«استراو» : «در قطار بودم که «کمال خرّازی» زنگ زد... من به توالت رفتم و از آنجا گفتگو با وی را ادامه دادم. درخواست داشت که اجازه بدهیم حدود 10 سانتریفیوژ برای فعّالیت های تحقیقاتی در ایران کار کنند که تأکید کردم، اجازه فعّال کردن 1 دستگاه سانتریفیوژ را هم به ایران نمی دهیم.»

گروه سیاسی مشرق- بینش خاصّ سیاسی اسلام باعث شده در «جمهوری اسلامی»، شاخصه های گوناگونی برای نقد عملکرد عناصر سیاسی و کارگزاران کشور بوجود بیاید. یکی از روش های متداول که برآمده از آیات قرآن و فرمایشات امام (ره) و رهبری است؛ مربوط به ارزشیابی دشمنان خارجی از عملکردهای کاگزاران نظام اسلامی است.

ما در ایران درست وقتیکه دشمنان بخصوص در آمریکا، اسرائیل و انگلیس و ... از اعمال دولت هایمان خشمگین می شوند به این مفاهمه و شهود می رسیم که احتمالاً دولت در حال طیّ مسیر صحیحی است. بالعکس هنگامی که مقامات کشورهای متخاصم انقلاب اسلامی نسبت به یک عملکرد خاص خوشحال می شوند و برای آن به پایکوبی دست می زنند؛ به این حسّ هشدار آمیز نزدیک می شویم که احیاناً دولت و سیاسیّون راه درستی را انتخاب نکرده اند.

«مشرق» در مطلب قبلی با ادلّه ای روشن و روایی اثبات نمود "دیپلماسی هسته ای اصلاحات" از خطّ قرمزها و ایده آل های مجموعه نظام اسلامی خارج شده بود و بر این مبنا از کاندیداهای ریاست جمهوری خواست برای جلب آراء؛ عقبگردهای اصلاح طلبان در موضوع فناوری هسته ای را به پای رهبری معظّم انقلاب اسلامی ننویسند.

و امّا اینجا برای آنهایی که هنوز نگاه خوش بینانه ای به "دیپلماسی هسته ای اصلاحات" دارند و آن را کارآمد فرض می کنند، یک بوتّه نقد دیگر را باز می نماییم.

یادآور می شود، مستندات تاریخی مورد بحث عموماً از کتاب تألیفی «حسن روحانی» (امنیت ملّی و دیپلماسی هسته ای) آورده شده است.

«ری تکیه» تحلیل گر ارشد آمریکایی و عضو برجسته «شورای روابط خارجی ایالات متّحده» (بالاترین مرجع تصمیم سازی در امور خارجی آمریکا) درست چند روز بعد از پایان «آلماتی 1» و بعد مواجهه با موفّقیت بینابین دیپلمات های ایرانی و غربی در «قزاقستان»؛ طیّ گزارشی مهم به تحلیل گام بعدی ایالات متّحده در «آلماتی 2» می پردازد.

وی در گزارشی برای «اندیشکده شورای روابط خارجی ایالات متّحده» خواستار بازگشت به ماهیّت گفتگوها طبق ایده اروپایی ها می شود و می نویسد: «طیّ ده سالی که آمال ایران، امنیّت و وساطت بین الملل را تحت الشّعاع قرار داده، موفّق ترین مذاکرات توسّط وزرای امور خارجه کشورهای فرانسه، آلمان، و انگلیس تحت نام E3 از 2003 تا 2005 م. صورت گرفت. در آن زمان ایران برای مذاکره و توافق رضایت بخش دوجانبه آماده بود.

یکی از ابتکارات E3 این بود که تشخیص داد موضوع هسته ای نمی تواند از مفهوم امنیّت جدا باشد. برای پیشبرد این دیپلماسی، آنها نه تنها درباره تحریم های اقتصادی و تخلّف های هسته‌ای ایران، بلکه درباره کل موضوعات امنیّتی، گفتگوها را انجام دادند. با فرض اینکه راهکار دیپلماسی E3 موفّق ترین راهکار بود بنابر این، مذاکره کنندگان باید راهبرد آن زمان را در نظر بگیرند.»

 آنچه منظور «تکیه» از کلّ موضوعات امنیّتی است دقیقاً همان چیزی است که مقامات دولت اصلاحات از آن به حمله قریب الوقوع آمریکا علیه ایران بعد از «افغانستان» و «عراق» یاد می کردند.

برای آنکه با مقامات اصلاح طلب درباره ترس توهّمی به مفاهمه رسید، می توان به قسمتی از خاطرات «حسن روحانی» در کتابش اشاره کرد: «مسئله اشغال عراق و سقوط «بغداد» هم اذهان همه را به خود مشغول کرده بود. کسی فکر نمی کرد رژیم «صدّام» ظرف سه هفته سقوط کند ... لذا عدّه ای مسحور قدرت نظامی به ویژه قدرت هوایی آمریکا شده بودند و تصوّر می کردند آمریکا به هر کشوری حمله کند، ظرف چند هفته می تواند حکومت آنجا را به سقوط بکشاند. وقتی آمریکا در عراق پیروز شد، فشارهای خود را نسبت به مسئله هسته ای ایران تشدید کرد ... نگرانی هایی در کشور شروع شد.» («امنیت ملّی و دیپلماسی هسته ای»- «حسن روحانی»- «مرکز تحقیقات استراتژیک مجمع تشخیص»-ص 58).

مذاکره در حقیقت یک میز تقسیم منافع است، در مذاکره ما شاهد یک معادله روشن از "بده- بستان" های متنوّع هستیم. دیپلمات ها پشت میز مذاکره چیزی درباره تئوری های کشورداری یا اعتقادات ایدئولوژیک و مبانی کشورداری نمی گویند، آنها یک خواست روشن دارند؛ اینکه چیزی بدهند تا یک چیز بگیرند. بی تردید تیم دیپلماتیک «حسن روحانی» و تیم تروئیکای اروپایی هم همین کار را کرده اند، مسئله ای که مطرح می شود این است که اگر این "کیک منافع" درست تقسیم شد، چرا طرف غربی از آن راضی بود امّا طرف ایرانی از آن همیشه احساس سرخوردگی می کرد؟

سلسله مذاکرات «جمهوری اسلامی» و تروئیکای سه کشور اروپایی (انگلیس- فرانسه- آلمان) بعد از «سعدآباد» به «بروکسل» و سپس به «پاریس» (آبانماه 1383 ه.ش) رسید. ایران در «پاریس» دو تعهّد مشخّص را پذیرفت: اوّل اینکه: «به عنوان اقدام دیگری برای اعتماد سازی، ایران به صورت داوطلبانه کلّیه فعّالیت های مرتبط با غنی سازی و بازفرآوری را که برای دوره مذاکرات ادامه خواهد داشت، اجرا می کند و تعلیق جامع خواهد بود» (یکی از بندهای توافق نامه به پیشنهاد تیم ایرانی) و دوم اینکه ایران پذیرفت، "ضمانت های عینی" ارائه خواهد کرد که برنامه هسته ای کشور صرفاً برای برنامه صلح آمیز است.

«علی باقری» (معاون دبیر شورای عالی امنیت ملّی) اخیراً در نقد ادّاعاهای «روحانی» سخنرانی مفصّلی ترتیب داد، وی در بخشی از این سخنرانی در باب توضیح مفهوم "تضمین عینی" می گوید: «در گفتگوها گفتند: "تضمین عینی" موقعی است که اگر هم شما بخواهید منحرف شوید، نتوانید و این موقعی است که شما حتّی دانش هسته ای هم نداشته باشید. یکی از مسئولین اروپایی به ساعتی که در مذاکره بوده اشاره می کند: این ساعت رو نگاه کنید. ما که می گوییم شما باید "تضمین عینی" بدهید؛ این است که در واقع اوّلاً باید جلوی حرکت عقربه های ساعت را بگیرید (یعنی تعلیق فعّالیت ها)، که همین الآن دارید انجام می دهید. دوم باید اجزای این ساعت را از هم جدا کنید. (گویا سیگاری دستش بوده، این سیگار را می کوبد در جاسیگاری) سوم همه آنها را باید تخریب بکنید.»

مشکل تیم هسته ای دولت اصلاحات دقیقاً از همین جا بحرانی شد، زیرا "ضمانت عینی" یک بارِ حقوقی متعیّن داشت که قدرت چانه زنی طرف ایرانی را کاملاً محدود می کرد. "تضمین عینی" یعنی طرف گفتگو متعهّد می شود اقدام یا سلسله اقداماتی عملی برای اینکه از توافق منحرف نشود؛ را اعلام کند و البتّه این تضمین قاعدتاً باید از منظر طرف دوم مذاکره پذیرفته شود. بحران دوم این بود که معلوم نبود «دوره مذاکرات برای تمهیدات بلندمدّت» چه مقدار طول می کشد، چند ماه، چند سال یا ... . خود «روحانی» در کتابش می نویسد: «با ما شرط کردند که دوره مذاکره 6 تا 7 ماه باشد.».

بعد از این، تیم وقت تصمیم گرفت مذاکرات فشرده و جداگانه ای را با اروپا و آژانس ترتیب دهد، امّا هر چه جلوتر رفت بیشتر با واقعیّت های ملموس تعهّدات «پاریس» آشنا شد. «روحانی» در سفر به اروپا با «ژاک شیراک» (رئیس جمهور وقت فرانسه)، «گردهارد شرودر» (صدراعظم آلمان)، «یوشکا فیشر» (وزیر خارجه آلمان) دیدار می کند تا درباره "ضمانت های عینی ایران" به توافق برسند (اسفندماه 1383 ه.ش).

«شیراک» در این دیدار به مسئول تیم ارشد مذاکره کننده «جمهوری اسلامی» می گوید: «غنی سازی و بازفرآوری جز برای سلاح هسته ای فایده ندارد. باید ببینیم که به نام استقلال بدنبال راه خودتان هستید یا بر تمایل دنیا توجّه می کنید. موافقم که مذاکره کنندگان به دنبال مصالحه باشند ولی در مورد غنی سازی از خط قرمز عبور نخواهند کرد. اگر خودتان هم با وزرای خارجه سه کشور جلسه بگذارید؛ نتیجه فرق نخواهد کرد.».

ملاقات «روحانی» و «فیشر» هم چندان تعریف نداشت، «روحانی» در کتابش در اینباره می نویسد: «فیشر: برای ما در مرحله اوّل تضمین عینی به معنای عدم شروع غنی سازی است. روحانی: در تهران در توافق «سعدآباد» در حضور شما در مصاحبه گفتم: تعلیق حدّاکثر یک سال خواهد بود. فیشر: در مذاکرات چنین نبوده، در مذاکرات گفتیم فعلاً از مدّت تعلیق حرفی نباشد.».

وی همچنین در رابطه با دیدار «شرودر» می نویسد: «روحانی: این مسئله، در کشور ما به "غرور ملّی" تبدیل شده است. اگر راه حل مورد رضایت مردم نباشد، پایدار نخواهد بود. شرودر: با کمال احترام نسبت به مردم ایران معتقدم که مردم شما اطّلاعی از مسائل اتمی ندارند، اگر «رهبری» خردمند به مردم خود بگوید این امری است که به لحاظ سیاسی و اقتصادی به صلاح شان نیست، آن ها خواهند پذیرفت. من راه حل دیگری نمی شناسم. روحانی: همانطور که سایر اعضای «N.P.T» حقّ تولید سوخت دارند، ما هم حق داریم و اجاز ه تحقیر ایران را نمی دهیم. شرودر: مسئله ما معاهدات بین المللی نیست، «N.P.T» اصلاً مهم نیست. مهم این است که از طریق اعتماد اروپا به ایران، جهان به ایران اعتماد پیدا کند. بدون اعتماد اروپا و جهان، امکان حل مسئله وجود ندارد. روحانی: شما می خواهید سوخت تولید نکنیم یا سلاح هسته ای؟ شرودر: ما هردو به لحاظ سیاسی آدم بالغی هستیم! صریح صحبت کنیم؛ «N.P.T» کافی نیست. برای ادامه کار، تنها یک راه را می بینیم؛ واقعاً مطمئن نیستم غیر از انصراف راه حل دیگری وجود داشته باشد.» («امنیت ملّی و دیپلماسی هسته ای»- «حسن روحانی»- «مرکز تحقیقات استراتژیک مجمع تشخیص»- فصل 8).

شکست سفر «روحانی» به اروپا برخی مسئولین و کارشناسان در ایران را وارد شوک کرد، هر چند که جراید حامی دولت خبرهای خوش تر و مواضع مقاومتی از «دبیر شورای عالی امنیت ملّی» مخابره می کردند.

«روحانی» طیّ کنفرانس مطبوعاتی در 15/12/1383 درست چند روز پس از اتمام سفر اروپاییش می گوید: «اکنون توپ در زمین اروپاست!». امّا به نظر می رسید واقعیّت چیزی دیگری باشد، زیرا توپ در دورازه ایران بود و کسی را می خواست که توپ را از زمین ایران خارج کند. (البتّه چندی بعد آن نفر مستقیماً وارد میدان شد زیرا با دستور مستقیم رهبر معظّم انقلاب اسلامی مذاکرات با تروئیکای اروپا لغو شد.) ماجرا این بود که تیم ارشد دیپلماسی هسته ای دیگر قادر نبود به تنهایی توپ را از دروازه خودی در بیاورد، «روحانی» در واپسین تلاش ها در 4 فروردین ماه 1384 ه.ش نامه ای به وزرای خارجه سه کشور اروپایی ارسال کرد.

نامه طرف ایرانی در واقع راهی بود تا به مقامات تروئیکا نشان دهد تفسیر ایران از تعهّدات «پاریس» با تفسیر اروپایی ها متفاوت است. «روحانی» سعی کرد در این نامه 6 بند را در قالب تعریف طرف ایرانی از مفهوم "تضمین عینی" مطرح کند. لیکن پاسخ تروئیکا باز هم صریح و روشن است: «دیدگاه ما این است که متن صریح توافق «پاریس» بدون تفسیر یا شرایط دیگر، تنها مرجع برای طرف های توافق است.».


اصلاح طلبان می دانستند شکست در روند دیپلماسی هسته ای تا سالیان سال به عنوان یک نقطه منفی در کارنامه اصلاح طلبان ثبت خواهد شد،
بنابر این سعی کردند در ظاهر هم که شده برای پاسخ به مطالبات مردمی و نظام، ژست های شجاعانه و مقتدارانه را در دستور کار قرار دهند.

در نتیجه مورّخ 3/1/1384 اطراف مذاکره بار دیگر گرد میز «پاریس» می نشینند. در این مذاکرات مسئول تیم دیپلماتیک ایران، «محمّدجواد ظریف» (سفیر وقت جمهوری اسلامی در «سازمان ملل متّحد»)؛ طرحی را از طرف مقامات هسته ای ایران تسلیم طرف اروپایی می کند. با مشخّص شدن عدم پذیرش این طرح توسّط تروئیکا در «کمیته راهبری هسته ای ایران- اروپا» طیّ اوایل اردیبهشت ماه همان سال؛ نگرانی ها در کشور چندین برابر می شود و مقامات اصلاح طلب این نشست را یک "شکست" عنوان می کنند.

همزمان «محمّد البرادعی» تمام امیدهای دیپلمات های اصلاح طلب در «تهران» را نقش بر آب می کند (2/1/1384)، زیرا اعلان می کند که ‌آمريكا پيشنهاد «آژانس» در خصوص دادن "ضمانت هاي امنيتي" به ايران، در ازاي توقّف برنامه هاي اتمي را منتفي دانسته است («پایگاه خبری آفتاب»- «مهمترین تحوّلات هسته ای ایران در سال 1384»). این همان امیدی بود که برخی خیال می کردند با باز شدن پای آمریکا به مذاکرات تروئیکا، تردیدهای اروپایی ها برای توافق با ایران حل می شود!

سپس «البرادعی» سراسیمه به تهران می آید (17/1/1392) و متعاقباً بحث ها در رابطه با اینکه ایران به تروئیکا برای نهایی شدن نتیجه مذاکرات مهلت مشخّص داده؛ سر زبان ها می افتد. در آخرین روز فروردین ماه «مجلس هفتم شورای اسلامی» سه مقام امنیتی دولت شامل: وزیر اطّلاعات، وزیر کشور و «دبیر شورای عالی امنیت ملّی» را برای ادای توضیحات به صحن غیرعلنی فرا می خواند.

 «روحانی» در حاشیه جلسه غیرعلنی به خبرنگاران پارلمانی می گوید: «هر زمان كه احساس كنيم مذاكرات فايده ندارد و اروپا به دنبال اتلاف وقت است و ما براي به نتيجه رسيدن مشكل داريم در همان زمان مذاكرات را قطع خواهيم كرد و اين كار قطعاً سقف زماني مشخصي ندارد» («پایگاه خبری آفتاب»- 31/1/1384).

 ماجرا از این قرار بود که اصلاح طلبان هرگز دوست نداشتند نتیجه مدیریت شان بر «پرونده دیپلماتیک هسته ای ایران» به عنوان یک
"غرور ملّی" به شکست بینجامد. آنها می دانستند شکست در روند دیپلماسی هسته ای تا سالیان سال به عنوان یک نقطه منفی در کارنامه اصلاح طلبان ثبت خواهد شد، بنابر این سعی کردند در ظاهر هم که شده برای پاسخ به مطالبات مردمی و نظام، ژست های شجاعانه و مقتدارانه را در دستور کار قرار دهند.

دست آخر نتیجه کارساز بودن هشدارهای دیپلمات های اصلاحات به تروئیکا به دور جدید مذاکرات در «ژنو» موکول می شود. لذا 4 خردادماه «حسن روحانی» در قامت مسئول پرونده هسته ای کشور همراه هیئتی وارد «ژنو» می شود. در این نشست طرف ایرانی از سه کشور اروپایی می خواهد، طرح پیشنهادی حلّ مسئله که قرار بوده در «پاریس» مطرح کنند و تا آن زمان طول کشیده؛ را ارائه دهند.

«روحانی» مذاکره کننده ارشد وقت، قسمتی از لین دیالوگ را آورده است: «جک استراو (وزیر خارجه انگلیس): ما می توانیم فهرستی طولانی از اقداماتی که باید انجام شود را ارائه دهیم. روحانی: آیا در طرحی که می خواهید بدهید، غنی سازی برای ایران هست یا نه؟ استراو: موضع الآن ما این است که؛ نه! فیشر (وزیر خارجه آلمان): سخت است به ایران تکنولوژی هسته ای بدهیم.

استراو: در زمینه غنی سازی داخل ایران و نه برای ایران. هیچ تعهّدی از قبل نمی توانیم بدهیم اگر شما می خواهید، غنی سازی داخل ایران داشته باشید. فیشر: اگر فکر می کردید ما می گوییم شما می توانید غنی سازی داشته باشید؛ اشتباه می کنید!». نهایتاً ماحصل «ژنو» این می شود که سه کشور اروپایی در طرح پیشنهادش تعجیل کنند و برای آن سقف زمانی تا تیر- مرداد آتی تعیین می گردد («پایگاه خبری آفتاب»- «مهمترین تحوّلات هسته ای ایران در سال 1384»).

لیکن علیرغم تفاهم صورت گرفته در «ژنو» فیمابین «روحانی» و وزرای خارجه تروئیکا؛ نظر «جمهوری اسلامی» کاملاً تغییر می کند، زیرا منابع خبری در ایران به نقل از افراد مطّلع ناشناس اعلام کردند که: ايران به كشورهاي اروپايي تا ساعت 12:30 - بوقت گرينويچ- امروز (يكشنبه، 31 ژوئيه: 9 خرداد) فرصت داده كه پيشنهاد خود براي حلّ نگراني هاي برنامه هسته‌اي ايران را ارائه كند. فردای همان روز نیز «سخنگوي وزارت خارجه ایران» هشدار داد كه اگر كشورهاي اروپايي تا روز دوشنبه (اوّل اوت) پيشنهاد شان را اعلام نكنند، تعليق فعّاليت هاي غني سازي در «تأسيسات اتمي اصفهان» از بامداد همان روز از سر گرفته خواهد شد.

شاید این عمل به هشدار رهبری معظّم انقلاب اسلامی بوده است که در دیدار با دانشجویان گفته بودند: «بنده گفتم که این روند عقب نشینی باید متوقّف و تبدیل شود به روند پیشروی و اوّلین قدمش هم باید در آن دولتی انجام بگیرد که این عقب نشینی در آن دولت انجام گرفت و همین کار هم شد.» (دیدار با دانشجویان یزد- 13/10/1386).

«حسن روحانی» با مشاهده استنکاف تروئیکا دوباره دست به کار می شود و در نامه ای برای وزرای خارجه سه کشور اروپایی می نویسد: «پس از این دوره طولانی مذاکرات و تمامی اقداماتی که برای اطمینان سازی انجام دادیم و انعطاف هایی که نشان دادیم، هیچ توجیهی وجود ندارد که از ارائه پیشنهادی که بتواند برای طرفین قابل قبول باشد؛ خود داری نمایید و در عوض چیزی را ارائه دهید که ما انتخاب دیگری جز رد کردن آن نداشته باشیم.» (تیرماه 1384 ه.ش).

در مقابل موضع تروئیکا بدون هیچ تغییری برای «روحانی» کاملاً صریح و دردناک است: «مذاکره تنها می تواند براساس متن و مذاکرات پاریس باش؛. نصّی که آن جا هست را انجام می دهیم.».

نهایتاً در 14 مردادماه سه کشور اروپایی طرح خود را به طرف ایرانی ارسال می کنند، طرحی که در ازای امتیازاتی کوچک؛ همچنان خواستار تعلیق کامل و جامع فناوری هسته ای در ایران شد. بر اساس این طرح تروئیکا خواستار تعطيلي فعّاليت هاي هسته اي ايران، تعهّد به عدم خروج از «N.P.T» و تأمين سوخت هسته اي ايران از روسيه شده بود.


«محمّد البرادعی» (رئیس وقت «آژانس بین المللی انرژی اتمی») در کتاب خاطراتش از سه دوره ریاستش بر «آژانس اتمی» با عنوان: «عصر فریب: دیپلماسی هسته ای در عصر خیانت»، بخشی از این سرشکستگی سیاسی را اینچنین روایت می کند: «نه تنها پیشنهاد سه کشور اروپایی ناچیز بود، بلکه لحن توهین آمیزی داشت، تا جاییکه حتّی لحن متکبّرانه ای داشت. طرح تا جایی پیش رفت که قول داد، اروپایی ها دانشمندان ایرانی که در صورت تعلیق غنی سازی بیکار می شوند؛ را تحت پوشش قرار دهد.».

جالب اینکه خود «حسن روحانی» در نامه ای که به «البرادعی» در ارتباط با ردّ طرح تروئیکا ارسال می کند؛ چنین معترف می شود: «علیرغم همه تلاش های صادقانه و حدّاکثر انعطاف، پیشنهاد سه کشور اروپایی حقوق ایران برای توسعه صلح آمیز انرژی هسته ای را مورد توجّه قرار نمی دهد ... پیشنهاد در زمینه تقاضاها از ایران بسیار، معیّن و مشخّص؛ اما در مورد پیشنهادها به ایران، مضحک، کوتاه و نارساست. فقدان هرگونه تلاش برای ایجاد ظاهر متوازن، این پیشنهاد را به دستور استعماری "کاپیتولاسیون" شبیه می سازد. پیشنهاد یاد شده توهینی به تمام ملّت ایران است.» (مردادماه 1384 ه.ش).

در حقیقت «روحانی» در حال برچیدن میوه های تلخ و گزنده مدیریتش بر پرونده هسته ای کشور است.

بعد از این بازخوانی می توان فهمید ذوق اروپایی ها و آمریکایی ها از مذاکرات «سعدآباد» و ورند کلّی مدیریت اصلاح طلبان بر پرونده هسته ای، به چه دلیل است. آنها از این خوشحال بودند که ایران بدون گرفتن امتیاز یا سهم خاصّی بخش اعظم "کیک منافع" را در مذاکرات به طرف های اروپایی واگذار کرده بود.

«مارك لئونارد» (تحلیلگر انگلیسی)، در اين زمينه مي نويسد: «اروپایيان در مذاكرات خود به گونه نامعمولي، سختگير و خواستار تعليق غني سازي يا ارجاع پرونده به «شوراي امنيت» بودند. هدف ديپلماسي اروپا، كُند کردن برنامه هسته اي تهران به اندازه اي است كه اين كشور به مرحله بدون بازگشت فناوري هسته اي نرسد و تغييرات سياسي منجر به روي كارآمدن دولتي شود كه خواهان مذاكره با غرب باشد. ديپلماسي اروپايي تاكنون بسيار موفق بوده و توانسته ... ائتلاف ديپلماتيك جهاني عليه برنامه غني سازي تهران ترتيب دهد.» («برنامه اتمي ايران و ديپلماسي اروپايي از نگاه یک مؤسّسه انگليسی»- «خبرگزاری ايرنا»).

«آدام ارلی» (معاون وقت سخنگوی وزارت خارجه آمریکا) درباره مذاکرات «سعدآباد» بر خلاف اظهارات «روحانی» که روند دیپلماسی هسته ای خود را طرحی هوشمند برای جدا کردن اروپا از آمریکا می داند، می گوید: «وادار کردن ایران به انجام چنین کاری نتیجه یک تلاش چند جانبه بود که ما خواهان آن بودیم و به طور کامل در آن شرکت داشتیم.» («خبرگزاری ایرنا»- 30/7/1382).

وی همچنین اظهار می دارد: «وزیران خارجه سه کشور اروپایی در مذاکرات خود در تهران هیچ امتیازی به ایران نداده اند.» («خبرگزاری ایرنا»- 2/8/1382).

«یوشکا فیشر» می گوید: «آلمان، فرانسه و انگلیس ضمن تلاش جهت گشودن راه بازگشت ایران به جامعه جهانی هیچ امتیازی به تهران نداده اند.» («خبرگزاری ایرنا»- 30/7/1382). همچنین روزنامه «فرانکفورتر آلگماینه» حول صدور «بیانیه سعدآباد» چنین گزارش می دهد: «ایران در مناقشه بر سر برنامه اتمی خود کوتاه آمد» («نهضت ملّی هسته ای در ایران»- «مجتبی زارعی»، «سیّدحسین حجازی»).

«جک استراو» در کتاب خاطراتش درباره دیالوگ مذاکرات «سعدآباد» می نویسد: «درباره بسیاری از مفاد پیش نویس‌ بیانیه توافق شده بود؛ فقط دشوارترین مسئله [تعلیق غنی سازی] کنار گذاشته شده بود. ایرانی ها امیدوار بودند که این ژیمناستیکِ کتبی که برای آن شهره عالمند، بتواند ترکی در دیوار سفتِ ما سه نفر ایجاد کند ...

این برنامه (دیدار وزرای خارجه تروئیکا با «محمّد خاتمی») با خوش بینی در جدول زمانی ساعت 10:30 صبح گنجانده شده بود. امّا 10:30 آمد و هنوز توافقی صورت نگرفته بود ... ناگهان دکتر «روحانی» اعلام کرد که وقتش است که همه برویم و رئیس جهمور را ببینیم. ما سه نفر به یکدیگر نگاه کردیم ... گفتم امّا چیزی وجود ندارد که به خاطرش دیدار کنیم.

«دومینیک» گفت برنامه های کاری ما در هواپیما و فرودگاه آماده است و «یوشکا» گفت ما خیلی خوشحال می شویم که به کارمان برسیم ... و همه از صندلی‌ها بلند شدیم. بهت و حیرت بر چهره ایرانی ها نشسته بود. ایرانی ها دور هم جمع شدند و شروع به تلفن زدن کردند (به تصوّر ما با مقامات ایرانی تماس می گرفتند). کمی پلیکیدیم، برای تنفّس به باغ زیبا [سعدآباد] رفتیم. در نهایت، به داخل دعوت شدیم. طفره رفتن های شفاهی جای خودش را به مذاکره جدّی و سخت داد؛ نتیجه، «بیانیه تهران» بود!»

جالب اینکه «یوشکا فیشر» نیز در کتاب خاطراتش وقتی به مسئله «سعدآباد» می رسد، خاطره ای از آن روز یادآور می شود که شباهت بالایی به خاطره «استراو» دارد.


«استراو» : «در قطار بودم که «کمال خرّازی» زنگ زد...
من به توالت رفتم و از آنجا گفتگو با وی را ادامه دادم.
درخواست داشت که اجازه بدهیم حدود 10 سانتریفیوژ برای فعّالیت های تحقیقاتی در ایران کار کنند
 که
تأکید کردم، اجازه فعّال کردن 1 دستگاه سانتریفیوژ را هم به ایران نمی دهیم.»

«استراو» در جای دیگری از خاطراتش می گوید: «در قطار بودم که «کمال خرّازی» (وزیر خارجه وقت ایران) زنگ زد و گفت می‌خواهد درباره موضوع هسته ای کشورش صحبت کند. به او گفتم گوشی را نگه دارد. من به توالت رفتم و از آنجا گفتگو با وی را ادامه دادم. درخواست داشت که اجازه بدهیم حدود 10 سانتریفیوژ برای فعّالیت های تحقیقاتی در ایران کار کنند که تأکید کردم، اجازه فعّال کردن 1 دستگاه سانتریفیوژ را هم به ایران نمی دهیم.»

اکنون تصمیم با سنجه انصاف است؛ اینکه روند مدیریت غیرحرفه ای و همراه با ترس و لرز دولت «خاتمی» و مسئول ارشد پرونده یعنی «حسن روحانی» در چارچوب حفظ "منافع ملّی"، کارآمد بوده یا خیر؟ با این حال سخت است که باور کنیم این روند یک سیر سالم، حرفه ای و شجاعانه بوده باشد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 97
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 2
  • عدالت آذر ۰۲:۰۹ - ۱۳۹۲/۰۳/۲۲
    0 0
    چرا همیشه از عینک تیره به دنیا بنگریم .ما میتوانیم با بدترین کشور ازنظر موضع سیاسی بهترین روابط را داشته باشیم.بشرطیکه زیاد رو واژه دشمن تاکید نکنیم.
  • ۰۲:۱۹ - ۱۳۹۲/۰۳/۲۲
    0 0
    چون میدانند انسان توانمندیست و امثال شما با ابراز خوشحالی ظاهری مقامات غربی فریبشان را میخورید و به سمت شخص ناکارآمد میروید
  • حسین ۰۲:۲۳ - ۱۳۹۲/۰۳/۲۲
    0 0
    شاه کلید تاسیسات هسته‌ای دست ایشان هست قراره در همشونو قفل کنن بدن دست ملکه انگلیس که قورتش بده یه آب هم روش بخوره تو انگلیس درس حقوق را خوندید دکتر !
  • ۰۲:۳۵ - ۱۳۹۲/۰۳/۲۲
    0 0
    روزنامه صهیونیستی جروزالم پست: دلهره آورترین احتمال، انتخاب جلیلی است. سرسختی و زیرکی او نگذاشت حتی یک نتیجه مطلوب هسته ای بنفع آمريكا بدست آید.
  • ۰۲:۳۶ - ۱۳۹۲/۰۳/۲۲
    0 0
    ببخشید این مطالب را شورای نگهبان نمیدانست؟
  • ممقانی ۰۲:۳۶ - ۱۳۹۲/۰۳/۲۲
    0 0
    امام علی النقی: آدم بى شخصيّت « مَنْ هانَتْ عَلَيْهِ نَفْسُهُ فَلا تَأْمَنْ شَرَّهُ ». كسى كه خود را پست شمارد، از شرّ او در امان مباش. کسی که ظاهرا اصول گرا ست ولی مستظهر به رای فتنه گران است و کارنامه خفت بارش در برنامه هسته ای اگر چنین کسی بزرگ شد نباید خودمان را ملامت کنیم
  • میثم ۰۲:۴۷ - ۱۳۹۲/۰۳/۲۲
    0 0
    بازی حسن روحانی لو رفت! حسن روحانی در فیلم تبلیغاتی خود گفت كه هر روز در مسیر خانه تا محل كار خود به چهره مردم نگاه می كند و چهره مردم اغلب عبوس و اندوهناك و غمگین است!! * خانه حسن روحانی و محل كار وی در جماران است. فاصله پیاده مسیر خانه تا محل كار حسن روحانی ۵ دقیقه است. جماران از مناطق خوش نشین پایتخت است. مردم این منطقه از قشر مرفه تهران هستند. و بعید است اهل خیابان باهنر و جماران وقتی دور هم جمع می شوند از گرانی ها بنالند و از اینكه حقوقشان كفاف روزهای آخر ماه را نمی دهد گلایه كنند!
  • علي ۰۲:۵۴ - ۱۳۹۲/۰۳/۲۲
    0 0
    صد سال ديگه ايرانيها اينارو ميخونن كه به خاطر ٤تا عكس گرفتن با اروپاييا پاي چه چيزايي رو امضا كردن .... خط ولايت هيچوقت اشتباه نميره. زنده باد جليلي
  • ۰۲:۵۶ - ۱۳۹۲/۰۳/۲۲
    0 0
    البته يه نكته جالب در مورد دستشويي رفتن اقاي باقري گفتن كه طرف تو كتابش اينجور نوشته : رفتم اتاق كارم منشيم گفت از ايران تماس داريد منم توي توالت حواب دادم اتاق با قطار تناقض داره خواهشا نظر رو تأييد كنيد
  • ۰۳:۱۹ - ۱۳۹۲/۰۳/۲۲
    0 0
    رای آوردن روحانی (که انشا الله رای نمیاره) مساویه دادن کشور به دست اورپا و آمریکاست
  • حمید ۰۵:۲۳ - ۱۳۹۲/۰۳/۲۲
    0 0
    چرت میگی
  • albert ۰۵:۲۶ - ۱۳۹۲/۰۳/۲۲
    0 0
    شما چرا میسوزید??
  • ۰۵:۴۲ - ۱۳۹۲/۰۳/۲۲
    0 0
    فقط این را میدانم که آرزوی برخی سیاست مداران ایرانی ؛ لبخند خارجی هاست. کافی است به چهره جک استراو نگاه کنید. همه چیز گویاست.
  • ۰۷:۰۰ - ۱۳۹۲/۰۳/۲۲
    0 0
    آخه ایشون سالها درلندن بوده ومیخواهدحق نمک رادرموردآنان ادا کند!
  • رضا ۰۷:۵۴ - ۱۳۹۲/۰۳/۲۲
    0 0
    آقا نه تنها قبول نکرد که وا داده بلکه مدعی شد تهدیدو به فرصت تبدیل کرده! شادی روح شهدای هسته ای صلوات!
  • مهدی ۰۸:۰۰ - ۱۳۹۲/۰۳/۲۲
    0 0
    این آقای مثلا روحانی رای نمیاره نگران نباشین دیگه مملکت ما انقدر گاگول که نیستن
  • ۰۸:۰۳ - ۱۳۹۲/۰۳/۲۲
    0 0
    حقا کی خیلی نادانید ! آمریکا 30 سال منتظر فرصتی بود که احمدی نژاد به او هدیه داد ؛ تحریم های وضع شده علیه ایران ذیل بند 7 منشور ملل متحد ، اگرچه باید بدون مخالفت 5 عضو دائم تصویب می شد ، اما !! بدون موافقت آمریکا هرگز برداشته نخواهد شد .
  • اکبری ۰۸:۱۰ - ۱۳۹۲/۰۳/۲۲
    0 0
    یک چیز جالب مشرق جون واون اینکه در اون دوران ما اونا روسرکار گذاشتیم چون تمام مدت ساعتا رونگاه میکنن و حالا از ریس جمهور وزیر وکیل با منتظر اونا باشن
  • بنده خدا ۰۸:۱۴ - ۱۳۹۲/۰۳/۲۲
    0 0
    آدمهای بی عرضه داد وفریاد زیاد می کنند. دروغ زیاد می گویند . از جیب خلیفه زیاد خرج می کنند. خود را بیش از آنچه هستند معرفی می کنند
  • عبدالله مومن ۰۸:۲۷ - ۱۳۹۲/۰۳/۲۲
    0 0
    از قديم رسم بوده است كه وظيفه هر مديري . تشكر از كارمندان لايق خود بوده است !!! ههههههههههههههههه
  • ۰۸:۴۴ - ۱۳۹۲/۰۳/۲۲
    0 0
    ایشان ملت را رعیت و خود را ضابط کدخدا و غرب را کدخدا می دیدند.
  • ۰۸:۴۹ - ۱۳۹۲/۰۳/۲۲
    0 0
    تحلیل جالبی بود
  • ازادانديش ۰۹:۰۷ - ۱۳۹۲/۰۳/۲۲
    0 0
    افرين براين ديپلماسي زنده بادخاتمي زنده بادروحاني
  • ErFaN ۰۹:۱۳ - ۱۳۹۲/۰۳/۲۲
    0 0
    مشرق هر چقدر دوس داری تخریب کن. شاهنامه آخرش خوشه . این کارا تاثیری نخواهد داشت. به این فکر میکنم که تا 1 ماهه دیگه هم همین حرفارو میگی؟
  • ۰۹:۱۹ - ۱۳۹۲/۰۳/۲۲
    0 0
    جالبه که اروپایی ها اینا رو رسما گوش مخملی فرض کردن و اینا با وقاحت هر چه تمام تر دفاع میکنن از فریب خوردنشون عجب نخبه هایی عجب دانشندایی عجب تدبیری عجب امیدی
  • PHOENIX KING ۰۹:۲۰ - ۱۳۹۲/۰۳/۲۲
    0 0
    خدا هرکسو در هر لباسی که هست و میخواد به این نظام مقدس که روی خون شهدای عظیم الشعنمان بنا شده خیانت کنه لعنت و نابود کنه. در افتادن با خون شهدا نتیجه ای جز تباهی نداره و دروغ و فریب مردم به ویژه جوانان که آینده این نظام را خواهند ساخت نتیجه ای جز انزوا و ترد شدن نداره همونطور که قبلیها که اگر اسمشونو ببرم کامنتم تأیید نمیشه منزوی و مترود این نظام و مردم شدن. درود بر روح شهدا و سلام بر امام راحل و آرزوی سلامتی و توفیق برای رهبر فرزانمان حضرت آیت الله العظما امام خامنه ای که جان ناقابلم فدای ثانیه ای لبخند شیرینش.
  • aat ۰۹:۲۱ - ۱۳۹۲/۰۳/۲۲
    0 0
    اگه ايران بتونه بره اورانوس ، جامعه بشري خوشحال نميشه ؟ پس بگيم نبايد پيشرفت كرد ؟؟؟؟ بسه ديگه ، از وقتي به دنيا اومدم همش كشورم توي اين فكر بوده كه چه چيزي غرب رو خوشحال ميكنه ، چه چيزي غرب رو ناراحت ميكنه ... شما كار درست رو انجام بدين به اونا چيكار دارين ؟ بسه ديگه خسته شدم حالم بد شد از بس براي ديگران زندگي كردم اه
  • ۰۹:۲۵ - ۱۳۹۲/۰۳/۲۲
    0 0
    بسیار روشنگرانه بود مدیریت واداده در برابر غربی ها نتیجه اش همینه جری ترمیشن مقاومت همراه با تدبیر لازم است
  • دکتر ه م ۰۹:۲۷ - ۱۳۹۲/۰۳/۲۲
    0 0
    جالب بود جالب تر هم می شد اگر مرقوم بفرمائید تیم دکتر جلیلی چیکار کرد؟ حداقل تیم دکتر روحانی جنگ رو از کشور دور کرد، هیچ قطعنامه ای علیه ایران صادر نشد و اقتصاد کشور قفل نشد. تمام تعلیق ها هم با زیرکی بدون تصویب در مجلس و شورای نگهبان، بصورت داوطلبانه انجام شد و به ایران این فرصت را داد که در زمان لازم، تعلیق را ملغی کند. سوال اساسی بنده و خیلی های دیگر این است اصولا دکتر جلیلی اگر مذاکره نمی کردند چه تحریم هایی ممکن بود علیه ایران تصویب شود که ایشان با مذاکره جلوی آن را گرفتند؟ غیر از این است که با مدیریت ایشان، نه تنها امریکا، بلکه کانادا، استرالیا، اتحادیه اروپا، سوئد، دانمارک و رو هم بدتر از امریکا دشمن ایران کرد! بیکاری و فقر و فلاکتش واسه مردم ایرانه، پزه مقاومتش واسه آقای جلیلی! هنر اینه که فعالیت ادامه پیدا کنه و تحریم هم نشیم، اینکه به غیر از تحریم های رسمی شورای امنیت، و تحریم های امریکا، خود اتحادیه اروپا هم مارو فاتر از شورای امنیت تحریم کرده، واقعا جای دفاع داره؟ به نظر میرسه افرادی که طرفدار دکتر جلیلی هستند دنبال جنگ کردن و تبدیل ایران به سوریه و عراق هستند. البته شما که منتشر نمی کنین نظر بنده رو!
  • ۰۹:۲۸ - ۱۳۹۲/۰۳/۲۲
    0 0
    جشن ان زمانی گرفتند که با بهانه دادن پخمه ها و حامیان پخمگی در داخل در مورد هولوکاست توانستند به راحتی تمام دنیا رو علیه ایران متحد کنند و مردم را بیچاره کنند - کجا می توان دنیا را به راحتی علیه کشوری مثل ایران متحد کرد - در زمان آقای خاتمی می خواستند ایران را منزوی کنند خودشان منزوی شدند - کسی که این مقاله را نوشته درگیر مشکلات تحریم نیست
  • ۰۹:۳۴ - ۱۳۹۲/۰۳/۲۲
    0 0
    حالا كدخدا يكيه يا سه تا ؟
  • مصطفی ۰۹:۳۵ - ۱۳۹۲/۰۳/۲۲
    0 0
    سلام در مورد مدرک تحصیلی این آقا میشه شفاف سازی کنید ؟
  • علیرضا ۰۹:۴۷ - ۱۳۹۲/۰۳/۲۲
    0 0
    از روحانی بپرس موسویان کجاست ؟ چرا وزارت اطلاعات اعتقاد داشت و دارد که او برای بیگانگان جاسوسی می کند ؟و با فشار چه کسانی آزاد شد و از کشور گریخت؟
  • مصطفي ۰۹:۵۲ - ۱۳۹۲/۰۳/۲۲
    0 0
    يعني واقعا براي شما اين همه مستند روشن و شفاف در مورد خيانت روحاني و خاتمي و اصلاح طلبان قابل درك نيست؟؟!! كدام تخريب؟! اين كه منتقديم صراحتا بر سر منافع ملي معامله شده (همچون تركمنچاي) تخريب است؟!‌ پيشنهاد مي كنم سلامت نفس خود را بازبيني كنيد!
  • .... ۰۹:۵۶ - ۱۳۹۲/۰۳/۲۲
    0 0
    ببخشید.اشتباهی منفی دادم
  • مصطفی ۰۹:۵۷ - ۱۳۹۲/۰۳/۲۲
    0 0
    سلام در مورد مدرک تحصیلی این آقا میشه شفاف سازی کنید ؟
  • ۰۹:۵۹ - ۱۳۹۲/۰۳/۲۲
    0 0
    واقعا گل گفتي، اينها مثل كبك سرشون رو زير برف كردند . فقط تا نوك دماغشونو مي بينن
  • سلماني ۱۰:۰۰ - ۱۳۹۲/۰۳/۲۲
    0 0
    بهانه دهي ! دست اربابان آمريكايي هستند- و عقب نشسني پنج دنده از مقابل كدخدا!! ثمره اش غير از محور شرارت شدن و خلاف كارو غير قابل اعتماد تلقي شدن توسط رسانه هاي و سياسيون جهاني، حضور ناوهاي جنگي آمريكا در سواحل ميهن مان بود كه با ايستادگي و تشر شخص مقام معظم رهبري پاي گستاخشان را به عقب نشاند...-به عنوان رعايت عدالت و حق عرض كنم خبرم كاملا مستند نيست-
  • سلماني ۱۰:۰۰ - ۱۳۹۲/۰۳/۲۲
    0 0
    زرشك! اربابان انگليسي اعطاي مدرك به آقاي دكتر !؟ روحاني را رد كردند! اهالي اصلاحات بشتابيداگر مي توانيد دكتر عارف را برگردانيد ! ضايعات شد!!بشتابيد كه غفلت موجب تلفات است!!
  • ایرانی ۱۰:۰۴ - ۱۳۹۲/۰۳/۲۲
    0 0
    انشاءالله
  • محمد ۱۰:۱۹ - ۱۳۹۲/۰۳/۲۲
    0 0
    اینایی که منفی زدند،میشه توضیح بدهند،چرا؟این فقط نقل قول یک خبر است.
  • ۱۰:۱۹ - ۱۳۹۲/۰۳/۲۲
    0 0
    چه شما خوشت بياد چه نياد اروپا وامريكا دشمن ما هستن ونميخوان ما پيشرفت كنيم تا هميشه محتاج اونا باشيم منابع مارو ببرن وتوليداتشون را باقيمت بالا به ما بفروشن چون به فكر دههاو صدها نسل بعد از خودشون هم هستن كه رفاهشان تامين باشد ورييس دنيا باشند پس هميشه با هركشوري كه احتمال بدن رو دستشون بلند شده دشمني ميكنن اين واقعيت دردناكيه ولي هست به خاطر همين امام عزيز امريكا را شيطان بزرگ خواندند چون خودخواه ومغرور است مثل شيطان والان كه رهبر عزيز در مقابل سياستهاي شيطان بزرگ ايستاده اند وميخواهند صدها سا ل بعد ما محتاج انها نباشيم بايد سختي ها را تحمل كنيم تا نسلهاي بعد در رفاه باشند وبدبختتر از مانشوند واين موضوع را دشمن بهتر از ما درك كرده است كه تلاشهاي اكنون براي نسل اينده به ضرر اينده انهاست پس بامادشمني ميكند خواهشا صبور باشيد تا شياطين بزرگ را به ياري خدا شكست بدهيم كمي سختي كسي را نميكشد در عوض سرمان رابا اقتدار بالا ميگيريم وفرزندانمان به ما افتخار ميكنند اگر شاهان گذشته نيمي از كشور عزيز ما را تقديم دشمنان نميكردند شما افتخار ميكرديد ياالان؟پس مقاومت كنيم تا موفق باشيم
  • ۱۰:۲۰ - ۱۳۹۲/۰۳/۲۲
    0 0
    جواب این سوالو بدین: اصولا دکتر جلیلی اگر مذاکره نمی کردند چه تحریم هایی ممکن بود علیه ایران تصویب شود که ایشان با مذاکره جلوی آن را گرفتند؟
  • ۱۰:۲۰ - ۱۳۹۲/۰۳/۲۲
    0 0
    اصلح بودن به نوشتن زیاد نیست به تجربه است که ایشان ندارد
  • hossein ۱۰:۲۲ - ۱۳۹۲/۰۳/۲۲
    0 0
    با سلام دوستان مراقب باشید. الان وقت بصیرته . دلیل عدم کناره گیری آقای ولایتی به نفع ائتلاف و نفر اول آن یعنی آقای قالیباف چیه ؟؟؟؟؟؟؟ چرا آقای ولایتی در برابر سران فتنه مخصوصا هاشمی هیچ موضعی نداره ؟؟؟؟؟؟؟ دلیل آقای ولایتی در تمجیدات و رپورتاژ مستند اولش از آقای هاشمی چیه ؟؟؟؟؟؟ دوستان ، ولایتی با چراغ خاموش اومده ، برنامه شون شکستن رای اصولگرایان به نفع روحانیه . ما رئیس جمهوری می خوایم که حب و بغض رو با هم داشته باشه. ولایتی مهره ست ، شک نکنید . با اینکه می دونه رای اول رو نداره فقط برا متفرق کردن رای اصولگراها اومده . نه سازش نه تسلیم یعنی نه ولایتی نه روحانی یعنی نه ارادتمندان و نه مهره های هاشمی اصلح جلیلی التماس دعا
  • امیر ۱۰:۲۳ - ۱۳۹۲/۰۳/۲۲
    0 0
    دشمن دشمنه! این ها بحثشون اصل اسلام و اصل انقلاب این چیزی هم که شما گفتید چیزی جز تزویر نیست ما مخالف تزویر هستیم اگرچه با دیپلماسی و مذاکره عادلانه مشکلی نداریم
  • امیر ۱۰:۲۴ - ۱۳۹۲/۰۳/۲۲
    0 0
    احسنت! خیلی قشنگ گفتی
  • ۱۰:۲۷ - ۱۳۹۲/۰۳/۲۲
    0 0
    اشتباه مثبت زدم
  • ۱۰:۳۰ - ۱۳۹۲/۰۳/۲۲
    0 0
    لعنت بر دیپلماسی اصلاحات
  • میترا ۱۰:۳۳ - ۱۳۹۲/۰۳/۲۲
    0 0
    مملکتو از جنگ دور کرد ؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟ شما ها که تو روزنامه هاتون وقتی 1 ناو امریکایی کمی وول میخورد تیتر 1 میکردید تا مردمو بترسونید ؟؟؟ ناوهای امریکا امروز کجا هستند؟؟؟ ناوهای ایران که تا نزدیکی امریکا رسیسدند . پس امروز ایران قوی تر از هر روز دیگه ست . شما زیاد اخبار بی بی سی را گوش میکنی جانم. 1 کم واقع بین باش . زنده باد غیرت زنده باد جلیلی با غیرت
  • محمد ۱۰:۳۴ - ۱۳۹۲/۰۳/۲۲
    0 0
    خیلی ناراحت شدم.نه از نوشته ات! ازاینکه دکتر مملکت ما اینقدر سطحی نگر است.
  • ۱۰:۳۹ - ۱۳۹۲/۰۳/۲۲
    0 0
    جنگی نبود طرف این کاره نبود .
  • میترا ۱۰:۴۳ - ۱۳۹۲/۰۳/۲۲
    0 0
    مشکله شما فقط کلمه دشمنه ؟؟؟ چرا اینقدر رو این کلمه حساسیت داری ؟؟ اگه نگیم دشمن وقتی دشمنی میکنه چی بگیم ؟؟؟
  • زهرا ۱۰:۴۴ - ۱۳۹۲/۰۳/۲۲
    0 0
    هر وقت روحانی را می بینم یاد تجملات و اشراف گری ، یاد مغرور و متکبر می افتم .مشرق جان سانسور نکن
  • ۱۴:۴۸ - ۱۳۹۲/۰۳/۲۲
    0 0
    عجب مثال دقیقی فوق العاده بود اما انصافا شما برو اورانوس بقیشو ما حل میکنیم اصلا هر جور تو بگی عمل میکنیم آخه وقتی متنو نخوندی و روی تیتر افاضه میکنی دیگه تحلیل کردنت چیه؟ طرف رفته مذاکره کرده مثل چی سرشو کلاه گذاشتن تا قوزک پاش بعد میاد درباره تدبیر لکچر میده
  • awakening project ۱۵:۵۴ - ۱۳۹۲/۰۳/۲۲
    0 0
    kheyli ghashang bood
  • علی ۱۵:۵۶ - ۱۳۹۲/۰۳/۲۲
    0 0
    امام علی(ع) در حکمت 70 نهج البلاغه می فرماید(نسخه دشتی،ص 454): جاهل را نمی بینی مگر با افراط یا تفریط همچنین امام (ع) در نامه 53 به مالک اشتر اینگونه نوشت: هرگز پیشنهاد صلح از طرف دشمن را که رضای خدا در آن است را رد مکن، که آسایش رزمندگان، و آرامش فکری تو، و امنیت کشور در صلح تأمین می گردد. لکن زنهار! زنهار! از دشمن خود پس از آشتی کردن، زیرا گاهی دشمن نزدیک می شود تا غافلگیر کند، پس دوراندیش باش و حسن ظنّ خود را متهم کن(نسخه دشتی، صص 417و 418) دوستان عزیز اگر منصفانه قضاوت کنیم، مشی علوی، مشی اعتدال است. بر این اساس، در مواجهه با دشمن، نه رویکرد مقاومت سرسختانه مطلوب است و نه رویکرد سازشکارانه. مصداق عینی رویکرد مقاومت سرسختانه دکتر جلیلی(افراط) بود که با تحریم و قطعنامه هزینه گزافی پشت دست مملکت گذاشت که با اعتدال علوی همخوانی نداشت و مصداق عینی رویکرد سازشکارانه دکتر روحانی(تفریط) است که تعلیق ها و توقف برنامه هسته ای، لکه ننگی برای ایران بود که با غیرت علوی همخوانی نداشت. پس هر دو به قهقرا رفته اند. بنابراین به عنوان درس عبرتی برای آینده، بهترین رویکرد مقاومت مدبرانه است. مقاومتی که نه سازش روحانی را تحمل کند و نه سرسختی جلیلی را. رویکردی که نه کشور را به دم تیغ دهد و نه دشمن را شاد. حال قضاوت نهایی با شما...
  • ۱۵:۵۷ - ۱۳۹۲/۰۳/۲۲
    0 0
    لابد اون زمان خواب تشریف داشتن . اصلا مشرق بهتر همه چیو میدونه من میگم شورای نگهبان جاش با مشرق عوض بشه . چطوره ؟؟؟ ها ها
  • Resistance ۱۵:۵۸ - ۱۳۹۲/۰۳/۲۲
    0 0
    مقاومت رمز پیشرفت
  • ۱۶:۰۷ - ۱۳۹۲/۰۳/۲۲
    0 0
    در اون دوران به چه خفتی رسیده بودیم که جک استراو با مقامات ارشد مملکت ما تو توالت تلفن صحبت میکرده!
  • ۱۶:۰۸ - ۱۳۹۲/۰۳/۲۲
    0 0
    در اون دوران به چه خفتی رسیده بودیم که جک استراو با مقامات ارشد مملکت ما تو توالت تلفن صحبت میکرده!
  • مرد ۱۶:۲۱ - ۱۳۹۲/۰۳/۲۲
    0 0
    یعنی عجب تدبیری و عجب امیدی ت لایک داشت شدی ی ی ی د د د
  • ایراتی ۱۶:۲۴ - ۱۳۹۲/۰۳/۲۲
    0 0
    ما مدعی فرهنگ و هوش و درایت هستیم بعد اگه نتونیم بعدازاین همه سال و تجربیات گذشته واقع بینانه به دشمنانمون نگاه کنیم وحتی از بکاربردن کلمه دشمن بپرهیزیم و مسامحه کنیم که اونوقت .................
  • ایرانی ۱۶:۲۷ - ۱۳۹۲/۰۳/۲۲
    0 0
    اشتباهی منفی دادم
  • ۱۶:۴۲ - ۱۳۹۲/۰۳/۲۲
    0 0
    فقط یادتون باشه آخر شاهنامه خبری از آتیش زدن سطل آشغال نبود.
  • شادمهر ۱۶:۴۳ - ۱۳۹۲/۰۳/۲۲
    0 0
    آخه روحانی هم شد رئیس جمهور؟ واقعا نوچه غربیاست
  • ۱۶:۵۷ - ۱۳۹۲/۰۳/۲۲
    0 0
    چرت میگی داداش
  • ۱۶:۵۸ - ۱۳۹۲/۰۳/۲۲
    0 0
    از نظر غربی ها بسیار کارآمد است
  • ۱۶:۵۸ - ۱۳۹۲/۰۳/۲۲
    0 0
    مدرک انگلیسش هم رو هواس کلی جار و جنجال داره داداش
  • ۱۶:۵۸ - ۱۳۹۲/۰۳/۲۲
    0 0
    ماشالا ماشالا بهش جایزه بدین با این استدلالش
  • ۱۶:۵۹ - ۱۳۹۲/۰۳/۲۲
    0 0
    شورای نگهبان به وظیفه اش عمل می کنه
  • ۱۷:۰۰ - ۱۳۹۲/۰۳/۲۲
    0 0
    استقامت رمز پیروزیست
  • ۱۷:۰۱ - ۱۳۹۲/۰۳/۲۲
    0 0
    باید بریم نوکری و جیره خواری استکبار رو بکنیم
  • ۱۷:۰۴ - ۱۳۹۲/۰۳/۲۲
    0 0
    30ساله تحریمیم... هر کی هم اومده نتونسته رفعش کنه ضمنا رفع تحریم به چه قیمت؟ یه ذره مرد باش و استقامت کن
  • ۱۷:۰۵ - ۱۳۹۲/۰۳/۲۲
    0 0
    زنده باد استقامت مرگ بر سازش
  • ۱۷:۱۰ - ۱۳۹۲/۰۳/۲۲
    0 0
    شفافه دیگه!!!!!!! جعلی است
  • ۱۷:۱۵ - ۱۳۹۲/۰۳/۲۲
    0 0
    کودک درونشون باعث شده منفی بزنن
  • ۱۸:۱۷ - ۱۳۹۲/۰۳/۲۲
    0 0
    شما حتما زیر 20 سنته!!چراکه ایران 35 سال است که تحریمه!!امریکا هم هیچ غلطی نتوانسته بکنه شما هم نترس!!!
  • ناشناس ۱۸:۱۸ - ۱۳۹۲/۰۳/۲۲
    0 0
    وادادن به اروپا وامريكا بهتر است يا كشورهاي عربي
  • هادی2 ۱۸:۳۴ - ۱۳۹۲/۰۳/۲۲
    0 0
    خفت بار اونه و شما خوبید...خفت زنایین که برای هوسرانی عربا و فقط برای پول از ایران میرن...برو امارات ببین چج.ری ایرانیا رو خار و حقیر میکنن...اگه این عزته عطایش به لغایش...
  • ۱۸:۳۶ - ۱۳۹۲/۰۳/۲۲
    0 0
    اگر حساب کنیم بازی خیلی ها لو رفت...همون رفیقتونم که توسایتش نشون داد کیه...
  • ۱۸:۳۷ - ۱۳۹۲/۰۳/۲۲
    0 0
    عقلانیت با استقامت رمز پیرویست...
  • محمد ۱۸:۵۰ - ۱۳۹۲/۰۳/۲۲
    0 0
    باد بزن نیستش اخ اضلاحات مرد سال 84
  • ناشناس ۱۵:۵۷ - ۱۳۹۲/۰۳/۲۳
    0 0
    رای ما فقط محسن رضایی
  • ۱۱:۳۴ - ۱۳۹۲/۰۳/۲۵
    0 0
    نمیدونم چرا خیلیا سرشون زیر برف میکنند...
  • ۱۹:۲۹ - ۱۳۹۲/۰۳/۲۵
    0 0
    لجاجت اصولگرایان درکنارنرفتن باعث پیروزی اصلتحات شد این بی تدبیری وخطای شمااصولگریا شد هرتصمیم غلط دولت بگردنشماست
  • ایرانی مسلمان ۱۹:۵۲ - ۱۳۹۲/۰۳/۲۵
    0 0
    سازش کار همیشگی شماست نه ما-ما همیشه با ولایت ایستاده ایم
  • ۲۰:۱۷ - ۱۳۹۲/۰۳/۲۵
    0 0
    فضول هستید
  • فریاد بی صدا ۲۰:۲۶ - ۱۳۹۲/۰۳/۲۵
    0 0
    شیخ آگاه و کاربلد رییس جمهور شد. خدا را سپاس!
  • ۲۱:۱۱ - ۱۳۹۲/۰۳/۲۵
    0 0
    تبریک
  • ۲۱:۲۱ - ۱۳۹۲/۰۳/۲۵
    0 0
    عجب؟؟؟ ببخشید پسرم بحث ما روی واژه ها نیست آنها عملا با ما دشمنی میکنند
  • کریم ۰۲:۲۷ - ۱۳۹۲/۰۳/۲۶
    0 0
    نمی دانم این اصول گرایی چرا نمک ندارد که اکثریت مردم جمهوری اسلامی ایران و غربی ها یا بعبارتی کل مردم دنیا جشن گرفته اند
  • هاسي ۰۹:۲۲ - ۱۳۹۲/۰۳/۲۶
    0 0
    لايك داري
  • ۰۹:۲۶ - ۱۳۹۲/۰۳/۲۶
    0 0
    منم همين حس زهرا رو دارم:(
  • هاسي ۰۹:۲۷ - ۱۳۹۲/۰۳/۲۶
    0 0
    ديدي كه هستن:))
  • هاسي ۰۹:۲۸ - ۱۳۹۲/۰۳/۲۶
    0 0
    زنده باد شهيدان زنده
  • ۰۹:۳۲ - ۱۳۹۲/۰۳/۲۶
    0 0
    لايك...

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس