کد خبر 20562
تاریخ انتشار: ۳ دی ۱۳۸۹ - ۱۲:۱۸

مرکز پژوهش‌هاي مجلس شوراي اسلامي گزارشي تحت عنوان "چشم‌انداز ايران 1404 در انديشه رهبري" منتشر کرد.

 

به گزارش مشرق، بر اساس اعلام روابط عمومي مرکز پژوهش‌ها، در اين گزارش که توسط معاونت پژوهشي اين مرکز تدوين شده آمده است: از زمان ابلاغ سند چشم‌انداز بيست ساله جمهوري اسلامي ايران در تاريخ 13/8/1382 هفت سال و از اجراي آن پنج سال مي‌گذرد. سندي که به موجب آن "ايران در افق چشم‌انداز، کشوري است توسعه يافته با جايگاه اول اقتصادي، علمي و فناوري در سطح منطقه با هويت اسلامي و انقلابي، الهام بخش در جهان اسلام با تعامل سازنده و مؤثر در روابط بين‌الملل".

چشم‌انداز تصويري مطلوب و قابل دستيابي در افق معين مبتني بر نيازها، آرمان‌ها، نيات، ارزش‌ها و شرايط پوياي محيطي هر کشور و يا سازماني است که در مراحل طراحي آن از رويکرد، تفکر، نگاه و برنامه‌ريزي رو به جلو استفاده مي‌شود.

چشم‌انداز ملي نيز عبارت است از تصوير مطلوب و آرمان دست‌يافتني که منظر و دورنمايي در افق بلندمدت فراروي مديريت جامعه قرار مي‌دهد و از ويژگي‌هايي چون جامع‌نگري، آينده‌نگري، ارزش گرايي و واقع گرايي برخوردار است. چشم‌انداز ملي با هدف دستيابي به منابع ملي و اجراي قانون اساسي، به دنبال ايجاد انگيزه در ميان آحاد ملت اعم از پير و جوان، شهري و روستايي و اقشار و گروه‌هاي مختلف جامعه است و ايجاد فرهنگ سازگار و مثبت‌انديش با حفظ وحدت اجتماعي و يکپارچگي ملي از پيامدهاي آن محسوب مي‌شود.

چشم‌انداز با در نظر گرفتن امکان تحقق در يک دوره بلندمدت و با توجه به شناخت محيط ملي (دروني) و بررسي نقاط قوت و ضعف تعيين مي‌شود. همچنين نگاهي دقيق به رخدادهاي جهاني و روند تحولات محيط بين‌المللي (بيروني) دارد تا فرصت‌ها و تهديدات احتمالي را بشناسد و نحوه تعامل محيط بيروني و دروني را روشن سازد و با توجه به سه عامل کليدي تعيين کننده که شامل "نيات استراتژيک"، "قابليت‌ها و شايستگي‌هاي اصلي يک ملت" و "آرمان‌ها، آرزوها و منافع جامعه و سرزمين در سطح ملي" است، طراحي مي‌شود.

مقام معظم رهبري با درک صحيح، عميق و هوشمندانه از نقاط ضعف و قوت داخلي و تهديدها و فرصت‌هاي محيط منطقه‌اي و بين‌المللي و نيز آينده روشن فرا راه انقلاب اسلامي، نظام جمهوري اسلامي، کشور و مردم، در سال 1381 از مجمع تشخيص مصلحت نظام خواستند تا سند چشم‌انداز بيست ساله جمهوري اسلامي ايران را تهيه و تدوين کند. اين تلاش‌ها در سال 1382 به ثمر نشست و سند نهايي چشم‌انداز 1404 جمهوري اسلامي ايران در آبان‌ماه 1382 ابلاغ شد و از سال 1384 به مرحله اجرا در آمد.

مرکز پژوهش‌ها در ادامه اين گزارش با نگاهي به ضرورت اهميت و ثمرات سند چشم‌انداز بيست‌ساله از نگاه مقام معظم رهبري، راهبردهايي را براي تحقق آن از منظر ايشان ارائه کرده است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس