به
گزارش مشرق به نقل از ایسنا، بر اساس توضیح درج شده در کارت ملی و شناسنامه، مدارک
شناسایی پیدا شده بایستی توسط فردی که آن را یافته است، به صندوق پست سپرده
شود و پس از آن مدارک یاد شده توسط شرکت پست جمهوری اسلامی ایران به
سازمان ثبت احوال تحویل خواهد شد.
با فراهم شدن امکان پیگیری کارت
ملی و شناسنامه مفقود شده در پورتال الکترونیکی سازمان ثبت احوال کشور،
روزانه دهها استعلام از طریق سامانه مربوطه برای جستجوی مدارک شناسایی در
میان مدارک پیدا شده صورت می گیرد. هموطنانی که مدارک شناسایی آنها مفقود
شده است می توانند پیش از تسلیم تقاضای صدور المثنی، با ورود به سامانه
«شناسنامه و کارت ملی پیدا شده» در پورتال ثبت احوال به نشانی
www.sabteahval.ir با وارد کردن شماره ملی مدارک خود را جستجو کنند.
لازم
به ذکر است این جستجو در میان مدارک شناسایی که به صندوق پست تحویل شده
اند و شرکت پست آنها را در اختیار ثبت احوال قرار داده است صورت می گیرد که
این فرایند زمان بر است. بنابراین به هموطنان توصیه می شود که جستجوی
مدارک خود را چند روز پس از زمان مفقود شدن انجام دهند.
در صورتی
که مدرک مورد نظر پیدا شده باشد، باید به اداره ثبت احوال مربوطه که نشانی
آن در سامانه الکترونیکی ذکر می شود مراجعه کرده و آن را دریافت کنند. اما
اگر جستجوی مدارک مفقودی حداکثر تا یک ماه بی نتیجه باشد، هموطنان بایستی
برای دریافت شناسنامه یا کارت ملی المثنی به نزدیکترین دفتر پیشخوان دولت
یا اداره ثبت احوال مراجعه کنند.
از طریق سایت سازمان ثبت احوال سامانه خدمات الکترونیکی، مدارک هویتی مفقود شده خود را جستجو کنید.