دکتر امي گفت: نبايد از خلبان‌هايي که با هواپيماهاي نظامي پرواز کرده و در حال حاضر بازنشسته شده‌اند در هواپيماهاي مسافربري استفاده کرد.

به گزارش گروه دفاع و امنيت مشرق  به نقل  از ايسنا، دکتر فتح‌الله امي که در نشست خبري دهمين کنفرانس هوافضا سخن مي‌گفت با بيان اينکه در عرصه هوايي نسبت به حوزه فضايي رشد چنداني نداشته و متاسفانه با حوادث زيادي هم در اين حوزه روبرو بوده‌ايم، اظهار کرد: با اين حال گام‌هاي خوبي هم در عرصه فناوري‌هاي نوين هوايي برداشته شده که از جمله آنها طراحي هواپيماي ايران 140که در حال حاضر دوره آزمايشي خود را سپري کرده و همچنين ساخت هواپيماهاي سبک و فوق سبک از جمله درنا، فجر، صاعقه، آذرخش و انواع پهپادهاست.

وي با اشاره به برپايي نشستي جانبي در خصوص چالش‌هاي صنايع هوايي کشور در دهمين کنفرانس هوافضا تصريح کرد: در اين نشست چالش‌هاي صنعت هوايي کشور و دلايل حوادث ناگواري هوايي دهه‌هاي اخير بررسي مي‌شود. البته در گذشته انجمن هوافضا در قالب کار گروهي موضوع «سقوط هواپيماها» را بررسي کرده و 20 علت براي سقوط هواپيماها تعيين کرده است.

دبير کنفرانس انجمن هوافضاي ايران خاطرنشان کرد: با مطالعات انجام شده به اين نتيجه رسيده‌ايم که صنعت هوايي کشور بسيار ضعيف است و نمي‌تواند پاسخگوي نيازهاي مردم باشد و به دليل ايمني پايين هواپيماها، مردم به سفر با خودرو روي مي‌آورند و از سوي ديگر جاده‌ها نيز کشش لازم را ندارد و باعث مرگ و مير بالا مي‌شود.

وي افزود: انجمن هوافضا به عنوان يک نهاد نيز دولتي وارد اين موضوع شده که بتواند اين موضوع را به عنوان يک وظيفه انساني کمک کند تا اين حوادث کاهش يابد چرا که ايران با داشتن کمترين هواپيما يعني 179 هواپيما جزو 10 کشور اول حادثه خيز دنيا در صنعت هوايي است.

امي با بيان اينکه در ستاد توسعه فناوري هوافضا معاونت علمي و فناوري رياست جمهوري سه کارگروه هوايي، فضايي و صنايع مرتبط تشکيل شد، خاطرنشان کرد: در کارگروه هوايي موضوع عقب‌افتادگي صنعت هوافضا مطرح و دلايل مختلفي هم عنوان شد.

وي ادامه داد: به طور کلي در صنعت هوافضاي کشور در سال حدود يک هزار و 600 ميليارد تومان گردش مالي داريم که 600 ميليارد تومان مربوط به بخش خصوصي و يک هزار ميليارد تومان هم براي بخش دولتي است و به صورت تفکيکي نيست و 270 شرکت دولتي و خصوصي در حوزه هوا فضا هم فعال هستند.

امي درباره علل عقب افتادگي صنعت هوايي از صنعت فضايي گفت: صنعت فضايي کشور در موقعيتي شکل گرفت که بستر کاملا براي رشد اين صنعت خالي بود و در قبل از انقلاب اسلامي چيزي به نام صنعت فضايي در کشور وجود نداشت و اصلا اجازه ورود ايران به اين صنعت را نمي‌دادند. از اين رو بستر براي رشد صنعت فضايي آماده بود.

وي با بيان اينکه جنگ تحميلي نقش بسيار اساسي در رشد اين صنعت داشت، خاطرنشان کرد: ايران براي اولين بار در طول تاريخش در جنگ تحميلي مورد هدف موشک‌هاي فضايي قرار گرفت. موشک‌هاي اسکاد B روسي که از سوي عراق به ايران شليک مي‌شد بالاي 100 کيلومتر را در هنگام منحني بالستيک پرتاب طي مي‌کنند، لذا فضايي محسوب مي شوند. اين مساله باعث شد که ايران رفته رفته وارد عرصه صنعت فضايي شود.

امي، سال 65 را سال آغاز صنعت فضايي در کشور عنوان و ادامه داد: ايران طي پنج سال گام بلندي در عرصه فضايي برداشت که در کشورهاي توسعه يافته در طول 27، 28 سال برداشته مي‌شود.

وي با بيان اينکه اولين کشوري که به صنعت فضايي دست يافت، کشور آلمان بود خاطرنشان کرد: آلمان در سال 1917 کار خود آغاز کرد و در سال 1945 اولين تست موفق موشک وي2 خود را انجام داد که موشک فضايي محسوب مي‌شد. اين صنعت پس از شکست آ‌لمان به کشورهاي آ‌مريکا و روسيه راه پيدا کرد.

وي ادامه داد: ايران هم در سال 65 به موازات مورد هدف قرار گرفتن توسط موشک‌هاي دوربرد وارد صنعت فضايي شد و در سال 1370 اولين تست موفق موشک فضايي به نام شهاب يک (اسکاد B) را با کمک کشورهاي دوست انجام داد.

نايب رييس انجمن هوافضاي ايران در خصوص دلايل سرمايه‌گذاري بالا در فناوري‌هاي پيشرفته و به خصوص فضايي در مقابل توجه کم به صنعت هوايي که نياز امروز کشور است، گفت: سياست‌هاي کلان کشوري توسط دولتمردان با توجه به ملاحظاتي که مسائل سياسي در آن دخيل است، تعيين مي‌شود. سالها پيش زماني که در روسيه تحصيل مي‌کردم شاهد سرمايه‌گذاري زياد روسيه در صنعت هوافضا بودم اما در مقابل نمي‌توانستند خودرو و يا راديو بسازنند وقتي که علت اين موضوع را از صاحب نظران پرسيدم آنها معتقد بودند که افرادي که در گذشته سياست کشور را تعيين مي‌کردند قدرت را در عرصه فضايي مي‌ديدند.

نايب رييس انجمن هوا فضاي ايران ادامه داد: در حال حاضر هم در کشور بيشتر دانشگاه‌ها در حوزه تربيت دانشجويان کارشناسي، کارشناسي ارشد و دکتري و آزمايشگاه‌ها به سمت صنعت فضايي پيش رفته‌اند و هم اکنون آزمايشگاه من به روي صنعت فضايي متمرکز است چرا که تمرکز سرمايه‌گذاري در اين حوزه است. اين در حالي است که اگر سياست کشور به روي حوزه هوايي تمرکز شود، طبيعتا دانشگاه‌ها، دانشجوها و موضوع پايان‌نامه‌ها به سمت صنعت هوايي پيش خواهند رفت.

دکتر امي با بيان اينکه صنعت هوايي کشور از پايه مشکل دارد، خاطرنشان کرد: متاسفانه نگاه کارشناسي در اين صنعت ضعيف است اما اين موضوع قابل اصلاح بوده و مي‌تواند بهترين خدمات را بدهد.

وي افزود: در اين راستا علي‌رغم اينکه از انجمن درخواست نشد طرحي در خصوص حمل و نقل عمومي تدوين و ارائه شد.

نايب رييس انجمن هوافضاي ايران با تاکيد بر اينکه سه علت کلي در سقوط هواپيماها وجود دارد، گفت: عوامل محيطي مانند هواي نامناسب، عوامل سيستمي و عوامل انساني سه علت کلي سقوط هواپيماهاست. در عامل محيطي ايران وضعيت خوبي داشته و محيط نامناسب کمي دارد. ولي عموما تيم خلباني کشور ما داراي کلاس B هستند.

دکتر امي ادامه داد: ساختار سازماني هواپيمايي کشور بسيار قديمي و فرسوده است و تجهيزات فرودگاهي نيز داراي مشکل هستند و بخش خصوصي در حمل و نقل هوايي بسيار ضعيف است. البته نبايد هواپيماهاي فرسوده و از رده خارج را هم به خاطر درآمد بيشتر وارد کشور کنيم.

وي با بيان اينکه سيستم‌هاي هواپيمايي و تيم‌هاي خلباني کشور فرسوده هستند، گفت: نبايد از خلبان‌هايي که با هواپيماهاي نظامي پرواز کرده و در حال حاضر بازنشسته شده‌اند در هواپيماهاي مسافربري استفاده کرد. چرا که اين افراد به سيستم‌هاي هواپيماي مسافربري آشنا نبوده و خلبان به سن فرسودگي رسيده است و نمي‌تواند عکس‌العمل لازم را به موقع بروز دهد.

دهمين کنفرانس هوافضا طي روزهاي دهم تا سيزدهم اسفند ماه جاري در دانشگاه تربيت مدرس برگزار مي‌شود.

 

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس