر قابل رقابت با مدل غربی بود، اولا خود شرکت های روس، ثانیا دیگر شرکت های معتبر از این هواپیما استفاده می کردند. پس به سادگی میشه فهمید 204 و 214 هم به درد نمی خورن.
  • testdl.ir ۰۵:۴۳ - ۱۳۹۱/۱۲/۲۲
    0 0
    حتما حق با شماست، تلفات و کشته ها سانحه های هوایی هم شایعه است . لطفا "سانحه هوایی در ایران" رو توی گوگل سرچ کنید نظرتون عوض میشه
  • ۰۷:۴۹ - ۱۳۹۱/۱۲/۲۲
    0 0
    اتفاقا باید گفت این حرف درست را که فقط تو ایران میگن ایمنه
  • ۰۸:۴۲ - ۱۳۹۱/۱۲/۲۲
    0 0
    ناشناساازایران اند که کامنت گذاشتن . گول نخورید.
  • ۰۸:۵۵ - ۱۳۹۱/۱۲/۲۲
    0 0
    امیدوارم دوستان طرفدار توپولوف وقتی سوار این هواپیما در چاله هوایی تکان های شدید حس می کنند هنوز بتونن ازسابقه این هواپیماچشم پوشی کنند...!
  • ۰۹:۲۹ - ۱۳۹۱/۱۲/۲۲
    0 0
    چوت ایران دست دوم و اونهایی که ساعت پروازشون تمام شده را یک چهارم قیمت می خرن برای همین سقوط می کنه
  • حسین ۱۰:۲۵ - ۱۳۹۱/۱۲/۲۲
    0 0
    قطار منظورت SJ هست دیگه؟
  • ميلاد ۱۰:۴۵ - ۱۳۹۱/۱۲/۲۲
    0 0
    هيچ شركتي هواپيما نمي سازد تا سانحه بدهد بلكه اين خلبانان و بعضآ مهندسين تعميرات هستند كه كارشان را درست انجام نمي دهند و .... بهتر است قبل از اظهار نظر بياييم اين هواپيما و تواناييهايش را بشناسيم و پس از بررسيهاي آگاهانه و در نظر گرفتن تمامي جوانب امر نظر دهيم.
  • ۲۲:۴۶ - ۱۳۹۱/۱۲/۲۴
    0 0
    واقعا چه تزئینی اونم با اون ساختمون داغون
  • ali ۱۲:۲۹ - ۱۳۹۲/۰۱/۰۱
    0 0
    جدیدا پیکان و ژیان هم دوباره وارد خیابان شده. باز گردد به اصل خویش همه چیز انشا الله

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس