کد خبر 267737
تاریخ انتشار: ۱۱ آذر ۱۳۹۲ - ۰۱:۰۳

سه هفته قبل از توافقنامه ژنو- وندی شرمن مذاکره کننده ارشد تیم آمریکا توضیح داده بود که غنی‌سازی مورد نظر اوباما بیرون از خاک ایران خواهد بود. بنابراین تعجب‌آور است که چرا مذاکره کنندگان محترم کشورمان با توجه به این پیش‌زمینه، بر تصریح به بند 4 در توافقنامه اصرار نکرده‌اند.

به گزارش مشرق، مدیر مسوول کیهان در یادداشت امروز کیهان به نقد فنی توافقنامه ژنو پرداخت و نوشت: قبل از ورود به موضوع اصلی یادداشت پیش‌روی، اشاره به این نکته ضروری است که توده‌های عظیم مردم و تقریبا همه جریانات سیاسی صرفنظر از سلیقه‌های متفاوتی که دارند، در ضرورت برخورداری ایران اسلامی از فناوری صلح‌آمیز هسته‌ای و دستاوردهای پیرامونی آن اتفاق نظر دارند و پیروزی و موفقیت تیم مذاکره‌کننده کشورمان - چه تیم‌های قبلی و چه تیم کنونی -را در آوردگاه چالش هسته‌ای آرزو می‌کنند و البته در این میان اصحاب
- اندک و کم‌شمار - فتنه آمریکایی- اسرائیلی 88 حساب جداگانه‌ای دارند... و اما؛
1- توافقنامه ژنو در فاصله کوتاهی بعد از امضای آن از سوی طرفین مذاکره‌کننده با برداشت‌ها و اظهارنظرهای «متفاوت» در داخل کشور و «متضاد» از جانب حریف بیرونی روبرو شد. تا آنجا که امروزه درباره توازن میان آنچه داده‌ایم و آنچه گرفته‌ایم، ابهامات و تردیدهای جدی پدید آمده است. به عنوان مثال، یکی از خطوط‌ قرمز اصلی ما که طی 10 سال گذشته بر آن اصرار ورزیده‌ایم، به رسمیت شمردن حق غنی‌سازی در داخل کشور و با تعریف روشن و صریح ماده 4 معاهده NPT بوده است. دراین‌باره تیم مذاکره‌کننده کشورمان تأکید می‌ورزد که در توافقنامه ژنو حق غنی‌سازی ایران به رسمیت شناخته شده است ولی از سوی دیگر حریف با صراحت اعلام می‌کند که این حق در توافقنامه نیامده و به رسمیت شناخته نشده است. مسئولان هسته‌ای کشورمان در توضیح این تناقض می‌گویند که ادعای حریف مصرف داخلی دارد و مقامات آمریکایی برای راضی کردن مخالفان داخلی خود به اینگونه ادعاهای بی‌اساس روی آورده‌اند. این توضیح اگرچه خالی از واقعیت نیست ولی نمی‌تواند پاسخ قابل قبولی تلقی شود، چرا که ادعاکنندگان، افراد عادی و یا رسانه‌ها نیستند، بلکه این ادعاها از سوی بلندپایه‌ترین مقامات مذاکره‌کننده حریف مطرح می‌شود مقاماتی نظیر اوباما رئیس‌جمهور، جان‌کری وزیرامورخارجه، وندی شرمن مذاکره‌کننده ارشد آمریکا، وزیرخارجه فرانسه، نخست‌وزیر‌انگلیس و... بنابراین چگونه می‌توان پذیرفت ادعای آنان فقط مصرف داخلی داشته باشد. چرا که متن توافقنامه منتشر شده است و برای افکار عمومی طرف مقابل پوشاندنی و انکارکردنی نیست، و از سوی دیگر مقامات حریف از این نکته بدیهی به خوبی آگاهند که اگر ادعای خلاف واقع کرده باشند از سوی افکار عمومی ملت‌هایشان و از جمله مخالفان سیاسی خود مورد بازخواست قرار می‌گیرند، زیرا مخالفان داخلی آنها نیز توان مراجعه به متن توافقنامه و درک محتوای آن را دارند. پس ماجرا چیست؟!
این فقط یک نمونه بود و نمونه‌های دیگری از تناقض و تضاد میان برداشت طرف خودی و حریف از توافقنامه یاد شده وجود دارد که به طور طبیعی می‌تواند با پرسش‌های منطقی همراه باشد. آنچه در پی می‌آید، پرسش‌هایی است که از مروری گذرا بر متن توافقنامه ژنو برخاسته و پاسخ صریح و مستند مسئولان مربوطه را می‌طلبد.
2- در مقدمه توافقنامه ژنو آمده است «هدف از مذاکرات دست یافتن به یک راه‌حل جامع و مورد توافق دو طرف است که اطمینان بدهد ایران در پی تولید سلاح هسته‌ای نیست. راه‌حل مزبور مبتنی بر این اقدامات اولیه است و به یک گام نهایی منجر خواهد شد. این راه‌حل جامع، در برگیرنده یک برنامه غنی‌سازی مورد توافق دو طرف است که با اعمال محدودیت‌ها و اقدامات شفاف‌ساز به منظور حصول اطمینان از ماهیت صلح‌آمیز آن همراه خواهد بود.»
در این بخش از توافقنامه، اگرچه بر حق بهره‌برداری از انرژی صلح‌آمیز تحت مفاد NPT تاکید شده ولی؛
الف: حق غنی‌سازی برای کشورمان مشروط و موکول به «محدودیت‌»ها و «اقدامات شفاف‌ساز» شده است. این محدودیت‌ها در معاهده NPT نیامده بنابراین واژه «طبق معاهده NPT» با آنچه در معاهده مزبور بر آن تصریح شده همخوانی ندارد.
ب: قید «شفاف‌سازی» به «حصول اطمینان» طرف مقابل موکول شده است و از آنجا که «حصول اطمینان» یک واژه کشدار و غیرقابل اندازه‌گیری است، می‌تواند تمامی اقدامات شفاف‌ساز ایران را با این بهانه که هنوز اطمینان پیدا نکرده‌ایم، بی‌اثر سازد. این دقیقا همان برخوردی است که حریف در چالش هسته‌ای 10 ساله داشته است و از این روی نمی‌تواند تضمین قطعی و قابل‌قبولی برای به رسمیت شناختن حق غنی‌سازی کشورمان باشد.
ج: حق غنی‌سازی کشورهای عضو NPT در ماده 4 این معاهده (سیکل تولید سوخت هسته‌ای) به رسمیت شمرده شده است و انتظار آن بود که تیم هسته‌ای کشورمان از حریف بخواهد در مقدمه توافقنامه و در فصل پایانی آن «FINAL STEP» حق غنی‌سازی ایران را با صراحت به ماده 4 NPT مستند کند تا زمینه‌ای برای انکار بعدی آن وجود نداشته باشد.
گفتنی است که بلافاصله پس از سخنرانی اوباما در مجمع عمومی سازمان‌ملل - سه هفته قبل از توافقنامه ژنو- وندی شرمن مذاکره کننده ارشد تیم آمریکا توضیح داده بود که غنی‌سازی مورد نظر اوباما بیرون از خاک ایران خواهد بود. بنابراین تعجب‌آور است که چرا مذاکره کنندگان محترم کشورمان با توجه به این پیش‌زمینه، بر تصریح به بند 4 در توافقنامه اصرار نکرده‌اند.
3- در فصل آخر توافقنامه تحت عنوان گام آخر نیز به حق غنی‌سازی ایران اشاره شده ولی در این بخش قیدهای دیگری هم به آن افزوده و تأکید کرده‌اند که این حق غنی‌سازی الف: «مورد توافق طرفین باشد» ب: «منطبق بر نیازمندی‌های عملی- PRACTICAL NEEDS باشد» ج: با اعمال محدودیت بر گستره و سطح فعالیت غنی‌سازی باشد، د: ظرفیت غنی‌سازی، محل انجام آن و ذخایر اورانیوم غنی شده مورد توافق قرار گیرد.
همانگونه که ملاحظه می‌شود؛
اول: قید «نیازمندی‌های عملی»، می‌تواند بهانه‌ای برای محروم کردن ایران از حق غنی‌سازی باشد. چرا که حریف می‌تواند ادعا کند- و بارها ادعا کرده است- که ایران به اورانیوم غنی شده برای نیروگاه بوشهر و رآکتور تهران نیاز دارد و این در حالی است که اولاً مواد کافی برای تأمین نیاز نیروگاه بوشهر را در اختیار دارد و ثانیاً سوخت لازم برای رآکتور تهران را هم از طریق تبدیل اورانیوم 20 درصد به میله‌های سوخت- یکی از بندهای توافقنامه- تأمین شده است، بنابراین «نیاز عملی» به غنی‌سازی اورانیوم ندارد!
دوم: از سوی دیگر، «سطح و گستره غنی‌سازی- «SCOPE & LEVEL باید محدود باشد و این در حالی است که مقصود ما از غنی‌سازی اورانیوم، غنی‌سازی صنعتی است و نه آزمایشگاهی.
سوم و چهارم و پنجم: ظرفیت غنی‌سازی، محل انجام آن و ذخایر اورانیوم غنی شده نیز محدود و موکول به توافق حریف است. یعنی دقیقا همان نظر وندی شرمن که گفته بود به ایران حق غنی‌سازی در خاک خود را نمی‌دهیم!
4- در متن توافقنامه ژنو، گام اول با ذکر جزئیات آمده است و فقط نگاهی گذرا به آن نشان می‌دهد که آنچه «داده‌ایم» با آنچه «گرفته‌ایم» متوازن نیست که شرح آن به درازا می‌کشد و نیاز به مبحث جداگانه‌ای دارد. اما، گام‌های دیگر، تحت عناوین گام‌ میانی (دوم) و گام‌نهایی (سوم) اگرچه با جزئیات نیامده است ولی چارچوب مشخصی برای آن در نظر گرفته شده و ایران را به رعایت این چارچوب ملزم کرده‌اند. از جمله آن که؛
5- در فصل مربوط به گام دوم آمده است؛ «در فاصله میان گام‌های اول و گام ‌نهایی، گام‌های دیگری از جمله، پرداختن به قطعنامه‌های شورای امنیت سازمان ملل با هدف «قانع شدن» - «SATIS FACTORY» نهایی دبیرکل سازمان ملل متحد در نظر گرفته شده است.» در این بخش؛
الف: به طور تلویحی قانونی بودن قطعنامه‌های شورای امنیت سازمان ملل را پذیرفته‌ایم. و حال آن که تاکنون با استناد به موازین حقوق بین‌الملل این قطعنامه‌ها را غیرقانونی و باج‌خواهانه می‌دانستیم.
ب: ارسال پرونده هسته‌ای کشورمان به شورای امنیت سازمان ملل نیز با بند C از ماده 12 اساسنامه آژانس مغایرت آشکار داشته است چرا که در این بند از اساسنامه برای ارجاع پرونده یک کشور عضو به شورای امنیت سازمان ملل 2 علت ذکر شده است. اول؛ اثبات انحراف از فعالیت صلح‌آمیز هسته‌ای به سوی تولید سلاح اتمی - DIVERSION - که این انحراف در هیچیک از گزارش‌های آژانس و قطعنامه‌های شورای حکام نیامده است و دوم؛ بی‌توجهی کشور عضو به توصیه‌های آژانس برای رفع «تقصیرها و قصورها» که در این زمینه نیز قطعنامه نوامبر 2004 آژانس- آبان 83- از رفع- بخوانید بی‌اساس‌بودن- قصورها و تقصیرهای مورد مناقشه خبر داده است. بنابراین از این زاویه نیز ارجاع پرونده و قطعنامه‌های شورای امنیت فاقد اعتبار بوده است.
ج: واژه «قانع شدن» در بند یاد شده یک مفهوم کشدار و بدون مرز است و می‌تواند تفسیرها و تعریف‌های متفاوت و غیرقابل اندازه‌گیری داشته باشد و باید پرسید که مگر تاکنون حریف در مقابل شواهد و مستندات شفاف‌ساز ایران که بازرسی‌های پیوسته آژانس گواه صحت آن است ابراز رضایت و اقناع کرده است که از این پس چنان کند؟!
6- در توافقنامه ژنو، ابعاد «اقدامات شفاف‌ساز» که ایران را ملزم به انجام آن کرده‌اند، تعریف نشده و شفاف‌سازی مورد نظر حریف بدون مرز رها شده است. از این روی می‌توان و باید نگران بود که آنچه دشمن از ما خواسته است، بسیار فراتر از مفاد NPT، پادمان مربوطه و حتی فراتر از پروتکل الحاقی باشد و باید از عزیزان تیم هسته‌ای کشورمان پرسید؛ آیا با پذیرش قید بدون مرز و تعریف نشده «اقدامات شفاف‌ساز» دست حریف برای مطالبات فراتر از پادمان و پروتکل‌ الحاقی باز نشده است؟! نباید فراموش کنیم که حریف برای مقابله با موجودیت ایران اسلامی به هر جنایتی دست می‌زند و تاکنون زده است، بنابراین دور از انتظار نیست که باز هم مانند 10 سال گذشته، هیچیک از اقدامات شفاف‌ساز ما را «قانع‌کننده» تلقی نکند! و البته این دفعه با استناد به توافقنامه ژنو!
7- در فصل مربوط به گام میانی و در فاصله گام اول و گام نهایی از ایران خواسته شده است که گام‌های دیگری نیز بردارد- ADDITIONAL STEPS-
و پرداختن به قطعنامه‌های شورای امنیت سازمان ملل را با تعبیر «از جمله این گام‌ها در کنار گام‌های دیگر» آورده است. که به موضوع قطعنامه‌ها اشاره داشتیم و اکنون اشاره به این نکته را ضروری و قابل پرسش می‌دانیم که چرا گام‌های اضافی را به صورت جمع آورده‌اند؟ و غیر از پرداختن به قطعنامه‌ها که آن را فقط یکی از آن گام‌ها می‌دانند انتظار چه گام‌های دیگری را از ایران دارند؟! توافقنامه در این باره ساکت است و حریف می‌تواند با استناد به این بند تعریف نشده، درپی تحمیل انتظارات غیرقانونی و باج‌خواهانه مورد نظر خود برآید. انتظار منطقی از تیم هسته‌ای کشورمان این بود که زیر بار گام‌های اضافی تعریف نشده نروند و از طرف مقابل بخواهند منظور خود از این گام‌ها را دقیقا مشخص کند که متاسفانه این انتظار ضروری برآورده نشده است!
8- در فصل مربوط به گام نهایی، از ایران خواسته شده که نگرانی‌های حریف درباره رآکتور آب سنگین اراک IR-40 را به طور کامل برطرف کند و آمده است که ایران در این تاسیسات هیچگونه بازفرآوری انجام نخواهد داد و هیچگونه تاسیساتی که قادر به انجام بازفرآوری باشد نیز ایجاد نخواهد کرد. و این یعنی تعطیلی رآکتور آب سنگین اراک!
9- در پایان توافقنامه و درباره گام نهایی و هر یک از گام‌های میانی تاکید شده است «اگر همه آنچه در این سند آمده است، مورد توافق قرار نگیرد، مانند آن است که هیچ توافقی به دست نیامده است» و از این گزاره با عنوان «اصل اساسی» یاد شده است.
توضیح آن که گام اول با جزئیات در توافقنامه آمده است ولی گام‌های میانی و نهایی- همانگونه که اشاره شد- اگرچه با همه جزئیات ذکر نشده است ولی چارچوب‌های آن با دقت- بخوانید زیرکی و موذی‌گری حریف- مشخص گردیده و کاربرد «اصل اساسی» مورد اشاره دقیقا در همین نقطه است. به بیان دیگر، حریف تاکید کرده است که علاوه بر توافق روی جزئیات گام اول، تمامی چارچوب تعیین شده برای گام‌های میانی و نهایی نیز بایستی از جانب ایران، پذیرفته تلقی شود و در غیر این صورت گویی هیچ توافقی صورت نپذیرفته است! بنابراین بند یادشده، در ماهیت خود، ایران را ملزم می‌کند که علاوه بر جزئیات ذکر شده در گام اول بایستی ادامه مسیر تا گام نهایی را هم مطابق چارچوب تعیین شده از سوی حریف طی کند! اگر چنین باشد، ادامه مذاکرات مفهوم و معنای چندانی ندارد.
10- و بالاخره اگرچه هنوز گفتنی‌هایی هست ولی آنچه به اختصار در این وجیزه آمده است فقط چند پرسش از مسئولان محترم تیم مذاکره‌کننده کشورمان است که پاسخ به آن برای روشن شدن بیشتر اذهان عمومی درباره توافقنامه ژنو، ضروری به نظر می‌رسد و می‌تواند برخی از ابهامات پدید آمده را بزداید و این واقعیت نیز به عنوان یک تصمیم اطمینان‌بخش قابل اشاره است که مسئولان تیم هسته‌ای بارها تاکید کرده‌اند بلافاصله پس از مشاهده کمترین تهدید علیه فن‌آوری صلح‌آمیز ایران و نادیده گرفتن حق مسلم و قانونی کشورمان به نقطه قبل از توافق بازخواهند گشت.
این نکته نیز گفتنی است که حریف با توجه به فتوای حضرت آقا، کمترین تردیدی ندارد که ایران به‌کارگیری سلاح هسته‌ای را حرام می‌داند و هرگز در پی تولید آن نیست و باز هم به قول حضرتش به هیچ قدرتی هم اجازه تجاوز به حقوق مسلم و قانونی ملت ایران را نداده و نخواهد داد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 153
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 11
  • جواد ۰۱:۲۱ - ۱۳۹۲/۰۹/۱۱
    0 0
    نقد خوبی بود سردار به شرطی که دولت شما ها و منتقدین دولتو همسو با اسرائیل ندونه.... که این واقعا بی انصافی دولتو نشون می ده...
  • لیلا ۰۱:۳۲ - ۱۳۹۲/۰۹/۱۱
    0 0
    خب از اولم معلوم بود این توافق دچار اشکاله طرف غربی هیچ وقت قابل اعتماد نیست ! اینا پله پله مارو برمی گردونن به سرجای اولمون تنها راه فقط تقویت اقتصاد داخلیه تنها در این صورته که می تونیم در برابر غرب بایستیم !
  • ۰۱:۴۰ - ۱۳۹۲/۰۹/۱۱
    0 0
    20
  • زادهوش ۰۲:۱۳ - ۱۳۹۲/۰۹/۱۱
    0 0
    اصلا چرا باید با «شیطان بزرگ» طرح «گام به گام» بریزیم ؟!!! و لا تتبعوا خطوات الشیطان
  • ۰۳:۰۱ - ۱۳۹۲/۰۹/۱۱
    0 0
    البته اگه رانت خواری و اختلاس و ... متوقف بشه
  • ۰۳:۰۲ - ۱۳۹۲/۰۹/۱۱
    0 0
    نتانیاهو فیلم بازی می کند. اتفاقا شیمون پرز که مغز اصلی اسراییل است بشدت از این توافقنامه حمایت کرد.
  • ۰۶:۵۱ - ۱۳۹۲/۰۹/۱۱
    0 0
    مشرق من یک هفته س که چنین تحلیلی رو گداشتم و رفته تو غیر فابل انتشارها! جریان چیه و شما کدوم وری هستین؟؟؟
  • میترا1 ۰۷:۲۹ - ۱۳۹۲/۰۹/۱۱
    0 0
    از اول همیشه اژانس بعد از بازدیدهاش اعلامیه میدادکه : فعالیتهای ایران هیچ چیز مشکوکی را نشون نمیده ! اما !!! ما همچنان مشکوکیم که نکنه اونا دارن زیر زیره کارایی میکنن !!!!!!!!!!!!!!!! اونا هیچ وقت نه راضی میشن که شک خودساخته شون از بین میره { در واقع دوست دارن همیشه مشکوک بزنن !!} و نه به کمتر از نابودی ما راضی میشن !! این سوالات هم هیچوقت جواب داده نمیشه !!
  • ۰۷:۳۸ - ۱۳۹۲/۰۹/۱۱
    0 0
    مگه خود شما تحمل انتقاد رو دارین .
  • ۰۷:۳۹ - ۱۳۹۲/۰۹/۱۱
    0 0
    خدا عاقبتمونو بخير كنه
  • سید ۰۷:۴۷ - ۱۳۹۲/۰۹/۱۱
    0 0
    احسنت بر انقلابی بصیر شریعتمداری بیدار خدا حفظت کنه انشالله در مقابل تغییر رنگ صدا و سیما و دست اندرکارانش نیاز شدیدی به تنویر اذهان عمومی هست که الحمدلله شما سنگرو حفظ کردی
  • جوال دوز ۰۷:۴۷ - ۱۳۹۲/۰۹/۱۱
    0 0
    تشکر می کنم از جناب شریعتمداری که با این مقاله در جهت تنویر افکار عمومی قدم برداشتند. در مورد این توافقنامه چند موضوع هست که باید بررسی شود: آیا تیم مذاکره کننده واقف به این اشکالات حقوقی نبوده اند ؟یااینکه صرفا به دلیل کسب یک ظاهرا توافق و نشان دادن تفوق سیاست های تدبیری دولت در پایان صد روز تن به این توافقنامه داده تا بعد از آن با حجم سنگین تبلیغاتی افکار عمومی را از خود راضی نگهدارند؟ اگر فرض ابتدایی را در نظر بگیریم به این نتیجه می رسیم که اصولا انتخاب چنین تیم مذاکره کننده ای مخالف حرفه ای گری و تدبیر بیان شده بوده و در این راه برگشت پذیر تنها چیزی که عاید کشور می شود هزینه های بیشتر خواهد بود چرا که طرف مقابل در صورت ایستادگی مجدد ما در برابر آنچه عزیزان پای آن را امضا کرده اند با هجمه تبلیغاتی بسیار بالا مقصر اصلی را ایران جلوه داده و گزک هوچی گری رسانه ای به دستشان می افتد که هزینه آن از عدم مذاکره و توافق به مراتب بالاتر است. اما در صورتیکه فرض دوم که فقط صرفا دستیابی به یک توافق با علم به مشکلات حقوقی جهت نمایش تدبیر بوده باید گفت اولا این خود نوعی خیانت به مردم است و ثانیا مجددا به دلیل ایستادگی همان هزینه ها را در پی خواهد داشت مضاف بر اینکه در دراز مدت در بر دارنده بی اعتمادی داخلی افکار عمومی به دستگاه دیپلماسی و دولت تدبیر خواهد بود. البته به فرموده مقام معظم رهبری ایشان به تیم مذاکره کننده اعتماد داشته اند پس فرض دوم قابل چشم پوشی است و می توان عدم اطلاع و غفلت و نه تغافل دوستان را عامل این بی توجهی دانست که نتیجه همان رعایت نکردن اصول حرفه ای و تدبیر در انتخاب اعضای تیم مذاکره کننده خواهد بود. شخصا با توجه به فحوای کلام حضرت آقا و کنار هم گذاشتن شواهد و سوابق طرف غربی اطمینان دارم که در پایان این دوره ۶ ماهه طرف غربی از این ابهامات و اشکالات قابل تفسیر در توافقنامه برداشت ها ی سوء در راستای اهداف شوم خود کرده و زیاده خواهی های متوالی و بدون وقفه خود را آغاز می کند. دقیقا همان استراتژی ده سال پیش از این که با کلام روشنگر رهبری ختم به ایستادگی مجدد شد. البته طبق فرموده حضرت آقا به لطف و اذن خداوند هیچ ضرری از این مذاکره بر کشور ما وارد نمی شود و نتیجه آن ماندن رو سیاهی به ذغال و بلوغ فکری مردم که همان رسیدن به این نتیجه که آمریکا و غرب غیر قابل اعتمادند و تکیه آنها بر نیروی درون زای خودشان و نه دل خوش کردن به کسانیکه سی و چند سال به آنها ظلم روا داشته اند خواهد بود. که این خود از الطاف الهی بر ملت ماست اگر چه هزینه برای رسیدن به آن متحمل خواهیم شد اما درس هایی که انسان با پرداخت هزینه از جیب خود می آموزد همیشه آویزه گوش خواهد ماند.
  • ۰۷:۴۹ - ۱۳۹۲/۰۹/۱۱
    0 0
    غنی سازی و یارانه هر دو حق مردم است که به حراج گذاشته شد.
  • ۰۸:۲۲ - ۱۳۹۲/۰۹/۱۱
    0 0
    خداا تموم مریض های اسلام رو شفا بده
  • محمد22 ۰۸:۲۵ - ۱۳۹۲/۰۹/۱۱
    0 0
    اصن هرچي بگين افراطيه تحريم ها هم كه تموم شد ديگه ملت حالشو ببرن
  • احمدخواجوند ۰۸:۳۸ - ۱۳۹۲/۰۹/۱۱
    0 0
    مشگل خنده هاي زير لب عشوه هاي پنهاني بود كه حواسا پرت ،تفاوق قهرمانانه امضاءشد وحالا هدف وسيله توجيه ميكند
  • albert ۰۸:۴۰ - ۱۳۹۲/۰۹/۱۱
    0 0
    اگه شما اهل نقد بودید وضعیتتون این نبود!!!
  • ۰۸:۵۰ - ۱۳۹۲/۰۹/۱۱
    0 0
    خوب كه عالي بود ولي شما هم دولت رو از الان متهم نكن جواد جان. انشاا... كه نقد سردار قلم رو مي پذيرند و يكي از نكات مثبت تفاهم نامه همونيه كه ايشون تاكيد داشتند. ""ما به آمريكايي ها بدبينيم، خودبرتربين، عهد شكن .....""
  • bashir ۰۸:۵۴ - ۱۳۹۲/۰۹/۱۱
    0 0
    کاش وزارت امورخارجه مردم را هم محرم میدانست و ترجمه تمام و کمال توافقنامه را روی سایتش میگذاشت نه آنکه ترجمه ایی را روی سایتش قرار دهد که هر کسی با کمترین دانش ترجمه، یعنی استفاده از دیکشنری نیز بتواند بفهمد که بخش هایی از توافقنامه عمدا" ترجمه نشده باقی مانده است. کسانی که ادعای راستگویی دارند بهتر است بدانند که در کشوری با وجود میلیونها دانشجو و فارغ التحصیل این شیوه اطلاع رسانی اهانت به شعور مخاطبان است. اگر پایند به مسائل دینی هم هستیم بهتر است آیه مربوط به "قتل الخراسون" را با دقت در قرآن خوانده و با مراجعه به تفاسیر شان نزول ، تفسیر و معنای کامل آنرا هم بیاموزیم زیرا برای یک مسئول و نهاد کشور اسلامی دانستن چنین مطالبی لازم و ضروری است.
  • علی ۰۸:۵۴ - ۱۳۹۲/۰۹/۱۱
    0 0
    مسلما در این جهان همه چیز نسبی است و تنها مطلق پروردگار عالمیان است ... بنابراین نمیشود گفت در این مذاکرات همه چیز آنجور که ما میخواهیم میشود ولی این مشخص است که هر کس دشمن خود را میشناسد و با احتیاط گام بر میدارد ولی اگر کسانی به عنوان دوست در مقابل دولت اسلامی با نقد های تضعیف کننده قرار گیرند اثر بسیار مخرب تری دارد ... این درست مثل بیماریهایی در بدن انسان است که خود بدن به اشتباه سلولهای خود را نابود میسازد.( نقد باید سازنده باشد نه کوبنده)
  • ۰۸:۵۹ - ۱۳۹۲/۰۹/۱۱
    0 0
    کوگوش شنوا
  • ناشناس ۰۸:۵۹ - ۱۳۹۲/۰۹/۱۱
    0 0
    جناب آقای شریعتمداری من یک سوال از شما دارم چرا با تمام این حرفهای شما و با توجه به اینکه مردم غالباً از ماهیت این توافق نامه اطلاع دارند اینهمه استقبال از سوی مردم نشان داده شده است و یک جور نشاط در جامعه ایجاد شده است .اگر می توانید به این سوال پاسخ قانع کننده ای بدهید .
  • ۰۹:۰۱ - ۱۳۹۲/۰۹/۱۱
    0 0
    چرا نمیخواین قبول کنین دوره تندروها تموم شده.
  • اصغری ۰۹:۰۲ - ۱۳۹۲/۰۹/۱۱
    0 0
    شریعتمداری و امثالهم نشسته اند کنار گود و میگن لنگش کن!!!! حرف ...
  • امير ۰۹:۰۳ - ۱۳۹۲/۰۹/۱۱
    0 0
    گر تو بهتر ميزني بستان بزن
  • بیسیمچی ۰۹:۱۰ - ۱۳۹۲/۰۹/۱۱
    0 0
    بنده از آقایی که اینطور نقد می کنند تقاضای ارائه راهکارهای برون رفت از وضعیت مفتضحانه اقتصادی، انزوای مطلق سیاسی، بحران های موازی اجتماعی از جمله طلاق و فساد و بحران کاهش رشد جمعیت و هزار و یک ناهنجاری دیگر که نتیجه عملکرد همان کسانی ایست که در دولت قبل همسو و همفکر ایشان بوده اند، دارم. اگر نخواهیم روابط خود با دنیا را اصلاح کینم چه کنیم؟ آقای محترمی که به راحتی نقد می کنید و می کویید و له می کنید؛ از شما می پرسم.مسئولیت این حجم عظیم فساد اجتماعی و اقتصادی و دزدی های کلان و تن فروشی ها که همه و همه منشا فقر و کوچک شدن سفره های مردم است شما بر عهده می گیرید؟چرا حد اقل یک سال سکوت نمی کنید تا ببینیم این "از خدا بی خبرانِ" "سازشکارِ" "غربزده"!! می خواهند برای بهبود این ویرانی ها چه بیاندیشند؟ باور کنید اگر یک سال و فقط یک سال بتوانید جلوی خودتان و عشق وصف ناشدنیتان به نقد و نقادی را بگیرید، بنده شخصا اگر شاهد عملکرد ضعیف ایشان باشم خود با شما همراه و هم قلم می شوم. اما چه می شه کرد که منافع شخصی و حزبی نمی گذارد من و شما منافع کلان ملت ایران را به درستی مشاهده کنید.
  • ۰۹:۱۱ - ۱۳۹۲/۰۹/۱۱
    0 0
    پله پله تا تعلیق نویسنده: ... تدبیر ناشر:اشتون-ظریف و..
  • شفق ۰۹:۱۷ - ۱۳۹۲/۰۹/۱۱
    0 0
    جالبه تیم مذاکره کننده با ادعاهای دهن پرکن و اینکه ما باسوادیم و کاربلدیم، روی مسائلی توافق کرده که من دانشجو هم متوجه مبهم بودن و عدم به رسمیت شناختن حقوق ملت در اون میشم.
  • شفق ۰۹:۲۵ - ۱۳۹۲/۰۹/۱۱
    0 0
    شریعتمداری هم داره همین دعا رو میکنه اخوی
  • ۰۹:۲۶ - ۱۳۹۲/۰۹/۱۱
    0 0
    این نشاط و امید کاذب است که بر اثر عدم اطلاع و علم است .همانگونه که حضرت آقا فرمودند غرب قابل اعتماد نیست و البته اشکال نشود که رهبری تایید فرمودند بلکه رهبری فرمودند بنا بر آنچه مرقوم فرموده اید... بنابراین رهبر انقلاب تنها تاییدی بر سخنان جناب روحانی زدند و نه بر محتویات توافقنامه ، چرا که خود ایشان هم فرمودند که وارد جزئیات نمی شوم...
  • ۰۹:۲۹ - ۱۳۹۲/۰۹/۱۱
    0 0
    قرار نیست خارج گود نشینان صم بکم بنشیند و تنها شاهد اشتباهات باشند ، شما که قطعا از آن دست افرادی هستی که شعار نقد آزاد (!) را با نعره بلند صدا می زدی اینجا هم لازم است این اجازه را به دیگران بدهید...
  • ۰۹:۳۰ - ۱۳۹۲/۰۹/۱۱
    0 0
    بله دوره تندروی ها تمام شده ، پس شما هم بهتر است تندروی را کنار بگذاری وبه نقد مشفقانه احترام بگذاری...
  • ۰۹:۴۱ - ۱۳۹۲/۰۹/۱۱
    0 0
    یعنی تو از آنچه آقای شریعتمداری نوشت مطلع بودی و همزمان سرخوش هم بودی ؟؟؟
  • ۰۹:۴۳ - ۱۳۹۲/۰۹/۱۱
    0 0
    دوره کند رو ها شده؟؟؟!!!....پذیرش نقد منصفانه نشانه ای از معتدل بودن هست یا نیست!!!!
  • ۰۹:۴۵ - ۱۳۹۲/۰۹/۱۱
    0 0
    همینی هم که زدن با داشته های گذشته که نظام با همت بالا کسب کرده بود زدند!!...
  • حسین ۰۹:۴۹ - ۱۳۹۲/۰۹/۱۱
    0 0
    با سلام با تشکر از برادر عزیز شریعتمداری ، برادران و خواهران هموطن بحث حق ملی را با بحث های جناحی قاطی نکنید . حقوق حقه ملت و ایران عزیز و فرزندانش قابل فروش و خدائی ناکرده بدون در نظر داشتن منافع ملی (کوتاه آمدن ، خوش خدمتی ، و......) نبوده و بایستی بصورت کامل و تمام احصا شود . دولت قبلی برابر اعلامیه های مستند 1000میلیارد دلار در آمد داشته ، حالا 8میلیارد چه دردی دوا میکنه ؟ اتحادیه اروپا و آمریکا با توجه به بحرانهای مالی و بیکاری به ما نیاز دارند یا ما به آنان ؟ چرا سران خودرو سازیشان در صف ورود به کشور و بستن قرارداد در نوبت تشریف دارند ؟ سعی نکنید با خلط موضوع با جریانهای سیاسی حقوق حقه ملتی شریف را به باد بدهید .
  • ۰۹:۵۶ - ۱۳۹۲/۰۹/۱۱
    0 0
    جناب محترم ! لازم است تحقیق کنی تا متوجه شوی که جناب شریعتمداری همیشه مشی خود را دارند و همه دولت ها را با مشفقانه نقد کردند ، به هر حال این مشکلات در همه دولت ها هم بوده ... چرا باید ساکت بود ؟ پس نقد و آزادی بیانی که برخی مقلَـــدین سیاسی ( با مقلــِد اشتباه نشود ) شما به دروغ فریاد می زدند چه می شود ؟ دلیل اینهمه واهمه از نقد مشخص است...
  • ۰۹:۵۶ - ۱۳۹۲/۰۹/۱۱
    0 0
    این ذات آمریکاست ، هر وقت با اون دست دادی و برگشتی انگشتهایت را شمارش کن .
  • ammar ۱۰:۰۵ - ۱۳۹۲/۰۹/۱۱
    0 0
    كسي كه خوابه رو ميشه بيدار كرد اما كسي كه خودش رو به خواب زده رو نمي شه بيدار كرد.
  • ۱۰:۰۵ - ۱۳۹۲/۰۹/۱۱
    0 0
    تو چی زدی که اینقدر دچار توهم شدی؟ زیر ۱۸ سال که اینقدر توهم زا نمیزنه بچه!
  • ۱۰:۰۸ - ۱۳۹۲/۰۹/۱۱
    0 0
    این عقل کل منظورش از منفی دادن چی بود؟ یعنی چی اینکه یه چیزی رو نمیفهمی زرت و زرت کلیک میکنی؟؟؟ این که نظر نیست که خوب یت بد باشه! این یه گلایه شخصی از مشرقه! والا حیف امثال تو اینقدر آکبند موندن! یه سری به سیرکها بزن! استخدامی دارن.
  • محسن ص ۱۰:۰۹ - ۱۳۹۲/۰۹/۱۱
    0 0
    درود بر حاج حسین شریعتمداری!
  • ammar ۱۰:۱۷ - ۱۳۹۲/۰۹/۱۱
    0 0
    در ابتدا به بيسيمچي عزيز خسته نباشي ميگم براي تايپ كردن اين مطلب، اولاً دو سؤال براي رفع ابهام در توافق نامه مزبور كه اينهمه عصبانيت نميخواد... دوماً يعني ما بايد منتظر باشيم كه تمام مشكلاتي كه شما زحمت كشيديد ـ پاي دولت قبل حساب كرديد ـ رو اين دولت به سلامتي نه تنها اضافه نكنه بلكه حل كنه؟.... عزيز جان شما ساده لوح نباشي خيلي خوش بيني... از حالا كه سه ما گذشته دولت شروع به باند بازي وحزبي گري كرده... اميدوارم اگر بيطرف باشي يكسال ديگه بتوني از دولت دفاع كني ـ البته كه بعيد ميدونم قابل دفاع باشه.
  • محسن ص ۱۰:۲۳ - ۱۳۹۲/۰۹/۱۱
    0 0
    بابا "بیسیمچی" جوش نزن! جالب اینه که شما فکر می کنید با این همه کج دهنی نسبت به فرمایشات امام خامنه ای،به قول خودتان"منافع کلان ملت ایران را به درستی مشاهده می کنید"!!! عزیزم خط مشی همونه که حضرت آقا می گه: "يكى از ترفندها و خلاف‌گويى‌ها اين است كه اين‌جور القا كنند به افكار عمومى مردم كه اگر ما در قضيّه‌ى هسته‌اى، تسليم طرف مقابل شديم، همه‌ى مشكلات اقتصادى و معيشتى و غيره حل خواهد شد؛ اين را دارند تبليغ ميكنند. البتّه تبليغاتچى‌هاى خارجى با شيوه‌هاى كاملاً ماهرانه‌ى تبليغاتى خط ميدهند، "در داخل" هم بعضى از روى "ساده‌لوحى" و بدون اينكه نيّت سوئى داشته باشند، بعضى هم واقعاً از روى "غرض" همين را دارند تبليغ ميكنند كه اگر ما در اين قضيّه كوتاه آمديم و تسليم شديم در مقابلِ طرف مقابل، همه‌ى مشكلات اقتصادى و مانند اينها حل خواهد شد؛ اين خطا است." (سخنرانی اخیر حضرت آقا 12 آبان 92) بدیهی است هر کسی علیه این مواضع شعار بده خائن به نظام است! والسلام یا زهرا
  • ۱۰:۲۴ - ۱۳۹۲/۰۹/۱۱
    0 0
    واقعا با اين اوصاف پس چقدر ما خوشبخت بوديم و هستيم همه چي عاليه واقعا براي چي مذاكره و توافقنامه!!!!!!! بابا صداتون از جاي گرم در ميآد اگر بيماري داشتيد كه به خاطر تحريم دارو و... ازبين ميرفت باز هم همچين حرفي ميزدين مملكت درب و داغون اغلب مردم با سختي زياد زندگي ميكنند اونوقت ميگيد همه پشت درهاي ايران صف كشيدن آره واقغا
  • ۱۰:۲۶ - ۱۳۹۲/۰۹/۱۱
    0 0
    از اولم گفتم که این توافق , توافق نیست. فقط سر خودمونو شیره مالیدیم
  • مصطفی ۱۰:۲۶ - ۱۳۹۲/۰۹/۱۱
    0 0
    بعضی ها دل کوچیکی دارن نمی تونن صبر کنن تا فصل جوجه کشی باید زودی نظر بدن هنوز از رهبرشون چیزی یاد نگرفتن ، هر چی رهبرشون مقتدره اینا ... من موندم چجوری رهبری اینارو تحمل می کنه
  • ۱۰:۳۱ - ۱۳۹۲/۰۹/۱۱
    0 0
    متاسفانه درست میگی ... چون ایشون با این استدلال های منطقی دهن همه مخالفین و بسته و مخالفین هم عاجز از پاسگویی رو به گزافه گویی میارند... بنابراین شما ها چون خودتون رو به خواب زدید رو اصلا نمیشه بیدار کرد...
  • ۱۰:۳۴ - ۱۳۹۲/۰۹/۱۱
    0 0
    "ترکمن‌چای" را با لخندهای فیسبوکی اش امضا کرد.
  • ۱۰:۵۳ - ۱۳۹۲/۰۹/۱۱
    0 0
    نمونه تقويت اقتصاد داخلي را در دولت گذشته ديديم !‌ دو برابر شدن واردات و ايجاد شغل براي چيني هاي و كره اي ها !‌
  • عليرضا ۱۰:۵۹ - ۱۳۹۲/۰۹/۱۱
    0 0
    ناشناس فنلاندي ! تو با دلار 3 هزار تومان ( دلاري كه از 1000 تومان رسيذ به سه هزار تومان ) توي فنلاند چكار ميكني ! مگر در ايران موقعيت كار يا تحصيل نيست؟ اگر نيست كه بيخودي آنجا نشين و هي نظر بده ، اگر هم هست چرا ارز مملكت را بيخودي خارج ميكني ؟
  • ۱۱:۰۰ - ۱۳۹۲/۰۹/۱۱
    0 0
    ناشناس فنلاندي ! تو با دلار 3 هزار تومان ( دلاري كه از 1000 تومان رسيذ به سه هزار تومان ) توي فنلاند چكار ميكني ! مگر در ايران موقعيت كار يا تحصيل نيست؟ اگر نيست كه بيخودي آنجا نشين و هي نظر بده ، اگر هم هست چرا ارز مملكت را بيخودي خارج ميكني ؟
  • ammar ۱۱:۰۵ - ۱۳۹۲/۰۹/۱۱
    0 0
    دوست عزيز با پرچم فنلاند.... من منظورم كسانيست كه به رابطه با آمريكا خوش بين هستند وميخواهند نقدهاي منطفي رو به حساب دشمني با نظام بزارن.
  • عليرضا ۱۱:۲۳ - ۱۳۹۲/۰۹/۱۱
    0 0
    1-هيچ انتقادي از جانب رهبري به اين توافقنامه نشده است ( اگر پاسخ رهبر به آقاي روحاني را تاييد ندانيم ) 2- رئيس مجلس و اكثريت نمايندگان از اين توافقنامه حمايت كردند 3- رئيس قوه قضائيه از تيم مذاكره كننده قدرداني كردند 4- آيات عظام قم در ديدار با آقاي ظريف از تلاشهاي تيم مذاكره كننده قدرداني كردند . 5 -آقاي شمخاني دبير شوراي امنيت ملي عصبانيت رژیم صهیونیستی و گروه‌های تندرو داخلی آمریکا از نتایج توافق هسته‌یی اخیر کشورمان را نشانه صحیح بودن حرکت و مسیر اصولی جمهوری اسلامی ایران دانست ، در بعد خارجي اكثريت كشورها از توافق ابراز خوشحالي كردند بجز عربستان و اسرائيل ! حزب ا... لبنان توافق ژنو را دستاوردي عظيم خواند. گروهي تندرو و جريان انحرافي در كشور اين توافق را عهدنامه تركمانچاي دانستند !
  • مصطفی ۱۱:۳۱ - ۱۳۹۲/۰۹/۱۱
    0 0
    پیشنهاد می کنم آب رو بریزن اونجایی که میسوزه ممرو لولو برده
  • بیسیمچی ۱۱:۳۴ - ۱۳۹۲/۰۹/۱۱
    0 0
    "چگونه بیشترین درآمد را داشته باشید و بدهکارترین هم باشید"! هنر ...دن به کل خزانه مملکت! نویسنده: رفیق تورگی چاوز! ترجمه به فارسی مودبانه و سانسور کلمات رکیک: یه بنده خدای بیکار! ناشر: .. عدالت و کاغذ پاره .. بها: مفت
  • بیسیمچی ۱۱:۳۷ - ۱۳۹۲/۰۹/۱۱
    0 0
    نمی خوام بگم اونا بد ذات نیستن اما خداییش تو توی همین مملکت چندبار سر خریدن خونه و ماشین و یه وسیله خونه و خلاصه یه مورد اینطوری سرت کلاه نرفته!!!داداش وقتی رهبری می فرماد اینا بچه های خودمونن یعنی خیالتون راحت اینا اینکارن
  • ۱۱:۳۹ - ۱۳۹۲/۰۹/۱۱
    0 0
    پدر ما رو سه ماه دراوردن از بس گفتن سیاستمدار زبده!!! شوکه شدیم از این همه ...
  • محسن ص ۱۱:۳۹ - ۱۳۹۲/۰۹/۱۱
    0 0
    خداوند می فرماید: هل یستوی الذین یعلمون و الذین لا یعلمون!!! فلذا، اصلا این روشنگری ها و تحلیل های امثال حاج حسین و دیگران هم "با عنایت به توصیه های مکرر و موکد حضرت آقا مبنی بر لزوم بصیرت و آگاهی" به همین خاطر است که شما و امثال شما ها مصداق چنین آیاتی قرار نگیرید: "بل اکثرهم لا یعقلون"، "بل اکثرهم لا یعلمون"، "بل اکثرهم لا یفقهون" و با درک حقیقت لااقل به این "نشاط" بی ریشه و گذاریتان ادامه ندهید!!! یقینا بسیاری از مردم به تحلیل دقیق این مستندات نپرداخته اند اگه اون مردمی که شما می گین نشاط دارند، با علم به این همه اطلاعات و مستندات واضح (که بعید است خودشان در این سطح بررسی کرده باشند) هنوز بر این"نشاط" کاذب استمرار دارند که وامصیبتا!!!
  • sss ۱۱:۴۶ - ۱۳۹۲/۰۹/۱۱
    0 0
    منافع برخی در گروه! همونهایی که از صبح تا شب بی بی سی سنگشونو به سینه میزنه!
  • محمد ۱۲:۰۷ - ۱۳۹۲/۰۹/۱۱
    0 0
    چرا وزارت امور خارجه جزئیات رو افشا نمیکنه؟؟؟؟؟؟
  • اصغری ۱۲:۰۹ - ۱۳۹۲/۰۹/۱۱
    0 0
    امام گفت هروقت دشمن از شما عصبانی باشد بدانید کار شما درست است.(قریب به مضمون)حالا هم معلومه دشمنان این ملت چه کسانی هستند.اسرائیل عربستان وامثال شریعتمداری.
  • محسن ص ۱۲:۱۴ - ۱۳۹۲/۰۹/۱۱
    0 0
    "بیسیمچی" دقت کن که شما مصداق عینی فرمایش حضرت امام خامنه ای هستی که فرمودند "بعضی ها ""نمی خواهند"" خدمات چشمگیری هم که در این دولت (دولت احمدی نژاد) صورت گرفته را ببینند"!!! فلذا باید گفت که آنکس که نداند و "نخواهد" که بداند در جهل مرکب ابدالدهر بماند!!!
  • لعلی ۱۲:۱۶ - ۱۳۹۲/۰۹/۱۱
    0 0
    هیچ انتقاد و نقدی را هم وارد ندانیم.همه چیز را اگر هم مثبت بدانیم این مساله برای من بسیار جای سوال و تعجب دارد که چرا غربیها و طرفهای مذاکره کننده انقدر بی حد و حصر شادمان شده بودند.قطعا شادمانی آنها بخاطر ملت شریف ایران نبوده زیرا اگر بود حتما دست به تحریم علیه این ملت مظلوم نمیزدند.رفتار کشورهای مذاکره کننده بسیار تعجب برانگیز و حاوی برخی مسایل دیگر است.الله اعلم.
  • ۱۲:۱۹ - ۱۳۹۲/۰۹/۱۱
    0 0
    بیسیمچی منافقین و اسرائیل! دیدی در جواب اون شبهه دوزاریت ، مردم جواب محکمی بهت دادن از سوزت زدی جاده خاکی، بیچاره؟! قبول کن که اگه خوشبینانه بخوایم بگیم دولت تبخیر امید ...یده به الک... وگرنه بعدها میفهمین ابعاد این خیانتو و اونهایی که به این آقایان خط دادن و تعمدا این خیانتو رقم زدند....
  • اچبری ۱۲:۲۵ - ۱۳۹۲/۰۹/۱۱
    0 0
    هرچه هست مراجع و رهبری قاطعانه تایید کردند تو رو سننه
  • پندهای تاریخ ۱۲:۳۵ - ۱۳۹۲/۰۹/۱۱
    0 0
    هیچی!!! این هم از این دولت تب.. امید که موفقیتی کم نظیر کسب کردند !!و...!!!.فقط سوال اینجاست که آیا بین وادادگی سال 2003 به نام " تعلیق داوطلبانه و پلمپ تاسیسات هسته ای" و توافق صفین گونه 2013 رابطه ای نیست؟؟؟!!! و همه اینها اتفاقی و لابد از روی خیرخواهی!!! ما را در برابر دشمنان در حالت آچمز و وادادگی قرار داده است؟؟!! و تعمدی در کار نیست؟؟؟؟؟!!!!
  • سجاد ۱۲:۳۹ - ۱۳۹۲/۰۹/۱۱
    0 0
    از فردای توافق منتظر نقد آقای شریعتمداری بودم. چون میدونستم تنها نقد قابل توجه و واقع نگر نقد آقای شریعتمداری هست. الان که نقد ایشون رو دیدم باید بگم واقعا بالاتر از انتظارم بود. واقعا عالی بود. اصلا فکرشو نمیکردم تا این حد دقیق باشه. آفرین... مجددا به آقای شریعتمداری ایمان آوردم
  • ۱۲:۴۰ - ۱۳۹۲/۰۹/۱۱
    0 0
    ناراحت نباش عزیز ، اینجا اینا طبیعیه
  • شفق ۱۲:۴۲ - ۱۳۹۲/۰۹/۱۱
    0 0
    البته من هنوز فکر میکنم که ساده لوحانی که این توافق رو برد میدونن هنوز در خواب خرگوشی هستند و بنده های خدا خودشون رو به خواب نزدن.
  • ۱۲:۴۴ - ۱۳۹۲/۰۹/۱۱
    0 0
    خوب خداروشکر مردم روشن شدن که تا حالا این آقای هرچی می گفته طنز و شوخی بوده / مابقی حرفاش رو هم بر همین مبنا حساب می کنیم / نگران نباشین/ ما اونو جدی نمی گیریم
  • ۱۲:۴۶ - ۱۳۹۲/۰۹/۱۱
    0 0
    به ویژه شریعتمداری رو / الهی آمین / شفا بده از این مالیخولیا رها بشه
  • reza ۱۲:۵۴ - ۱۳۹۲/۰۹/۱۱
    0 0
    آقا شما بفرماييد يك كار خوب دولت از اول انقلاب چيه؟ اينهمه انتقاد!!!!!؟ البته از قبل كه قلم ميزدين رو بي خيال.
  • پدربزرگ ۱۳:۰۷ - ۱۳۹۲/۰۹/۱۱
    0 0
    در کل نقد خوبی بود. ولی باید توجه داشت به گفته آقای روحانی "مهم نیست که در این شش ماه چه اتفاقی بیافتد، مهم این است که با شش قدرت جهانی به توافقی رسیدیم که تمام دشمنان ایران عزیز به عربده کشی افتادند. با توجه به رفتار اسرائیل، عربستان سعودی و تندروهای غربی به سادگی میتوان فهمید دشمنان نظام احساس خطر کرده اند و این گفته را بیاد داشته باشید "هرگاه دشمنان از شما شاد شوند در اشتباهید و هرگاه از شما خشمگین شوند در راه درست گام بر میدارید" مهم ترین مطلب ذز این زمان حفظ یکپارچگی مردم و نظام است که در تاریخ بارها مشاهده کردیم هرگاه ملت ایران متحد باشند هیچ گاه دشمنان به ما ضرری نمیتوانند بزنند. با تشکر بابت خواندن مطلب
  • حسین 1400 ۱۳:۲۲ - ۱۳۹۲/۰۹/۱۱
    0 0
    شگرد دشمن برای ضعیف کردن یک ملت همین است: ابتدا یک فشار سنگین بر مردم وارد می کنند و آنها را مجبور به پذیرفتن حداقل ها می کنند، و بعد گشایشی اندک ایجاد میکنند (عین نقل قول وندی شرمن درباره توافق ژنو) و این مشکل ما مردم است که آرامش فکری این چند روزه را ساده لوحانه باور کرده ایم!
  • ۱۳:۳۱ - ۱۳۹۲/۰۹/۱۱
    0 0
    عجب ! چشم بسته غيب گفتي ! معلومه كه دشمن و رقيب مايل به پيشرفت ما نيست همانطور كه ما هم قطعا حاضر نيستيم عربستان يا امارات نيروگاه اتمي داشته باشند. ولي همين عربستان و قطر و امارات و عراق دارند منابع نفتي مشترك ما را غارت ميكنند و در حاليكه به دليل تحريم پروژه هاي نفتي ايران به سختي پيشرفت ميكنند.
  • بصیرت ۱۳:۴۵ - ۱۳۹۲/۰۹/۱۱
    0 0
    اینایی که ازتوافقنامه راضی ان شش ماه دیگه قیافشون دیدن داره...توصیه میکنم هفته نامه ی نه دی رو که شنبه منتشرشده بخونیداقناع نشدیددرخودتون شک کنید...شش ماه بعدتاصدای امام جامعه درنیادکسی بیدارنمیشه همیشه بایداین پیرمرد.نافذبابصیرت همه چیوبگه...أین عماااااااااار
  • علی ۱۳:۵۴ - ۱۳۹۲/۰۹/۱۱
    0 0
    خوشحالی شما ! حتما توقع داری ایران اجازه بازرسی به آژانس را هم ندهد !؟ تو چند سالته که اینقدر نظر آبکی میدی ؟
  • ۱۳:۵۸ - ۱۳۹۲/۰۹/۱۱
    0 0
    اشتباه مثبت دادم.منفی منفی
  • ۱۴:۰۱ - ۱۳۹۲/۰۹/۱۱
    0 0
    اگر اینها تابع رهبری بودند الان خفه شده بودند بعد از تایید آقا. حیف که کارشان فریبکاری و دروغ گویی است
  • ۱۴:۰۲ - ۱۳۹۲/۰۹/۱۱
    0 0
    سخت نگيريد بي خود هم فسفر نسوزونيداين مثلا توافق يه چيزيه تو مايه هاي کشک!!!
  • تقی ۱۴:۰۹ - ۱۳۹۲/۰۹/۱۱
    0 0
    کسی به اظهارنظر اقای شریعتمداری احتیاج نداره مال خودشون
  • ۱۴:۲۸ - ۱۳۹۲/۰۹/۱۱
    0 0
    بیسمچی عزیز همین آقایان لااقل ۲۴ سال از عمر انقلاب دولت های مختلف را در اختیار داشته اند. به نظرت دقیقا همه اون شاخص ها بهبود یافت تو دولتای اونا؟ آخه خشک مغزی و تبعیت بی چون و چرا حدی داره
  • محسن ص ۱۴:۳۰ - ۱۳۹۲/۰۹/۱۱
    0 0
    "بیسیمچی"، جالب شد که دیدم شما هم به سخنان رهبری گفتی و استناد کردی به اینکه حضرت آقا گفتند "اینها بچه های انقلاب" هستند از آنجا که خوب نیست انسان "لا تقرب الصلاه" را که می خواند و بقیه آن را که "و انتم سکری" است فراموش کند پس توجه شما رو به ادامه صحبت های حضرت آقا در همان سخنرانی جلب می کنم: 1- به مسئولین دیپلماسی توصیه می کنم"لبخند فریبکارانه دشمن کسی را دچار فریب نکند"!!! 2- "یک دهه قبل در مذاکرات با اروپایی‌ها، با نوعی عقب‌نشینی، تعلیقی را که در واقع "تحمیل شده بود"!!!!!! پذیرفتیم اما بعد از دو سال تعلیق و تعطیلی بسیاری از کارها، "همه فهمیدیم"!!! که حتی با این گونه کارها، """مطلقاً"""" امیدی به همکاری طرف‌های غربی وجود نخواهد داشت.! 3- "ملت بیدار باشد و "بداند" چه اتفاقی دارد می‌افتد.!!!!!!!! (که صراحتا با بیان مکرر محرمانه بودن مذاکرات از سوی حضرات دیپلمات در تناقض است) 4- "آمریکایی‌ها زمانی از خصومت دست برمی‌دارند که ملت ایران، به ملتی "منزوی"، "بی‌اعتبار"، و "بی‌احترام" تبدیل شود.!!!" 5- "توصیه قبلی خود را یک بار دیگر تکرار می‌کنم؛ نباید به دشمنی که لبخند می‌زند، اعتماد کرد.!!!!!!!!!!!! 6- "همانطور که در مشهد هم گفتم دوباره تکرار می کنم که به مذاکرات جاری خوشبین نیستم!!!" خود بخوان حدیث مفصل از این مجمل!!!
  • ۱۴:۳۱ - ۱۳۹۲/۰۹/۱۱
    0 0
    خیلی این حرف مسخرست. خوب طرف رییس جمهوره و وزیر و باید وظیفش رو به خوبی انجام بده. شریعتمداری هم یه روزنامه نگاره و باید وظیفش رو به درستی انجام بده. توقع داری یه روزنامه نگار بیاد کار رییس جمهور رو انجام بده بعد انتقاد کنه؟
  • ۱۴:۳۳ - ۱۳۹۲/۰۹/۱۱
    0 0
    شریعتمداری اگه راست می گی چرا به بابک زنجانی نقد نمی کنی؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟
  • ۱۴:۳۳ - ۱۳۹۲/۰۹/۱۱
    0 0
    بالاخره ما بردیم یا باختیم سردار؟ یه طرفه رفتی به قاضی سردار...
  • هادی ۱۴:۳۴ - ۱۳۹۲/۰۹/۱۱
    0 0
    چه ربطی داشت؟ مثل اینکه سیمت واقعاً قطعه ها! خوب حالا که ما مشکل داریم و وضع اقتصادی خرابه و باید با دنیا رابطه داشته باشیم، ایجاب میکنه که یه توافقنامه درست و حسابی امضا کنیم. حتی اگه میخواهیم امتیاز بدیم با فکر و تدبیر بدیم. نه اینجوری که تهش طرف به راحتی میتونه انکار کنه و دبه دربیاره. اتفاقاً ناراحتی ما هم اینه که با این نوع توافق بستن، احتمال داشتن همزمان انرژی هسته ای و رفع تحریم ها به صفر رسید.
  • شهرام ۱۴:۳۷ - ۱۳۹۲/۰۹/۱۱
    0 0
    یک نکته هم من عرض کنم قراردادن سقف تولید برای نیازهای داخلی خیانت بزرگی است ما هم باید وارد بازار هسته ای جهان بشویم و از این دستاورد تکنولوژیک عظیم دانشمندان قهرمانمان درآمدهای قابل توجه ارزی داشته باشیم، چیزی که انحصارطلبهای قلدر می خواهند مانع آن شوند
  • حمید ۱۴:۵۷ - ۱۳۹۲/۰۹/۱۱
    0 0
    اتفاقا خیلی ها هم در مجالس عروسی و پارتی های آنچنانی که خبرش میرسه! خوشحالن :) اگر مردم ما هم آینده رو می دیدن بجای شادی زار زار گریه می کردن که چه کلاهی سرشون گذاشتن
  • ۱۵:۰۲ - ۱۳۹۲/۰۹/۱۱
    0 0
    بلدددددم، بلدددددم، بلددددددم..... خخخخخخ از بس قمپز در کردن خودشون هم باورشون شده که ژنرالند. ملت هم باورشون شده.
  • ۱۵:۱۲ - ۱۳۹۲/۰۹/۱۱
    0 0
    دربين تمام حمايتها و يا عدم مخالفتهاي داخلي با توافقنامه ، از رهبري تا روساي مجلس و قوه قضائيه و آيات عظام قم و رئيس دفتر بازرسي رهبري آقاي ناطق نوري و دبير شوراي عالي امنيت ملي آقاي شمخاني و ... تنها گروهي افراطي و جريان انحرافي با وقاحت و بي شرمي اين توافق را عهدنامه تركمانچاي ناميدند و شروع به هياهو كردند !
  • شاهین ۱۵:۱۵ - ۱۳۹۲/۰۹/۱۱
    0 0
    جناب آقای شریعتمداری باسلام به آزادگی شما شک ندارم و کینه توزی نسبت به آزادگان در طول تاریخ در حال تکرار است و هر چه آزادگی و روشنگری بیشتر ، دشمنی و کینه توزی بیشتر. شرایط و اخبار مطرح شده در رسانه های داخلی و مقایسه آن با اخبار خارجی ، هر انسان با تفکر هیهات من ضله را با سوالات و ابهاماتی مواجه میکند. بنده در این شرایط ضمن داشتن باورهای خودم به اعتماد رهبر عزیز اقتدا میکنم و از خداوند متعال درخواست دارم تا کمک کند تا از اعتماد رهبر همانند دوره قبل سوء استفاده نشود. انشاا...
  • جوال دوز ۱۵:۱۷ - ۱۳۹۲/۰۹/۱۱
    0 0
    در مورد دیدنی بودن قیافه ها خودم هم این نظر رو دارم. اما اینکه مقاله ای نتونه کسی رو اقناع کنه و همین دلیلی باشه بر شک به خود باهات موافق نیستم. موافق و مخالف هر دو استدلالاتی دارن که برای خودشون محترم هست. اما انسان ها عادت دارن تا چیزی رو از طریق علم تجربی بهش نرسن و حسش نکنن قبولش نکنند. ولی حالا که موافقان این موافقتنامه نمی خواهند یا نمی تونند قبول کنند بهتر هست مرور زمان همه چیز رو براشون هویدا کنه.
  • گمنام ۱۵:۲۰ - ۱۳۹۲/۰۹/۱۱
    0 0
    تاریخ اثبات کرده عدم تبعیت از ولی امر وگوش ندادن به توصیه نتایج ذلت باری بدنبال خواهد داشت نمونه اش همین امر.
  • حسین ۱۵:۳۰ - ۱۳۹۲/۰۹/۱۱
    0 0
    ببین کار به کجا رسیده کسایی مانند شریعتمداری رو که واقعیت ها رو نوشته مبتلا به مالیخولیا و ... می نامند و کسانی که وطن فروشند رو آزاد اندیش
  • حسین ۱۵:۳۳ - ۱۳۹۲/۰۹/۱۱
    0 0
    نظر شما کلا غلطه، باید امثال این نقدها باشد تا کلاه سرمان نرود. البته دولت دانسته و عامداً گذاشته کلاه سرش بره
  • حسین ۱۵:۳۸ - ۱۳۹۲/۰۹/۱۱
    0 0
    بعضیا از بس کور دل و ساده لوح هستند که ..... عجب نظر مفتضحی دادی اصغری
  • ErFaN ۱۵:۴۰ - ۱۳۹۲/۰۹/۱۱
    0 0
    از دانشجوی دانشگاه ازاد ازین بیشتر انتظار نمیره زیاد به خودت فشار نیار بزرگ شدی متوجه میشی
  • ۱۵:۴۴ - ۱۳۹۲/۰۹/۱۱
    0 0
    وقتی ظریفی را به مذاکره با ضخیمی میفرستی چاره جز تسلیم نمی ماند!!!
  • ۱۵:۴۴ - ۱۳۹۲/۰۹/۱۱
    0 0
    آخر و عاقبت وادادگی معلومه
  • ۱۵:۴۶ - ۱۳۹۲/۰۹/۱۱
    0 0
    اسراییل داره فیلم بازی میکنه. پیروز توافق اسراییلی ها هستند
  • ۱۵:۴۷ - ۱۳۹۲/۰۹/۱۱
    0 0
    الان دیگه ریش بزی مد شده. دوران تند روی تمامممممم
  • مجید ۱۵:۵۸ - ۱۳۹۲/۰۹/۱۱
    0 0
    تشکرکردن رهبری به معنی تایید کردن نیست یه وقت هست که درکار تون موفق نیستید ولی رییستون ازتون تشکرمیکنه.رهبری خودش هم گفته که ازهمه دولتهاحمایت وبه همه اعتمادمیکنه منتهامنظور اصلیشو درسخنرانیها وپیامهاش بیان میکنه.حمایت این مجلس ومراجع هم دقیقا بخاطر حمایت رهبری بوده.نکته دیگه اینه که شماگول سیاه بازی عربستان واسراییل رو نخور.اونا نمیخوان سر به تن ماباشه .مگه میشه آمریکاتوافقنامه ای امضاکنه که اسراییل وعربستان ازاون بدشون بیاد
  • شهرام ۱۶:۰۵ - ۱۳۹۲/۰۹/۱۱
    0 0
    یک نکته هم من عرض کنم قراردادن سقف تولید برای نیازهای داخلی خیانت بزرگی است ما هم باید وارد بازار هسته ای جهان بشویم و از این دستاورد تکنولوژیک عظیم دانشمندان قهرمانمان درآمدهای قابل توجه ارزی داشته باشیم، چیزی که انحصارطلبهای قلدر می خواهند مانع آن شوند
  • ۱۶:۰۹ - ۱۳۹۲/۰۹/۱۱
    0 0
    اشتباهی مثبت دادم .تو شریعتمداری رو با اسراییل وعربستان مقایسه میکنی؟خیلی جاهلی
  • مج مج ۱۶:۵۴ - ۱۳۹۲/۰۹/۱۱
    0 0
    افشا ؟ ؟؟ وای از جهل
  • ۱۷:۲۲ - ۱۳۹۲/۰۹/۱۱
    0 0
    به نظرتون امام حسین ع چرا با یزید گام به گام وارد مذاکره نشد؟؟؟
  • رابین- ۱۷:۲۷ - ۱۳۹۲/۰۹/۱۱
    0 0
    وضعیت اقتصاد ایران در دوران ابر مرد تاریخ ایران چنان اوج گرفت وبه کمک کشورهای چین لبنان فلسطین ونزویلا یاری رساند که حرفی باقی نمونده ایشان و اعوان وانصارش در جهت تقویت اقتصاد ایران موارد زیر را بکلی حذف کردند:بیکاری. تولید. اختلاس. رانت. خویشاوند پرستی. واردات
  • ۱۷:۴۱ - ۱۳۹۲/۰۹/۱۱
    0 0
    بله ان شاء الله خداشفاتون میده ما براتون دعا می کنیم !
  • ۱۸:۴۲ - ۱۳۹۲/۰۹/۱۱
    0 0
    فکر کنم خراصون درست باشد
  • خسن ۱۸:۵۲ - ۱۳۹۲/۰۹/۱۱
    0 0
    تحلیل بسیار جامعی بود. اما مطمئن باشید که استکبار به همین توافق هم پایبند نخواهد بود! همه طاغوت ها در تاریخ نشان داده اند و ایبار هم خوی استکباریشان را نشان خواهند داد همانطور که مشرکان در صلح حدیبیه نشان دادند. انشالله صبح نزدیک است
  • م-ب ۱۹:۳۹ - ۱۳۹۲/۰۹/۱۱
    0 0
    الان جوابتو میدم= 1-این همه نظرات مثبت رونمیبینی که همشون در راستای مذمت تیم مذاکره کننده است 2-صدا وسیما فقط اونایی رونشون می ده که موافقند به خاطر همین فکر کردی غالبا مردم موافقند 3-نظرات منفی کامنت خودتو ببین متوجه میشی مشرق بزن تا جوابشو بدونه
  • ۱۹:۴۷ - ۱۳۹۲/۰۹/۱۱
    0 0
    نگران شده بودیم. ایندفعه چقدر عکس العملتون طول کشید.
  • ۱۹:۴۸ - ۱۳۹۲/۰۹/۱۱
    0 0
    بابا عالم. بابا اگاه. تو دیگه کی هستی لیلا خانوم.
  • ۱۹:۴۹ - ۱۳۹۲/۰۹/۱۱
    0 0
    منظور یعنی من هم قد ایشون میفهمم.جل الخالق.
  • ۱۹:۵۰ - ۱۳۹۲/۰۹/۱۱
    0 0
    چقدر تو این سایت خودتونوتحویل میگیرین.
  • ۱۹:۵۲ - ۱۳۹۲/۰۹/۱۱
    0 0
    جبهه پایداری جانم.
  • ۱۹:۵۲ - ۱۳۹۲/۰۹/۱۱
    0 0
    ان شا الله خداوند سبحان یه ... به شریعتمداری بده تا بعضی از مطالب رو درست نقدکنه. به آمریکا و همپیمانانش اعتمادی نیست ولی به نقدهای تو هم همینطور
  • ۱۹:۵۳ - ۱۳۹۲/۰۹/۱۱
    0 0
    اینا همه کاذبن. مامیفهمیم.
  • ۱۹:۵۴ - ۱۳۹۲/۰۹/۱۱
    0 0
    حالا رفتین توکار نقد مشفقانه و منصفانه.
  • ۱۹:۵۴ - ۱۳۹۲/۰۹/۱۱
    0 0
    شما که اشتباه همه دنیا رو میفهمین الا خودتونو.
  • ۱۹:۵۵ - ۱۳۹۲/۰۹/۱۱
    0 0
    اومدن 8 سال زدن دیدی چی شد؟
  • عليرضا ۲۰:۱۳ - ۱۳۹۲/۰۹/۱۱
    0 0
    1-دفتر نخست‌وزیر اسرائیل در واکنش به توافق هسته‌ای غرب با ایران، آن را معامله‌ای بد دانست و گفت به اين توافق پايبند نمي ماند. 2- حزب الله لبنان توافق ژنو را "پیروزی بزرگ" و "دستاورد عظیمی برای اعراب، مسلمانان و همه آزادگان جهان" برشمرد. 3- افراطيون جريان انحرافي در داخل كشور توافقنامه را قراردارد تركمانچاي مينامند ! و موضع اسرائيل را غير واقعي و ظاهر سازي ميدانند !
  • ۲۰:۱۹ - ۱۳۹۲/۰۹/۱۱
    0 0
    خدایا شش قدرت دزدو زورگوی زبان نفهم و قلدر غربی متحدا بااین ملت درافتاده اند و هزاران مکر و خدعه و نیرنگ در مقابل این ملتی که سلاحی جز دعا ندارند بکار برده اند پس کجاست فرموده تو: و مکروا و مکرالله والله خیرالماکرین
  • حسین ۲۰:۲۲ - ۱۳۹۲/۰۹/۱۱
    0 0
    یعنی اونایی که منفی دادن نمی خوان عاقبت به خیر بشن؟!!!!!!!!!
  • ۲۲:۰۵ - ۱۳۹۲/۰۹/۱۱
    0 0
    اوج تندروی شما رو تو فتنه88 هرگز از تاریخ پاک نمیشه
  • محمد حسین ۲۲:۱۳ - ۱۳۹۲/۰۹/۱۱
    0 0
    خیلی خوب بود
  • ۲۲:۱۵ - ۱۳۹۲/۰۹/۱۱
    0 0
    آن مرد که از غنی سازی دفاع می کرد و یارانه می پرداخت رفته است
  • سعید ۲۲:۲۲ - ۱۳۹۲/۰۹/۱۱
    0 0
    دیگه وقت ان رسیده تو تاریخ خودمون تجدید نظر کنیم فتحعلی با کلی جنگ ترکمن چای را باخت ولی الان ما بدون هیچ جنگی قافیه را با ختیم به فکر ملت نیستین حداقل به فکر تاریخ خودتون باشین مجلسی ها شما را خواب نبره!!
  • ۲۲:۳۲ - ۱۳۹۲/۰۹/۱۱
    0 0
    اینا این کاره ان از اون لحاظ -یعنی در جهت تخریب
  • سید ۲۲:۳۳ - ۱۳۹۲/۰۹/۱۱
    0 0
    عزیز جان میفرمائید کدام نشاط :نشاط عنوان خزانه خالی از طرف رئیس مملکت یا نشاط عدم تطبیق وعده های داده شده با عملکرد یا نشاط دولت تدبیر و امید فقط در شعار و یا نشاط تورم رو به رشد در جامعه کدام نشاط عزیز جان دولت با حرف هایش فقط تو دل مردم را خالی میکند و با پاس دادن توپ تو زمین دولت قبل تقصیر هارا از گردن خود باز میکند شاید در دل شما قند اب میکنند ؟ از گذارش صد روزه من که چیزی متوجه نشدم بجز سیاهنمائی دولت قبل
  • ۲۲:۳۴ - ۱۳۹۲/۰۹/۱۱
    0 0
    خدا این سرباز بیدار نظام رو حاج حسین شریعتمداری را از کید بد خواهان حفظ کند
  • ۲۲:۳۵ - ۱۳۹۲/۰۹/۱۱
    0 0
    من نمی دونم چرا شما سران فتنه رو دلسوز و سرباز ان نظام رو دشمن می دونین خوب معلومه از بس منافقین
  • سید ۲۲:۴۱ - ۱۳۹۲/۰۹/۱۱
    0 0
    اقای محترم وای به حال جامعه ای که در آن فضای نقد بسته شود چرا شما از نقد گریزانید اگر ناراحت از گفته های حسین شریعتمداری هستید چه اشکال دارد مطالعه بفرمائید و جواب ایشان را بدهید شاید ایشان اشتیاه میکند لااقل اشتباهش تصحیح میشود راه مقابله با نقد تخطعه کرد نقدکننده نیست بلکه به چالش کشیدن نقد است
  • علی ۲۲:۴۴ - ۱۳۹۲/۰۹/۱۱
    0 0
    باباتودیگه کی هستی!! انزوای مطلق سیاسی منطورت اینه که آمریکا حتی جرات نمیکنه به متحد ما هم حمله کنه و هر راه حلی درباره ی سوریه بدون حضور ایران غیرممکنه؟؟؟؟یااینکه منظورت نفوذ ایران تو عراق و سوریه ولبنان وغزه هست که باعث شده ارتش اسرائیل از حزب الله وحماس شکست بخوره؟؟؟ درمورد بحرانهای فرهنگی اجتماعی هم یه نگاهی به دوره ی همفکرانت بنداز که چقدر فساد وفحشا گسترش پیداکرد.....
  • ۲۲:۴۵ - ۱۳۹۲/۰۹/۱۱
    0 0
    فقط 20درصدمشکلات ناشی ازتحریم هاست
  • سید ۲۲:۵۰ - ۱۳۹۲/۰۹/۱۱
    0 0
    تا کلمه اخر خوب امدی کلمه اخرت بنیادت را در اخرت بباددادی عزیز جان دنیای سیاست بازی پدر و مادر نداره بجز اسرائیل چه کسی دم از عصبانیت زده اونهم وقتی فهمید چه خبره خاموش شد و بقیه دشمنان که شادند و سرحال چرا خودمان را گول میزنیم ؟
  • استاد داتشگاه پیام نور ۲۳:۱۷ - ۱۳۹۲/۰۹/۱۱
    0 0
    والله قسم همون روز اول هم که متن توافق رو خوندم دقیقا به هیمن ایرادات حاج حسین رسیدم ولی انقدر آقایون گرد وخاک و جنگ روانی از موفقیت خودشون وبزرگ نمایی های دستاورد انچام داده بودند که یک خوش بینی بسیار افراطی در بین عامه مردم شکل دادند
  • ۲۳:۲۳ - ۱۳۹۲/۰۹/۱۱
    0 0
    البته که شماها پر رو تشریف دارید و حیا را خورده اید و شرف قی می کنید
  • مجید ۲۳:۳۴ - ۱۳۹۲/۰۹/۱۱
    0 0
    واقعا بااین توانایی و علم سیاسی آقا شریعتمداری انصافا جای ایشان در کرسی استادی علوم سیاسی دانشگاههای معتبر جهان خالیست !
  • حسین 1400 ۰۰:۳۵ - ۱۳۹۲/۰۹/۱۲
    0 0
    کاشکی شما همیشه حرفهای رهبر رو فصل الخطاب بدونی! دوستان دولت تدبیر و امید که ظاهرا بعد 4 سال هنوز نمیخوان اسم فتنه رو بیارند چه برسه به اطاعت از رهبری! ضمنا خواهشاً تا کم میارین از وجود رهبری سوء استفاده نکنید!
  • ۰۱:۰۴ - ۱۳۹۲/۰۹/۱۲
    0 0
    به ناشناس 13:31 اتفاقا پارس جنوبی تا زمانی در دست شل و توتال بود هیچ پیشرفتی نکرد. چرا؟ خود این شرکت آنطرفتر با قطر دستشان توی یک کاسه بود. اما از زمانی که تحریم شدیم و کار به دست قرار گاه خاتم الانبیا افتاد فازهای پارس جنوبی یکی بعد از دیگری به ثمر نشتند و الان آقای ژنرال زنگنه برای افتتاح کارهای گروهبان ها با خودش قیچی می برد!
  • لیلا ۰۱:۰۸ - ۱۳۹۲/۰۹/۱۲
    0 0
    تو کی آمار همه مردم رو گرفتی خودت ذوقزده شدی فکر کردی همه مردم کشور ذوق کردن توهم تا این اندازه!!!!!!!!!!!
  • لیلا ۰۱:۱۳ - ۱۳۹۲/۰۹/۱۲
    0 0
    یسیمچی اگه دقت کرده باشی خود روحانی هم توی گفته هاش ناخواسته به تلاش های دولت احمدی نژاد اعتراف کرد و گفت 16 سال زمان میبره تا ما تمام پروژهای دولت دهم رو تکمیل کنیم در اینجا این گفته صدق میکنه که دروغگو کم حافظه میشه
  • یه بنده خدا ۰۹:۵۰ - ۱۳۹۲/۰۹/۱۲
    0 0
    منورالفکر عزیز . شما مگه از چند نفر سوال پرسیدی که با جدیت میگی مردم راضی اند و شور و نشاط رو همه جا گرفته . راستی چند درصد مردم از ماهیت حقوقی این توافق نامه آگاهند ؟ به نظر شما لازم نیست کسی یا کسانی باشند که به آگاهی مردم کمک کند؟
  • مهدی90085 ۰۹:۵۳ - ۱۳۹۲/۰۹/۱۲
    0 0
    کوک کن ساعت خویش اعتباری به خروس سحری نیست دگر دوش می خورده وبرخاستنش دشوار است کوک کن ساعت خویش!!!!!!!!!!!!!!
  • یه بنده خدا ۰۹:۵۵ - ۱۳۹۲/۰۹/۱۲
    0 0
    اصغری جون تعریفت از گود چیه ؟ اگه شما کمی تا قسمتی نیمه ابری هم نقدهای کیهان رو میخوندی که نسبت به مسئولین گذشته و حال داشتند« البته نقد منصفانه و نه صرفا اتقام گیری در قالب نقد که امروز متاسفانه بد رواجی داشته نمونه اش هم گزارش صد روزه کلید ساز معروف» اینطور نمیگفتی . یعنی اینکه اتفاقا حاج حسین داخل گود هستند و نه خارج گود.
  • عليرضا ۱۰:۱۸ - ۱۳۹۲/۰۹/۱۲
    0 0
    ناشناس سوئدي ! تو كه به احتمال زياد اصلا پايت را توي پارس جنوبي نگذاشتي و با دلار سه هزار تومان نشستي توي سوئد براي خودت خيالبافي ميكني ! چين و هند جايگزين شركتهاي غربي در اجراي فازهاي پارس جنوبي شدند ! آقاي زنگنه هم در جلسه راي اعتماد مجلس گفت چيني هاي و هندي را حذف خواهد كرد ! مگر اجراي 28 فاز پارس جنوبي در توان سرمايه داخلي و قرارگاه خاتم است !!
  • ۱۱:۰۰ - ۱۳۹۲/۰۹/۱۲
    0 0
    کاش آقای شریعتمداری روهم برای توافق نهایی باخودشون ببرند که ما الکی ضررنکنیم!یه نگاه به بسته دکترجلیلی بندازید و ازخوذتون سوال کنید ما واقعا منتظر چی بودیم تو این 8 سال؟!ما وقتی میتونیم صدامون روببریم بالا که توانمند باشم. آدمهایی که اگرآمریکانباشه دارو ندارند برای مریضهاشون نمیتونن دیگه انقدپررو وطلبکارباشن.برید خداروهم شکر کنید.یه نگاه به مردم کره شمالی هسته ای بندازید ببینید برای چی بایدبجنگیم.فقروگرسنگی مردمش روغرورملی جبران میکنه؟!!!!
  • لیلا ۱۱:۱۵ - ۱۳۹۲/۰۹/۱۲
    0 0
    مگه من از احمدی نژاد حمایت کردم که این همه دولتشو کوبیدین !؟ به نظرتون در برابر غرب گزینه ی دیگه ای به جز تقویت اقتصاد داخلی داریم !؟ راه دیگه ای اگه هست خوشحال میشم بگین تا منم مثل شما آگاه بشم ! به هر حال زکات علمتونو باید بدین دیگه ! وقتی قدرتای استکباری مارو قبول ندارن و ذلت مارو میخوان و مارو حصر اقتصادی می کنن چی کار میشه کرد !؟ باید دس از دین و انقلابمون برداریم !؟ باید بگیم غربیا ما غلط کردیم انقلاب کردیم غلط کردیم خواستیم مستقل باشیم !؟ مشکلات اقتصادی باعث خستگی شما شده !؟ منم مشکلاتم بیشتر از شما نباشه کمتر نیست ولی چه میشه کرد !؟ یا باید در رفاه نسبی بود و ذلت بار زندگی کرد یا باید عزتمندانه زندگی کرد و تاوانشو داد ! من راه دوم رو انتخاب می کنم شمارو نمی دونم !
  • مهدي ۱۲:۳۲ - ۱۳۹۲/۰۹/۱۲
    0 0
    آقا از تيم مذاكره كننده تشكر كردند. چرا شريعتمداري به مذاكرات و توافق حاصله ايراد مي گيرد؟ اگر اين توافق بد بود آقا از امضا كنندگان آن تشكر نمي كرد. آقاي شريعتمداري اگر شما پيرو رهبري هستيد حرفي نزنيد كه مورد رضايت آقا نباشد.
  • نظر ۱۳:۴۴ - ۱۳۹۲/۰۹/۱۲
    0 0
    تو اين وضعيت فعلي كشور موقتا خوب است

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس