گروه فرهنگی مشرق - حجتالاسلام محمدجواد رودگر، رییس پژوهشکده حکمت و دینپژوهی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی درباره اهمیت حکمت در اندیشه حضرت محمد(ص) به مناسبت مبعث پیامبر (ص) به خبرنگار آیین و اندیشه خبرگزاری فارس گفت: مقدمتاً عرض کنم «یُؤْتِی الْحِکْمَةَ مَنْ یَشَاءُ وَمَنْ یُؤْتَ الْحِکْمَةَ فَقَدْ أُوتِیَ خَیْراً کَثِیراً»؛ پیامبر اعظم (ص) مظهر اسم شریف حکیم هست و حکمت به معنای معرفت ناب و ظلال که در حقیقت ریشه در عالم غیب و آسمان دارد و از هر شائبهای چون شوائب شک و شبهه در بُعد نظری و شرک و شهوت در بُعد عملی منزه است.
وی با اشاره به اینکه درواقع حکمت در تقابل با جهل علمی و جهالت عملی است، اظهار داشت: آموزههای نبوی همه ناظر به حکمت نظری که مربوط به هستها و حکمت عملی که مربوط به بایدها است، خواهد بود و «نهج الفصاحه» نمونه بارزی از حکمت در این دو بخش حکمت نظری و عملی است.
حجتالاسلام رودگر در ادامه یادآور شد: البته آموزههای نبوی در موسوعه پیامبر اعظم (ص) منتشر شده و خوب است که اهل معنا و معرفت و اصحاب حکمت به آنها مراجعه کنند، «سنن النبی» که علامه طباطبایی هم نگاشته است، همه حاوی و حاکی از حکمت عملی پیامبر اعظم(ص) است.
رییس پژوهشکده حکمت و دینپژوهی با تأکید بر اینکه یک وجه حکمت عملی، حکمت سیاسی است که مدینة النبی در واقع تجلی این حکمت سیاسی نبوی بود، اظهار داشت: در واقع تکوین جامع و کاملی چون پیامبر اکرم (ص) حاکم مدینة النبی است، نه تنها حاکم بلکه مکوّن و مبلّغ حکومتی است که بر پایه حکمت اداره شده است.
وی با بیان اینکه حکمت نبوی در همه ساحتهای حکمت علمی و عملی و از جمله در ساحت سبک زندگی اسلامی متبلور است، یادآور شد: ما می توانیم سبک زندگی نبوی را نوعی حکمت عملی در حوزه زندگی فردی، خانوادگی و اجتماعی بنامیم و بدانیم چرا که حکمت نبوی در رابطههای چهارگانه انسان با خداوند ، انسان با خود، انسان با جامعه و انسان با جهان قابلیت تحقیق و تحقق دارد.
این پژوهشگر پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی رهاورد وحی نبوی را حکمت محض به شمار آورد و گفت: چنانکه یکی از اوصاف ثبوتیه قرآن کریم، حکیم است: «والقرآن الحکیم» و این خود دارای بار معنایی مهم و وسیع و غنی است، بنابراین حکمت ناب را میتوان در شخصیت حکیم ناب که خود پیامبر خاتم (ص) و خاتم پیامبران است، مشاهده کرد
وی در پایان اظهار داشت: اگر حکمت متعارف و معهود یعنی فلسفه اسلامی و حکمت متعالیه کاملاً ازعقل قطعی و سلیم و برهان قوی نشأت گرفته باشد، میتواند در ذیل و ظل حکمت نبوی تعریف شود.
وی با اشاره به اینکه درواقع حکمت در تقابل با جهل علمی و جهالت عملی است، اظهار داشت: آموزههای نبوی همه ناظر به حکمت نظری که مربوط به هستها و حکمت عملی که مربوط به بایدها است، خواهد بود و «نهج الفصاحه» نمونه بارزی از حکمت در این دو بخش حکمت نظری و عملی است.
حجتالاسلام رودگر در ادامه یادآور شد: البته آموزههای نبوی در موسوعه پیامبر اعظم (ص) منتشر شده و خوب است که اهل معنا و معرفت و اصحاب حکمت به آنها مراجعه کنند، «سنن النبی» که علامه طباطبایی هم نگاشته است، همه حاوی و حاکی از حکمت عملی پیامبر اعظم(ص) است.
رییس پژوهشکده حکمت و دینپژوهی با تأکید بر اینکه یک وجه حکمت عملی، حکمت سیاسی است که مدینة النبی در واقع تجلی این حکمت سیاسی نبوی بود، اظهار داشت: در واقع تکوین جامع و کاملی چون پیامبر اکرم (ص) حاکم مدینة النبی است، نه تنها حاکم بلکه مکوّن و مبلّغ حکومتی است که بر پایه حکمت اداره شده است.
وی با بیان اینکه حکمت نبوی در همه ساحتهای حکمت علمی و عملی و از جمله در ساحت سبک زندگی اسلامی متبلور است، یادآور شد: ما می توانیم سبک زندگی نبوی را نوعی حکمت عملی در حوزه زندگی فردی، خانوادگی و اجتماعی بنامیم و بدانیم چرا که حکمت نبوی در رابطههای چهارگانه انسان با خداوند ، انسان با خود، انسان با جامعه و انسان با جهان قابلیت تحقیق و تحقق دارد.
این پژوهشگر پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی رهاورد وحی نبوی را حکمت محض به شمار آورد و گفت: چنانکه یکی از اوصاف ثبوتیه قرآن کریم، حکیم است: «والقرآن الحکیم» و این خود دارای بار معنایی مهم و وسیع و غنی است، بنابراین حکمت ناب را میتوان در شخصیت حکیم ناب که خود پیامبر خاتم (ص) و خاتم پیامبران است، مشاهده کرد
وی در پایان اظهار داشت: اگر حکمت متعارف و معهود یعنی فلسفه اسلامی و حکمت متعالیه کاملاً ازعقل قطعی و سلیم و برهان قوی نشأت گرفته باشد، میتواند در ذیل و ظل حکمت نبوی تعریف شود.