شاهد آن هستيم که برخي، از سخنان مفصل مقام معظم رهبري، فقط به بحث 'نرمش قهرمانانه' پرداخته و آن را شاهدي بر مسأله صلح امام حسن عليه‌السلام مي‌گيرند و تصور مي‌کنند که از اين طريق، رهبر معظم انقلاب در لفافه بيان کرده‌اند که اوضاع کشور ما مانند زمان صلح امام حسن عليه‌السلام است.

گروه سياسي مشرق- بيانات رهبر معظم انقلاب اسلامي در جمع فرماندهان سپاه و خصوصا نکته‌اي که ايشان در باب «نرمش قهرمانانه» بيان داشتند موجب تحليل‌ها و بحث‌هاي مختلف سياسي شده است و برداشت‌هاي مختلفي از اين بيان ايشان صورت گرفته است که برخي به صواب نزديک‌تر و برخي از مفهوم اصلي سخن ايشان دورتر است. از اين رو به نظر مي‌رسد که شايسته است نگاهي دقيق‌تر و بهتر به بيانات و سخنان ايشان داشته باشيم تا به مفهوم مورد نظر مقام معظم رهبري نزديک‌تر شويم.

محورهاي اصلي سخنان رهبري

بيانات رهبر معظم انقلاب اسلامي در اين ديدار يک مجموعه منسجم و مرتبط به هم بود که با دقت فراوان بيان شده است و از اين رو شايسته است که با دقت فراوان نيز مورد تحليل و تفسير قرار گيرد و در تقدم و تاخرهاي کلام ايشان دقت شود.

اگر بخواهيم فرازها و محورهاي اصلي سخنان ايشان در اين جمع مهم را مورد توجه قرار دهيم بايد بيان داشت که اين سخنان شامل بخش‌هاي زير بود:


1- تحليلي از نقش امام رضا عليه السلام در برابر دستگاه ظالم بني‌عباس

2- درس گرفتن از عمل امام رضا عليه اسلام در برنامه ريزي بلند مدت و وظيفه سپاه و شباهت آن به موضع امام رضا عليه السلام در اين بخش

3- نگاهي به کارنامه سپاه در طول دوران پس از انقلاب

4- ضرورت انقلابي زيستن و انقلابي ماندن و مخالفت با اين توجيه که دنيا تغيير کرده است

5- تبيين رابطه سپاه و سياست

6-  تبيين منطق انقلاب اسلامي مبني بر ظالم و مظلوم نشدن

7- تبيين علت دشمني دشمنان با انقلاب اسلامي و امام خميني رحمت الله عليه

8-  برنامه مداوم مستکبرين در گسترش جنگ، فساد و فقر

9- تبيين موضع جمهوري اسلامي در مساله هسته‌اى

10- اعلام موافقت با حركتهاى صحيح و منطقى ديپلماسى و مساله «نرمش قهرمانانه» و شرط اساسي آن

11- تاکيد بر آينده‌ى روشن انقلاب اسلامى

12- استدلال بر اين که آينده روشن انقلاب اسلامي امري حقيقي و قطعي است.

آنچه ذکر شد 12 فراز و محور اصلي بيانات رهبر معظم انقلاب اسلامي است که تقريبا با همين سير و با دقت هر چه تمامتر بيان شده است. (به خوانندگان گرامي توصيه اکيد مي‌شود که متن کامل اين بيانات را در اين آدرس مطالعه نمايند:)

در اين ميانه شاهد آن هستيم که برخي از اين سخنان مفصل و بيانات واضح ارائه شده در آن فقط به بحث نرمش قهرمانانه پرداخته و آن را شاهدي بر مساله صلح امام حسن عليه السلام مي‌گيرند و تصور مي‌کنند که از اين طريق رهبر معظم انقلاب در لفافه بيان کرده‌اند که اوضاع کشور ما مانند زمان صلح امام حسن عليه السلام است.












اين تصور تصوري غلط و نابجاست. البته صلح امام حسن عليه السلام امري در جاي خود حق و قابل قبول بوده و هست و وظيفه‌اي بوده است که امام معصوم عليه آلاف التحيه و الثناء انجام داده‌اند و گردي هم بر دامن آن نمي‌نشيند. اما نکته اين‌جاست که مساله امروز کشور ما مساله صلح امام حسن عليه السلام نيست.

شاهد اين مدعا همين بيانات رهبر معظم انقلاب اسلامي است که در آن بر سياست امام رضا عليه السلام به عنوان يک الگوي عملي و پيش روي ما تاکيد کرده است و نيز اين که ايشان به صراحت بر آينده روشن انقلاب اسلامي تاکيد کرده‌اند و اين آينده روشن را مستدل و با بيان دلايل آن ذکر کرده‌اند و تاکيد کرده‌اند که اين يک سخن سطحي و بيان يک آرزو نيست بلکه سخني از سر استدلال و با بيان منطقي است.

ايشان در استدلال بر اين آينده روشن انقلاب اسلامي خاطر نشان ساختند: "به نظر بنده، آينده، آينده‌ى روشنى است براى انقلاب اسلامى؛ نه به معناى يك دل‌خوش‌كُنَك، بلكه به معناى ملاحظه‌ى همه‌ى آنچه كه جلو چشم ما است. دو استدلال را اينجا انسان نگاه كند: يك استدلال، استدلال تجربه است؛ خب، ما از چه وضعيّتى در اوائل انقلاب، از لحاظ فقر نيروى انسانى، فقر نيروى مادّى، فقر سلاح، فقر تجربه‌ى مديريّتى و فقرهاى گوناگون ديگر، امروز به چه وضعيّتى رسيديم؛ غناى نيروى انسانى، غناى مادّى، غناى علمى، غناى سياسى، غناى آبرو و حيثيّت بين‌المللى...يك استدلال ديگر اين است كه ما داريم با منطق پيش ميرويم، با محاسبه‌ى علمى پيش ميرويم؛ طرف مقابل ما دچار ضعفهاى روزافزون و تناقضهاى درونى است به‌خاطر غلطِ فاحش بودنِ ساختِ درونى آن تمدّن؛ آنها دارند عقب‌نشينى ميكنند - البتّه لازم نيست به اين عقب‌نشينى اعتراف كرده باشند يا به طور محسوس و واضحى در حرفهاى آنها ديده بشود - واقع قضيّه اين است، حقيقت قضيّه اين است. وقتى يك ملّتى با محاسبه‌ى درست، با پيداكردن نقطه‌ى صحيح كار، كار را پيش ميبرد، قطعاً به نتايج مطلوب خواهد رسيد. ما گفته‌ايم «ساخت درونى نظام» بايد استحكام پيدا كند؛ ما گفته‌ايم «علم» بايستى رشد پيدا كند؛ ما گفته‌ايم «توليد داخلى» بايستى اساس كار باشد؛ ما گفته‌ايم «نگاه خوشبينانه به استعداد بومى كشور» بايستى جدّى باشد، استعدادها پرورش پيدا كند؛ اينها پايه‌هاى اصلى كار است. وقتى كشورى با تكيه‌ى به استعدادهاى درونى، با تكيه‌ى به ابتكار نيروى انسانى خود، با تكيه‌ى به علم و دانش خود، با تكيه‌ى به ايمان خود و با اتّحاد حركت ميكند، قطعاً به نتايج مطلوب خواهد رسيد".

مقام معظم رهبري همچنين در ديدار با مسئولان وزارت‌ امور خارجه‌ و نمايندگان‌ سياسی‌ جمهوری‌ اسلامی‌ ايران درباره ضرورت پرهيز از حالت دفاعى در مسائل سياسى به عنوان يكى از ويژگي‌هاى روحيه انقلابى تأكيد كرده و مي‌فرمايند:" نمايندگان سياسى جمهورى اسلامى ايران در جهان بايد تيزتر از شمشير، نرم‌تر از حرير و سخت‌تر از سنگ و پولاد باشند. عرصه سياست خارجى ميدان نرمشهاى قهرمانانه است، اما نرمشى كه در برابر دشمن تيز باشد. بنا بر اين ديپلماتهاى ما بايد در مواضع اصولى خود مستحكم بايستند و استقامت و پايمردى حضرت امام خمينى (رض) را الگوى خود قرار دهند."
مقام معظم رهبرى روحيه تسليم ناپذيرى حضرت امام خمينى (رض) را موجب نجات كشور، ملت و انقلاب اسلامى دانستند و فرمودند: كسانى كه امام را قبول دارند بايد شكر گزار او باشند و كسانى كه با انقلاب دشمنى مى‌ورزند اما ايران را قبول دارند بايد خاك پاى امام را توتياى چشمشان كنند و خود را وامدار او بدانند زيرا استقامت و پايمردى امام (رض) بود كه موجب شد كه ايران بماند و تجزيه نشود."

از اين رو بايد توجه داشت که با بياني که رهبر معظم انقلاب اسلامي داشته‌اند نمي‌توان برداشت‌هاي غلط برخي جريان‌هاي سياسي را پذيرفت و تصور کرد که ايران اسلامي دچار سستي و ضعفي شده است يا نسبت به آينده راه خويش دچار ترديد شده است و يا حاضر به کوتاه آمدن از اهداف خويش شده است. بلکه مساله نرمش قهرمانانه و شرط اساسي آن، که در تعبير رهبر معظم انقلاب اسلامي چنين بيان شد: «فراموش نكند كه طرفش كيست؛ فراموش نكند كه مشغول چه كارى است؛ اين شرط اصلى است؛ بفهمند كه دارند چه‌كار ميكنند، بدانند كه با چه كسى مواجهند، با چه كسى طرفند، آماج حمله‌ى طرف آنها كجاى مسئله است؛ اين را توجّه داشته باشند»؛ مصداقي براي اصل کلي سياست خارجي جمهوري اسلامي ايران است که همان سياست «عزت، حکمت و مصلحت» است.

ايشان همچنين در بياني مشهور تأکيد کردند که «من يک انقلابي هستم؛ ديپلمات نيستم.» که اين رهنمود بيانگر اين است که اگر هم قرار است نرمشي قهرمانانه در برابر حريف صورت پذيرد ضرورتاً مي‌بايست نرمشي انقلابي باشد نه ديپلماتيک.



نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 104
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 8
  • من انقلابیم ۱۲:۴۸ - ۱۳۹۲/۰۶/۲۷
    0 0
    نرمش قهرمانانه یعنی رسوا کردن حریف در حرکت بعدی!
  • ۱۲:۴۹ - ۱۳۹۲/۰۶/۲۷
    0 0
    الان نياز به تحليل صحيح بيانات آقا است نبايد گذاشت دشمن سوء استفاده کند يا داخلي‌هاي برداشت غلط بکنند يا حزب الله دلسرد شود دقت خوبي است
  • فیرپلی ۱۲:۵۴ - ۱۳۹۲/۰۶/۲۷
    0 0
    منظور از نرمش قهرمانانه یعنی،سبک سنگین کردن رقیب و پیدا کردن نقطه ضعفش و رسوا کردنش!!!!!!
  • ۱۲:۵۷ - ۱۳۹۲/۰۶/۲۷
    0 0
    شروع شد! بابا نمی تونید ببینید رهبر معظم انقلاب در راستای تعامل با جهان که در دولت دکتر روحانی پر رنگ شده صبحت فرمودن!
  • ۱۳:۰۳ - ۱۳۹۲/۰۶/۲۷
    0 0
    فراموش نکنیم که حضرت آقا چند ماه قبل، در اوج فشار ظالمانه اقتصادی غرب، یادآوری فرمودند وضعیت ما به شعب ابیطالب شبیه نیست بلکه به فتح خیبر و بدر شبیه است. اکنون که وضعیت ما نسبت به پانزده ماه قبل بسیار بهتر شده، سخن گفتن از تسلیم و تفسیر نادرست فرموده های رهبری و پررنگ کردن خط سازش درست نیست. برخی جریانهای سیاسی بسیار مشکوکند و ممکن است شرایط را مانند جنگ احد کنند و بازی برده را به باخت تبدیل نمایند.
  • جیم سین ۱۳:۰۵ - ۱۳۹۲/۰۶/۲۷
    0 0
    من به رهبر ایمان دارم،هرچی بگه درسته،نیازی هم به تفسیر جنابان عالی نداره! وقتی که میگه نرمش قهرمانانه ابعادی مد نظرشه که به مغز من و شما خطور نمیکنه بالام جان
  • ۱۳:۱۳ - ۱۳۹۲/۰۶/۲۷
    0 0
    برادران مشرق نیوزی «دیدار مسئولان وزارت‌ امور خارجه‌ و نمايندگان‌ سياسی‌ جمهوری‌ اسلامی‌ ايران با رهبر انقلاب» مربوط به تاریخ ۱۳۷۵/۰۵/۱۷ یعنی دولت هاشمی است و تکرار بحث «نرمش قهرمانانه» که دیروز مطرح کردند هم مربوط به دولت روحانی(شاگرد اول هاشمی) است. «نرمش قهرمانانه» بحثی است که آقا در مورد صلح امام حسن مطرح کرده بودند. اگه یادتان باشد رهبری در زمان دولت خاتمی فرمودند ما دیگر در زمان صلح امام حسن نیستیم اگر اتفاقی بیفتد سیاست ما حسینی است و تا آخرین قطره خون می ایستیم. اما رهبری در دولت احمدی نژاد می فرمودند که ما در شرایط بدر و خیبر هستیم. اما شما مشرق نیوزی ها با طرح مسائل فرعی و غیرمهم، احمدی نژاد سردار پرافتخار آقا رو متهم به انحراف و ... کردید و شرایط را از «بدر و خیبر» به «نرمش قهرمانانه» امام حسن رساندید.
  • ۱۳:۱۸ - ۱۳۹۲/۰۶/۲۷
    0 0
    دقیقا منظور این است که الان سردمداران نظام با آقا همراه نیستند ؛ آقا گفت اگه می خواید نرمش کنید حداقل نرمش ذلیلانه مثل قضیه هسته ای نکنید. بی خود تحلیل چپکی ارائه ندید.
  • کوروش ۱۳:۱۸ - ۱۳۹۲/۰۶/۲۷
    0 0
    نرمش همراه با ...
  • ۱۳:۲۱ - ۱۳۹۲/۰۶/۲۷
    0 0
    از یك طرف بر پیروی بی چون و چرا از ولی فقیه ( رهبر ، امام ) اصرار دارید و به نوعی غیر از آن را تا حد ارتداد ، تهدید میكنید . از طرفی دیگر برای هر سخن رهبر تفسیر و اما و اگر می آورید !!!!!! صحبت های ایشان بسیار مفهوم و قابل درك بوده و نیازی به رمز گشایی و . . . شما ندارد !
  • ۱۳:۲۴ - ۱۳۹۲/۰۶/۲۷
    0 0
    به نظر میاد تا چند وقت دیگه همه باید قبل از هر سخن رانی با سایت مشرق . . . هماهنگی كرده و اجازه بگیرند !!!!!
  • رضا ۱۳:۳۴ - ۱۳۹۲/۰۶/۲۷
    0 0
    ممنون
  • اشکان ۱۳:۴۱ - ۱۳۹۲/۰۶/۲۷
    0 0
    شما در پاراگراف آخر که گویا به نوعی حکم نتیجه گیری نوشته را هم دارد با استفاده از نقل قولی از ایشان «من يک انقلابي هستم؛ ديپلمات نيستم.» که در یک سخنرانی دیگر و قطعاً به مناسبت و موضوع جداگانه ای بیان شده و اختلاط آن با سخنرانی اخیر ایشان در جمع سپاهیان به نتیجۀ مورد نظر خودتان رسیده اید «ضرورتاً مي‌بايست نرمشي انقلابي باشد نه ديپلماتيک.» که چندان دقیق نیست . با رجوع به اصل سخنرانی و نگاه به مقدّمۀ بیان اصطلاح «نرمش قهرمانانه» میبینیم که ایشان اتّفاقاً بر جنبۀ دیپلماتیک این تِرم سیاسی تأکید گذاشته اند «ما مخالف با حركتهاى صحيح و منطقى ديپلماسى هم نيستيم؛ چه در عالم ديپلماسى ، چه در عالم سياستهاى داخلى. بنده معتقد به همان چيزى هستم كه سالها پيش اسم‌گذارى شد «نرمش قهرمانانه»؛» . وقتی تذّکر داده شده که چه در عالم دیپلماسی و چه در عالم سیاست داخلی ، معلوم است که اگر بحث در سیاست خارجی باشد که این طور است نرمش انقلابی صرفاً در بستر دیپلماتیک قابل عرضه است و به ضرورت دیپلماسی به عنوان فضای اصلی در روابط بین المللی نرمشی دیپلماتیک مورد نیاز است اتّفاقاً و نه آنگونه که در سیاست داخلی به عمل یا نرمش انقلابی به برخی ضرورتها شاید نیاز باشد. رهنمودهای ایشان را تفسیر به رأی خود نفرمایید.
  • ۱۳:۴۸ - ۱۳۹۲/۰۶/۲۷
    0 0
    اینو برو به بعضی از کسایی بکو که مترصد فرصتی هستند که حرف های آقا رو به نفع خودشون تحریف و تفسیر کنند
  • ۱۴:۰۱ - ۱۳۹۲/۰۶/۲۷
    0 0
    مگه ما مرده ایم که مجبورت کنند به نرمش
  • ۱۴:۲۶ - ۱۳۹۲/۰۶/۲۷
    0 0
    رهبر انقلاب در دیدار مسئولان وزارت امور خارجه 17 مرداد 1375: نمایندگان سیاسى جمهورى اسلامى ایران در جهان باید تیزتر از شمشیر، نرم‌تر از حریر و سخت‌تر از پولاد باشند عرصه سیاست خارجى میدان نرمش‌هاى قهرمانانه است، اما نرمشى که در برابر دشمن تیز باشد http://www.nasimonline.ir/NSite/FullStory/News/?Id=617225 تحلیلی از دکتر سعید جلیلی: صلح حدیبیه؛ مصداق نرمش قهرمانانه http://www.teribon.ir/archives/231861
  • رضا ۱۴:۳۲ - ۱۳۹۲/۰۶/۲۷
    0 0
    احسنت بر مشرق خیلی به موقع بود دوستان این مطلب رو نشر بدن ......
  • رسول ۱۵:۳۲ - ۱۳۹۲/۰۶/۲۷
    0 0
    جناب اشکان خان اقا این چنین فرمودند : "ما مخالف با حركتهاى صحيح و منطقى ديپلماسى هم نيستيم؛ چه در عالم ديپلماسى ، چه در عالم سياستهاى داخلى. بنده معتقد به همان چيزى هستم كه سالها پيش اسم‌گذارى شد «نرمش قهرمانانه»؛ نرمش در يك جاهايى بسيار لازم است، بسيار خوب است؛ عيبى ندارد، اما اين كشتى‌گيرى كه دارد با حريف خودش كشتى ميگيرد و يك جاهايى به دليل فنّى نرمشى نشان ميدهد، فراموش نكند كه طرفش كيست؛ فراموش نكند كه مشغول چه كارى است؛ اين شرط اصلى است؛ بفهمند كه دارند چه‌كار ميكنند، بدانند كه با چه كسى مواجهند، با چه كسى طرفند، آماج حمله‌ى طرف آنها كجاى مسئله است؛ اين را توجّه داشته باشند." حال توجه کردید که شما بخشی از سخنان امام خامنه ای را در این موضوع کات کرده اید که دارای اهمیت بسیار زیادی است . امام خامنه ای تاکید بسیار زیادی به دشمن شناسی در مواقع مختلف داشته اند . دیپلماسی در صورتی مورد قبول قرار می گیرد که در تضاد و تعارض با ارمان ها و چهارچوب اعتقادی ما نباشد اگر ما بخواهیم با دیپلماسی امتیازی به طرف مقابل بدهیم که با اعتقادات ما در تضاد باشد پس ما اصل خود را زیر سوال برده ایم . این مدل دیپلماسی اصلا به درد نمی خورد . اگر منظور شما دیپلماسی صلح گونه است که اشاره ای به صلح امام حسن دارید باید خدمت شما عرض کنم که امام خامنه ای سال 79 فرمودند که ملت ایران مانند ملت دوران امام حسن نیستند اگر دشمن بخواهد فشار بیاورد حادثه کربلا اتفاق خواهد افتاد نه صلح امام حسن . این که شما نرمش انقلابی را تنها از راه دیپلماتیک قابل عرضه می دانید باید بگویم سخت در اشتباه هستید . چون اصولا غربی ها و امریکایی ها منافع کشورهای دیگر را در نظر ندارند و تنها منافع خود را در نظر می گیرند و نمی توان اهداف انقلابی را تنها از راه این مدل دیپلماسی حل کرد . در ضمن نرمشی در دولت اصلاحات صورت گرفت که نتیجه ی ان عقب نشینی از مواضع انقلاب و ایران بود . در قضیه ی انرژی هسته ای قرار شد ایران 10 سال فعالیت های هسته ای خود را تعلیق کند و بعد از 10 سال دوباره برای ایران تصمیم گرفته می شد که چه کاری باید انجام دهد . اگر نرمش اینگونه مورد نظر شماست این مدل نرمش نه انقلابی است نه برامده از ارمانهای ماست .
  • ۱۵:۵۵ - ۱۳۹۲/۰۶/۲۷
    0 0
    صحبتهای مقام معظم رهبری نیاز به تفسیر ندارد.
  • ۱۷:۱۳ - ۱۳۹۲/۰۶/۲۷
    0 0
    سخن مقام معظم ولایت در دیدار با جوانان در مصلّای بزرگ تهران در اردیبهشت ماه سال 79 را یادآور شده که فرمودند: من به شما عرض کنم که امروز دشمن قادر نیست. امروز به برکت ملتِ هوشیاری مثل ملت ایران، به برکت افکار برانگیخته ای مثل افکار ملت ایران، به برکت انقلاب بزرگی مثل انقلاب اسلامی ایران، نه امریکا و نه بزرگتر از امریکا -اگر در قدرتهای مادّی باشد- قادر نیستند حادثه ای مثل حادثه صلح امام حسن را بر دنیای اسلام تحمیل کنند. این جا اگر دشمن زیاد فشار بیاورد، حادثه کربلا اتّفاق خواهد افتاد.
  • ۱۷:۱۳ - ۱۳۹۲/۰۶/۲۷
    0 0
    هرچند صلح امام حسن (ع) یک اقدام مقدس، هوشمندانه و الهی است و به آن افتخار می کنیم ولی آن مورد مربوط به روزگاری است که مردم دور و بر ولایت را به خاطر بی بصیرتی رها کردند و سرداری برای مقاومت نمانده بود، نه برای مردم قهرمان، دلاور و بصیر ایران که با همه وجود در صحنه اند و هر جوان بسیجی شان سرداری پا به رکاب برای فتوحات بزرگ است
  • ۱۷:۱۴ - ۱۳۹۲/۰۶/۲۷
    0 0
    : امروز ملت قهرمان و بصیر ایران هر جوان بسیجی اش یک سردار بزرگ برای دفاع از ولایت و پیشبرد انقلاب است و می تواند فتوحات بزرگی را میدان داری کند که کافی است امام خامنه ای لب تر کند تا ببینند جوانان حزب اللهی ایرانی، عراقی، لبنانی و سوری چگونه طومار صهیونیسم را در هم خواهد پیچید.
  • ۱۷:۱۵ - ۱۳۹۲/۰۶/۲۷
    0 0
    اینکه رژیم امریکا آرزوی تکرار صلح امام حسن (ع) را به گور خواهد برد،
  • ۱۷:۱۶ - ۱۳۹۲/۰۶/۲۷
    0 0
    وقتی امریکا و اذنابش از یک سخنرانی کوبنده، انقلابی و سراسر ضد امریکایی و همچنین امید بخش و مقتدرانه با توسل به یک واژه این طور برداشت می کنند، می توان به عمق شکست آنان از انقلاب اسلامی پی برد. امریکا و اذنابش بدانند تا این ملت هوشیار و فداکار هستند هیچ تحریم و تهدیدی نمی تواند آنها را خسته کرده و از میدان خارج کند.
  • ۱۷:۲۲ - ۱۳۹۲/۰۶/۲۷
    0 0
    بنده خدا وضعیت ما الان شبیه قبرستان بقیعه.
  • ۱۸:۱۵ - ۱۳۹۲/۰۶/۲۷
    0 0
    رحمت به پدر و مادرت،زدی تو خال.
  • ۱۸:۳۱ - ۱۳۹۲/۰۶/۲۷
    0 0
    حالت خوبه؟؟!!؟!؟!؟؟!!
  • ۱۸:۳۱ - ۱۳۹۲/۰۶/۲۷
    0 0
    دقیقاً
  • SGR ۱۸:۵۲ - ۱۳۹۲/۰۶/۲۷
    0 0
    مشرق دم دراوردی!!؟! یه دفه برو بشین جای رهبر،تعارف نکن جان مادرت! ناراحت میشم بخدا!! میخوای بگم رهبر بیاد به شما مشاوره بده؟؟!! نه جان مادرت تعارف میکنی؟!! خجالت نمیکشی؟!؟! در دیزی بازه...
  • مسلم ۲۱:۰۶ - ۱۳۹۲/۰۶/۲۷
    0 0
    میگم کی بود که جلیلی اومد و گفت جریان تردید من خودم به شخصه با اینکه طرفدارش بودم اونموقع حرفش رو نمیفهمیدم ولی امروز حرف این مرد بزرگ رو میفهمم حقاً درست میگفت
  • ۲۱:۳۶ - ۱۳۹۲/۰۶/۲۷
    0 0
    سردار پر افتخار !!! مزاح نفرماييد.
  • ۲۲:۰۰ - ۱۳۹۲/۰۶/۲۷
    0 0
    این عمار مال الان است. عمار رهبری دیگر رفته است. دیگر رهبری عماری ندارد که با تکیه بر او تو دهن مستکبران بزند. الان اینها داعیه صلح دارند . آنهم صلح ذلیلانه . رهبری حداکثر از ضرر این صلح می تواند بکاهد. این عمار....!
  • ۲۲:۲۱ - ۱۳۹۲/۰۶/۲۷
    0 0
    خودتو دیگه به اون راه نزن. مفسر فرمایش آقا نشو که خیلی منظور واضحه
  • ۲۲:۲۴ - ۱۳۹۲/۰۶/۲۷
    0 0
    خوب مقداری فکر کنید، سپس به حرکت حریف نگاه کنید، کمی هم عقب بروید ، مقداری انعطاف تا حریف جلو بیاید، حالا ضربه فنی اش کنید ... له میشود.. له
  • ۲۲:۲۵ - ۱۳۹۲/۰۶/۲۷
    0 0
    هر کس جودو کار کرده میدونه نرمش مقتدرانه یعنی چه؟؟
  • ۲۲:۲۷ - ۱۳۹۲/۰۶/۲۷
    0 0
    مزاج نکن
  • ۲۲:۲۸ - ۱۳۹۲/۰۶/۲۷
    0 0
    سعید جلیلی که خدای مقاومت بود حالا افتاده دنبال نرمش؟ میدونی معنی نرمش با مقاومت زمین تا آسمان متفاوته؟
  • یار غریب ۲۲:۵۷ - ۱۳۹۲/۰۶/۲۷
    0 0
    پس شما مخ رو بزار آکبند کنج خونه ! بالام جان !!!
  • دوستدار رهبر ۲۳:۱۱ - ۱۳۹۲/۰۶/۲۷
    0 0
    از کدوم بسیجی حرف میزنی؟ درضمن چرا همش رهبر رو مقایسه میکنید؟شما مگه مگه شیعه نیستید؟چرا یه ذره با تفکر سخن نمیگیم؟ مشرق تورو خدا نظرمو منتشر کن.
  • جودیسم ۲۳:۱۴ - ۱۳۹۲/۰۶/۲۷
    0 0
    گفت مثل کشتی گیر.. گرفتی مطلب را... جدو هم همینطور است یعنی از حرکت خود حریف علیه او استفاده میکنی
  • ۲۳:۱۴ - ۱۳۹۲/۰۶/۲۷
    0 0
    جانم فدای رهبر
  • ۲۳:۱۴ - ۱۳۹۲/۰۶/۲۷
    0 0
    صحبتهای فرمانده کل شفاف شفاف بود تفسیرتو بذار درکوزه آبشو بخور.
  • ۲۳:۲۰ - ۱۳۹۲/۰۶/۲۷
    0 0
    بعد ا کلمه "نرمش مقتدرانه" مثال " کشتی گیر " را زدند... گیرنده هایتان را قوی کنید تفسیر پیش کش
  • ۲۳:۲۵ - ۱۳۹۲/۰۶/۲۷
    0 0
    جانم فدای رهبر
  • محمد ۲۳:۳۱ - ۱۳۹۲/۰۶/۲۷
    0 0
    مشرق كارت درسته. همون قانون 80 به 20 هست كه مي‌دوني. به هر صورت معمولاً 80% با هر گزارشي كه بنويسي مخالفن، ولي حرفت كاملاً درسته. سخنان رهبري مانند يك داروخانه است، نه يك دواي خاص و تك. بعضي‌ها فقط يك سخن رو مي‌بينند و تمام.
  • نوشادی ۲۳:۴۴ - ۱۳۹۲/۰۶/۲۷
    0 0
    سلام بر رهبرم
  • رضا ۰۰:۴۸ - ۱۳۹۲/۰۶/۲۸
    0 0
    ظاهرا حال شما خوب نیست که صحبت های حضرت آقا رو تفسیر به رای میکنید نرمش قهرمانانه هیچ ربطی به سازش شما نداره اگر دقت کنید حضرت آقا مثال کشتی رو زدن این برای بعضی هاست که میفرمایند ما سیاست برد = برد را میخوایم اجرا کینم این حرفا چیه ؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟ تو میدان کشتی هدف برد هست . یه طرف هم باخت هست ...... امیدوارم دیگه شاهد تفسیر به رای بعضی ها نباشیم .
  • نوهد ۰۱:۴۸ - ۱۳۹۲/۰۶/۲۸
    0 0
    گرگ ها خوب بدانند در این ایل غریب گر پدر رفت، تفنگ پدری هست هنوز گرچه نیکان به مرور بار سفر بر بستند شیرمردی چو علی خامنه ای هست هنوز
  • صداقت ۰۴:۴۵ - ۱۳۹۲/۰۶/۲۸
    0 0
    یعنی کوتاه آمدن ...
  • ۰۸:۵۱ - ۱۳۹۲/۰۶/۲۸
    0 0
    فعلا که متأسفانه وزارت خارجه ایران بجای اینکه در شأن رهبری و ملت بصورت مقتدرانه در مسائل حضور پیدا کنه , تمام انرژی خودش را صرف حضور یا عدم حضور در فیس بوک کرده !!!
  • سیدساداتی ۰۸:۵۷ - ۱۳۹۲/۰۶/۲۸
    0 0
    نرمش قهرمانه یعنی فتیله پیچ کردن دشمن (به طریق حرفه ای )نه اینکه بگوئیم آمریکا کدخدا ماست.جانم فدای مقام معظم رهبری.
  • ۱۱:۵۹ - ۱۳۹۲/۰۶/۲۸
    0 0
    شما نمی خواهد تفسیر کنید . رئیس جمهور حتما در مورد این نرمش قهرمانانه با اقا صحبت کرده و دقیقا طبق نطرات حضرت اقا حرکت می کنند. روحانی مچکریمممممم.
  • افسانه ۱۳:۳۲ - ۱۳۹۲/۰۶/۲۸
    0 0
    لزوما ذکر تاریخ باعث نمی شود که توامان فقط به ذکر عبارتهایی از قبیل نرمش بیفتیم . ولی سیاستهای سیاستمداران ما به این صورت رو به جلو می رود که در سال 75 ، نیز آقا از کلمات نرمش قهرمانانه استفاده کرده اند و وضعیت مطلوب را ترسیم کردند و اگر بر حول این نرمش پیش برود به قطع مشکلات کمتر می شوند ولی با مشخص بودن شاخص و شاید تعبیر پنبه سر بریدن ، در حال (درجا)زدن است و هنوز هم در تعیین مسیر درست دچار سردرگونی هستند .
  • ۱۳:۴۰ - ۱۳۹۲/۰۶/۲۸
    0 0
    شما هم نمي‌خواهد اظهار نظر كنيد. از اين عبارت "حتماً در جريان هستن" زياد شنيديم.
  • جوان ۱۴:۰۹ - ۱۳۹۲/۰۶/۲۸
    0 0
    به نظر من بدون هيچ نوع تعصبي، پشتيباني گسترده مقام رهبري از سياست ها و رويكردهاي داخلي و خارجي دكتر روحاني و دولت جديد يك واقعيت است. از حمايت از ديپلماسي و نرمش تا اعطاي اختيارات كامل در مذاكرات هسته اي تا موافقت با آزادي زندانيان حوادث سال 88. دوستان آگاه من ميدانند كه بدون اين پشتيباني ها كه حكايتگر درك درست رهبري از شرايط كنوني كشور و اهتمام به منافع و مصالح ملي و احترام به انتخاب و مطالبات مردمي است، پيشبرد امور ميسر نيست. از اين بابت تشكر از ايشان را لازمه حقمداري و انصاف ميدانم.
  • ۱۴:۲۰ - ۱۳۹۲/۰۶/۲۸
    0 0
    تعامل دولت جدید بالاتر از دولت تندرو قبلی است
  • حداد ۱۴:۲۴ - ۱۳۹۲/۰۶/۲۸
    0 0
    نرمش مقتدرانه دقیقا همون مقاومت مدبرانه است که دکتر ولایتی گفتن! مقاومت مدبرانه یا نرمش مقتدرانه هیج منافاتی با مقاومت نداره بعضیا سواستفاده میکنن
  • ۱۵:۲۰ - ۱۳۹۲/۰۶/۲۸
    0 0
    ما هم دیگه اجازه نمیدیم بار دیگه جام زهر همانطور که به امام ره دادن به رهبری هم جام زهر بدن !!!!!!!!!!!!! ما تا پای جان ایستاده ایم و از خدایاری میطلبیم ان تنصروالله ینصروکم و یثبت اقدامکم
  • ۱۵:۲۲ - ۱۳۹۲/۰۶/۲۸
    0 0
    باور کنین که امریکا و اذنابش مستا سل شدن که دارن اینجوری مانور میدن
  • ۱۵:۲۳ - ۱۳۹۲/۰۶/۲۸
    0 0
    با ولایت تا شهادت لبیک یا خامنه ای
  • ۱۶:۰۰ - ۱۳۹۲/۰۶/۲۸
    0 0
    جلیلی میگفت مقاومت اما ولایتی گفت مقاومت باتدبیر!! مقاومت باتدبیر همون نرمش قهرمانانه است پسرجان!
  • ۱۶:۰۰ - ۱۳۹۲/۰۶/۲۸
    0 0
    احسنت
  • ۱۶:۰۶ - ۱۳۹۲/۰۶/۲۸
    0 0
    خداوندا عاجزانه درخواست دارم که مارا از دست کسانی که فکر میکنند از رهبر بالاتر هستند نجات بده آمین یا رب العالمین دوستان برید و نظرات خود را یکبار دیگر بخوانید و اینبار فکر نکنید که از رهبر بیشتر میفهمید و از ایشان دلسوز تر هستید!! باشه!!؟!
  • ۱۶:۰۹ - ۱۳۹۲/۰۶/۲۸
    0 0
    داش رضا لطفاً مارو سازش کار نکن که من فقط میدانم رهبر همیشه درست میگه و نیازی به خط دادن من و شما به مردم نیست!!
  • محمد ۱۶:۰۹ - ۱۳۹۲/۰۶/۲۸
    0 0
    رهبری: ما مخالف با حركتهاى صحيح و منطقى ديپلماسى هم نيستيم؛ چه در عالم ديپلماسى ، چه در عالم سياستهاى داخلى. بنده معتقد به همان چيزى هستم كه سالها پيش اسم‌گذارى شد «نرمش قهرمانانه»؛ نرمش در يك جاهايى بسيار لازم است، بسيار خوب است؛ عيبى ندارد. ایشان با اشاره به پیچیدگی های دنیای دیپلماسی افزودند: عرصه دیپلماسی، عرصه لبخند و درخواست مذاکره و مذاکره است اما همه این رفتارها باید در چارچوب چالش اصلی فهم و درک شود. شما حق ندارید به رهبری خیانت کنید! کلام ایشام مشخصه نیاز به تفسیر نداره
  • ۱۶:۰۹ - ۱۳۹۲/۰۶/۲۸
    0 0
    خداوندا عاجزانه درخواست دارم که مارا از دست کسانی که فکر میکنند از رهبر بالاتر هستند نجات بده آمین یا رب العالمین دوستان برید و نظرات خود را یکبار دیگر بخوانید و اینبار فکر نکنید که از رهبر بیشتر میفهمید و از ایشان دلسوز تر هستید!! باشه!!؟!
  • ۱۶:۱۶ - ۱۳۹۲/۰۶/۲۸
    0 0
    جناب ناشناس 17:33 تشخیص این مسائل با رهبری است شما همون وبگردیتت رو بکن برادر
  • ۱۶:۲۱ - ۱۳۹۲/۰۶/۲۸
    0 0
    یه جوری حرف میزنی انگار سیاست امام حسن(ع) اتباه بوده بردار حضرت امام فرمودن امام حسن همانقدر معاویه را مفتضح کرد که امام حسین یزید را!!! شما چرا سیاست امام حسن را شکست یا عقب نشینی تعبیر میکنی؟
  • ۱۶:۲۲ - ۱۳۹۲/۰۶/۲۸
    0 0
    بله من هم موافقم با ناشناس دیپلماسی یک هنره کلاس فلسفه نیست! این جمله از رهبریه ایشان با اشاره به پیچیدگی های دنیای دیپلماسی افزودند: عرصه دیپلماسی، عرصه لبخند و درخواست مذاکره و مذاکره است اما همه این رفتارها باید در چارچوب چالش اصلی فهم و درک شود.
  • ۱۶:۲۸ - ۱۳۹۲/۰۶/۲۸
    0 0
    منظورت مستاصل هست؟ بابا یکم ادبیاتتون رو ببرید بالا 4 تا کتاب بخونید چقدر تصحیح کنم زشته بخدا
  • ۱۶:۳۰ - ۱۳۹۲/۰۶/۲۸
    0 0
    یعنی فعلا مدارا تا روز موعود
  • ۱۷:۵۰ - ۱۳۹۲/۰۶/۲۸
    0 0
    از کی تا حالا مشرق جان تجزیه تحلیل می کنن فرمایشات رهبر واضح ومشخصه ولازم الاجرا
  • ۱۷:۵۲ - ۱۳۹۲/۰۶/۲۸
    0 0
    خندم میگیره!! کی مجبورش کرده!!؟! لطفاً برای رهبر تعیین تکلیف نفرمایید عزیزان
  • ۱۷:۵۴ - ۱۳۹۲/۰۶/۲۸
    0 0
    یس نخوان عزیزم، که جواب نمیده!!
  • اکبر ۱۷:۵۹ - ۱۳۹۲/۰۶/۲۸
    0 0
    خدا کنه کوتاه بیان و وضع مملکت درست بشه
  • ۱۸:۰۰ - ۱۳۹۲/۰۶/۲۸
    0 0
    دکتر محمدجواد لاریجانی در برنامه گفتکوی ویژه دیشب ازشبکه2 : استدلال چند نوع است؛ گاهی استدلال برای کشف واقعیت است ما در مذاکره به دنبال فلسفه نیستیم از این رو نمی توانیم به چنین استدلالی استناد کنیم. چقدر این جمله برام آشناست! ما دنبال فلسفه نیستیم یا دیپلماسی کلاس فلسفه نیست!
  • ۱۸:۰۸ - ۱۳۹۲/۰۶/۲۸
    0 0
    تو خودت از این دوتا کلمه بیشترین سوء استفاده رو کردی.
  • ۱۸:۳۲ - ۱۳۹۲/۰۶/۲۸
    0 0
    جناب ناشناس این مطلبی که زدید رو مطالعه کردم به هیچ وجه مصداق نرمش مقتدرانه نیست! این مطلب اتفاقا مصداقی است از همون سیاست مدنظر جلیلی یعنی تهدیدزدایی! جناب جلیلی نمونه این صلح حدیبیه رو که درکتاب آورده اینطور تحلیل کرده که برای جلوگیری از جنگ صلح کرده که میشه همون سیاست تهدید زدایی و اصلا ربطی به سیاست نرمش قهرمانانه نداره!
  • ۱۸:۳۴ - ۱۳۹۲/۰۶/۲۸
    0 0
    ناشناس 13:13 مشرق که حامی احمدی نژاده چرا الکی میگی شما که اظهرمن شمس رو نمیبینی دیگه چه جوابی به تحلیلهای اشتباهت میشه داد؟
  • ۱۸:۳۷ - ۱۳۹۲/۰۶/۲۸
    0 0
    هرکس هم که حرفهای آقا رو شنید میفهمه که منظور آقا از سیاست نرمش قهرمانانه همون مقاومت با تدبیره و هوشمندیه البته حبتهای دیشب دکترلاریجانی هم خیلی خوب بود اگر کسی گوش کرده باشه مشرق که منتشر نمیکنه
  • ۱۸:۴۰ - ۱۳۹۲/۰۶/۲۸
    0 0
    این یعنی رهبری از همه دولتها حمایت کرده و میکنند پس کسی نباید تعریف و تمجیدات رهبری از یک دولت رو دلیل برای معصوم بودن یک رئیس جمهور بذارن عده ای از صحبتهای رهبری برای حمایت از احمدی استفاده میکنند درحالی که رهبری در دوران ریاست جمهوری هاشمی خیلی تعابیر خوب و زیادی کردن و حتی دوران خاتمی
  • ۲۲:۱۷ - ۱۳۹۲/۰۶/۲۸
    0 0
    کی اسم صلح امام حسن را آورد به جز پی پی سی؟! زیاد پی پی سی نگاه نکن!!
  • ۲۲:۳۴ - ۱۳۹۲/۰۶/۲۸
    0 0
    برو تو روزنامه های اصلاح طلب سرچ کن ببین چطور دارن از کلام رهبری به نفع خودشون تفسیر و تدبیر میکنن !!!!!!!!!!!!!:o
  • lion2007 ۰۰:۵۱ - ۱۳۹۲/۰۶/۲۹
    0 0
    لبیک یا خامنه ای مدظله آقا جون حرفات نیاز به تفسیر نداره عاقلان با اشارتی می فهمن منظورتان چیست چشم... ماانگشتمان روی ماشس وچشم از دشمن هم برنمی داریم امر کن ببین کمترین سربازات چه جوری جانبازی میکنن همانطور که علی اکبرس حسین ع هنر نمایی کرد
  • ۱۶:۱۵ - ۱۳۹۲/۰۶/۲۹
    0 0
    ناشناس 17:22 وضعيت ما همچنان وضعيت فتح بدر و خيبر است. شما هم قدرت سياسي يك كشور را با مشكلات اقتصادي معمول جهان گره نزن.
  • محمد ۱۶:۱۹ - ۱۳۹۲/۰۶/۲۹
    0 0
    جناب ناشناس 16:00! آقاي ولايتي به آقاي جليلي اتهام عدم تدبير زد، اما ديديم كهرهبري بعد از انتخابات فرمودند كه تقصير از ما نبوده كه مذاكرات به نتيجهنرسيده، بلكهدشمن نمي‌خواسته كه به نتيجه برسد. ميدوني معناي اين حرف چيه؟ يعني جنابعالي كه از ولايتي طرفداري مي‌كني، حتي حرف رهبري رو هم قبول نداري. رهبري بهتر مي‌دونن يا ولايتي؟!
  • محمد ۱۶:۲۲ - ۱۳۹۲/۰۶/۲۹
    0 0
    يعني ميگي دولت اعتدال در حال فشار به رهبري و در مذيقه گذاشتن ايشان است؟! مواضع رهبري در مورد فتنه عظيم 88 را كه مي‌دانيم. همچنين مواضعايشان در مورد قانون‌شكنان هم واضح است. پس شما داريد از رهبري تشكر مي‌كنيد كه تحت فشار قانون‌شكنان هستند؟! جمله "مرگ بر منافق" براي اين مواقع بسيار شيرين است.
  • نیک ۱۸:۱۵ - ۱۳۹۲/۰۶/۲۹
    0 0
    رد و بدل شدن چند مصاحبه منطقی و دیپلماتیک چقدر موثر بوده که بالاترین سران دنیا را به رویکرد مثبت به ایران وا داشته ؛ دیگر خبری از وراجی های شیخک ها درباره جزایر سه گانه و یا خلیج فارس نیست دیگر ...............تنها کسانی که از این اتفاق ناراحتند نتانیاهو و تند روهای داخل ایران هستند مثل !
  • علی اصغر ۱۸:۲۷ - ۱۳۹۲/۰۶/۲۹
    0 0
    تفسیر اصلاح طلبان از فرمایشات اخیر مقام معظم رهبری پیرامون نرمش قهرمانان در سیاست خارجی را ببینید: اگر امام حسن (ع) برای حفظ جامعه اسلامی از جنگ ، بازگرداندن آرامش به جامعه ، نقاب افکندن از چهره نفاق و بسترسازی برای گسترش تشیع -که در زمان امام باقر(ع) و امام صادق(ع) ، ثمره داد- راه صلح را با شخصی مانند معاویه برگزیدند ، امروز نیز اگر منافع ملی جامعه اسلامی امروز ایجاب کند ، می توان حتی با آمریکا نیز مذاکره و مصالحه کرد و منافع آن را برای جامعه تمهید نمود. سایت عصر ایران مقاله :" از قیام حسینی و صلح حسنی تا مقاومت و نرمش در جمهوری اسلامی http://www.asriran.com/fa/news/296280 صلح امام حسن(ع) به خاطر خیانت و ضعف اطرافیان حضرت بود. آیا اصلاح طلبان هم می خواهند خیانت کنند!
  • ۲۱:۰۹ - ۱۳۹۲/۰۶/۲۹
    0 0
    آقا خودشان خدای مقاومت هستند وخدشان امروز نرمش قهرمانانه رامطرح کردند،پس این دومتضادنیستند
  • علی ۲۱:۴۲ - ۱۳۹۲/۰۶/۲۹
    0 0
    جلیلی وحداد میگفتندمقاومت باتدبیر ولایتی و روحانی جریان تردید رادنبال میکردند
  • ۰۰:۲۷ - ۱۳۹۲/۰۶/۳۰
    0 0
    وضعیت شما با این روحیه، بله ... کاملا شبیه قبرستان بقیعه!! از طرف بقیه صحبت نفرمایین ...
  • یک محقق ۱۲:۵۲ - ۱۳۹۲/۰۶/۳۰
    0 0
    مشرق کار خودتو انجام بده نمیخواد درباره سخنان اقا تفسیر بدی..
  • ۱۲:۵۲ - ۱۳۹۲/۰۶/۳۰
    0 0
    راست گفت
  • لیلا ۱۲:۵۲ - ۱۳۹۲/۰۶/۳۰
    0 0
    آفرین
  • ۱۲:۵۳ - ۱۳۹۲/۰۶/۳۰
    0 0
    دشمن ارزوی بازگشت به ایران را به گور خواهد برد
  • ۱۲:۵۳ - ۱۳۹۲/۰۶/۳۰
    0 0
    خاک بر سر مشرق که این مطالب را منتشر میکنه
  • ۱۲:۵۴ - ۱۳۹۲/۰۶/۳۰
    0 0
    فقط اسرائیل در دنیا حکومت میکند او لشکر شیطان است و ما حریفش نمیشویم
  • ۱۲:۵۴ - ۱۳۹۲/۰۶/۳۰
    0 0
    به امید حق این دفعه هم پیروز و سربلند میشویم
  • ۱۲:۵۴ - ۱۳۹۲/۰۶/۳۰
    0 0
    من که هیچ امیدی به این دولت ندارم
  • رضا ۱۳:۵۳ - ۱۳۹۲/۰۶/۳۰
    0 0
    اگر یه نگاهی به روزنامه ها بندازید متوجه میشید چطور دارن کلام آقا رو به سازش تعبیر میکنن ............. لازم هست در قبال این تفسیر ها موضع گرفته بشه
  • ع-ش ۱۵:۵۴ - ۱۳۹۲/۰۶/۳۰
    0 0
    اتفاقا نیروهای انقلابی باید کلام ایشان را تفسیر واقعی کنند تا دشمنان داخلی و خارجی برداشت غلط نکنند.
  • ۱۵:۵۷ - ۱۳۹۲/۰۶/۳۰
    0 0
    ماهیچ وقت دنبال فلسفه نبودیم ،نیستیم ونخواهیم بود......رهبرانقلاب خودشون جواب اتهاماتی که ولایتی زد رو به خوبی دادند
  • ع-ش ۱۵:۵۸ - ۱۳۹۲/۰۶/۳۰
    0 0
    شما که می گی مشرق نباید حرف رهبر عزیزمان را تفسیر کنه چرا بیخودی مقاومت با تدبیر را مساوی نرمش قهرمانانه تفسیر می کنی ناشناس1؟

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس