مشرق - بازار خودرو در هفتهای که گذشت بیشتر درگیر تقابل دو شایعه متفاوت از هم بود، گروهی با توجه به اتفاقات بازار که متأثر از شرایط منطقه است انتظار کاهش قیمتها و افت بازار را داشتند گروهی همدرست در نظری عکس نظر گروه اول انتظار افزایش قیمتها و به نوبه خود رونق بازار را پیشبینی میکردند ولی آنچه واضح است این که بازار در یک روال عادی رو به کاهش سیر میکند.
در حالی که تولید خودروهای وطنی هر روز کمتر میشود و فصل سفرهای تفریحی رو به پایان است باز هم نمیتوان در تحلیل بازار خودرو به نتیجه مشخصی رسید.اما آنچه قابل درک است.
این که خریداران و فروشندگان در بین شک و تردید به سر میبرند وتا پایان این ماه منتظر خواهند ماند. این در حالی است که مهمترین بحث این روزهای بازار خودرو یعنی نحوه قیمتگذاری خودرو، به نتایجی در خور توجه رسید.
وزارت صنعت، معدن و تجارت مذاکرات خود با شورای رقابت برای خروج این شورا از حوزه قیمتگذاری خودرو را آغاز کرده است. اگرچه شورای رقابت از اواخر سال گذشته با پشتیبانی مستقیم رئیسجمهوری وقت وارد حوزه قیمتگذاری خودرو شد اما مدیریت ارشد وزارت صنعت، معدن و تجارت در دولت جدید در موضعگیریهای خود اعلام کرده که اعتقادی به انحصاری بودن خودرو و تعیین قیمت آن از سوی شورای رقابت ندارد. در این شرایط براساس جدیدترین اخبار به دست آمده، وزیر صنعت، معدن و تجارت در اولین جلسه شورای سیاستگذاری خودرو از آغاز مذاکرات این وزارتخانه با شورای رقابت و شورای اقتصاد برای خروج خودرو از فهرست کالاهای انحصاری و خروج شورای رقابت از عرصه قیمتگذاری این محصول خبر داده است.
براین اساس وزارت صنعت، معدن و تجارت نظر رسمی خود را مبنی بر غیر انحصاری بودن خودرو و لزوم خروج شورای رقابت از عرصه قیمتگذاری این محصولات به شورای اقتصاد اعلام کرده است.
براساس اخبار به دست آمده، به زودی تعیین تکلیف نهایی در این باره صورت گرفته و شورای رقابت رسماً از این حوزه خارج خواهد شد. این وضعیت در حالی است که هماکنون تولید خودرو در کشور به حدود یک سوم کاهش یافته است.
کابوس صادرات محصولات بازار داخلی به واقعیت بدل میشود
در همین حال تازهترین آمار گمرک ایران حاکی از آن است که صادرات خودروی کشور در حال صفر شدن است. در پنج ماهه نخست 1392 تعداد خودروهای سواری صادر شده از کشور با افت شدید 34/94درصدی به 1456 دستگاه رسید.
ارزش خودروهای صادراتی هم با کاهش 12/92 درصدی بالغ بر 11 میلیون دلار شد.ضمن اینکه وزن خودروهای سواری صادراتی هم 68/93 درصد کاهش یافته و به 2000 تن رسید.میانگین قیمت هر خودروی سواری صادراتی در پنج ماهه نخست امسال 7845 دلار بود که نسبت به مدت مشابه در سال قبل افزایش 17/39 درصدی را نشان میدهد.
به این معنا که امسال خودروهای صادراتی ایران حدود 40 درصد گرانتر از سال قبل شدهاند.عراق همچون گذشته مقصد اصلی صادرات خودروی ایران محسوب میشود. اگرچه چند ماه پیش اخباری مبنی بر ممنوعیت واردات خودروهای ایرانی به این کشور منتشر شد اما آمار گمرک ایران نشان میدهد که در پنج ماهه امسال ایران 849 دستگاه خودرو به بازار عراق صادر کرد و سهم این کشور از صادرات خودروی ایران به 31/58 درصد رسید. آذربایجان و اوکراین هم به ترتیب با 11/15 و 99/10درصد در ردههای بعدی بزرگترین بازارهای صادراتی خودروهای ایرانی قرار گرفتند. ضمن اینکه سایر کشورها نیز 61/15درصد در این صادرات سهم داشتند.
بازار خودرو
طی هفته گذشته قیمتها ثابت ماند هنوز هم پژو206 تیپ 2 که در سبد فروش ایران خودرو جایی ندارد به قیمت 35 میلیون تومانی داد و ستد میشود و تیپ 5 این خودرو با قیمت 37 میلیون تومانی ثبت نام میشود.
سمند LX با افزایش 1 میلیون تومانی به قیمت 5/28 میلیون رسید و نشان داد هنوز میتواند در بازار رقابت با خانواده پژو باقی بماند.
اما آنچه عجیب است افزایش قیمت مدلهای دوگانه سوز محصولات ایران خودرو است که در برخی تا فاصله قیمتی2میلیون تومانی با نسخه تک سوز خود میرسد.
بهطور مثال پژو 405 به قیمت 7/26 در مدل تک سوز و در مدل دوگانه سوز به قیمت 8/28 عرضه میشود که بیربط به کمبود کپسولها و امکانات جانبی نیست.
اما اگر بخواهیم گل سر سبد این روزهای ایران خودرو را بشناسیم باید از ترکیب پژو پارس و زانتیا نام ببریم که تا قیمت 48 میلیون تومانی هم رسید. این خودرو که بانام تجاری پژو پارس ELXشناخته میشود در کالبد پارسی خود قلب تپنده سیتروئن را همراه دارد.
در ادامه محصول جدید ایران خودرو رانا نتوانست مشتریان را به خود جلب کند و چند ماهی است در قیمت 32 میلیونی باقی مانده است.
استقبال عجیب از تیبای جدید
اما از تولیدات محصولات سایپا خبر خوشی برای عرضه به گوش میرسد به نحوی که با افزایش عرضه سطح عمومی قیمتها بین بازار و کارخانه به نزدیکی هم رسید و در بالاترین تفاوت، فاصله قیمتها چند میلیون تومان است.
با این حال سایپا131 با دو ایربگ 550/16میلیون تومان داد و ستد شد و مدل جوان پسند سایپا یعنی پراید هاچ بک 111 در همان قیمت 5/17میلیون تومان باقی ماند.
اما تنها افزایش قیمت در سبد محصولات سایپا مربوط به تیبا و سایپا 132 است. تیبا از قیمت 3/20 به قیمت 21 میلیون تومان رسید و سایپا 132 به دلیل عدم تولید به 17 میلیون تومان پهلو زد. از طرف دیگر خبر میرسد محصول جدید سایپا یعنی تیبا 2 هاچ بک مورد توجه قرار گرفته و استقبال خوبی از این خودرو شده است و هنوز در بازه قیمت گذاری به رقم دقیقی نرسیده است.
تازه وارد بازار خودروهای وارداتی
این بازار هم تحت تاثیر نوسان قیمت دلار به سکون رسیده است. اما اگر بخواهیم به تنها افزایش قیمت اشاره کنیم باید به سراغ شرکت جلیران برویم 7- ECمحصول این شرکت که بازه قیمتی 60 میلیون تومان در بازار سیر میکرد ناگهان با افزایش 4 میلیونی به64 میلیون تومان رسید.
از محصولات جدید وارداتی میتوان به هیوندایی H1TQ اشاره کرد که یک ون خانوادگی شهری است و مناسب برای خانوادههای پرجمعیت که قابلیتهای بسیاری از جمله حمل بار و ویلچر و غیره دارد.
این نوع ونهای شهری چند سالی است که در بازارهای جهانی به انتخاب شماره یک خانوادهها بدل شده و اگر این محصول هیوندا بتواند قیمت خوبی را اعلام کند شاید گوی سبقت را از بقیه رقبا برباید و به انتخاب اول خانوادههای ایرانی بدل شود.
منبع: روزنامه ایران
در حالی که تولید خودروهای وطنی هر روز کمتر میشود و فصل سفرهای تفریحی رو به پایان است باز هم نمیتوان در تحلیل بازار خودرو به نتیجه مشخصی رسید.اما آنچه قابل درک است.
این که خریداران و فروشندگان در بین شک و تردید به سر میبرند وتا پایان این ماه منتظر خواهند ماند. این در حالی است که مهمترین بحث این روزهای بازار خودرو یعنی نحوه قیمتگذاری خودرو، به نتایجی در خور توجه رسید.
وزارت صنعت، معدن و تجارت مذاکرات خود با شورای رقابت برای خروج این شورا از حوزه قیمتگذاری خودرو را آغاز کرده است. اگرچه شورای رقابت از اواخر سال گذشته با پشتیبانی مستقیم رئیسجمهوری وقت وارد حوزه قیمتگذاری خودرو شد اما مدیریت ارشد وزارت صنعت، معدن و تجارت در دولت جدید در موضعگیریهای خود اعلام کرده که اعتقادی به انحصاری بودن خودرو و تعیین قیمت آن از سوی شورای رقابت ندارد. در این شرایط براساس جدیدترین اخبار به دست آمده، وزیر صنعت، معدن و تجارت در اولین جلسه شورای سیاستگذاری خودرو از آغاز مذاکرات این وزارتخانه با شورای رقابت و شورای اقتصاد برای خروج خودرو از فهرست کالاهای انحصاری و خروج شورای رقابت از عرصه قیمتگذاری این محصول خبر داده است.
براین اساس وزارت صنعت، معدن و تجارت نظر رسمی خود را مبنی بر غیر انحصاری بودن خودرو و لزوم خروج شورای رقابت از عرصه قیمتگذاری این محصولات به شورای اقتصاد اعلام کرده است.
براساس اخبار به دست آمده، به زودی تعیین تکلیف نهایی در این باره صورت گرفته و شورای رقابت رسماً از این حوزه خارج خواهد شد. این وضعیت در حالی است که هماکنون تولید خودرو در کشور به حدود یک سوم کاهش یافته است.
کابوس صادرات محصولات بازار داخلی به واقعیت بدل میشود
در همین حال تازهترین آمار گمرک ایران حاکی از آن است که صادرات خودروی کشور در حال صفر شدن است. در پنج ماهه نخست 1392 تعداد خودروهای سواری صادر شده از کشور با افت شدید 34/94درصدی به 1456 دستگاه رسید.
ارزش خودروهای صادراتی هم با کاهش 12/92 درصدی بالغ بر 11 میلیون دلار شد.ضمن اینکه وزن خودروهای سواری صادراتی هم 68/93 درصد کاهش یافته و به 2000 تن رسید.میانگین قیمت هر خودروی سواری صادراتی در پنج ماهه نخست امسال 7845 دلار بود که نسبت به مدت مشابه در سال قبل افزایش 17/39 درصدی را نشان میدهد.
به این معنا که امسال خودروهای صادراتی ایران حدود 40 درصد گرانتر از سال قبل شدهاند.عراق همچون گذشته مقصد اصلی صادرات خودروی ایران محسوب میشود. اگرچه چند ماه پیش اخباری مبنی بر ممنوعیت واردات خودروهای ایرانی به این کشور منتشر شد اما آمار گمرک ایران نشان میدهد که در پنج ماهه امسال ایران 849 دستگاه خودرو به بازار عراق صادر کرد و سهم این کشور از صادرات خودروی ایران به 31/58 درصد رسید. آذربایجان و اوکراین هم به ترتیب با 11/15 و 99/10درصد در ردههای بعدی بزرگترین بازارهای صادراتی خودروهای ایرانی قرار گرفتند. ضمن اینکه سایر کشورها نیز 61/15درصد در این صادرات سهم داشتند.
بازار خودرو
طی هفته گذشته قیمتها ثابت ماند هنوز هم پژو206 تیپ 2 که در سبد فروش ایران خودرو جایی ندارد به قیمت 35 میلیون تومانی داد و ستد میشود و تیپ 5 این خودرو با قیمت 37 میلیون تومانی ثبت نام میشود.
سمند LX با افزایش 1 میلیون تومانی به قیمت 5/28 میلیون رسید و نشان داد هنوز میتواند در بازار رقابت با خانواده پژو باقی بماند.
اما آنچه عجیب است افزایش قیمت مدلهای دوگانه سوز محصولات ایران خودرو است که در برخی تا فاصله قیمتی2میلیون تومانی با نسخه تک سوز خود میرسد.
بهطور مثال پژو 405 به قیمت 7/26 در مدل تک سوز و در مدل دوگانه سوز به قیمت 8/28 عرضه میشود که بیربط به کمبود کپسولها و امکانات جانبی نیست.
اما اگر بخواهیم گل سر سبد این روزهای ایران خودرو را بشناسیم باید از ترکیب پژو پارس و زانتیا نام ببریم که تا قیمت 48 میلیون تومانی هم رسید. این خودرو که بانام تجاری پژو پارس ELXشناخته میشود در کالبد پارسی خود قلب تپنده سیتروئن را همراه دارد.
در ادامه محصول جدید ایران خودرو رانا نتوانست مشتریان را به خود جلب کند و چند ماهی است در قیمت 32 میلیونی باقی مانده است.
استقبال عجیب از تیبای جدید
اما از تولیدات محصولات سایپا خبر خوشی برای عرضه به گوش میرسد به نحوی که با افزایش عرضه سطح عمومی قیمتها بین بازار و کارخانه به نزدیکی هم رسید و در بالاترین تفاوت، فاصله قیمتها چند میلیون تومان است.
با این حال سایپا131 با دو ایربگ 550/16میلیون تومان داد و ستد شد و مدل جوان پسند سایپا یعنی پراید هاچ بک 111 در همان قیمت 5/17میلیون تومان باقی ماند.
اما تنها افزایش قیمت در سبد محصولات سایپا مربوط به تیبا و سایپا 132 است. تیبا از قیمت 3/20 به قیمت 21 میلیون تومان رسید و سایپا 132 به دلیل عدم تولید به 17 میلیون تومان پهلو زد. از طرف دیگر خبر میرسد محصول جدید سایپا یعنی تیبا 2 هاچ بک مورد توجه قرار گرفته و استقبال خوبی از این خودرو شده است و هنوز در بازه قیمت گذاری به رقم دقیقی نرسیده است.
تازه وارد بازار خودروهای وارداتی
این بازار هم تحت تاثیر نوسان قیمت دلار به سکون رسیده است. اما اگر بخواهیم به تنها افزایش قیمت اشاره کنیم باید به سراغ شرکت جلیران برویم 7- ECمحصول این شرکت که بازه قیمتی 60 میلیون تومان در بازار سیر میکرد ناگهان با افزایش 4 میلیونی به64 میلیون تومان رسید.
از محصولات جدید وارداتی میتوان به هیوندایی H1TQ اشاره کرد که یک ون خانوادگی شهری است و مناسب برای خانوادههای پرجمعیت که قابلیتهای بسیاری از جمله حمل بار و ویلچر و غیره دارد.
این نوع ونهای شهری چند سالی است که در بازارهای جهانی به انتخاب شماره یک خانوادهها بدل شده و اگر این محصول هیوندا بتواند قیمت خوبی را اعلام کند شاید گوی سبقت را از بقیه رقبا برباید و به انتخاب اول خانوادههای ایرانی بدل شود.
منبع: روزنامه ایران