به گزارش مشرق، حجتالاسلام والمسلمين امير جوانآراسته مدرس تصوف و عرفان دانشگاه اديان در گفتوگو با ايسنا، با بيان اينکه افراد زيادي به حسين بن علي(ع) معترض بودند که چرا خاندانشان را همراه با خود ميبرند، افزود: حکمت اينکه امام(ع) خانواده خود را همراه داشتند اين بود که حادثه کربلا از زبان اقوام و نزديکان حسين بن علي(ع) ذکر شود و فقط سپاهان يزيد به نقل وقايع نپردازند.
وي با ذکر اينکه بعد از واقعه کربلا خاندان امام حسين(ع) در راه رسيدن به کوفه و سپس شام به سخنراني پرداخته و در خطبههايي به افشاگري پرداختهاند، گفت: شايعاتي در ميان مردم پخش شده بود که خاندان رسولالله نه تنها با رسول خدا نيستند، بلکه از دين اسلام هم خارج شدهاند، زيرا در مقابل "خليفه رسولالله" موضع ميگيرند. حسين بن علي(ع) نيز ميدانستند که واقعهاي که رخ ميدهد فراتر از مسائل مطرح در دين است و بايد به دنبال زنده کردن ارزشهاي انساني که ناديده گرفته ميشوند، باشند.
جوان آراسته افزود: اعرابي که به سنتهاي خود در جنگها پايبند بودند و براي ميهمان ارزش زيادي قائل ميشدند، در مقابل سيدالشهداء، به گونه ديگري عمل ميکنند و زماني که در حادثه کربلا دشمنان در حال حمله به خيمهها بودند حضرت ميفرمايند: "ممکن است به اصولي پايبند نباشيد ولي بايد آزاده باشيد" يعني هر شخصي حتي اگر به دين و اصول آن اعتقاد نداشته باشد، لااقل بايد ارزشهايي را به عنوان معيار در زندگي داشته و از آنها پيروي کند.
وي درادامه با معرفي کتب "زندگاني سيدالشهداء" نوشته سيدجعفر شهيدي و "حماسه حسيني" به قلم شهيد مطهري افزود: اينکه شهيد مطهري کلمه "حماسه" را براي واقعه کربلا برگزيده قابل تامل است و اشاره به غافل نشدن از اين بعد قيام عاشورا دارد.