به گزارش مشرق، 6 مرداد ماه در تقویم کشور ما به عنوان روز کارآفرینی نامگذاری شده است. مفهومی مهم که در سالهای اخیر در کشور بیش از پیش بر اهمیت آن تاکید میشود.
واژه کارآفرینی از کلمه فرانسوی Entrepreneurs به معنای متعهد شدن نشات گرفته است، کارآفرینی اولین بار مورد توجه اقتصاددانان قرار گرفت و تمامی مکاتب اقتصادی از قرن 16 میلادی تا کنون به نحوی کارآفرینی را در نظریه های اقتصادی خویش تشریح نمودهاند.
البته دانشمندان خارجی و داخلی زیادی تعریف خود از کارآفرینی را ارائه دادهاند اما یکی از سادهترین تعاریف برای این واژه کارآفرینی عبارتست از فرآیند ایجاد ارزش از طریق تشکیل مجموعه منحصر به فردی از منابع به منظور بهره گیری از فرصتها است.
برای شناخت فرد کارآفرین باید ابتدا بدانیم که او چه کارهایی میکند و سپس دریابیم کدام خصوصیات و ویژگیهای شخصیتی او را از دیگران متمایز می کند . کارآفرین فردی است دارای ایده و فکر جدید که از طریق فرآیند ایجاد کسب و کار ( کسب و کار خانگی، کسب و کار مجازی، کسب و کار در مغازه یا شرکت یا سازمان) توام با بسیج منابع و مخاطره مالی و اجتماعی، محصول یا خدمت جدیدی را به بازار عرضه می کند.
عملگرایی، با اراده بودن، از خود گذشتگی، خلاقیت، ریسک پذیری و آینده نگری از مهمترین ویژگیها و خصوصیاتی است که یک فرد برای انجام یک فعالیت کارآفرینانه باید داشته باشد.
در واقع، کارآفرینی موتور تحول و توسعه اقتصاد و فرهنگ کار در جامعه است. رشد و فراگیری این پدیده می تواند به تحول و دگرگونی اساسی در اقتصاد ملی منجر شود. کارآفرینی فرآیندی است که طی ان فرد کارآفرین با ارائه ایده و فکر جدید ایجاد کسب و کار با قبول مخاطره و تحمل ریسک، محصول و خدمت جدید را ارائه میکند.
ایران در سال گذشته رتبه 28 را در فعالیتهای کارآفرینانه در بین 68 کشور در برنامه دیدهبان کارآفرینی کسب کرده است.
این آمار نشان میدهد که با وجود توسعه مراکز علمی و همچنین نیروی انسانی جوان در کشور، برنامه منسجمی برای همافزا کردن تلاشها برای رسیدن به یک افق موفق در کارآفرینی وجود نداشته است.
مسئولان وزارت کار دولت یازدهم البته در اظهارنظرهای خود بر اهمیت توسعه کارآفرینی تاکید کردهاند، معاون توسعه کارآفرینی و اشتغال وزارت کار درباره برنامههای وزارتخانه برای توسعه کارآفرینی گفت: تهیه نقشه توسعه کارآفرینی کشور، کمک به ایجاد سازمان نظام کارآفرینی کشور و برنامهریزی برای ایجاد صندوقهای سرمایهگذاری خطرپذیر، ساماندهی دفاتر کارآفرینی دستگاههای اجرایی، ساماندهی و نظارت بر کانونهای کارآفرینی و ایجاد صندوق خیرین و واقفین حامی کارآفرینی از جمله برنامههای این وزارتخانه برای توسعه کارآفرینی است.
از دیگر اقداماتی که اخیراً برای توسعه کارآفرینی در کشور انجام شده، میتوان به ایجاد بسیج کارآفرینی در کشور اشاره کرد.
این مرکز قرار است طرحها و ایدههای جدیدی که عملیاتی نشده از طریق سایت مرکز فراخوان کند و تیمهای مجربی برای تأیید طرحهای کسب و کار، تأمین سرمایه اولیه، بازاریابی و فروش و مسایل مالی و مالیاتی این طرحها در اختیار کارآفرینان قرار میگیرد، تا این افراد بتوانند به صورت متمرکز به فعالیت خود ادامه دهند.
در مجموع، به اعتقاد کارشناسان، رشد و توسعه اقتصادی و بهبود وضعیت اشتغال در کشور در گروی توسعه کارآفرینی در کشور است چون این مفهوم ضمن اصلاح فرهنگ کار و نگاه به تولید در جامعه موجب ایجاد انگیزه برای تولید و پرورش ایده برای تبدیل آن به محصول و عرضه به بازار میشود.
واژه کارآفرینی از کلمه فرانسوی Entrepreneurs به معنای متعهد شدن نشات گرفته است، کارآفرینی اولین بار مورد توجه اقتصاددانان قرار گرفت و تمامی مکاتب اقتصادی از قرن 16 میلادی تا کنون به نحوی کارآفرینی را در نظریه های اقتصادی خویش تشریح نمودهاند.
البته دانشمندان خارجی و داخلی زیادی تعریف خود از کارآفرینی را ارائه دادهاند اما یکی از سادهترین تعاریف برای این واژه کارآفرینی عبارتست از فرآیند ایجاد ارزش از طریق تشکیل مجموعه منحصر به فردی از منابع به منظور بهره گیری از فرصتها است.
برای شناخت فرد کارآفرین باید ابتدا بدانیم که او چه کارهایی میکند و سپس دریابیم کدام خصوصیات و ویژگیهای شخصیتی او را از دیگران متمایز می کند . کارآفرین فردی است دارای ایده و فکر جدید که از طریق فرآیند ایجاد کسب و کار ( کسب و کار خانگی، کسب و کار مجازی، کسب و کار در مغازه یا شرکت یا سازمان) توام با بسیج منابع و مخاطره مالی و اجتماعی، محصول یا خدمت جدیدی را به بازار عرضه می کند.
عملگرایی، با اراده بودن، از خود گذشتگی، خلاقیت، ریسک پذیری و آینده نگری از مهمترین ویژگیها و خصوصیاتی است که یک فرد برای انجام یک فعالیت کارآفرینانه باید داشته باشد.
در واقع، کارآفرینی موتور تحول و توسعه اقتصاد و فرهنگ کار در جامعه است. رشد و فراگیری این پدیده می تواند به تحول و دگرگونی اساسی در اقتصاد ملی منجر شود. کارآفرینی فرآیندی است که طی ان فرد کارآفرین با ارائه ایده و فکر جدید ایجاد کسب و کار با قبول مخاطره و تحمل ریسک، محصول و خدمت جدید را ارائه میکند.
ایران در سال گذشته رتبه 28 را در فعالیتهای کارآفرینانه در بین 68 کشور در برنامه دیدهبان کارآفرینی کسب کرده است.
این آمار نشان میدهد که با وجود توسعه مراکز علمی و همچنین نیروی انسانی جوان در کشور، برنامه منسجمی برای همافزا کردن تلاشها برای رسیدن به یک افق موفق در کارآفرینی وجود نداشته است.
مسئولان وزارت کار دولت یازدهم البته در اظهارنظرهای خود بر اهمیت توسعه کارآفرینی تاکید کردهاند، معاون توسعه کارآفرینی و اشتغال وزارت کار درباره برنامههای وزارتخانه برای توسعه کارآفرینی گفت: تهیه نقشه توسعه کارآفرینی کشور، کمک به ایجاد سازمان نظام کارآفرینی کشور و برنامهریزی برای ایجاد صندوقهای سرمایهگذاری خطرپذیر، ساماندهی دفاتر کارآفرینی دستگاههای اجرایی، ساماندهی و نظارت بر کانونهای کارآفرینی و ایجاد صندوق خیرین و واقفین حامی کارآفرینی از جمله برنامههای این وزارتخانه برای توسعه کارآفرینی است.
از دیگر اقداماتی که اخیراً برای توسعه کارآفرینی در کشور انجام شده، میتوان به ایجاد بسیج کارآفرینی در کشور اشاره کرد.
این مرکز قرار است طرحها و ایدههای جدیدی که عملیاتی نشده از طریق سایت مرکز فراخوان کند و تیمهای مجربی برای تأیید طرحهای کسب و کار، تأمین سرمایه اولیه، بازاریابی و فروش و مسایل مالی و مالیاتی این طرحها در اختیار کارآفرینان قرار میگیرد، تا این افراد بتوانند به صورت متمرکز به فعالیت خود ادامه دهند.
در مجموع، به اعتقاد کارشناسان، رشد و توسعه اقتصادی و بهبود وضعیت اشتغال در کشور در گروی توسعه کارآفرینی در کشور است چون این مفهوم ضمن اصلاح فرهنگ کار و نگاه به تولید در جامعه موجب ایجاد انگیزه برای تولید و پرورش ایده برای تبدیل آن به محصول و عرضه به بازار میشود.