به گزارش مشرق، در جهان بیش از 10 میلیون کودک با اینترنت سر و کار دارند آنها برای دستیابی به اطلاعات و برقراری ارتباط با دوستان و اعضای خانواده از طریق نامه الکترونیکی آموختن مهارتهای رایانهای و شرکت در بحث به اینترنت مراجعه میکنند. کودکان ساکن روستاها میتوانند با استفاده از اینترنت موزهها یا مکانهای دیدنی شهرها و سایر کشورها را ببینند.
کودکان بیمار و ناتوان میتوانند با سایر همسالان خود گفت و گو کنند و از احساس تنهایی خود بکاهند. در بعضی کشورها حدود 80 درصد مدارس ابتدایی و راهنمایی به اینترنت دسترسی دارند و بسیاری از مشاغل به مهارتهای اینترنتی نیازمند است. با این همه کار با رایانه و اینترنت موجب بهبود وضعیت تحصیلی کودک نمیشود. کودکان بهترین آموزش را با داشتن معلمین مجرب و تحصیل در کلاسهای کوچکتر به دست میآورند. برای استفاده مۆثر از این ابزارهای الکترونیکی به آموزگاران ماهر و زمان کافی نیاز است تا دانش آموزان مورد توجه و تربیت انفرادی و مناسب قرار گیرند.
* خطرات اینترنت
اشخاص ناشناس و حتی افراد کودک آزار میتوانند سهمی در برقراری ارتباط با کودک از طریق پستهای الکترونیکی (E-mail) و اتاقهای گفت و گو (chat room) داشته باشند.
دسترسی آسان به پایگاههایی که تصاویر مربوط به بی مبالاتیهای جنسی (پرنوگرافی)، خشونت ورزی و مصرف مواد را تبلیغ میکنند.
مواجهه با اطلاعات عجیب غلط و زبانهای غیر متعارف.
ظاهر شدن پیامهای مستهجن روی صفحه.
اینترنت مثل تلویزیون میتواند زمان لازم برای مطالعه، بازی، فعالیتهای اجتماعی و بودن در دنیای واقعی را کاهش دهد.
کودکان علاوه بر دیدن صفحه رایانه نیاز دارند سایر حواس خود را مانند بویایی، شنوایی و لامسه پرورش دهند.
با استفاده زیاد از رایانه چشم، دست و ستون فقرات کودکان آسیب میبیند.
تبلیغات مربوط به مصرف سیگار و الکل بر صفحه اینترنت بدون محدودیت برای همه و از جمله کودکان ظاهر میشود.
در آگهیهای بازرگانی با استفاده از بولتنها، جوایز بازیها و تصاویر رنگی از کودکان سوءاستفاده میشود.
اغلب برای مقاصد بازاریابی با استفاده از شخصیتهای آشنای کارتونی از کودکان اطلاعات شخصی گرفته میشود.
برای فروش کالاهای تجاری از قصه گویی استفاده میشود و نه ایجاد کنجکاوی در ذهن پویای کودکان
* نکاتی برای والدین
در مورد اینترنت اطلاعات بیشتری به دست آورید و مهارت خود را در استفاده از آن افزایش دهید.
فعالیتهای سنی و رشدی مناسب با کودکان خود را تعیین کنید. مثلاً کودکان سنین دبستانی به نظارت مستقیم و هشدار مداوم در مورد تبلیغات و ورود به اتاق گفت و گو (chat room) نیاز دارند و لازم است به نوجوانان یادآوری شود که به رعایت نکات ایمنی در اینترنت و مدت زمان استفاده از آن توجه داشته باشند.
همراه با کودک از اینترنت استفاده کنید. باهم پایگاهها را جست و جو کنید و نقش تبلیغات را توضیح دهید. بر خطرات اصلی اینترنت تمرکز کنید. این قانون مطلق را تکرار کنید که نباید هرگز کسی را از طریق اینترنت ملاقات کرد. از نرم افزارهای فیلترکننده استفاده کنید.
پایگاههای کتابخوانی برای کودکان مناسبند و او میتواند به تنهایی به آنها مراجعه کند. برای نظارت آسانتر والدین بر کودکان باید رایانه را در محلی عمومی و قابل دسترس برای همگان قرار داد. اجازه ورود به اتاق گفت و گوی اینترنتی (chat room) را فقط با نظارت بدهید.
در زمان استفاده از اینترنت الگوی خوبی برای کودک باشید و زمان استفاده را به هدفی خاص محدود کنید. همه نرم افزارهایی را که به خانه آورده میشوند، ارزیابی نمایید.
در مورد مسائلی که در رابطه با فعالیتهای رایانهای و اینترنتی در مدرسه کودک اتفاق میافتد اطلاعات به دست آورید.
کد خبر 299505
تاریخ انتشار: ۲۱ فروردین ۱۳۹۳ - ۱۸:۲۰
- ۰ نظر
- چاپ
سعی کنید همراه با کودک از اینترنت استفاده کنید، باهم پایگاهها را جستوجو کنید و نقش تبلیغات را به آنها توضیح دهید.