در ابتدای این مراسم حجت الله ایوبی با در دست داشتن کلید، در خانه سینما را باز کرد و عزت الله انتظامی پیشکسوت سینمای ایران به عنوان اولین سینماگر وارد حیاط شد.
* سالن اجتماعات خانه سینما مملو از سینماگران بود. ایوبی به پاس احترام به اهالی سینما چند دقیقه ای سلام و احوالپرسی کرد و در ادامه از سینماگران درخواست شد سالن را ترک کنند تا نشست رسانه ای درباره مسئله خانه سینما و روز ملی سینما برگزار شود.
* رسول صادقی مدیر روابط عمومی سازمان سینمایی بارها تاکید کرد که سئوالی خارج از موضوع مسائل خانه سینما پرسیده نشود، اما خبرنگاران در سئوالهای متعدد مسائل مختلف سینمایی را مطرح می کردند.
* یکی از سئوال های مربوط به این نشست درباره ادامه همکاری با "ایزابل کوتان پیر" وکیل فرانسوی پرونده فیلم "آرگو" بود که ایوبی در پاسخ به ادامه این همکاری گفت: فرض کنید یک دادگاه فرانسوی، یک فیلم آمریکایی بی ارزش در رابطه با ایران را محکوم کند این موضوع خنده دار است، که اگر چنین دادگاهی برگزار شود به معنی واقعی چه دستاوردی برای سینمای ایران باقی می ماند. من از همین جا به همه کسانی که فیلم "آرگو" را ندیده اند توصیه می کنم این فیلم را ببینند تا بدانند چه اثر بی ارزش و غیر قابل بحثی است. حال با این اوصاف نیازی به وکیل آن هم از نوع فرانسوی هست؟
* ایوبی در بخش دیگر از پاسخ به این سئوال گفت: به اعتقاد من حضور این وکیل فرانسوی محلی از اعراب ندارد و می دانم که دستگاههای نظارتی هم موافق حضور وی نبوده اند. بنابراین من با ادامه همکاری و اصولا حضور خانم "ایزابل کوتان پیر" مخالف هستم و پولی بابت حق الزحمه وکالت وی نمی دهم.
* یکی دیگر از سئوالات مطرح شده درباره طرفین دعوی خانه سینما گفت: به نظر من تنها راه حل این مشکل این است که در یک فضای عاقلانه و دوستانه مسئله خانه سینما و دعوای بین طرفین حل و فصل شود و حل این موضوع هم کار ساده ای است. باید مجمع عمومی فوق العاده و اساسی برگزار شود تا این اختلاف ها به پایان برسد ضمن اینکه وزیر پای دستور بازگشایی خانه سینما می ماند و این خانه بسته نخواهد شد.
* ایوبی در پاسخ به سئوالی مبنی بر اینکه آیا محمد آفریده و رحمان سیفی آزاد را که فیلم ضد ایرانی تولید کرده اند از جمله مدیران سینمایی قرار خواهد داد، گفت: با خیلی از افراد در این مدت کوتاه صحبت کردم و قرار نیست همه آنهایی که به اتاق من آمدند و در مورد مسائل مختلف سینما صحبت کردیم، مدیر شوند. ضمن اینکه من با محمد آفریده درباره مدیریت سینما صحبت نکردم.
* رئیس سازمان سینمایی در تکمیل پاسخ به سئوال خبرگزاری فارس گفت: البته من یک نکته کلی دارم، من و بسیاری از دوستان در طول سالهای مختلف برای انقلاب خدمت کردیم و همگی سرباز امام (ره) بوده و هستیم. من به عنوان یک مدیر کوچک فرهنگی عرض می کنم که در زمینه مدیریت فرهنگی افراد زیادی به عنوان مدیر نداریم که ارزش های نظام را قبول کنند و بفهمند. در طول تمام سالهایی که از عمر نظام جمهوری اسلامی می گذرد بسیاری از بچه های جنگ آمدند و مدیر شدند و هزینه های گزافی را هم مردم و هم این مدیران پرداخت کردند و حال اینکه آیا درست است به صرف اینکه مدیری در مقام تهیه کننده یک فیلمی را به اشتباه برخلاف مصالح نظام می سازد، از چرخه سینما حذف کرد؟
* ایوبی در پایان نخستین نشست مطبوعاتی خود گفت: بسیار خوشحالم که خانه سینما باز شد و از همه شما می خواهم دست مرا به گرمی بفشارید تا با هم و در کنار هم آینده سینما را به خوبی رقم بزنیم.
* یکی دیگر از نکات دیدنی این مراسم، دیده بوسی اهالی سینما با یکدیگر بود و همه بازگشایی خانه سینما را به یکدیگر تبریک می گفتند.
*جعفر صانعی مقدم، سهیل جهان بیگلری، حبیب ایل بیگی و محمد حیدری از جمله حاضران این جمع بودند. کسانی که این روزها نامشان به عنوان مدیران سینمایی بسیار مطرح می شود.
* مدیران احتمالی بخش های مختلف سینمایی چون بنیاد سینمایی فارابی، مرکز گسترش سینمای مستند و تجربی و انجمن سینمای جوان در حالی در حیاط خانه سینما ایستاده بودند که اهالی سینما به فراخور شناختی که از هر یک از آنها داشتند، برای پذیرفتن پست های پیشنهادی صحبت می کردند.
* جعفر صانعی مقدم از جمله مدیران پیشنهادی برای بنیاد سینمای فارابی و یا مرکز گسترش سینمای مستند و تجربی است اما جمعی از سینماگران از او می خواستند تا مدیریت اداره کل نظارت و ارزشیابی را بپذیرد.
* علیرضا رضاداد مشاور ارشد رئیس سازمان سینمایی، فرهاد توحیدی سخنگوی خانه سینما، منوچهر محمدی، محمد مهدی عسگرپور و جمع دیگری از مدیران صنف های مختلف در اتاقی گرد هم آمدند تا درباره اینکه کلید خانه سینما دست چه کسی بماند، صحبت کنند.
* پس از پایان جلسه، خبرنگار مهر از علیرضا رضاداد خواست تا بگوید کلید به چه کسی تحویل داده می شود، آیا در حراست وزارت ارشاد می ماند یا نماینده خانه سینما؟ مشاور ارشد رئیس سازمان سینمایی در پاسخ به این سئوال گفت: مهم نیست کلید دست چه کسی بماند، مهم این است که در خانه سینما باز است.