گروه اجتماعی مشرق- ماجرای تاخیر پروازهای خطوط هواپیمایی جمهوری اسلامی ایران و عدم توجه مسئولان ذیربط به استانداردهای جهانی درخصوص اسکان و رسیدگی به مسافران آنقدر تکرار شده که به رویه ای عادی تبدیل شده است.
روابط عمومی شرکت های خطوط هوایی نیز بدون هیچگونه خلاقیتی مشکلات فنی را علت تاخیر در پروازها عنوان می کنند و با حالتی طلبکارانه، پذیرایی با کیک و شربت از مسافران طی ساعات تاخیر را به رخ مردم خسته از انتظارهای طولانی می کشند.
در آخرین مورد از این تاخیرها هواپیمای ایران ایر در تاریخ 22/3/93 همانند 11/3/93 با تاخیر طولانی مدت به پرواز در آمد. روز پنج شنبه به خاطر وضعیت نابسامان عراق، پروازهای خروجی از این کشور، از فرودگاه بغداد به فرودگاه نجف منتقل شد.
پرواز شماره 3414 ایران ایر که قرار بود ساعت 12:30 ظهر به وقت عراق انجام شود، با 2 ساعت تاخیر به ساعت 16:30 منتقل شد ولی دوباره پرواز به تاخیر افتاده و نهایتا در ساعت 20:30 با هشت ساعت تاخیر به پرواز در آمد.
به گفته مسافران این پرواز هیچ مقام ایرانی چه از شرکت ایران ایر و چه از سازمان حج و زیارت در فرودگاه حضور نداشته و برای بلاتکلیفی تعداد زیادی زن و کودک، پیر و جوان که قریب به هشت ساعت در فرودگاه به انتظار نشسته بودند، پاسخگویی وجود نداشت.
میثم که به همراه دو کودک و همسر خود به زیارت عتبات عالیات رفته بود از امکانات رفاهی بسیار پایین فرودگاه نجف گله کرده و به مشرق گفت: تنها جای استراحت در فرودگاه نمازخانه زنان با مساحتی بسیار کم بود لذا مردان جهت استراحت روی زمین کارتن انداخته و خوابیده بودند.
وی ادامه داد: در کنار گرمای هوا، نبود آب شرب در فرودگاه نجف مزید بر علت شده و به همراه بی تابی کودکان فشار روحی زیادی بر مسافران وارد می کرد که در نتیجه آن اعتراضات مردم به شدت بالا گرفت و همگی از بی توجهی مسئولان جمهوری اسلامی گله داشتند که چرا هیچگونه ارزشی برای حرمت و شخصیت اتباع ایرانی قائل نیستند.
مسئول یکی از کاروان های ایرانی نیز که به شدت از این وضعیت گلایه مند بود به مشرق گفت: صبح پنج شنبه و قبل از حرکت از هتل محل اقامت کاروان در شهر کربلا، وضعیت پرواز را از مسئولان شرکت شمسا استعلام نموده که انها قویا اعلام کردند پرواز به هیچ وجه تاخیر ندارد.
وی ادامه داد: لذا کاروان را ساعت 7 صبح از کربلا به نجف آورده و تا ساعت 20:30 در انتظار ماندیم.
هفته گذشته نیز پرواز 3414 ایران ایر از مقصد بغداد به تهران با 24 ساعت تاخیر صورت گرفت و شاهرخ نوشآبادی مدیر کل روابط عمومی شرکت هواپیمایی جمهوری اسلامی (هما) در تشریح علت تاخیر پرواز به ایسنا گفت: این پرواز قرار بود ساعت 15 دیروز - 11/3/93 - انجام شود که به دلیل نقص فنی هواپیما به تاخیر افتاد چراکه این هواپیما باید از ساری به بغداد می رفت و پرواز را انجام میداد که در فرودگاه ساری با نقص فنی مواجه شد.
وی درباره دلیل اینکه شرکت ایران ایر هواپیمای جایگزین را برای این مسیر نفرستاده است، اظهار کرد: با توجه به اولویتهای پروازی، شرکت هواپیمای جایگزین خود را در مسیر دیگری استفاده کرده است.
این تعلل مسئولان در حالی است که در عرف جهانی ، در وضعیت بحرانی، کشورها با پروازهای فوق العاده اتباع خود را از کشور محل بحران خارج می کنند ولی نه تنها پرواز فوق العاده ای برای عراق بحران زده تعیین نشد که پروازهای عادی نیز با تاخیرهای طولانی مدت مواجه شده است.
روابط عمومی شرکت های خطوط هوایی نیز بدون هیچگونه خلاقیتی مشکلات فنی را علت تاخیر در پروازها عنوان می کنند و با حالتی طلبکارانه، پذیرایی با کیک و شربت از مسافران طی ساعات تاخیر را به رخ مردم خسته از انتظارهای طولانی می کشند.
در آخرین مورد از این تاخیرها هواپیمای ایران ایر در تاریخ 22/3/93 همانند 11/3/93 با تاخیر طولانی مدت به پرواز در آمد. روز پنج شنبه به خاطر وضعیت نابسامان عراق، پروازهای خروجی از این کشور، از فرودگاه بغداد به فرودگاه نجف منتقل شد.
پرواز شماره 3414 ایران ایر که قرار بود ساعت 12:30 ظهر به وقت عراق انجام شود، با 2 ساعت تاخیر به ساعت 16:30 منتقل شد ولی دوباره پرواز به تاخیر افتاده و نهایتا در ساعت 20:30 با هشت ساعت تاخیر به پرواز در آمد.
به گفته مسافران این پرواز هیچ مقام ایرانی چه از شرکت ایران ایر و چه از سازمان حج و زیارت در فرودگاه حضور نداشته و برای بلاتکلیفی تعداد زیادی زن و کودک، پیر و جوان که قریب به هشت ساعت در فرودگاه به انتظار نشسته بودند، پاسخگویی وجود نداشت.
میثم که به همراه دو کودک و همسر خود به زیارت عتبات عالیات رفته بود از امکانات رفاهی بسیار پایین فرودگاه نجف گله کرده و به مشرق گفت: تنها جای استراحت در فرودگاه نمازخانه زنان با مساحتی بسیار کم بود لذا مردان جهت استراحت روی زمین کارتن انداخته و خوابیده بودند.
وی ادامه داد: در کنار گرمای هوا، نبود آب شرب در فرودگاه نجف مزید بر علت شده و به همراه بی تابی کودکان فشار روحی زیادی بر مسافران وارد می کرد که در نتیجه آن اعتراضات مردم به شدت بالا گرفت و همگی از بی توجهی مسئولان جمهوری اسلامی گله داشتند که چرا هیچگونه ارزشی برای حرمت و شخصیت اتباع ایرانی قائل نیستند.
مسئول یکی از کاروان های ایرانی نیز که به شدت از این وضعیت گلایه مند بود به مشرق گفت: صبح پنج شنبه و قبل از حرکت از هتل محل اقامت کاروان در شهر کربلا، وضعیت پرواز را از مسئولان شرکت شمسا استعلام نموده که انها قویا اعلام کردند پرواز به هیچ وجه تاخیر ندارد.
وی ادامه داد: لذا کاروان را ساعت 7 صبح از کربلا به نجف آورده و تا ساعت 20:30 در انتظار ماندیم.
هفته گذشته نیز پرواز 3414 ایران ایر از مقصد بغداد به تهران با 24 ساعت تاخیر صورت گرفت و شاهرخ نوشآبادی مدیر کل روابط عمومی شرکت هواپیمایی جمهوری اسلامی (هما) در تشریح علت تاخیر پرواز به ایسنا گفت: این پرواز قرار بود ساعت 15 دیروز - 11/3/93 - انجام شود که به دلیل نقص فنی هواپیما به تاخیر افتاد چراکه این هواپیما باید از ساری به بغداد می رفت و پرواز را انجام میداد که در فرودگاه ساری با نقص فنی مواجه شد.
وی درباره دلیل اینکه شرکت ایران ایر هواپیمای جایگزین را برای این مسیر نفرستاده است، اظهار کرد: با توجه به اولویتهای پروازی، شرکت هواپیمای جایگزین خود را در مسیر دیگری استفاده کرده است.
این تعلل مسئولان در حالی است که در عرف جهانی ، در وضعیت بحرانی، کشورها با پروازهای فوق العاده اتباع خود را از کشور محل بحران خارج می کنند ولی نه تنها پرواز فوق العاده ای برای عراق بحران زده تعیین نشد که پروازهای عادی نیز با تاخیرهای طولانی مدت مواجه شده است.