کد خبر 301114
تاریخ انتشار: ۲۶ فروردین ۱۳۹۳ - ۱۴:۲۵

فرمانده کل نیروی دریایی انگلیس درباره به مخاطره افتادن امنیت انگلستان در صورت استقلال اسکاتلند هشدار داد.

به گزارش مشرق، دریادار سِر جرج زامبلاس فرمانده کل نیروی دریایی انگلیس هشدار داد، رای مثبت به استقلال اسکاتلند در همه پرسی ماه سپتامبر موجب تضعیف کارآیی نیروی دریایی سلطنتی انگلستان خواهد شد و به قلب نیروی دفاع دریایی این کشور لطمه خواهد زد.

وی در مطلبی برای دیلی تلگراف، استقلال اسکاتلند را ضربه ای به امنیت اسکاتلند و بقیه انگلستان توصیف کرد. این اظهارات اولین مداخله یک فرمانده کنونی ارتش انگلستان در مباحثات مربوط به همه پرسی است.

سِر جرج تصریح کرد، انگلیس بالاخره با این مسئله کنار می آید و اسکاتلند با پیامدهای عمیق تر عدم دسترسی به یکی از کارآمدترین نیروهای دریایی جهان مواجه خواهد شد.

اظهارات این چهره نظامی عالی رتبه موجب تشدید فشارها بر الکس سالموند نخست وزیر اسکاتلند خواهد شد که در روزهای اخیر با انتقاد فزاینده در خصوص مسائل دفاعی مواجه است.

شانزده فروند کشتی و زیردریایی و دو واحد کماندویی تفنگداران نیروی دریایی سلطنتی انگلستان در اسکاتلند مستقر است. حزب ملی اسکاتلند قول داده است در صورت استقلال همچنان همه پایگاههای نظامی در اسکاتلند را حفظ خواهد کرد و در برخی تجهیزات دفاعی انگلیس از جمله جنگنده ها و کشتیها شریک خواهد بود.

وزرای دولت ائتلافی انگلیس این ادعاها را مضحک خوانده اند.

سِر جرج با تاکید بر نقش تاریخی اسکاتلند در نیروی دریایی انگلیس گفت، طی جنگ سرد کشتیها و زیردریایی های مستقر در پایگاههای اسکاتلند برای حمایت از بخش شمالی انگلستان در برابر تهدید اتحاد شوروی بکار گرفته شد.

سالموند طرح هایی را برای برچیدن بازدارندگی هسته ای ترایدنت طی دور اول پارلمان اسکاتلند پس از استقلال در دستور کار دارد. اما فیلیپ هاموند وزیر دفاع انگلیس در نطقی در اسکاتلند ضمن تاکید بر اهمیت اتحاد اسکاتلند با بقیه خاک انگلستان هشدار خواهد داد، رای مثبت به استقلال اسکاتلند منجر به مذاکرات طولانی مدت بر سر بازدارندگی ترایدنت خواهد شد.

بیش از دوازده تن از فرماندهان سابق ارتش به سالمند هشدار داده اند که موضع حزبش در مورد تسلیحات هسته ای غیرقابل قبول است.
منبع: خبرگزاری صدا و سیما

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس