مقایسه عملکرد مدیرعامل اخیر شرکت ایران‌خودرو نشان از تصمیم خسارت‌بار دولتی های سابق در مدیریت این شرکت حکایت دارد.

گروه اقتصادی مشرق- فروردین سال 1388 به طور غیرمترقبه از سوی دولت نهم مدیرعامل شرکت ایران‌خودرو برکنار شد . در حالی این مدیریت جای خود را به جواد نجم‌الدین داد که شرکت ایران خودرو چند سالی بود به روند سوددهی مطلوبی رسیده بود و پروژه‌های سرمایه‌گذاری این شرکت همچون رانا آماده بهره‌وری بودند.

در زمان تغییر مدیریت در ایران خودرو، جریان اصولگرایی با چنین تغییری مخالفت کرد ، اما برخی مسئولان دولتی که پیش از آن نیز نشان داده بودند توجهی به تذکرات دلسوزانه اصولگرایان ندارند، در این مورد هم بر تصمیم اطرافیان منحرف خود پافشاری کرد و محرابیان وزیر وقت صنایع توانست منطقی را برکنار کند و نجم‌الدین را جایگزین او سازد.

اینک که دوره مدیریت 4/5 ساله وی به پایان رسیده، فرصت مناسبی است برای بررسی عملکردها.

از آنجا که منطقی در فروردین سال 1388 برکنار شد، سال 1387 آخرین سال عملکرد وی محسوب می‌شود. طبق گزارش حسابرسی‌شده از عملکرد ایران خودرو در سال مالی منتهی به 30 اسفند 1387 که به امضای نجم‌الدین هم رسیده، در سال مذکور سود عملیاتی شرکت ایران‌خودرو بیش از هزار میلیارد تومان بود. اما آمار سال 1391 نشان می‌دهد برای نخستین بار طی چند سال اخیر شرکت ایران‌خودرو به زیان‌ رسیده است.

مجموع بدهی‌های جاری و غیرجاری ایران‌خودرو نیز در سال 1391 نسبت به 1387 حدود 2 هزار میلیارد تومان افزایش یافته است.

شاخص

واحد

عملکرد سال 87

عملکرد سال 91

خالص فروش

میلیارد تومان

9400

7000

سود ناخالص

میلیارد تومان

1860

319

سود عملیاتی

میلیارد تومان

1026

(22)

سود قبل از مالیات بر درآمد

میلیارد تومان

627

(397)

سود خالص

میلیارد تومان

524

(397)

جمع بدهی‌ها

میلیارد تومان

6783

9656

 با توجه به تغییر مدل خودروهای تولیدی، مقایسه رقم تولیدات ایران‌خودرو در دو مقطع زمانی 1387 و 1391 آسان نیست، با این حال کاهش 42 درصدی تولیدات ایران‌خودرو در سال 1391 نسبت به 1390 به خوبی نشان‌دهنده شدت بحران در این شرکت است که نقش مدیریت را در آن نمی‌توان نادیده گرفت.

هرچند مدیران خودروساز تلاش کرد ناکامی‌های ایران‌‌خودرو را تماما به پای تحریم‌ها بنویسند، اما مروری بر عملکرد این مدیران  نشان می‌دهد فرصت‌سوزی‌ها و سوءتدبیرها در دوره مدیریت او تاثیر مستقیمی در زیان‌دهی ایران‌خودرو داشته است.

مثلا در سال 1388 در حالی که هنوز حکم مدیرعاملی نجم‌الدین خشک نشده بود او به سبک دولت‌های نهم و دهم، در همان روزهای آغازین مدیریتش در ایران خودرو، تقریبا بیشتر اقدامات پیش از خود را نفی کرد و حتی پروژه دومین محصول ملی ایران خودرو (X12 یا همان رانا) را به حالت تعلیق درآورد.

او در توجیه این اقدام، پروژه را غیر اقتصادی دانست و گفت که ایران خودرو می‌خواهد به جای X12 ، با کمک چینی‌ها، خودرویی زیر 10 میلیون تومان بسازد. اما در نهایت این استراتژی راه به جایی نبرد و ایران خودرو دوباره پرونده X12 را از بایگانی بیرون کشید. پروژه‌ای که غیر اقتصادی عنوان شده بود، حالا باید منجی بزرگ‌ترین خودروساز ایران می‌شد و ایران خودرویی‌ها آنقدر با آب و تاب در موردش حرف می‌زدند که گویی اصلا آن را روزی کنار نگذاشته بودند.

مدیر عامل سابق ایران خودرو در حالی امروز در مراسم تودیع خود از واردات خودروهای خارجی انتقاد کرده بود که خوب است روزی گفته شود که خودروهای خارجی کیزاشی و ویتاراهای این شرکت نصیب چه کسانی شد؟

همچنین به این سوال پاسخ دهند که چرا برخی مدیران انتصابی وی در این شرکت حاضر نبودند با خودروهای 20 میلیونی که وی امروز در مراسم تودیع خود از آنها نام برده بود رفت و آمد کنند ؟

و در پایان جا دارد مدیر عامل سابق ایران خودرو به این سوال جواب دهند که با چه صلاحیت و مدرک مرتبطی سال ها در راس مدیریت بزرگترین بانک خصوصی کشور تکیه زدند ؟

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 12
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 1
  • ۱۸:۴۸ - ۱۳۹۲/۰۶/۲۴
    0 0
    بابا بیخیال، حالا که رفته دیگه نزنید این بنده خدا رو ،یه خودرو تولید داخل هم که تو مراسم بهش دادن .اگه قول بده همین خودرو رو سوار بشه خودش عملکردش دستش میاد و نیاز نیست شما این همه مطلب بنویسید
  • ۱۹:۰۸ - ۱۳۹۲/۰۶/۲۴
    0 0
    منطقی برکنار نشد پست بالاتری گرفت.
  • ۱۹:۳۴ - ۱۳۹۲/۰۶/۲۴
    0 0
    به نظر من باید ادامه بدهید تا مشخص شود چه بلایی بر سر خودرو سازی کشور آمده است.وقتی یک عده ساختمان ساز و برج ساز وارد صنعت خودرو سازی می شوند نباید انتظار بیش از این داشت. راستی این ها حاضرند برای خانواده های خود خودرو های داخلی سوار بشند. یکی از این مدیران همسایه ما است که هر کدام از فرزندان و همسرش ماشین های آنچنانی خارجی سوار می شوند. حمایت از صنعت داخلی خوب است اما نه برای مدیران خودرو ساز کشور. ای کاش می شد مدیران خودرو ساز روزی اعلام می کردند چه خودرو هایی سوار می شوند.
  • ۲۱:۲۲ - ۱۳۹۲/۰۶/۲۴
    0 0
    ای کاش مسولین محترم نظام از کنار این موضوع براحتی نگذرند وبا تحقیق و تفحص از عملکرد مدیرانی که باعث تضیع حقوق این ملت شده اند آنها مورد بازخواست قرار میدادندتا حقوق تضیع شده ملت هم احیا بشه
  • ۲۱:۴۸ - ۱۳۹۲/۰۶/۲۴
    0 0
    خاک بر سرت مشرق عقده ای!! .......................اين حرفا به چه درد مردم می خوره..
  • ۰۰:۵۰ - ۱۳۹۲/۰۶/۲۵
    0 0
    ببين حرفت خيلي بده . من كه ايراني مسلمان هستم واقعا بهم بر خورد. چندين ساله كه اين شركت ها انحصار خودرو توي دست دارن علاوه بر بي كيفيتي و بدي خدمات پس از فروش و گراني و براي سوار شدن هم فاتحه براي خودت بخوني و..... دوست من اينا فقط يه چماقي به اسم كالا ايران درست كردن كه همش مونتاژه . بعد هم زيانده هم باشه . واقعا تشكر هم نبايد از اين مديرا كرد . به خدا دوست داريم صنعت كشورمون بالا باشه ولي حواسشون به انحصار باشه ضربه به همه ميزنه .
  • كارگر ايران خودر ۰۸:۲۹ - ۱۳۹۲/۰۶/۲۵
    0 0
    مشرق جان تورخدا با اينكه عوض شده ولي ول نكنيد .ما كارگران ايران خودرو خوب ميدانيم كه کیزاشی و ویتاراهای 50 ميليوني توسط..... و راننده "الف-ت" چگونه در بازار بالاي 100ميليون بفروش رفته و توانستند براي خود ويلا در ...... ...تهيه نمايند . خواهشمنداست حالا كه از حق دفاع مي كنيد . تا آخرش برويد . به اميد خدا آن روز را خواهيم ديد.
  • ۰۹:۴۳ - ۱۳۹۲/۰۶/۲۵
    0 0
    مگه جونشو از سر راه پیدا کرده که ماشین داخلی سوار بشه
  • امييري ۱۱:۰۰ - ۱۳۹۲/۰۶/۲۵
    0 0
    مشرق جان از اينكه اينگونه اطلاع رساني ميكني ازت ممنونيم اگر مطالب ديگري هم در خصوص اين آقايان داري حتما درج كن تا بيشتر شناخته شوند كه چه ظلمي اينها به اين صنعت نمودند و ادعاي واهي داشته و به دولت قبلي خورانده بودند
  • حيدر ۱۱:۰۷ - ۱۳۹۲/۰۶/۲۵
    0 0
    بريد خجالت بكشيد باز دوباره يه مدير رو عوض كردن هزارتا چرتو پرت پشته سرش درست كردين مهندس نجم الدين تو تمام مديريتشون قبل ايرانخودرو موفق بودن تو سالهاي اول مديريتشون تو ايرانخودرو هم موفق بودن بالا رفتن قيمت خودرو رو يه بچه هم متوجه ميشه براي چي هست وقتي يه لنت برق 150 تومني شده 500 تومن يا يه چيپس 300 تومني شده هزار تومن انتظار دارين خودرويي كه تمام مواد اوليه اش وارداتي سه برابر نشه واقعا متاسفم انصاف رو خوردين وغي كردين اينا همش حق الناسه
  • امیر ۱۱:۱۶ - ۱۳۹۲/۰۶/۲۵
    0 0
    هر بلایی سر ملت میاد نه از روی تحریم بلکه بخاطر سوءمدیریت مسئولان هست!این دولت و اون دولت هم نداره تو همشون اینجور آدما هستن!
  • اسدااله پیشدار ۱۲:۰۷ - ۱۳۹۲/۰۶/۲۵
    0 0
    با سلام میخواهم بگویم بد ترین رفتاررا ما ایرانیها داریم زمانی که کسی در راس کار است نمگوئیم همینکه پایش سست شد شروع میکنیم به گفتها عزیزان روزی که ایران خودرو درخواست تاسیس بانک را داده چرا قبول شد .کسی ندید که اساسنامه ایران خودرو این اجازه را به مدیران میدهد یانه اگر خلاف اساسنامه هستاین همه سال حسابرسی شد بازرس قانونی ندید؟

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس