برخی معتقدند که در عرصه هسته ای،برگ برنده های باجاذبه و قابل تاخت بیشتری نمانده؛برخی نیز معتقدند..

گروه سیاسی مشرق- «سیدحسین موسویان» اخیراً و پس از بازگشت از آمریکا، گفتگوی تفصیلی با سایت «دیپلماسی ایرانی» انجام داده که تحت نظر «صادق خرازی» کار می کند. «موسویان» در این گفتگو درباره توافقنامه ژنو می گوید: «مهم ترین چالش در خصوص توافقنامه، در حقیقت پاسخ به این پرسش است که آیا غنی سازی ایران به رسمیت شناخته شده یا خیر؟ «جان کری» در مصاحبه ای اعلام کرد که ما این حق را به رسمیت نشناخته ایم اما طرف ایرانی تأکید می کند که این حق به رسمیت شناخته شده است ... به نظرم برای درک مسئله غنی سازی اورانیوم در ایران، باید به سابقه 40 ساله سیاست آمریکا در قبال غنی سازی دقت کنیم. آمریکا پس از تصویب NPT و اجرای آن تا به امروز، به شکل رسمی غنی سازی در هیچ کشوری را به رسمیت نشناخته است. تعبیر "officially recognizing the enrichment"، هیچگاه در خصوص هیچ کشوری از سوی آمریکا صورت نگرفته است. آمریکا نه به این حق برای آلمان، ژاپن، هلند، برزیل و نه در مورد آرژانتین؛ رسمیت نبخشید. از سوی آمریکا، غنی سازی در تمام کشورهایی که پس از NPT به این فناوری دست یافتند، هیچگاه به رسمیت شناخته نشده است. آنها می دانند که غنی سازی مخالف NPT نیست حتی اگر آن را به زبان هم نیاورند. دومین مسئله این است که آمریکایی ها اعتقاد دارند، اگر حق غنی سازی ایران را به رسمیت بشناسند؛ رقابتی بین المللی بر سر غنی سازی در سطح جهان شکل می گیرد که خطر و تهدید اشاعه تسلیحات هسته ای را گسترش می دهد. بنابراین در برابر تمام کشورها، سیاست دوگانه ای را اتخاذ کردند دال بر اینکه، غنی سازی در کشورهایی که به آنها اعتماد دارند؛ مانند آلمان و ژاپن را به شکل ضمنی و عملی می پذیرند».
آقای موسویان بجای مغالطه هسته ای، حقایق را به مردم بگویید

وی سپس نسبت به منتقدین داخلی توافقنامه ژنو، انتقاد می کند و انتقادات را بر اثر اطلاعات نادرست می داند. اما باید گفت، آنچه «موسویان» گفته و آن را یک نکته منحصر بفرد می داند، چیز جدیدی نبوده و پیش از این نیز مورد نظر بخش گسترده ای از منتقدین بوده است.

در واقع، منتقدین با اتکاء به همین سابقه ایالات متحده است که نسبت به عدم توازن داده ها و ستانده ها در «برنامه اقدام مشترک» - توافقنامه ژنو- انتقاد دارند و نسبت به ادامه مسیر سخت نگرانند.

ما می دانیم که ژاپن با پذیرش استانداردهای امنیتی، فرهنگی و اقتصادی مورد نظر آمریکا در تمدن غرب مضمحل شد تا جاییکه در حال حاضر، یکی از شرکای غرب در شرق آسیاست. این حق فقط وقتی برای ژاپن لحاظ شد که این کشور، استقلال فرهنگی، سیاسی، امنیتی و اقتصادی خویش را کنار گذاشت و حاضر شد؛ متحد آمریکا باشد.

آلمان نیز همین رویه را بعد از جنگ جهانی دوم طی کرد و با از دست دادن آرمان های سیاسی و امنیتی خود اجازه یافت؛ قدرت اقتصادی خویش را حفظ کرده و حتی به شریک مهمی برای آمریکا تبدیل شود. آلمان ها حتی پذیرفتند در عرصه امنیتی، نقش دلال اطلاعاتی را برای مجموعه کشورهای بلوک غرب بازی کنند.

سئوال این است که آیا قرار است ایران هم این ذلت را بپذیرد و سپس، امتیاز برخورداری از غنی سازی صنعتی را داشته باشد؟! آیا قرار است، «جمهوری اسلامی» که به شکل پایه ای و اعتقادی و حتی استراتژیک دشمن و آلترناتیو آمریکا و ایدئولوژی غرب است؛ به شریکی برای دنیای سلطه تبدیل شود؟! نگرانی ها در اصل بر سر همین موضوع است.

آقای موسویان بجای مغالطه هسته ای، حقایق را به مردم بگویید// اماده انتشار

اغلب می دانند که حضور آمریکا و اعضای دیگر «شورای امنیت سازمان ملل» بعلاوه آلمان، در مذاکرات هسته ای با «جمهوری اسلامی» که به بیان بهتر، راه دادن ایران در "باشگاه سیاسی قدرت های هسته ای" جهان است؛ نه برآمده از اراده آنها که حاصل تحمیل ایران بوده است. در این راستا، اگر پیشرفت های سریع و شتابنده مجموعه کشور، طی 8 ساله اخیر در حوزه دانش و صنعت صلح آمیز اتمی نبود؛ بی تردید این قدرت های تمامیت طلب جهانی حاضر به پذیرش غنی سازی محدود در ایران نمی شدند.

این نکته چنان واضح است که خود «موسویان» می گوید: «مشکل اصلی غنی سازی (در مذاکرات با تروئیکای اروپا)، هم موضع آمریکایی ها بود و نه اروپایی ها. آمریکا در آن مذاکرات، بدنبال "غنی سازی صفر" در ایران بود ... (اما) علت موفقیت اینبار در مذاکرات، در تغییر موضع ایالات متحده نهفته است. (زیرا) موضع آمریکا از "غنی سازی صفر" به "ایران بدون بمب هسته ای" تغییر پیدا کرد». همه می دانیم که این مسئله بدلیل مقاومت هسته ای کشور در 8 ساله اخیر بوده نه بدلیل خوشایند آمریکایی ها، در واقع آنها مجبور به پذیرش ایران در وضعیت فعلی هستند و می دانند؛ افزایش فشار نتیجه ای در کاهش سرعت هسته ای ندارد.

منتقدین معتقدند که اگر قرار نیست ایران، در میز مذاکرات هسته ای مابقی مسائل منطقه ای و ایدئولوژیک را وارد کند مسئه ای که بارها توسط مسئولین نظام به آن تأکید شده است- و اگر قرار نیست ایران، مثلاً امتیازهای موشکی یا امتیازهایی مربوط به مقاومت اسلامی در سوریه، لبنان و فلسطین را در مذاکرات هسته ای تاخت بزند؛ باید امتیازها بصورت متوازن پخش می شد. به بیان دقیق تر، تا دیروز، ایران و نمایندگان آن - ظریف و تیمش- به این دلیل اجازه حضور در باشگاه قدرت های هسته ای جهان را داشتند که ایران دارای ذخایر 20 درصد بود؛ در حال حاضر، چه چیز باارزشی در اختیار مانده است که بتوان با آن در ادامه مذاکرات به چانه زنی پرداخت؟

برخی فکر می کنند که در عرصه هسته ای، برگ برنده های با جاذبه و قابل تاخت بیشتری باقی نمانده است؛ برخی هم معتقدند، برگ های برنده دیگر ایران مربوط به حوزه های نفوذ «جمهوری اسلامی» در منطقه و فرامنطقه است. چالش بر سر این است که، بعضی منتظرند تا در عرصه منطقه ای و فرامنطقه ای هم امتیاز داد و برخی این اقدام را در راستای استحاله کامل انقلاب اسلامی و جمهوری اسلامی می دانند.

بنابراین، آقای «موسویان» که سعی کرده خود را در حد یک عالم به سرّ نمایش دهد، در باطن؛ چیز جدیدی که از ذهن منتقدین دور بوده باشد نگفته و فقط دست به یک مغالطه متبحرانه زده است.

آقای موسویان بجای مغالطه هسته ای، حقایق را به مردم بگویید// اماده انتشار

علاوه بر تدقیق در گفتگوی اخیر «موسویان» که نگرانی ها را افزایش می دهد، نگاهی به سابقه او نیز ناظران سیاسی را بیشتر نگران می کند. «موسویان» در دولت خاتمی «معاون دبیر شورای عالی امنیت ملی» و از اعضای تیم مذاکره کننده هسته ای کشورمان بود. کمی بعد، رسانه های کشور و جهان خبر دادند که «موسویان» به اتهام در اختیار داشتن اسناد دولتی و انتقال برخی اطلاعات بازداشت شده است. وی با سپردن وثیقه 200 میلیون تومانی آزاد شد و نهایتاً در 20/1/1387 توسط «شعبه 5 دادگاه انقلاب اسلامی» از اتهام جاسوسی مبرا شناخته شد و با اتهام "اخلال در امنیت کشور"، به دو سال حبس تعلیقی و محرومیت از مشاغل دولتی به مدت 5 سال محکوم گردید.

از سوی دیگر، شنیده ها نیز حاکی از آن است که به دستور حسن روحانی " اتاق فکر مذاکرات هسته‌ای" به ریاست محمدجواد ظریف و با حضور غلامعلی خوشرو، امیرحسین زمانی‌نیا، سیروس ناصری، حسین موسویان، محمود سریع‌القلم، علی‌اکبر صالحی و ناصر هادیان تشکیل شده است. احتمال پیوستن اعضای دیگر به این جلسه مشورتی وجود دارد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 18
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 8
  • ۱۰:۴۷ - ۱۳۹۲/۱۱/۰۷
    0 0
    انصافاشمابگید ازاسامی که نام بردید کدوم یک خیانت نکرده اند من روحانی رو مقصرمیدونم اقای روحانی دوره شماهم مثل خاتمی ورفسنجانی تموم خواهد شد امیدوارم ان موقع به انزوا نرید وباسربلندی ازکارهاینان تعریف کنید
  • ۱۱:۰۵ - ۱۳۹۲/۱۱/۰۷
    0 0
    حقیقت این است که در زمان آقای موسویان مردم راحت تر زندگی می کردند - حقیقت این است که وضع و نظر مردم مهم تر است از ماجرا جویی ها
  • ۱۱:۴۹ - ۱۳۹۲/۱۱/۰۷
    0 0
    حقیقت این است که کثافت کاری شما در سال ۸۸ تنها عامل تشدید تحریم ها و ایجاد مشکل در معیشت مردم بود. حقیقت این است که شما به نظر مردم کوچکترین اعتقادی ندارید. مگر آنکه مطلق توهمات شما یا منافعتان را تایید یا تضمین کند. حقیقت تلخ تر از آن است که بر زبان های امثال شما جاری شود
  • ۱۲:۱۴ - ۱۳۹۲/۱۱/۰۷
    0 0
    "جمهوری اسلامی» که به شکل پایه ای و اعتقادی و حتی استراتژیک دشمن و آلترناتیو آمریکا و ایدئولوژی غرب است؛ " یاد اون جک من و رامبو و آرنولدو کجا میبرین افتادم! یه چیزی بگو بگنجه!!! جمهوری اسلامی از کدوم نظر آلترناتیو غربه؟ از نظر قدرت اقتصادی؟از نظر نظامی؟سیاسی؟ کشور ما حتی جزو کشورهای توسعه یافته هم نیست چه برسه به ابرقدرت
  • ۱۲:۱۶ - ۱۳۹۲/۱۱/۰۷
    0 0
    زمان موسویان کشور گل بلبل بود فقط ما خبر نداشتیم حتما تو خیلی راحت بودی اقازاده !!!! امثال شما تفکر جهان سومی ها کشور را عقب افتاده خوار ونوکر گدای بیگانه میکنید !! واقای موسوی شما اول بگو اسناد مهم دولت دست شما چیکار میگرده نکنه جزء و سایل منزل بوده !!!!!!!!!!!!!!
  • ۱۲:۴۵ - ۱۳۹۲/۱۱/۰۷
    0 0
    واقعا جای تاسف داره که برخی طوری کارهای آمریکایی ها رو توجیه می کنن که شاید خودشون هم نتونن اینجور مردم رو قانع بکنن
  • ناشناس ۱۲:۵۹ - ۱۳۹۲/۱۱/۰۷
    0 0
    ایران برای غنی سازی به اجازه هیچ کشوری احتیاج ندارد و اگر بخواهیم از امریکا اجازه بگیریم آنها اجازه نان خوردن و نفس کشیدن هم بما نمی دهند چه برسه به غنی سازی.
  • میر رضایی ۱۳:۲۱ - ۱۳۹۲/۱۱/۰۷
    0 0
    سلام یکی از دوستان گفته که زمان موسویان همه چیز ارزون بود؟ با احترام مثل اینکه زمان خاتمی ما دنیا نیامده بودیم وفقط همین یک نفر تو ایران زندگی میکرد باور کنند که بعد از اقای خاتمی خدامند درب نعماتش رو بر روی مردم خصوصا فقرا باتز کرد که با ناشکری دوباره....
  • ۱۴:۳۴ - ۱۳۹۲/۱۱/۰۷
    0 0
    نه که دوره احمدی نژاد تموم نشد
  • ۱۵:۱۸ - ۱۳۹۲/۱۱/۰۷
    0 0
    از نظر ايدئولوژي و قدرت نرم . به همين دليل هم کنگره آمريکا قانون گذراند که از نفوذ ايران در نيم کره غربي يعني حياط خلوت آمريکا جلوگيري شود و وزير امور خارجه آمريکا هم موظف است هر شش ماه يکبار در اين مورد گزارش دهد . آرنولد و رمبو به گرد پاي شير مردان ايراني نمي رسند بي خود اين پلوان پنبه ها را براي خود بت نکنيد .
  • ۱۶:۵۵ - ۱۳۹۲/۱۱/۰۷
    0 0
    آقای موسوویان شما چندتا از خیابانهای تهران را می شناسید تو که کل عمرت را اون طرف ایران زندگی کردی چه می فهمی درد این ملت چیه .... توی صورت آرمیتا و علیرضا نگاه کن...به هر چه افتخار این مملکته بابا نترسید ماهستیم آمریکا را مثل جنگ سی وسه روزه بچه حزب الهی ها به خاک وخون می کشانیم
  • Ziba ۱۷:۳۴ - ۱۳۹۲/۱۱/۰۷
    0 0
    آقاي سريع القلم ... قهاريست.
  • ابوالفضل ۱۹:۲۴ - ۱۳۹۲/۱۱/۰۷
    0 0
    تو چی میدونی اخه که میگی خیانت شده یا نشده؟ خیانت یعنی گرفتن حق زندگی کردن از مردم دوست عزیز. شما وقتی میتونی به همه ی خواسته هات برسی که از لحاظ اقتصادی و دیکر مسائل قدرتمند باشی.نه که کشور رو نابود کنی
  • بهنوش ۱۹:۲۷ - ۱۳۹۲/۱۱/۰۷
    0 0
    چشم بستی رو حقیقت. امریکا قدرت داره زور میگه .همینطور که تا الان دیدی با زورش ایان و به جه روزی انداخته. پس اگر لازم باشه اونکارو هم میکنه. ما هم تا وقتی کشور پیشرفته ای از لحاظ نظامی و اقتصادی نباشیم هیج حرفی برای گفتن نخواهیم داشت
  • میترا1 ۲۱:۵۴ - ۱۳۹۲/۱۱/۰۷
    0 0
    کلا این اقایون خدای توجیه هستن وچنان اسمون ریسمون میکنند که اگه ندونی فکر میکنی ................
  • حسین ۲۲:۵۳ - ۱۳۹۲/۱۱/۰۷
    0 0
    چرا قانون فقط برای افرادی عادی بدون رابطه و آشنا اجرا میشه ؟ اگه فردی بدون رابطه و در و دسته NPT را امضا کرده بود الان چه بر خوردی با اون شده بود و چه مجازاتی در انتظارش بود؟ مگر سر آغاز مشکلات و بزرگترین بهانه دست دشمن NPT نیست ؟ حتّی رئیس سازمان انرژی اتمی‌ قبل از انقلاب هم مصاحبه‌ای که با برنامه ثریا داشت در شبکه۳ به عنوان اشتباه بزرگ از اون یاد کرد و جالبه آقایان با دور زدن مجلس و بدونتل نمایندگان این کار را انجام دادند چرا از این آقا و آقای س.این که مستقیماً در این کار است داشتن و نزدیک ۲ دهه باعث گرفتاری مردم و مشکلات سیاسی و اقتصادی شدن بازخواست نمی‌‌شن؟
  • ۰۰:۱۲ - ۱۳۹۲/۱۱/۰۸
    0 0
    مشرق شما كه ادعا داري حقايق را مي داني نكنه مثل برخي ها شنود هم مي كني؟!!
  • زادهوش ۰۴:۳۸ - ۱۳۹۲/۱۱/۰۸
    0 0
    این که سدمون را بندازیم پایین و مثل گوسفند باری به هر جهت زندگی کنیم پشیزی ارزش نداره.اتفاقا همه ی خلقت برای آدم شدن بنی بشر با آزمودن این ماجراجویی هاست.

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس