این روزنامه دوره زمانی سالهای 2000 تا 2009 را به عنوان اوج رونق وبلاگ نویسی در ایران معرفی کرده که طی آن صدها هزار ایرانی با به راه انداختن وبلاگهای شخصی به بیان دیدگاهها و مطالب خود میپرداختند.
به نوشته واشنگتن پست، وبلاگها طی یک دهه، توانستند نقش مهمی در بازتعریف فضای گفتمان سیاسی ایران بازی کنند.
نویسنده مطلب واشنگتن پست با بیان این که با 165 خواننده وبلاگها و 20 وبلاگنویس گفتگو کرده و وضعیت 24 هزار وبلاگ فارسی را مورد بررسی قرار داده، نوشته است: فقط 20 درصد از وبلاگهای فعال در سالهای 2008 و 2009 در پاییز سال گذشته همچنان فعال مانده بودند و تقریبا 70 درصد وبلاگها به حالت نیمهفعال درآمده بودند که ماهانه فقط یک مطلب منتشر میکردند.
بر اساس این نظرسنجی، 53 درصد افراد گفتهاند علت تمایل به وبلاگ نویسی، رضایت فردی بوده است. 35 درصد علت وبلاگنویسی خود را بیان سخنانی که در فضای عمومی نمیتوان گفت، اعلام کردهاند. 33 درصد نیز بیان مسائل زندگی روزانه، 24 درصد هم به اشتراک گذاشتن اخباری که توسط رسانه های رسمی پوشش داده نمیشوند را دلیل استفاده از وبلاگ عنوان کردهاند.
در باب علت توقف وبلاگنویسی نیز نظرسنجی واشگتن پست نشان میدهد 27 درصد افراد به علت مسائل شخصی، 22 درصد به علت وقت گذراندن بیش از حد در شبکههای اجتماعی و 8 درصد هم به علت ترس از سانسور، وبلاگ را رها کردهاند.
در حالی که واشنگتن پست تلاش کرده وضعیت فیلترینگ را عامل کاهش تمایل ایرانیها به وبلاگها معرفی کنند، در همان گزارش بر مبنای نظرسنجی از بلاگرها اعتراف شده که اکثر آنها دلایل شخصی را عامل کنارهگیری از وبلاگنویسی عنوان کردهاند.
نتایج این نظرسنجی همچنین نشان میدهد اکثر افرادی که از وبلاگنویسی کنارهگیری کردهاند، به استفاده از سایر شبکههای اجتماعی همچون فیس بوک روی آوردهاند.
واشنگتن پست همچنین مدعی شده که وبلاگهای اصلاحطلبان 17 بار بیشتر از وبلاگهای اصولگرایان، فیلتر شده است اما درباره معیار تقسیمبندی وبلاگها به اصلاحطلب و اصولگرا اشاره نکرده است.
واشنگتن پست همچنین نوشته است که استفاده برخی اعضای کابینه دولت روحانی از فیسبوک، بر روند کوچ بلاگرها به سمت شبکههای اجتماعی، اثرگذار بوده است.