برخی از مدیران اصلی حال حاضر صنعت کشور که بدون بلیت سوار بر اتوبوس‌ شده بودند و رسانه‌ها بارها در سال‌های اخیر نسبت عملکرد آنها انتقاد داشتند هم‌اکنون در بازداشت به سر می‌برند و چه خوب است پیش از خراب‌تر شدن اوضاع و به تاراج رفتن بیت‌المال، باقي‌مانده آنها هر چه سریع‌تر از این اتوبوس پیاده شوند.

گروه اقتصادی مشرق - هفته‌ گذشته مدیران برخی شرکت‌های خودروساز در جلسه‌ای با وزیر صنعت، معدن و تجارت دولت یازدهم ضمن گزارش آخرین وضعیت تولید خودرو، حل مشکل نقدینگی و سرمایه در گردش و نیز مشکلات پیش آمده بر سر قیمت‌گذاری محصولات خود را خواستار شدند.

به دنبال این جلسه، مهندس محمدرضا نعمت‌زاده درباره مشکلات خودروسازان اظهار داشت که «خودروسازان هم مشکل قیمت‌گذاری دارند هم مشکل نقدینگی اما ما نیز در حال بررسی مشکلات آنان هستیم. خودروسازان ورشکسته نیستند منتهی با برخی مشکلات مواجهند.»

از آنجا که وزیر صنعت از عزم دولت برای حل مشکلات شرکت‌های خودروسازی سخن گفته، ضروری است حقایق کمتر گفته‌شده درباره وضعیت کنونی خودروسازان که نعمت‌زاده هم از آنها با خبر است، بیان شود.

بدون تردید آنچه خودروسازان درباره علل مشکلات فعلی خود می‌گویند در نگاه اول، قانع‌کننده به نظر می‌آید؛ خودروسازان علل مشکلات تولید خودرو را این‌گونه عنوان می‌کنند: اثرات تحریم‌ها که موجب کاهش واردات قطعات خودرو یا افزایش هزینه تأمین قطعات شده به علاوه مشکل نقدینگی که به علت عدم پرداخت تسهیلات کلان از سوی بانک‌ها ایجاد شده است و نيز دخالت مجلس شوراي اسلامي و شورای رقابت در تحمیل قیمت‌های دستوری به خودروسازان که موجب زیان آنها شده است.

خودروسازان همچنین علل عدم پرداخت تسهیلات از سوی بانک‌ها را هم رویکرد انقباضی شبکه بانکی پس از افشای فساد بانکی سه‌هزار میلیاردی و دخالت دستگاه‌های غیرمسؤول برای عدم پرداخت وام به خودروسازان می‌دانند. (منظور، مجلس و فشارهای رسانه‌ای است که پارسال مانع اجرای مصوبه شورای پول و اعتبار برای پرداخت دو هزار میلیارد تومان وام فوری به ایران‌خودرو و سایپا شد.)

بدون تردید زمانی که خودروسازان در جلسه با وزیر صنعت، چنین استدلال‌هایی را مطرح می‌کنند، دور از انتظار نخواهد بود که با انتقال مشکلات خودروسازان به مراکز بالاتر تصمیم‌گیری در دولت، شاهد دستورات فوری برای رفع این مشکلات باشیم که در روزهای اخیر نشانه‌های آن هم بروز کرده است، مثل پس گرفتن قیمت‌گذاری خودرو از شورای رقابت و واگذاری آن به سازمان حمایت.



 * شاید آقای نعمت‌زاده ندانند

با این حال، شاید آقای نعمت‌زاده ندانند که وضع بغرنج خودروسازان بیش از همه محصول عملکرد مدیریت آنها در سال‌‌های اخیر بوده که به آنها می‌پردازیم.

وزیر صنعت باید بداند که:

*برخی خودروسازان داخلی در حالی خود را در وضعیت پیش‌آمده فعلی، بی‌گناه جلوه می‌دهند و مشکلات را بر گردن تحریم‌ها و دخالت مجلس و .... می‌اندازند، که حقیقتا وضعیت اسفناک کاهش شدید تولید، محصول بی‌تدبیری این طیف از مدیران خودروساز در سال‌های گذشته بوده است.

* یکی از شرکت های خودروسازی از چند سال قبل مدعی بود که خودروی تولیدی را کاملاً بومی‌سازی کرده و حتی نام آن را  تغییر داد چرا که تمام قطعات آن در داخل تولید می‌شود اما از دو سال پیش قیمت این خودرو بیش از 100 درصد افزایش یافت و مهم‌ترین بهانه هم افزایش قیمت دلار، تحریم‌ها و بالا رفتن قیمت قطعات وارداتی عنوان شد. البته در خصوص خودروهاي به اصطلاح داخلي شده  هم اين سؤال مطرح است.

*آقای وزیر! جرقه ورشکستگی قطعه‌سازان پیش از تحریم‌های اخیر زده شد و حقیقتا اگر این تحریم‌ها نیز اعمال نمی‌شد چنین سرنوشتی در انتظار قطعه‌سازانی که با خودروسازان همکاری می‌کردند، بود. مشکل قطعه‌سازان از زمانی آغاز شد که در سال 1389 با حمایت حلقه انحرافی دولت دهم، سرمایه در گردش خودروسازان برای خرید سهام و بانکداری استفاده شد. این موضوع سبب ناتوانی از پرداخت مطالبات قطعه‌سازان شد. بسیاری از قطعه‌سازان هم به‌تدریج با کاهش تولید، ورشکست شدند. خودروسازان محترم هم با روی آوردن به واردات قطعات درجه دو و سه از چین و هند، تا مدتی قطعات موردنیازشان را تأمین کردند اما با تشدید تحریم‌ بانکی علیه کشورمان و افزایش قیمت دلار، در تأمین قطعات وارداتی از چین و هند به مشکل برخوردند اما این‌گونه وانمود کردند که تمام مشکلات ناشی از تحریم‌ها بوده است.

*به دلایل فوق، هزاران خودروی نیمه‌کاره در انبارهای یک خودروساز بزرگ کشور معطل چند قطعه محدود مانده و همین امر موجب کاهش عرضه و گرانی بیشتر در بازار شده است.


* در بحبوحه مشکلات شدید صنایع خودروسازی در دو سال اخیر، مدیران خودروساز به جای آن که تمرکز خود را بر رفع مشکلات بگذارند، حاشیه‌سازی را مقدم بر کارهای خود قرار داده‌اند، آیا فردی که به طور هم‌زمان در هیئت مدیره هشت شرکت عضویت دارد، می‌تواند تدابیر مناسبی برای رفع مشکلات خودروسازان بزرگ کشور در دست داشته باشد؟ همان‌طور که در برنامه پایش مطرح شد؛ آیا مدیران خودروساز که بر خودروهای گران‌قیمت خارجی سوار می‌شوند، این پیام را به ملت نمی‌دهند که خود مدیران، کیفیت و امنیت خودروهای تولید داخل را قبول ندارند! سوزوكي كيزاشي ,گرند ويتارا و تينا بيشتر از آنكه آشناي مردم باشند محبوب مدیران برخی شرکت‌های خودروساز است.

*وزیر صنعت جدید باید بداند که برخی مدیران صنعتی، با شیوه‌های مذمومی از قبیل؛ دادن آگهی‌های تبلیغاتی تا تطمیع و در نهایت تهدید و شکایت، تلاش بسیاری کرده‌اند که رسانه‌های منتقد را خاموش سازند.

*آقای نعمت‌زاده؛ برخی از مدیران اصلی حال حاضر صنعت کشور که بدون بلیت سوار بر اتوبوس‌ شده بودند و رسانه‌ها بارها در سال‌های اخیر نسبت به عملکرد آنها انتقاد داشتند هم‌اکنون در بازداشت به سرمی‌برند و  چه خوب است شما پیش از خراب‌تر شدن اوضاع، باقیمانده آنان را هر چه سریع‌تر از این اتوبوس پیاده کنید.


*خوب است وزیر جدید در خصوص شراکت 51 درصدی آقاي "ن" در یکی از شرکت‌های اقماری یکی از خودروسازان بزرگ کشور بررسی بیشتری نمایند البته مشرق گزارش ويژه‌اي در اين خصوص در روزهاي آينده منتشر مي‌كند.

*آيا خودروسازان آماده‌اند به وزير صنايع گزارش بدهند كه در دو سال گذشته چه تعداد از نخبگان اين صنعت به شركت‌هاي خارجي مهاجرت كرده‌اند.

*خوب است آقاي وزير که از اين وضعيت با خبر است، گزارشي در خصوص واگذاري‌هاي صورت‌گرفته در سال‌هاي اخير توسط خودروسازان به اسم خصوصی‌سازی بخواهد.

گروه اقتصادی پایگاه خبری‌تحلیلی مشرق آماده است مستندات خود از تخلفات برخی مدیران صنعتی را با هدف افزايش سطح آگاهي مديران وزارت صنعت، معدن و تجارت، در اختیار آنان قرار دهد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 15
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 4
  • ۱۵:۱۹ - ۱۳۹۲/۰۶/۰۵
    0 0
    اميدوارم از تهدیدهای این ها نهراسید و همچنان ادامه دهيد تا ....................بازم مشرق بقیه که ........................
  • ۱۵:۵۸ - ۱۳۹۲/۰۶/۰۵
    0 0
    با سلام در صنعت خودرو بعد از خارج شدن پیکان از چرخه تولید تقریبا سرمایه در گردش قطعه سازان از طریق سایپا و آنهم به واسطه تولید پراید تامین میشد که عملا بار اصلی این چرخه بر دوش شرکت سایپا بود اما متاسفانه بعد از خرید سهام شرکت سایپا توسط شرکتهای اقماری و خروج حجم زیادی از نقدینگی از چرخه تولید تامین مواد و بدهی به شرکتهای قطعه سازی بیشتر شد لذا همه تقصیر را نباید گردن تحریم انداخت ثانیا برخی قطعه سازانی که از تولیدات خودرو پولهای میلیاردی به جیب زدند وهم اکنون نیز اکثر صاحبانشان در کانادا و آمریکا ویلا دارند نیز نباید گله زیادی بکنند چون به جای گردش سرمایه شان در تولید به خرید سهام شرکت ایران خودرو و... روی آوردند. ضمنا خودروسازان به جای تامین نقدینگی از جیب مردم ، بهتر است به فروش املاک مازاد و سهام بانکها و شرکتهای نامرتبط و... ادام دهند تا ان شالله شاهد پیشرفت صنعت باشیم ذکر این نکته ضروری است که خیلی از مسولین فعلی خودرو ......!!!!
  • llLS ۱۶:۲۱ - ۱۳۹۲/۰۶/۰۵
    0 0
    متاسفانه کم گفتید: بخور بخور ها در شرکت های" س" و "الف" حذف مدیران توانمند و.........
  • کسرا ۱۷:۰۸ - ۱۳۹۲/۰۶/۰۵
    0 0
    آقای وزیر: بیا .... راببین چه بخور بخوری است که فقط بین فامیل های .... چه خبر است خدف مدیران توانمند و قرار دادن مدیران بی تجربه و بی لیاقت مانند.... فقط به قکر پر کردن جیب خودشانند برس به فریاد کارگرها
  • امیرحسین ۱۷:۲۵ - ۱۳۹۲/۰۶/۰۵
    0 0
    مشرق جان منتشر کن ، چرا منتشر نمیکنی که مردم هم ببینند ؟ آیا این حق مردم نیست که این مستندات رو ببینند ؟
  • ۱۷:۴۹ - ۱۳۹۲/۰۶/۰۵
    0 0
    متاسفم
  • کارگر واحد تعمیرات موتور سازی ۱۸:۰۹ - ۱۳۹۲/۰۶/۰۵
    0 0
    وقتی که یک پسر ۲۸ ساله بچه برادر.....(از نزدیکان حلقه انحرافی)را بجای مدیر قسمتی کاملا فنی بجای شخصی که بیشتر از ۲۶ سابقه کار اجرایی قرا میدهند ....می خواهید شرکت اپولو هوا کند .نه اقا مدیر ......فقط بفکر ماندن ........ از کارگران ایران خودرو
  • ۱۸:۱۶ - ۱۳۹۲/۰۶/۰۵
    0 0
    آقا واقعا تو این کشور چه خبره ها... و ما مردم هم که ........ با این که سیاسی هستم اما این موضوع در اکثر دوره ها بوده و دلیل اصلیش هم بسته بدون دهن رسانه هاست... اگر نصف توجهی که به فوتبال و بازیگر سینما بود به فساد های اقتصادی بود (البته اگر میشد که نمیشه) کشور رو .... باید مثل چین 100 تا را اعدام کرد تا همه حساب کار دستشون بیاد.... واقعا که...
  • علی ۲۲:۰۱ - ۱۳۹۲/۰۶/۰۵
    0 0
    سلام. من 2 تا سیستم ضد تصادف برای خودرو طراحی کردم و یک سامانه تغییر بردار رانش رو طراحی مفهومی کردم اما دیگه پول ندارم . کسی هم طرحمو قبول نمیکنه . همه میگند خوبه ها اما فعلا داریم ورشکست میشیم پول واسه این چیزا نداریم .... دیگه نمیدونم چکار کنم .
  • ۲۲:۵۴ - ۱۳۹۲/۰۶/۰۵
    0 0
    نمودید خودتون رو با این حلقه انحرافی . الان دیگه دولت عوض شده ببینم دیگه بهانه تون چیه؟
  • ۲۲:۵۹ - ۱۳۹۲/۰۶/۰۵
    0 0
    صدتا کمه. 4000 تا
  • میترا ۰۰:۱۸ - ۱۳۹۲/۰۶/۰۶
    0 0
    امان از مافیا
  • ۰۷:۵۳ - ۱۳۹۲/۰۶/۰۶
    0 0
    کدام خودرو ساز بعضی از آنان فقط به فکر خالی ردن جیب مردم هستند و کجا ی دنیا اینجوری است که فقط انحصار باشد با اجبار خودروهای بی کیفیتی متولی می کنند همین چند ماه پیش یک خودرو پژو خریداری کردو مشکل گریبکس و موتور داشت به هزار مکافات مجبور به تعویض این قطعات شدند اما دوباره هنوز خودرو مشکل دارد کیست جوابگو هیچ کس نفرین بر شما که سرمایه من را به غارت با خودرو بیک یفیت بردید
  • اشناس ۰۸:۵۳ - ۱۳۹۲/۰۶/۰۶
    0 0
    مشرق جان یکی پیدا شود قراردادهای برخی از خودرو سازها را کنترل کند یکی از اصلی ترین مشکل گرانی خودرو از این جا شروع میشود دوم سرمایه شرکت را میدهند مکانی رامیخرند که هیچ گونه توجیه اقتصادی ندارد وبعد بانگ بی پولی میزنند این مردم چقدر باید هزینه کنند تا این حضران بی تجربه وتخصص یاد بگیرند بابام جان از قدیم گفتتند تکیه برجای بزگان چی.......
  • ۱۱:۱۵ - ۱۳۹۲/۰۶/۰۶
    0 0
    باتشکر از نقد شما ادامه بدید مثل مرد تا اقتصاد شکوفا شود

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس