به گزارش مشرق به نقل از شاتا، مهمترین محورهای این گزارش به این شرح است:
۱ ـ رفع موانع و اقدامات پشتیبان تولید
* ارائه پیشنهادات و پیگیری برای تصویب آنها که برخی از پیشنهادات در دو مصوبه مهم دولت به تصویب رسید و در حال پیگیری برای اجرایی شدن مفاد آنها میباشیم که اهم آنها عبارتند از:
ـ تسهیل در ترخیص کالاهایی که معادل ریالی وجه آن پرداخت شده با حداقل اسناد
ـ ترخیص مواد اولیه وارداتی واحدهای تولیدی به صورت نسیه و یا نگهداری بخشی از کالا
ـ تسهیل و تسریع اعطای تسهیلات به واحدهای تولیدی ( اعلام نظر نهایی توسط بانک طی دو ماه)
ـ افزایش مدت بازپرداخت اقساط تسهیلات حساب ذخیره ارزی به دو برابر
ـ بازنگری در مجوزهای تشریفات ترخیص کالاها توسط گمرک
ـ پرداخت تسهیلات صندوق توسعه ملی به شریک داخلی سرمایهگذار خارجی (آورده شریک خارجی حداقل ۴۰ درصد کل سرمایهگذاری باشد)
ـ بازنگری در ضوابط واردات ماشین آلات دست دوم صنعتی، معدنی و راهسازی با عمر کمتر از ۵ سال و تصویب در کمیسیون ماده یک قانون مقررات صادرات و واردات
ـ تقویت و عملیاتی نمودن راهکارهای اجرایی منجر به تقویم و تسویه بدهی دولت و شرکتهای دولتی به پیمانکاران و سازندگان
ـ بازنگری و اصلاح مقررات مربوط به ذینفع واحد برای دریافت تسهیلات
ـ ارسال فهرست ۶۶۰ ردیف کالای تولدی داخل به دولت برای جلوگیری از خرید و واردات کالاهای مشابه خارجی توسط بخش دولتی
ـ بازنگری آییننامه وصول مطالبات غیرجاری واحدهای تولیدی و تسهیلسازی تسویه بدهی
ـ افزایش سقف مجاز بدهی واحدهای تولیدی به منظور جلوگیری از ممنوعالخروجی مدیران بنگاهها
* پیشنهادهای زیر نیز از طریق دستگاههای مرتبط در حال پیگیری است تا به تصویب مراجع ذیربط برسد:
ـ تهاتر بدهی دستگاههای دولتی به تولیدکنندگان با مالیات، اقساط تسهیلات و بیمه
ـ لغو بند ۵۸ قانون بودجه سال ۱۳۹۲ برای پادار کردن معافیت موضوع ماده ۱۲۱ قانون امور گمرکی
ـ استفاده همزمان واحدهای تولیدی از تسهیلات ریالی و ارزی صندوق توسعه ملی
ـ افزایش منابع ریالی صندوق توسعه ملی برای تشخیص به بخش صنعت و معدن
ـ برقراری مجدد معافیت موضوع ماده ۱۳۲ قانون مالیتهای مستقیم در رابطه با صنایع نوین و استقرار واحدهای صنعتی در شهرکهای صنعتی مستقر در شعاع ۳۰ کیلومتری شهرهای بزرگ.
ـ کاهش ۱۲۴۱ ردیف تعرفه اقلام مشمول اجرای اجباری استاندارد برای کالاهای واسطهای بخش تولید
* تنظیم چارچوب بسته حمایتی بخش صنعت و معدن برای اجرای مرحله دوم قانون هدفمند کردن یارانهها
* تدوین شاخصهای اولویتبندی طرحها به منظور شفاف سازی اعطای تسهیلات ارزی و ریالی
۲ ـ مقرراتزدایی و شفافسازی
ـ روان و سادهسازی دستورالعمل صدور جواز تاسیس و پروانه بهرهبرداری برای سرمایهگذاری صنعتی جدید
ـ آزادسازی ۸۰ درصد پهنههای بلوکه شده معدنی برای توسعه فعالیتهای اکتشافی و سرمایهگذاریهای معدنی جدید
- حذف جرائم افزایش میزان بهرهبرداری از معادن
ـ جلب مشارکت گستردهتر تشکلهای تخصصی و صنفی در امر تنظیم بازار
ـ شفافسازی فرایندها و فراهماوری دسترسی ذینفعان به آمار و اطلاعات در حوزه صنعت، معدن و تجارت از جمله ثبت سفارشها و تسهیلات ارزی و ریالی
ـ تدوین پیشنویس آییننامههای قانون بهبود مستمر فضای کسب و کار و ارجاع به وزارت امور خارجه ( ماده ۹) و هیئت محترم وزیران (ماده ۲۵) جهت طی مراحل تصویب
۳ ـ تأمین و توزیع کالاهای اساسی و نهادههای دامی
ـ علیرغم تبدیل نرخ ارز کالاهای اساسی از مرجع به مبادلهای از مرداد ماه سال جاری، با مدیریت و نظارت بر تامین و توزیع به موقع کالاهای اساسی، از جهش قیمتها جلوگیر یگردید و آرامش نسبی در جامعه به وجود آمد که موجب تنظیم و کاهش تقاضای خانوار گردیده است.
ـ واردات کالاهای اساسی به منظور اطمینان بخش کردن نسبی موجودی کالاهای اساسی به شرح زیر:
ـ گندم ۵۳۲ هزار تن به ارزش ۱۴۸ میلیون یورو و ضمنا ۳۶۵ هزار تن به ارزش ۲۹۶ میلیارد تومان از کشاورزان داخلی خریداری شده است.
ـ برنج ۲۱۸ هزار تن به ارزش ۱۷۲ میلیون یورو
ـ روغن خام ۲۹۴ هزار تن به ارزش ۲۲۷ میلیون یورو
ـ شکر خام ۱۳۰ هزار تن به ارزش ۴۸ میلیون یورو
ـ گوشت قرمز، واردات بسیار جزئی و خرید داخل حدود ۲.۵ هزار تن
ـ مرغ، واردات بسیار جزئی و خرید داخل حدود ۲۳.۵ هزار تن
ـ ذرت، واردات ۲۸۰ هزار تن به ارزش ۹۰ میلیون دلار و خرید ۵۴ هزار تن به ارزش ۵۱ میلیارد تومان از واردکنندگان
ـ کنجاله سویا، واردات ۲۸۵ هزار تن به ارزش ۱۵۵ میلیون دلار و خرید ۶۶ هزار تن به ارزش ۱۱۹ میلیارد تومان از واردکنندگان
ـ جو واردات صفر و خرید ۱۲ هزار تن به ارزش ۱۲ میلیارد تومان از واردکنندگان
* کالاهای اساسی توزیع شده طی این دوره:
ـ گندم ۲.۲ میلیون تن
ـ برنج ۱۶.۵ هزار تن ( توضیح اینکه عمده واردات و توزیع کالاهای اساسی به عهده بخش غیردولتی میباشد)
ـ روغن خام ۱۷۶ هزار تن
ـ شکر خام ۱۴۸ هزار تن
ـ گوشت قرمز ۵.۱ هزار تن
ـ گوشت مرغ ۳۴.۶ هزار تن
ـ ذرت ۵۹۲ هزار تن
ـ جو ۱۹۹ هزار تن
ـ سویا ۲۲۳ هزار تن
ـ میزان کفایت موجودی کالاهای اساسی برای ۱۱ قلم مهم، در تاریخ ۲۵ آبان نسبت به ۲۵ مرداد به ترتیب زیر تغییر یافته است: گندم ۱۰۲ روز ( رشد ۲۶.۵ ـ درصد )، برنج ۷۰ روز رشد ۱۶ درصد، روغن خام ۱۰۵ روز رشد ۵ درصد، شکر ۱۱۵ روز رشد ۵۰ درصد، گوشت قرمز ۱۵ روز رشد ۳ درصد، گوشت مرغ ۹۸ روز رشد ۳۲ درصد، جو ۱۰۰ روز رشد ۵ درصد) ذرت ۵۲ روز رشد صفر، کنجاله ۱۰۳ روز رشد ۱۷ درصد، شیر خشک ۱۱۴ روز رشد ۲۸۰ درصد، و کره ۴۰روز رشد ۳۳۳ درصد.
ـ پرداخت کلیه مطالبات کشاورزان و تسویه بدهی بابت خرید گندم از دولت دهم و یازدهم
ـ تصمیم گیری خرید تضمینی گندم برای سال آتی و پیگیری تامین منابع مالی مورد نیاز
ـ تخصیص ارز مبادلهای برای واردات کالاهای اساسی ( به استثنای گندم که قرار شده مابهالتفاوت آن از اعتبارات یارانه تامین گردد)
ـ تدوین طرح دو نوبت سبد کالاهای رایگان شامل برنج، روغن، تخممرغ، پنیر و گوشت مرغ در جامعه هدف ( حدود ۲۱ میلیون نفر از افراد تحت پوشش کمیته امداد، بهزیستی، روستائیان، عشایر، کارگران و کارمندان) و ارائه به معاون اول محترم رئیسجمهور
• تدوین طرح توزیع شیر رایگان در مدارس برای مقاطع ابتدایی و راهنمایی و یا هر سه مقطع تحصیلی و ارائه به معاون اول محترم رئیس جمهور
۴ ـ مدیریت بازرگانی خارجی ئو توسعه روابط بینالملل
• رفع برخی از ممنوعیتها و محدودیتهای صادراتی و کاهش و یا حذف عوارض صادراتی برخی از کالاها و حذف نیاز به دریافت مجوزهای موردی
• آزادسازی ورود کالاهای گروه دهم موجود در گمرکات با پرداخت دو برابر سود بازرگانی
• تهیه دستورالعمل واردات کالاهای گروه دهم و ارسال به هیئت محترم وزیران جهت تصویب
• همکاری با گمرک در جهت تسهیل ترخیص کالاهای با مغایرت اسنادی
• حذف ایران کد وطرح شبنم از فرآیند تجاری و بازرگانی کشور
• اصلاح برخی از ردیفهای تعرفهای و طبقهبندی گروههای کالایی در جهت مدیریت تقاضای ارز
• افزایش مدت اعتبار ثبت سفارش از ۳ ماه به ۶ ماه
• پیگیری لغو تعهدی ارزی از صادرات غیر نفتی و تداوم فعالیت مالیاتی برای صادرات
• پیگیری اجرایی شدن کاهش پیشپرداخت برای گشایش اعتبار از ۱۳۰ درصد به حداکثر ۳۰ درصد
• برگزاری نمایشگاه کشورهای عضو سازمان کنفرانس اسلامی (OIC)
• ملاقات با سفرای کشورهای آفریقایی به منظور توسعه روابط اقتصادی و تجاری با کشورهای آفریقایی
• ملاقات با وزرا و سفرای کشورهای مختلف در جهت توسعه روابط و بهرهبرداری از توانمندیهای طرفین
۵ ـ سازمان صنایع کوچک و شهرکهای صنعتی
• پیگیری برای تصویب توسعهای شدن شرکت شهرکهای صنعتی استانها (طرح به تصویب مجلس شورای اسلامی رسیده است)
• برنامهریزی برای توسعه زیر ساختهای مورد نیاز بخش تولید در شهرکها و نواجی صنعتی به شرح زیر:
به بهرهبرداری رساندن یک شهرک صنعتی جدید
واگذاری اداره امور ۹ شهرک صنعتی به شرکتهای خدماتی حائز شرایط
افزایش ۴۷۸ هکتار به وسعت اراضی در اختیار شهرکها و نواحی صنعتی کشور
افزایش ۱۰۶۹ هکتار به فاز عملیاتی شهرکها و نواحی صنعتی کشور
آبرسانی به دو شهرک و ناحیه صنعتی
گازرسانی به ۱۸ شهرک صنعتی
اتصال خط تلفن به ۱۶ شهرک و ناحیه صنعتی جدید
اتصال ۲۲ شهرک به فیبر نوری
اتصال ۴۵۷ واحد صنعتی به تصفیه خانه فاضلاب
انعقاد ۷۹۶ قرارداد جدید و واگذاری ۵۵۹ هکتار به متقاضیان
تکمیل ۳۲ واحد کارگاهی در شهرکها و نواحی صنعتی کشور
به بهرهبرداری رسانی دو مرکز خدمات فناوری و کسب و کار
ایجاد ۱۱۰۸ دفتر کار مجازی جدید و معرفی ۲۴۴۵ محصول جدید در سامانه صنایع کوچک
• انعقاد تفاهمنامه بین بانک صنعت و معدن و سازمان صنایع کوچک و شهرکهای صنعتی در جهت تامین مالی طرحهای صنعتی، معدنی و خدمات صنعتی داخل شهرکهای صنعتی
۶ ـ سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران
• پیگیری تصویب طرح مطروحه در مجلس شورای اسلامی برای رفع موانع سرمایهگذاری سازمانهای توسعهای و مدیریت سهام شرکتهای تحت پوشش که اهم آن عبارتند از:
بازگشت ۷۰ درصد وجود حاصل از فروش اموال سازمانهای توسعهای برای سرمایه گذاری مجدد
مدیریت سهام شرکتهای در حال واگذاری توسط سازمان مربوط تا مرحله نهایی انتقال
امکان سرمایهگذاری در جهت ماموریت سازمانهای توسعهای
۷ ـ سازمان توسعه و نوسازی معادن و صنایع معدنی ایران
• گشایش اعتبار یک طرح از هفت طرح فولادی و پیگیری برای بقیه موارد به میزان ۱۸۰۰ میلیون یورو و فراخوان جهت جذب مشارکت بخش خصوصی که تاکنون ۱۷ سرمایهگذار اعلام آمادگی نموده و بررسی و انتخاب شریک برای هر طرح در مراحل نهایی میباشد.
• شفاف سازی در قسمت کنسانتره آهن برای رفع تبعیض بین واحدهای دولتی و خصوصی
• تامین مالی برای تحرک بخشی به پیشرفت فیزیکی طرحهای کنسانتره (۲.۴ میلیون تن) و گندله سازی (۵ میلیون تن) سنگان و اقدامات اولیه برای اعلام فراخوان جهت جذب مشارکت بخش خصوصی
• امضاء قرارداد طراحی و مطالعات مهندسی طرح الکترود گرافیتی با شرکتهای مطرح اروپایی (توضیح اینکه این طرف توقف طولانی در شروع عملیات مقدماتی داشته است)
• پیگیری جهت تسریع در پیشرفت فیزیکی و به بهرهبرداری رساندن طرح طلای زرشوران به ظرفیت ۳ تن طلا در سال
• عقد قرارداد با سرمایه گذاران خارجی (استرالیایی و عمانی) به منظور توسعه معدن و احداث کارخانه کنسانتره سرب و روی مهدی آباد یزد (این طرح چندین سال بلاتکلیف بوده است)
• نهالیی کردن فاینانس طرح معدن ذغالسنگ خم رود به میزان ۵۵ میلیون یورو از محل بانک توسعه اسلامی و بررسی انتخاب پیمانکار اجرایی
• تدوین و پیشنهاد بستههای سرمایهگذاری بخش خصوصی در حوزه معادن و صنایع معدنی که در مرحله اول بیش از ۱۸ طرح اقتصادی با مجموع سرمایهگذاری ۱۵۰ هزار میلیارد ریال طی فراخوان به بخش خصوصی پیشنهاد خواهد شد.
• تهیه طرح جامع به منظور توسعه اکتشافات (شمال شرقی کشور) به نحوی که جهش قابل ملاحظهای در عملکرد اکتشافی معادن کشور صورت گیرد.
۸ ـ سازمان زمینشناسی و اکتشافات معدنی ایران
• تسهیل صدور گواهی اکتشاف و واگذاری محدودههای اکتشافی به بخش خصوصی به نحوی که طی ۱۰۰ روز اخیر ارزش مواد معدنی این گواهیهای واگذار شده بیش از ۲۵۰۰ میلیارد تومان و ارزش محدودههای اکتشافی واگذار شده بیش از ۸۷۰ میلیارد تومان میباشد.
۱ ـ رفع موانع و اقدامات پشتیبان تولید
* ارائه پیشنهادات و پیگیری برای تصویب آنها که برخی از پیشنهادات در دو مصوبه مهم دولت به تصویب رسید و در حال پیگیری برای اجرایی شدن مفاد آنها میباشیم که اهم آنها عبارتند از:
ـ تسهیل در ترخیص کالاهایی که معادل ریالی وجه آن پرداخت شده با حداقل اسناد
ـ ترخیص مواد اولیه وارداتی واحدهای تولیدی به صورت نسیه و یا نگهداری بخشی از کالا
ـ تسهیل و تسریع اعطای تسهیلات به واحدهای تولیدی ( اعلام نظر نهایی توسط بانک طی دو ماه)
ـ افزایش مدت بازپرداخت اقساط تسهیلات حساب ذخیره ارزی به دو برابر
ـ بازنگری در مجوزهای تشریفات ترخیص کالاها توسط گمرک
ـ پرداخت تسهیلات صندوق توسعه ملی به شریک داخلی سرمایهگذار خارجی (آورده شریک خارجی حداقل ۴۰ درصد کل سرمایهگذاری باشد)
ـ بازنگری در ضوابط واردات ماشین آلات دست دوم صنعتی، معدنی و راهسازی با عمر کمتر از ۵ سال و تصویب در کمیسیون ماده یک قانون مقررات صادرات و واردات
ـ تقویت و عملیاتی نمودن راهکارهای اجرایی منجر به تقویم و تسویه بدهی دولت و شرکتهای دولتی به پیمانکاران و سازندگان
ـ بازنگری و اصلاح مقررات مربوط به ذینفع واحد برای دریافت تسهیلات
ـ ارسال فهرست ۶۶۰ ردیف کالای تولدی داخل به دولت برای جلوگیری از خرید و واردات کالاهای مشابه خارجی توسط بخش دولتی
ـ بازنگری آییننامه وصول مطالبات غیرجاری واحدهای تولیدی و تسهیلسازی تسویه بدهی
ـ افزایش سقف مجاز بدهی واحدهای تولیدی به منظور جلوگیری از ممنوعالخروجی مدیران بنگاهها
* پیشنهادهای زیر نیز از طریق دستگاههای مرتبط در حال پیگیری است تا به تصویب مراجع ذیربط برسد:
ـ تهاتر بدهی دستگاههای دولتی به تولیدکنندگان با مالیات، اقساط تسهیلات و بیمه
ـ لغو بند ۵۸ قانون بودجه سال ۱۳۹۲ برای پادار کردن معافیت موضوع ماده ۱۲۱ قانون امور گمرکی
ـ استفاده همزمان واحدهای تولیدی از تسهیلات ریالی و ارزی صندوق توسعه ملی
ـ افزایش منابع ریالی صندوق توسعه ملی برای تشخیص به بخش صنعت و معدن
ـ برقراری مجدد معافیت موضوع ماده ۱۳۲ قانون مالیتهای مستقیم در رابطه با صنایع نوین و استقرار واحدهای صنعتی در شهرکهای صنعتی مستقر در شعاع ۳۰ کیلومتری شهرهای بزرگ.
ـ کاهش ۱۲۴۱ ردیف تعرفه اقلام مشمول اجرای اجباری استاندارد برای کالاهای واسطهای بخش تولید
* تنظیم چارچوب بسته حمایتی بخش صنعت و معدن برای اجرای مرحله دوم قانون هدفمند کردن یارانهها
* تدوین شاخصهای اولویتبندی طرحها به منظور شفاف سازی اعطای تسهیلات ارزی و ریالی
۲ ـ مقرراتزدایی و شفافسازی
ـ روان و سادهسازی دستورالعمل صدور جواز تاسیس و پروانه بهرهبرداری برای سرمایهگذاری صنعتی جدید
ـ آزادسازی ۸۰ درصد پهنههای بلوکه شده معدنی برای توسعه فعالیتهای اکتشافی و سرمایهگذاریهای معدنی جدید
- حذف جرائم افزایش میزان بهرهبرداری از معادن
ـ جلب مشارکت گستردهتر تشکلهای تخصصی و صنفی در امر تنظیم بازار
ـ شفافسازی فرایندها و فراهماوری دسترسی ذینفعان به آمار و اطلاعات در حوزه صنعت، معدن و تجارت از جمله ثبت سفارشها و تسهیلات ارزی و ریالی
ـ تدوین پیشنویس آییننامههای قانون بهبود مستمر فضای کسب و کار و ارجاع به وزارت امور خارجه ( ماده ۹) و هیئت محترم وزیران (ماده ۲۵) جهت طی مراحل تصویب
۳ ـ تأمین و توزیع کالاهای اساسی و نهادههای دامی
ـ علیرغم تبدیل نرخ ارز کالاهای اساسی از مرجع به مبادلهای از مرداد ماه سال جاری، با مدیریت و نظارت بر تامین و توزیع به موقع کالاهای اساسی، از جهش قیمتها جلوگیر یگردید و آرامش نسبی در جامعه به وجود آمد که موجب تنظیم و کاهش تقاضای خانوار گردیده است.
ـ واردات کالاهای اساسی به منظور اطمینان بخش کردن نسبی موجودی کالاهای اساسی به شرح زیر:
ـ گندم ۵۳۲ هزار تن به ارزش ۱۴۸ میلیون یورو و ضمنا ۳۶۵ هزار تن به ارزش ۲۹۶ میلیارد تومان از کشاورزان داخلی خریداری شده است.
ـ برنج ۲۱۸ هزار تن به ارزش ۱۷۲ میلیون یورو
ـ روغن خام ۲۹۴ هزار تن به ارزش ۲۲۷ میلیون یورو
ـ شکر خام ۱۳۰ هزار تن به ارزش ۴۸ میلیون یورو
ـ گوشت قرمز، واردات بسیار جزئی و خرید داخل حدود ۲.۵ هزار تن
ـ مرغ، واردات بسیار جزئی و خرید داخل حدود ۲۳.۵ هزار تن
ـ ذرت، واردات ۲۸۰ هزار تن به ارزش ۹۰ میلیون دلار و خرید ۵۴ هزار تن به ارزش ۵۱ میلیارد تومان از واردکنندگان
ـ کنجاله سویا، واردات ۲۸۵ هزار تن به ارزش ۱۵۵ میلیون دلار و خرید ۶۶ هزار تن به ارزش ۱۱۹ میلیارد تومان از واردکنندگان
ـ جو واردات صفر و خرید ۱۲ هزار تن به ارزش ۱۲ میلیارد تومان از واردکنندگان
* کالاهای اساسی توزیع شده طی این دوره:
ـ گندم ۲.۲ میلیون تن
ـ برنج ۱۶.۵ هزار تن ( توضیح اینکه عمده واردات و توزیع کالاهای اساسی به عهده بخش غیردولتی میباشد)
ـ روغن خام ۱۷۶ هزار تن
ـ شکر خام ۱۴۸ هزار تن
ـ گوشت قرمز ۵.۱ هزار تن
ـ گوشت مرغ ۳۴.۶ هزار تن
ـ ذرت ۵۹۲ هزار تن
ـ جو ۱۹۹ هزار تن
ـ سویا ۲۲۳ هزار تن
ـ میزان کفایت موجودی کالاهای اساسی برای ۱۱ قلم مهم، در تاریخ ۲۵ آبان نسبت به ۲۵ مرداد به ترتیب زیر تغییر یافته است: گندم ۱۰۲ روز ( رشد ۲۶.۵ ـ درصد )، برنج ۷۰ روز رشد ۱۶ درصد، روغن خام ۱۰۵ روز رشد ۵ درصد، شکر ۱۱۵ روز رشد ۵۰ درصد، گوشت قرمز ۱۵ روز رشد ۳ درصد، گوشت مرغ ۹۸ روز رشد ۳۲ درصد، جو ۱۰۰ روز رشد ۵ درصد) ذرت ۵۲ روز رشد صفر، کنجاله ۱۰۳ روز رشد ۱۷ درصد، شیر خشک ۱۱۴ روز رشد ۲۸۰ درصد، و کره ۴۰روز رشد ۳۳۳ درصد.
ـ پرداخت کلیه مطالبات کشاورزان و تسویه بدهی بابت خرید گندم از دولت دهم و یازدهم
ـ تصمیم گیری خرید تضمینی گندم برای سال آتی و پیگیری تامین منابع مالی مورد نیاز
ـ تخصیص ارز مبادلهای برای واردات کالاهای اساسی ( به استثنای گندم که قرار شده مابهالتفاوت آن از اعتبارات یارانه تامین گردد)
ـ تدوین طرح دو نوبت سبد کالاهای رایگان شامل برنج، روغن، تخممرغ، پنیر و گوشت مرغ در جامعه هدف ( حدود ۲۱ میلیون نفر از افراد تحت پوشش کمیته امداد، بهزیستی، روستائیان، عشایر، کارگران و کارمندان) و ارائه به معاون اول محترم رئیسجمهور
• تدوین طرح توزیع شیر رایگان در مدارس برای مقاطع ابتدایی و راهنمایی و یا هر سه مقطع تحصیلی و ارائه به معاون اول محترم رئیس جمهور
۴ ـ مدیریت بازرگانی خارجی ئو توسعه روابط بینالملل
• رفع برخی از ممنوعیتها و محدودیتهای صادراتی و کاهش و یا حذف عوارض صادراتی برخی از کالاها و حذف نیاز به دریافت مجوزهای موردی
• آزادسازی ورود کالاهای گروه دهم موجود در گمرکات با پرداخت دو برابر سود بازرگانی
• تهیه دستورالعمل واردات کالاهای گروه دهم و ارسال به هیئت محترم وزیران جهت تصویب
• همکاری با گمرک در جهت تسهیل ترخیص کالاهای با مغایرت اسنادی
• حذف ایران کد وطرح شبنم از فرآیند تجاری و بازرگانی کشور
• اصلاح برخی از ردیفهای تعرفهای و طبقهبندی گروههای کالایی در جهت مدیریت تقاضای ارز
• افزایش مدت اعتبار ثبت سفارش از ۳ ماه به ۶ ماه
• پیگیری لغو تعهدی ارزی از صادرات غیر نفتی و تداوم فعالیت مالیاتی برای صادرات
• پیگیری اجرایی شدن کاهش پیشپرداخت برای گشایش اعتبار از ۱۳۰ درصد به حداکثر ۳۰ درصد
• برگزاری نمایشگاه کشورهای عضو سازمان کنفرانس اسلامی (OIC)
• ملاقات با سفرای کشورهای آفریقایی به منظور توسعه روابط اقتصادی و تجاری با کشورهای آفریقایی
• ملاقات با وزرا و سفرای کشورهای مختلف در جهت توسعه روابط و بهرهبرداری از توانمندیهای طرفین
۵ ـ سازمان صنایع کوچک و شهرکهای صنعتی
• پیگیری برای تصویب توسعهای شدن شرکت شهرکهای صنعتی استانها (طرح به تصویب مجلس شورای اسلامی رسیده است)
• برنامهریزی برای توسعه زیر ساختهای مورد نیاز بخش تولید در شهرکها و نواجی صنعتی به شرح زیر:
به بهرهبرداری رساندن یک شهرک صنعتی جدید
واگذاری اداره امور ۹ شهرک صنعتی به شرکتهای خدماتی حائز شرایط
افزایش ۴۷۸ هکتار به وسعت اراضی در اختیار شهرکها و نواحی صنعتی کشور
افزایش ۱۰۶۹ هکتار به فاز عملیاتی شهرکها و نواحی صنعتی کشور
آبرسانی به دو شهرک و ناحیه صنعتی
گازرسانی به ۱۸ شهرک صنعتی
اتصال خط تلفن به ۱۶ شهرک و ناحیه صنعتی جدید
اتصال ۲۲ شهرک به فیبر نوری
اتصال ۴۵۷ واحد صنعتی به تصفیه خانه فاضلاب
انعقاد ۷۹۶ قرارداد جدید و واگذاری ۵۵۹ هکتار به متقاضیان
تکمیل ۳۲ واحد کارگاهی در شهرکها و نواحی صنعتی کشور
به بهرهبرداری رسانی دو مرکز خدمات فناوری و کسب و کار
ایجاد ۱۱۰۸ دفتر کار مجازی جدید و معرفی ۲۴۴۵ محصول جدید در سامانه صنایع کوچک
• انعقاد تفاهمنامه بین بانک صنعت و معدن و سازمان صنایع کوچک و شهرکهای صنعتی در جهت تامین مالی طرحهای صنعتی، معدنی و خدمات صنعتی داخل شهرکهای صنعتی
۶ ـ سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران
• پیگیری تصویب طرح مطروحه در مجلس شورای اسلامی برای رفع موانع سرمایهگذاری سازمانهای توسعهای و مدیریت سهام شرکتهای تحت پوشش که اهم آن عبارتند از:
بازگشت ۷۰ درصد وجود حاصل از فروش اموال سازمانهای توسعهای برای سرمایه گذاری مجدد
مدیریت سهام شرکتهای در حال واگذاری توسط سازمان مربوط تا مرحله نهایی انتقال
امکان سرمایهگذاری در جهت ماموریت سازمانهای توسعهای
۷ ـ سازمان توسعه و نوسازی معادن و صنایع معدنی ایران
• گشایش اعتبار یک طرح از هفت طرح فولادی و پیگیری برای بقیه موارد به میزان ۱۸۰۰ میلیون یورو و فراخوان جهت جذب مشارکت بخش خصوصی که تاکنون ۱۷ سرمایهگذار اعلام آمادگی نموده و بررسی و انتخاب شریک برای هر طرح در مراحل نهایی میباشد.
• شفاف سازی در قسمت کنسانتره آهن برای رفع تبعیض بین واحدهای دولتی و خصوصی
• تامین مالی برای تحرک بخشی به پیشرفت فیزیکی طرحهای کنسانتره (۲.۴ میلیون تن) و گندله سازی (۵ میلیون تن) سنگان و اقدامات اولیه برای اعلام فراخوان جهت جذب مشارکت بخش خصوصی
• امضاء قرارداد طراحی و مطالعات مهندسی طرح الکترود گرافیتی با شرکتهای مطرح اروپایی (توضیح اینکه این طرف توقف طولانی در شروع عملیات مقدماتی داشته است)
• پیگیری جهت تسریع در پیشرفت فیزیکی و به بهرهبرداری رساندن طرح طلای زرشوران به ظرفیت ۳ تن طلا در سال
• عقد قرارداد با سرمایه گذاران خارجی (استرالیایی و عمانی) به منظور توسعه معدن و احداث کارخانه کنسانتره سرب و روی مهدی آباد یزد (این طرح چندین سال بلاتکلیف بوده است)
• نهالیی کردن فاینانس طرح معدن ذغالسنگ خم رود به میزان ۵۵ میلیون یورو از محل بانک توسعه اسلامی و بررسی انتخاب پیمانکار اجرایی
• تدوین و پیشنهاد بستههای سرمایهگذاری بخش خصوصی در حوزه معادن و صنایع معدنی که در مرحله اول بیش از ۱۸ طرح اقتصادی با مجموع سرمایهگذاری ۱۵۰ هزار میلیارد ریال طی فراخوان به بخش خصوصی پیشنهاد خواهد شد.
• تهیه طرح جامع به منظور توسعه اکتشافات (شمال شرقی کشور) به نحوی که جهش قابل ملاحظهای در عملکرد اکتشافی معادن کشور صورت گیرد.
۸ ـ سازمان زمینشناسی و اکتشافات معدنی ایران
• تسهیل صدور گواهی اکتشاف و واگذاری محدودههای اکتشافی به بخش خصوصی به نحوی که طی ۱۰۰ روز اخیر ارزش مواد معدنی این گواهیهای واگذار شده بیش از ۲۵۰۰ میلیارد تومان و ارزش محدودههای اکتشافی واگذار شده بیش از ۸۷۰ میلیارد تومان میباشد.