به گزارش مشرق، امام خمینی 27 اردیبهشت 1367 مصادف با عید فطر در دیدار با رئیس جمهور،
نخست وزیر، رئیس مجلس شورای اسلامی، آقایان موسوی اردبیلی، مهدوی کنی،
فلسفی و اقشار مختلف مردم وشخصیتهای روحانی، کشوری، لشکری، خبرنگاران
داخلی و خارجی در باره ابعاد معنوی ضیافت الله فرمودند: و در ضمن آخرین عید
فطری بود که مردم مسلمان از بیانات ارزنده ایشان فیض می بردند. این ضیافت
همهاش ترک است. ترک شهوات از قبیل خوردنیها ، نوشیدنیها.
متن بیانات امام به شرح زیر است:
ابعاد معنوی ضیافتالله
چیزی
که من میخواهم عرض کنم، راجع به یک فقره از این خطبهای است که رسول اکرم
در ماه رمضان فرمودهاند. یک جمله از او این است که خداوند شماها را مهمان
کرده است، دعوت کرده است شما را به ضیافت، شماها در ماه مبارک مهمان خدا
هستید؛ مهماندار خداست و مخلوق مهمان او است. البته این ضیافت نسبت به
اولیاء کُمّل الهی به آن نحوی نیست که ما تخیل کنیم، یا دست ما به او برسد.
ما باید حساب کنیم ببینیم که این ضیافت چی بوده است و ما چقدر راه یافتیم
به این ضیافت. در عین حالی که همه عالم تحت رحمت الهی است و هرچه هست رحمت
اوست و رحمت او به هر چیز واسع است، لکن باب ضیافت، یک باب دیگر است، دعوت
به ضیافت یک مسئله دیگری است. این ضیافت، همهاش ترک است؛ ترک شهوات از
قبیل خوردنیها، نوشیدنیها و جهات دیگری که شهوات انسان اقتضا میکند.
خداوند
دعوت کرده است ما را به اینکه شما باید وارد بشوید در این میهمانخانه و
این ضیافت هم جز ترک، چیزی نیست؛ ترک هواها، ترک خودیها، ترک منیها،
منیتها. اینها همه در این میهمانخانه است و ما باید حساب کنیم ببینیم که
آیا وارد شدیم در این میهمانخانه یا اصلاً، وارد نشدیم، راهمان دادند به
این ضیافتخانه یا نه، استفاده کردیم از این ضیافت الهی یا نه. البته حساب
امثال من با کرام الکاتبین است. اما من به شما آقایان و به هرکس که این
کلمات میرسد و خصوصاً، طبقه جوان عرض میکنم که آیا در این مهمانخانه
رفتید؟ استفاده کردید؟ از شهوات خصوصاً شهوات معنوی چشم پوشیدید؟ یا اینکه
مثل من هستید؟
جوانها متوجه باشند که در جوانی میشود اصلاح کند
انسان خودش را. هر مقداری انسان سنش زیادتر میشود، اقبالش به دنیا بیشتر
میشود. جوانها نزدیکترند به ملکوت.
پیرها هرچه میگذرد، هرچه بر
عمرشان میگذرد، هی اضافه میشود یک چیزهایی که آنها را از خدا دور میکند.
شماها در فکر باشید که اگر از این ضیافت درست بیرون آمدید آن وقت عید
دارید. عید مال کسی است که در این ضیافت راه یافته باشد استفاده کرده باشد
از این ضیافت. همان طوری که شهوات ظاهری را باید ترک بکند، از شهوات باطنی
که بالاترین سد راه است برای انسان، باید از اینها جلوگیری کند. تمام این
مفاسدی که در عالم حاصل میشود، برای این است که در این ضیافت وارد
نشدهاند یا اگر وارد شدهاند استفاده نکردهاند. خطاب به همه مردم است،
همه دعوت شدید به ضیافت الله، همه مهمان خدا هستید و مهمانی به ترک است.
اگر ذرهای هوای نفس در انسان باشد، این به مهمانی وارد نشده است یا اگر
وارد شده است استفاده نکرده است. تمام این جار و جنجالهایی که در دنیا
میبینید برای این است که استفاده از این ضیافت نکردهاند، در این مهمانی
وارد نشدهاند، دعوت خدا را قبول نکردهاند.
کوشش کنید که این دعوت
را لبیک بگویید، راه به شما بدهند در اینجا و اگر چنانچه راه یافتید مسائل
حل است. اینکه مسائل ما حل نمیشود، برای اینکه در ضیافت خدا وارد
نشدهایم. در ماه رمضان اصلاً، وارد نشدهایم؛ یک ترک اکل و شربی کردیم،
لکن آن که باید بشود نشده است. اگر هواهای نفسانی بگذارد، انسان به حسب
فطرت الهی است، فطرت، فطرت الله است، همه هم توجه دارند به او، لکن این
توجه به دنیا که توجه ثانوی است و اعوجاجی است، این جلوگیری میکند از آن
مسائلی که باید باشد.
اگر میبینید در دنیا جنگ و جدال است و در بین
شما هم -خدای نخواسته- نمونهاش هست، بدانید که در این ضیافت وارد
نشدید، ماه رمضان را ادراک نکردید. اقبال کرده است به شما ماه رمضان:
اقْبَلَ عَلیکُمْ شَهْرُ الله اما شما او را ردش کردید، پس زدید.
(صحیفه امام، ج21، ص 46-44)
منبع: جماران
نظر شما
نظرات
- انتشار یافته: 1
- در انتظار بررسی: 0
- غیر قابل انتشار: 0
-
۰۱:۳۵ - ۱۳۹۳/۰۵/۱۱0 0صل الله علیک یا روح الله ایها العبد الصالح ورحمة الله و برکاته