به گزارش مشرق به نقل از تسنیم، درس اخلاق هفتگی آیت الله جوادی آملی به روال هفته های گذشته پنجشنبه این هفته نیز در محل نمازخانه بنیاد بین المللی علوم وحیانی اسراء برگزار شد.
آیت الله جوادی آملی در این جلسه با اشاره به عیوب انسان در بخش اندیشه و انگیزه گفت: غیر از معصومین(علیهم الصلاة و علیهم السلام) بقیه انسانها در معرض تیرگی و تاریکی هستند؛ در بخش اندیشه گرفتار وهم و خیال میشویم که مانع تفکّر صحیح ماست، و نیز در بخش انگیزه مبتلا به شهوت و غضب میشویم که مانع عزم و تصمیم صحیح ماست.
وی خاطرنشان کرد: اندیشه و عزم کاملاً از عزم و اراده جداست، اینکه میبینید گاهی انسان عالِم است ولی عمل نمیکند برای این است که مشکل علمی ندارد؛ او از نظر جزم به نصاب رسیده است ولی در عزم, اراده, تصمیم, نیّت او که به عهده عقل عملی است مشکل جدی دارد، چراکه ما در هر دو شأن و هر دو جناح آسیبپذیریم.
این استاد اخلاق حوزه علمیه قم با بیان این مطلب که خداوند برای رسیدن اندیشه انسان به عقل برهانی و انجام عمل صالح توسط نیروی اراده، چراغی در درون انسان افروخته است، گفت: این چراغ را ذات اقدس الهی هم از درون هم از بیرون روشن کرد، برای اینکه ما هم از درون آسیبپذیریم هم از بیرون؛ ما هم از درون به وسیله هوس آسیبپذیریم هم از بیرون به وسیله اغوائات شیاطین انس و جن، در بیرون انبیا, اولیا, ائمه قرآن, سنّت معصومین(علیهم السلام) اینها چراغهای ما هستند و در درون ما هم چراغ فطرت را روشن کرد.
وی در پایان این فراز از سخنان خود یادآور شد: آنچه ما را از تیرگی و تاریکی نجات میدهد عنایت خاصّ الهی است که در سایه بندگی حاصل می شود.
آیت الله جوادی آملی در این جلسه با اشاره به عیوب انسان در بخش اندیشه و انگیزه گفت: غیر از معصومین(علیهم الصلاة و علیهم السلام) بقیه انسانها در معرض تیرگی و تاریکی هستند؛ در بخش اندیشه گرفتار وهم و خیال میشویم که مانع تفکّر صحیح ماست، و نیز در بخش انگیزه مبتلا به شهوت و غضب میشویم که مانع عزم و تصمیم صحیح ماست.
وی خاطرنشان کرد: اندیشه و عزم کاملاً از عزم و اراده جداست، اینکه میبینید گاهی انسان عالِم است ولی عمل نمیکند برای این است که مشکل علمی ندارد؛ او از نظر جزم به نصاب رسیده است ولی در عزم, اراده, تصمیم, نیّت او که به عهده عقل عملی است مشکل جدی دارد، چراکه ما در هر دو شأن و هر دو جناح آسیبپذیریم.
این استاد اخلاق حوزه علمیه قم با بیان این مطلب که خداوند برای رسیدن اندیشه انسان به عقل برهانی و انجام عمل صالح توسط نیروی اراده، چراغی در درون انسان افروخته است، گفت: این چراغ را ذات اقدس الهی هم از درون هم از بیرون روشن کرد، برای اینکه ما هم از درون آسیبپذیریم هم از بیرون؛ ما هم از درون به وسیله هوس آسیبپذیریم هم از بیرون به وسیله اغوائات شیاطین انس و جن، در بیرون انبیا, اولیا, ائمه قرآن, سنّت معصومین(علیهم السلام) اینها چراغهای ما هستند و در درون ما هم چراغ فطرت را روشن کرد.
وی در پایان این فراز از سخنان خود یادآور شد: آنچه ما را از تیرگی و تاریکی نجات میدهد عنایت خاصّ الهی است که در سایه بندگی حاصل می شود.