به گزارش مشرق، دولت در هفتههای گذشته دو بسته منتشر کرد که در آن راهکارهای مدنظر قوه مجریه به منظور خروج غیرتورمی از رکود تشریح شده است.
در بستههای دولت سیاستها و راهکارهایی پیشبینی و معرفی شده که انتظار میرود بدون اینکه به تورم دامن بزند کشور را از رکود خارج کند. این بسته هم شامل سیاستهایی است که در اختیار هیئت دولت بوده و نیازی به اخذ مجوز از مجلس را ندارد و هم شامل سیاستهایی که نیازمند اخذ مجوز از مجلس است. دولت انتظار دارد با اجرای این بسته بدون اینکه به تورم دامن بزند، از رکود خارج شود و اعلام کرده که به فعالیتهای خود در این زمینه تا جایی ادامه میدهد که نرخ تورم تک رقمی شده و اقتصاد نیز از شرایط رکود خارج شود.
به گزارش فارس، در سال گذشته اقتصاد ایران از بیماری رکود تورمی رنج میبرد که به اعتقاد کارشناسان در بدترین شرایط خود قرار داشته و ریشه در سالهای قبل از آن داشت. به این ترتیب دولت یازدهم زمام امور را در حالی در دست گرفت که اقتصاد کشور هم از لحاظ تورم و هم از لحاظ رکود در بدترین شرایط قرار داشت و طبیعتا باید یکی از اولویتهای خود را مقابله با این مشکل قرار میداد.
به این ترتیب دولت در اولین گام مهار تورم و تثبیت قیمت ها را در دستور کار قرار داد و موفق شد تا پایان سال 92 در بسیاری از بازارها به خصوص بازار ارز، ثبات مناسبی را برقرار کند.
این گونه که رئیس جمهور تأکید کرده دولت تلاش زیادی به منظور مهار تورم از طریق جلوگیری از برداشت از منابع بانک مرکزی به منظور تخصیص به مسکن مهر داشته و در این مسئله به توفیقات خوبی دست یافته است.
با شروع سال 93 به دلیل قرار گرفتن تورم در مسیر نزولی و نیز مبهم بودن نتایج مذاکرات هستهای اقتصاد کشور در رکودی سنگین قرار گرفته است. به همین دلیل در حال حاضر دولت و مجلس تأکید ویژهای بر خروج از رکود بدون دامن زدن به تورم دارند.
از زمان انتشار بسته دولت، منتقدان و صاحبنظران متعددی راجع به این بسته به اظهار نظر پرداختند که البته این نکته مدنظر دولت نیز قرار داشت. اکنون این سوالات مطرح است که آیا تیم اقتصادی دولت مشکل اقتصاد ایران را به درستی تشخیص داده و آیا اجرای این بسته میتواند اقتصاد ایران را بدون اینکه شاهد افزایش نرخ تورم باشد از رکود خارج سازد؟
در برنامه این هفته مناظره موافقان و مخالفان این بسته حاضر شدند تا به تکمیل این بسته کمک کنند.
سوال این هفته برنامه مناظره به این شکل طراحی شده است: به نظر شما تحمل کدامیک مشکلتر است: 1- بیکاری ، 2- تورم
* راغفر: در بسته دولت هیچ راهکاری برای اصلاح ساختار ارائه نشده است
به گزارش فارس، حسین راغفر اولین کارشناسی بود که در برنامه مناظره امروز به بیان نظرات خود پرداخت. وی با بیان اینکه بسته ارائه شده دولت کاستیهای زیادی دارد اظهار داشت: در این بسته دوره زمانی تحویل کوتاه است که به نظر میرسد باید بررسیهای خود را از سال 1338 تا به امروز انجام میداد.
وی افزود: بررسیها نشان میدهد که مشکلات ساختاری اقتصاد ایران که موجب کارکرد ضدتولیدی دارد، موجب شده فعالیتها به سمت واردات و تجارت سوق داده شود و این مسئله فارغ از اینکه در کدام دولت رخ داده است، نشان دهنده مشکلات ساختاری و بیماری اقتصاد ایران است.
این کارشناس اقتصادی با بیان اینکه در این بسته هیچ راهکاری برای اصلاح ساختار ارائه نشده است، تصریح کرد: اجرای این بسته میتواند منجر به اقدامات تکراری شود که امکان وخیمتر کردن وضع موجود را دارد.
راغفر گفت: راهکارهای ارائه شده جنبه نظری دارد و با وضعیت موجود اقتصادی ایران تفاوت عمدهای دارد.
این اقتصاددان با اشاره به تأکید بسته بر اصلاح قیمتهای نسبی بر عدم تخصیص بهینه منابع به دلیل قیمتهای نامناسب گفت: در قبال بیان این مسائل راهکار مناسبی برای اصلاح وضع موجود ارائه نشده و حتی به مسائلی مانند تکیه به درآمدهای نفتی و مشکلات کسب و کار اشاره شده اما به موانع شکلگیری فضای کسب و کار مناسب و افزایش بهرهوری و نقش آن در بهبود وضعیت اقتصادی توجه نشده است؛ همچنین آسیبشناسی از سیاستهای 25 ساله پس از جنگ تحمیلی نشده است.
* رزاقی: دولت در 25 سال گذشته از خودش مسئولیت زدایی کرده است
به گزارش فارس، ابراهیم رزاقی در ادامه برنامه مناظره با موضوع بسته پیشنهادی دولت برای خروج از رکود بدون تورم با خواندن شعری از حافظ اظهار داشت: در 25 سال گذشته تقریبا 2 تا 3 میلیارد تن مواد معدنی، نفت و محصولات پتروشیمی از کشور صادر شده و 500 تا 600 میلیون تن کالای مصرفی وارد کردهایم که نسبت ارزش آنها یک به چهار بوده است.
وی افزود: بر اساس آمار سازمان ملل به ازای هر ده هزار دلار باید یک شغل ایجاد میشد اما ما فقط 10 تا 12 میلیون شغل ایجاد کردهایم در حالیکه با این اعداد و ارقام صد میلیون شغل باید ایجاد میکردیم.
استاد بازنشسته اقتصاد دانشگاه تهران با طرح این پرسش که ما مگر چیزی تحت عنوان مبانی اداره اقتصاد کشور نداشتیم، گفت: قانون اساسی ما معنی ندارد؟ قانون اساسی ما مبانی اقتصادی مشخصی ارائه نکرده است؟ وصیتنامه امام علاوه بر قانون اساسی در دستان ما نیست؟
وی با تأکید بر اینکه بر اساس قانون اساسی اقتصاد ما نه سوسیالیستی و نه لیبرالی باید باشد، گفت: ما در 25 سال گذشته سیاستهای آمریکایی تعدیل اقتصادی صندوق بینالمللی پول را اجرا کردهایم.
وی افزود: در عین حال دولت در این میان از خودش مسئولیتزدایی کرده و میگوید بازار باید حاکم باشد.
رزاقی تصریح کرد: در بازار سنتی تولید بیشترین سود را داشت، اما در شرایط فعلی و در بازار فعلی دلالی، احتکار، سوداگری، فساد و دزدی بیشترین سود را دارد.
وی تأکید کرد: به خاطر انقلاب دشمنان 300 هزار شهید و چند میلیون جانباز را به مردم ما تحمیل کردند، اما ما سیاستهای لیبرالی را در اقتصاد پیاده کردیم و بر اساس این سیاستها فضا برای پولدار شدن از هر راهی فراهم شده است.
این کارشناس اقتصادی با بیان اینکه در سرمایهداری بر خلاف اسلام پول هدف است نه وسیله، گفت: در حال حاضر از جمعیت آماده کار کشور 40 میلیون نفر شغل ندارند و آنهایی که شغل دارند نیز با توجه به میزان تورم در کشور عملا از حقوق آنها کاسته میشود.
* سهلآبادی: نگران فراموش شدن قسمتهای اصلی بسته هستیم/ باید تکلیف دولت، مجلس و بخش خصوصی مشخص باشد
به گزارش فارس سید عبدالوهاب سهل آبادی رئیس خانه صنعت و معدن ایران در در ادامه برنامه مناظره در مورد بسته پیشنهادی دولت برای خروج از رکود غیرتورمی گفت: من نماینده جامعه صنعتی و معدنی کشور نماینده جامعه کار و تولید هستم.
وی افزود: مطالبی را که امروز در این مناظره بیان میکنم مطالب خودم نیست بلکه مطالبی است که از سوی موکلینم ارائه میکنم و امیدوارم با این مطالب موجب رنجش کسی نشوم در ضمن ما حمایت و تایید خودمان را از دولت اعلام میکنیم که هر نوع همراهی را با این دولت خواهیم داشت.
رئیس خانه صنعت و معدن ایران اظهار داشت: خوشحالیم که دولت برای اولین بار چنین بستهای را ارائه کرده و نظر اندیشمندان را جویا شده اما این کار در مدت زمان کمی صورت گرفته و زمان 10 روزه برای ارائه مسائل و مشکلات حاکم بر اقتصاد کشور زمان کمی است و این موضوع نیاز به وقت بیشتری دارد.
سهلآبادی تصریح کرد: مسائل آنچنان که باید در بسته دیده نشده است و آن انتظار که از دولت در این مورد میرفت در این بسته نیست و ترس ما این است که خدای نکرده این بسته مانند دیگر بستهها مثل هدفمند کردن یارانهها و طرح تحول اقتصادی قسمتی اجرایی شود و مابقی اجرا نشده باقی بماند و قسمتهای کلی آن رها شود.
وی افزود: این بسته باید دارای خط کشی مشخص باشد و واقعا تکلیف هر کس و هر گروهی در این بسته مثل دولت، مجلس، بخش خصوصی مشخص باشد و معلوم باشد هر گروهی چگونه باید این بسته را همراهی کند و وظایف خود را انجام دهند.
رئیس خانه صنعت و معدن ایران اظهار داشت: ما جامعه کار و تولید به این نتیجه رسیدهایم که از این بستهها زیاد آمده و متاسفانه گرهای را باز نکرده بلکه بعضی مواقع مسئولین دولت بعضی از مشکلات را به بخش خصوصی ارتباط میدهند.
* عبده تبریزی: دولت تورم را کنترل کرد/ بسته به دنبال حل مشکل رشد اقتصادی و اشتغال
به گزارش فارس، در ادامه برنامه مناظره امروز حسین عبده تبریزی با بیان اینکه در شرایط فعلی اقتصاد ایران که بسیار دشوار است و دولت برنامه کوتاهمدت برای برونرفت از رکود ارائه داده است، اظهار داشت: این برنامه برنامه اصلاح ساختار اقتصادی نیست و اصلاحات ساختاری در قالب برنامه ششم دنبال خواهد شد.
وی افزود: این برنامه کوتاه مدت به دنبال حل مسئله رشد اقتصاد و اشتغال است و همان طور که دولت توانست تورم را کنترل کند، میخواهد با ارائه این برنامه دو متغیر اصلی دیگر را ساماندهی کند.
وی با بیان اینکه نقدها باید متناسب با هدف برنامه ارائه شده باشد، گفت: یکی از چالشهای پیشروی دولت بدهی عظیمی است که در گذشته به وجود آمد و کاهش این بدهیها از جمله هدفگذاریها و برنامهریزی دولت است.
این کارشناس اقتصادی به مسئله نظام بانکی اشاره کرد و گفت: در همین برنامه برخی افراد به مشکل نقدینگی اشاره کرد و به طور قطع تنگنای نقدینگی یک واقعیت است و باید راههایی برای باز شدن آن اندیشید.
وی ادامه داد: وقتی نرخ تورم کاهش مییابد، نرخ سود هم متناسب با آن کاهش خواهد یافت، اما ممکن است سود بانکی متناسب با سرعت کاهش تورم کاهش نیابد و کسانی که تسهیلات دریافت کنند، آسیب ببینند.
عبده تبریزی گفت: به هر حال در این زمینه راهکارهای عبور از تنگنای اعتباری و کاهش معوقات برنامههایی ارائه شده تا زمینه برای خروج از رکود بدون تورم فراهم شود.
* محمدی: بسته خروج از رکود دولت 48 مصوبه متناظر دارد و کاملا عملیاتی است
به گزارش فارس، شاپور محمدی معاون وزیر اقتصاد در ادامه برنامه این هفته مناظره با موضوع بسته پیشنهادی دولت برای خروج غیر تورمی از رکود با برشمردن پارهای از اقدامات دولت برای حمایت از تولید گفت: صدور مصوبه 35 مادهای حمایت از تولید تصویب مصوبه بهبود فضای کسب و کار، تصویب مصوبه پایش فضای کسب و کار، پرداخت مطالبات پیمانکاران در سال 92، پرداخت بودجه طرحهای عمرانی حدود دو برابر نسبت به سال 91 که به 23 هزار میلیارد تومان رسید و ثبات نرخ ارز و تورم به عنوان کاهنده ریسک سرمایهگذاری و فعالیت بخش خصوصی از جمله این اقدامات دولت بود.
معاون اقتصادی وزارت اقتصاد ادامه داد: بر اساس آنچه در رسانههای جمعی منتشر شده، این تصور ایجاد شده که این بسته شامل کل محورهای پیشنهادی دولت است، اما متناظر با این بسته 48 مورد در دولت در حال بررسی و تصویب است و به همین دلیل باید تأکید کنم که این بسته کاملا عملیاتی است و اصلا کلی نیست.
وی افزود: وزارت اقتصاد 10 جلسه با 50 شرکت کننده از بخش خصوصی مشکلات را بررسی کرده و همچنین در جلساتی با اقتصاددانان نظرات آنها را اخذ کردهایم.
محمدی ادامه داد: افزایش سرمایه بانکها و الزام بانکها به خروج از شرکتداری با ساز و کارهای قانونی، تسهیل در مورد اشخاصی که از دولت طلب و به دولت بدهی دارند، استفاده از ابزارهای بازار سرمایه در بازار پول، حمایت از شرکتهای فناوری، مشارکت عمومی و خصوصی و امثال آنها از محورهای اصلی بسته پیشنهادی دولت است.
به گزارش فارس، در ادامه برنامه مناظره کارشناسان به بیان دیدگاههای خود در بخش مناظره گروهی پرداختند.
* راغفر: سرمایهگذاری در پتروشیمیها غیر اقتصادی بوده است
در ابتدای این بخش حسین راعفر کارشناس اقتصادی گفت: اگر ما به کاستیهای ساختاری در اقتصاد کشور توجه نکنیم همان بلایی سرمان میآید که در 60 گذشته ساله بر سرمان آمده است.
وی افزود: مسئله بحران اقتصادی کنونی فقط ریشهاش از سال 85 شروع نمیشود، بلکه از این تاریخ به بعد تشدید میشود و طبیعتا اگر این دوره هم نبود، ما با رکود تورمی روبرو میشدیم و علت آن ساختارهای اقتصادی کشور است.
این کارشناس اقتصادی بیان داشت: از سال 1338 به بعد میبینیم که سهم تشکیل سرمایه ثابت در گروههای مختلف به این شکل بوده است که توجه سیاستگذاران به بخش تولید و به ویژه تولید صنعتی بسیار اندک بوده است، در حالی که این بخش میتواند بزرگترین سهم در خلق ارزش افزوده و اشتغال را در کشور داشته باشد.
راغفر گفت: بعد از دوره مشکلات کنونی یک بخشی از مشکلات بر میگردد، به سیاستهای اقتصادی بعد از جنگ در ایران که تزریق منابع بزرگی در ایران صورت گرفت و صنایعی را با اسم و هدف توسعه مبتنی بر صادرات شکل دادیم که دهها میلیارد دلار در این صنایع سرمایهگذاری کردیم و امروز اگر این صنایع را تعطیل کنیم، به لحاظ اقتصادی در کشور مقرون به صرفه است.
وی افزود: بنابراین فقط تزریق ارز در کشور و بالا بردن تعداد زیادی کارخانه به نام صنعتی شدن نتوانسته هدف ما را تامین کند و اشتغال هم تولید نکرده است و تمام شواهد مشهود است.
این کارشناس اقتصادی تصریح کرد: نکته اصلی این است که معمای اقتصاد ایران که یک بیماری مزمن و ساختاری است که از آن رنج میبرد با تزریق بیشتر درآمدهای ارزی این وضعیت بدتر شده و در دوره نهم و دهم شاهد آن بودیم و 56 درصد از درآمدهای ارزی کشور بعد از سال 1338 تا پایان 1391 در این دوره حاصل شده است و اما فساد بزرگی را هم شکل داده است.
راغفر در پاسخ به سؤال حیدری مجری برنامه که پرسید آیا اقدامات دولت این سیکلهای بسته را باز نکرده است: اصلا و این اقدامات به سؤالات پاسخگو نبوده است، مسئله ما تصویب مصوبه نیست، بلکه اصلاح فضای کسب و کار کشور است.
وی افزود: در چنین فضایی در ایران 101 کارخانه پتروشیمی داریم و از سال 1370 به بعد صدها میلیارد دلار در این صنعت خرج شده که محصول نهایی آن بسیار زیان ده بوده و آسیبهای محیط زیستی بسیاری داشته اگر تعطیل کنیم این صنعت را بسیار مقرون به صرفه است، در حالی که راهحل در این چارچوب تزریق مجدد ارز به این بخش است.
راغفر بیان داشت: صرفنظر از اینکه مشکلات جدی سیاستی از در جهت حمایت این صنعت صورت گرفته و خوراک و سوخت رایگان به این صنعت داده شده، در حالی که که اگر خوراکی را که به این صنعت دادیم، را صادر میکردیم، ارزش افزوده بیشتری را برای ما به دنبال داشت.
* محمدی: راه حل اقتصاد کار یک شبه نیست
در ادامه این برنامه شاپور محمدی بیان داشت: به نظرم آقای راغفر محتوای بستهها را نمیدانند، به ازای بسته ابلاغی تمام دستگاهها مکلف شدهاند برای بهبود کسب و کار به روز هدفگذاری کنند و آن را در مقاطع سه ماهه به دولت ابلاغ کنند و قطعا برای این کار مصوبه لازم است.
وی افزود: دولت در مورد ساختار کلی گفته زیرا ما نمیتوانیم مادهای ببریم و بگویم ساختار اصلاح شود. ساختار بلند مدت است، تولید کننده مشکل نقدینگی دارد و مطالبات آن برای آن مشکل ایجاد کرده است. دولت طبیعتا در برنامه ششم در اصلاح ساختار برنامه دارد، مضاف بر اینکه وقتی صحبت از ساختار میشود ساختار باید درست تعریف شود.
معاون وزیر اقتصادی افزود: بازار اقتصادی جزء ساختار است و نرخ هم جزء ساختار است، سهم صادرات، نوع صادرات و نوع واردات همه جزء ساختار است و هیچ جا دولت نگفته که باید ارز تزریق شود به بخشها و هیچ جا چنین چیزی گفته نشده است.
وی افزود: دولت هیچ وقت با تزریق ارز و افزایش نقدینگی موافقت نداشته است و اگر این گونه بود، تمام مشکلات حل میشود، راهحل اقتصاد کار یک شبه نیست و بعضی از این سیاستها ساختاری است و ما سیاست درست را دفاع کنیم و در نقد منصف باشیم.
* رزاقی: مشکل ما تفکر لیبرالی دولت است
رزاقی کارشناس اقتصادی خطاب به شاپور محمدی گفت: آقای دکتر این قدمی که شما بر میدارید، آیا با آن مجموعهای (استراتژی) که در ذهن شما است، یکسان است.
وی افزود: الان به ما حمله شده و فقط در یک مورد دولت در یک مورد اقدام کرده است و آن هم بنزین بوده و هیچ گام دیگری برداشته نشده است و این یعنی اینکه ما لیبرالی فکر میکنیم.
رزاقی بیان داشت: فکر خوب است ولی راه غلط است و راه مبین راه لیبرالی است. این خط اقتصادی که ما در پیش گرفتهایم، متلاشی کردن ایران عزیزمان است.
* محمدی: غلام حلقه به گوش سیاستهای اقتصادی نیستیم
محمدی در پاسخ رزاقی گفت: ما غلام حلقه بگوش سیاستهای اقتصادی نیستیم و هر مکتب اقتصادی نکات خوب و بد دارد، دولت یک اسناد بالا دستی مثل قانون اساسی و سیاستهای کلی دارد.
وی افزود: چه کسی میگوید دولت لیبرالی حرکت میکند دولت قانون اساسی را و سیاستهای کلی و اقتصاد مقاومتی را مورد توجه قرار داده است و در هیچ کجای دنیا نه متکب اتریش و نه نهاد گرایی و نه لیبرالیسم حاکم مطلق است و در هیچ کجای دنیا حتی آمریکا لیبرالیسم حاکم مطلق نیست و چنین کشوری وجود ندارد.
رزاقی در ادامه اظهار داشت: ما 100 درصد لیبرالیسم عمل نکردیم، ولی دولت از منافع ملی که تولید باشد، دفاع نکرده، ولی دولت از وارد کنندهها و احتکار کنندهها خانه و بانکهایی که سرمایههای مردم را غارت کردهاند، دفاع کرده است.
وی افزود: دولت و مجلس درباره غارت سرمایههای مردم در بخش دلالی سکوت کرده است و دولت ما از منافع ملی و تولید آنها دفاع نمیکند و دلار ارزان به دلالان میدهند.
* سهلآبادی: دولت به تولیدکنندگان بدهکار است
در ادامه عبدالوهاب سهلآبادی با اشاره به تمرکز دولت به بحث بدهیهای بخش خصوصی در بسته ارائه شده اظهار داشت: مگر بدهیهای تولیدکنندگان چقدر از مطالبات معوق را تشکیل میدهد.
وی افزود: 15 درصد از کل بدهیها مربوط به تولیدکنندگان و باقی به بخشهای غیرتولیدی ارتباط دارد و اگر دولت کل بدهیهای تولیدکنندگان را ببخشد تازه باز هم به این بخش بدهکار است.
رئیس خانه صنعت و معدن ایران تصریح کرد: بر اساس قانون هدفمندی یارانهها باید بخشی از درآمد دولت به تولیدکنندگان اختصاص مییافت، اما این سهم پرداخت نشد و در واقع تولیدکنندگان از دولت طلبکارند.
وی تاکید کرد: دولت هر راهکاری دارد، در این زمینه اجرا کند، زیرا اگر در این زمینه تاخیر شود تولید متوقف شده و خسارت بزرگی برای جامعه به وجود خواهد آمد.
* محمدی: هدف ما در بسته کمک به تولیدکنندگان است
در ادامه شاپور محمدی معاون اقتصادی وزیر اقتصاد در پاسخ به صحبتهای سهلآبادی گفت: اتفاقا در بسته ارائه شده ما به دنبال تسهیل پرداختیها بودیم و هدف ما کمک به تولیدکنندگان بود و به عنوان مثال ممنوعالخروجیها را از 10 میلیون تومان بدهی مالیاتی به 500 میلیون تومان افزایش دادیم.
سهلآبادی در واکنش به این صحبت گفت: امسال جرایم مالیات بر ارزش افزوده بیشتر از سال گذشته برای ما تعیین شده و انتظار ما این است که حداقلهایی برای تولیدکنندگان اندیشیده شود، اما متاسفانه هر روز موانع بیشتر میشود.
* عبده: گویا دوستان بسته را نخواندهاند
عبده تبریزی مشاور اقتصادی وزیر راه و شهرسازی با اشاره به صحبتهای مردم و کسبه که در این برنامه پخش شد، گفت: مردم و کسبه میگویند بازار راکد است و ما در این برنامه باید راهکارهای دولت برای رفع رکود را بررسی کنیم اما صحبتهایی که آقای راغفر مطرح کردند مربوط به ساختار اقتصادی میشود، اما در همین جا باید بگویم آیا دفاع از پول ملی و کنترل تورم یک اقدام ساختاری نیست؟
وی ادامه داد: صحبتهایی که دوستان میکنند من را نگران میکند که انگار متن بسته را نخواندهاند.
راغفر در پاسخ گفت: مسئلهای که بنده مطرح کردم در بسته ارائه شده وجود دارد یکی از آنها خروج از رکود را فعال شدن نفت و پتروشیمی عنوان میکند، در حالی که ارزش افزوده این بخش پایین است.
عبده تبریزی گفت: بررسیها نشان میدهد که باید تقاضا را تقویت کنیم که این اقدام با پرداخت تسهیلات بیشتر به مردم منطقی نیست؛ برخلاف صحبت شما همین بخش پتروشیمی در سال گذشته 30 تا 40 میلیارد دلار ارز تامین کرد و اگر این بخش نبود نرخ دلار در سطح 3 هزار تومان نمیماند.
* وقتی موضوع نرخ خوراک پتروشیمی جای بحث راجع به بسته را میگیرد
راغفر پاسخ داد: بله اما همین ارز پتروشیمیها اگر بررسی کنید متوجه میشوید که چه اختلالهایی را در بازار به وجود میآورد.
وی ادامه داد: ما کاری به نیت و صحبتهای دولت در این زمینه نداریم و آنچه که این طرح میگوید این است که برای خروج از رکود باید بخش نفت، پتروشیمی و صنعت فعال شوند، اما مطالعات داده _ ستانده نشان میدهد که کمترین ارتباط پیشینی و پسینی را دارد.
محمدی گفت: مطالعات انجام شده که شما به آن استناد میکنید، مربوط به 13 سال پیش میشود که سهم پتروشیمی در آن زمان بسیار پایین بود، اما هماکنون در اقتصاد ایران و اقتصاد جهان این بخش فعال و تاثیرگذار است.
راغفر گفت: مجموع صادرات پتروشیمی در سال گذشته 14.7 میلیارد دلار بوده که 6.25 میلیارد دلار آن مربوط به محصولات میعانات گازی بوده است که در واقع پتروشیمی محسوب نمیشود؛ 18.2 میلیون تن تولید پتروشیمی داشتیم که 11.6 میلیون تن به ارزش 8.6 میلیارد دلار صادر شده است، در حالی که در قبال هزینه سوخت تنها 3 سنت پرداخت میکردند.
محمدی معاون وزیر اقتصاد در واکنش به راغفر گفت: در گذشته هزینه خوراک پتروشیمیها 3 سنت بود اما امروز به 13 سنت افزایش پیدا کرده و در 3 ماهه اول سال جاری 3.7 میلیارد دلار میعانات گازی و 3 میلیارد دلار پتروشیمی صادر شده است.
راغفر در ادامه گفت: بنده به آمار سال 90 استناد میکنم که بر اساس آن معادل 203 میلیون بشکه نفت خام سوخت به پتروشیمیها داده شده و اگر نفت خام را بشکهای 107 دلار محاسبه کنیم با احتساب درآمد 26.5 میلیارد دلاری حاصل از فروش محصولات پتروشیمی در داخل و خارج معادل 202 میلیون بشکه صادرت نفت خام درآمد حاصل شده است بنابراین با توجه به سرمایهگذاری صورت گرفته و درآمد حاصله به این تحلیل میرسیم که این صنعت صرفه اقتصادی ندارد.
وی تصریح کرد: صادرات هر تن محصول پتروشیمی در سال 90 معادل 740 دلار بوده که صادرات نفت خام در آن سال 780 دلار درآمد در هر تن داشته است، بنابراین این اعداد و ارقام نشان میدهد که صنعت پتروشیمی صرفه اقتصادی ندارد.
راغفر اظهار داشت: اوایل دهه هفتاد مبالغ هنگفتی از منابع عمومی کشور صرف صنعت پتروشیمی با شعار صادرات برای کسب درآمد ارزی شد.
وی افزود: کسی تردیدی ندارد که پتروشیمی میتواند ارزش افزوده ایجاد کند.
این کارشناس اقتصادی در واکنش به گفتههای شاپور محمدی درباره افزایش قیمت خوراک پتروشیمیها گفت: علیرغم مصوبه مجلس در حال حاضر دولت خوراک گاز پتروشیمیها را 5 یا 6 سنت میفروشد و بازار بورس هم به دلیل همین افزایش قیمت سقوط کرد چرا که سود شرکتهای پتروشیمی نه از طریق تولید و ایجاد ارزش افزوده بلکه از طریق رانت و زد و بند ایجاد شده است.
* محمدی: دولت خوراک 2.7 سنتی پتروشیمی را قبول نداشت
در ادامه این برنامه شاپور محمدی معاون وزیر اقتصاد اظهار داشت: آقای راغفر گوسفند را با تخممرغ مقایسه میکند چرا که خوراک الان 13 سنت است نه 3 سنت.
وی با بیان اینکه خوراک 13 سنت در مجلس تصویب شد و ما هم خوراک 2.7 سنت را قبول نداشتیم گفت: بحث ما این است که صادرات پتروشیمی مویرگی است و برای اقتصاد پایداری ایجاد خواهد کرد چرا که قابل تحریم نیست.
* سهلآبادی: در بسته دولت به مشکلات تولید توجه نشد
در ادامه عبدالرحمان سهلآبادی رئیس خانه صنعت و معدن ایران اظهار داشت: مشکلات صنعت و معدن باید مورد توجه قرار بگیرد تا تولیدکنندگان ما رقابتپذیر شوند اما در این بسته به مشکلات تولید زیاد توجه نشده است.
وی تأکید کرد: به عنوان مثال مشکلات حوزه صنعت و معدن مثلاً در بخش مالیات باید برطرف شود.
وی با بیان اینکه، آلمان 50 درصد هزینه احداث کارخانجات را پرداخت میکند گفت: در ارتباط با تولید قولهایی که در شهرکهای صنعتی داده شده هیچ یک اجرا نشده و در این بسته هم هیچ اشارهای به این موارد نشده است.
سهلآبادی با طرح این پرسش که صنعتگر و تولیدکنندهای که موفق بود و رو به رشد رفت و مالیات داد چه تشویقی گرفت؟ ادامه داد: به جای تشویق به تازگی سازمان مالیاتی و بیمه دوباره پروندههای 10 سال پیش تولیدکنندگان را برخلاف آنچه که در همه جهان جاری است ورق میزند.
وی تأکید کرد: مالیات بر ارزش افزوده یکی از مشکلات اصلی تولیدکنندگان است که در این بسته نیز مورد بیتوجهی قرار گرفته است.
وی با اشاره به پیشنهادات تولیدکنندگان در خصوص مالیات بر ارزش افزوده گفت: هنوز 2 میلیون واحد صنفی به رسالت اصلی خودشان در گرفتن مالیات بر ارزش افزوده از مصرف نرسیدند.
* رزاقی: حتی در اقتصادهای لیبرال هم بالاترین سود متعلق به تولید است
در ادامه این برنامه ابراهیم رزاقی با طرح این پرسش که چرا هر کس پول در میآورد خانه میخرد و کنار میگذارد گفت: 600 هزار میلیارد تومان در اختیار بخش خصوصی است که یک چهارم آن در اختیار 600 نفر است و باید پرسید چرا این نقدینگی از این وارد تولید نمیشود و چرا تولیدکنندگان خودشان وارد بازار مسکن میشوند.
وی تأکید کرد: حتی در لیبرالیسم هم بالاترین سود باید در تولید باشد اما در ایران در حال حاضر عکس این مسئله جریان دارد.
این کارشناس اقتصادی تصریح کرد: تولیدکنندگان هم پولی را که میگیرند به دلیل اینکه تولید سود ندارد وارد فعالیتهای سوداگری میکنند.
* عبده: دولت جلوی ورود پول به بازارهای سوداگری را گرفته است
در ادامه حسین عبده تبریزی مشاور وزیر راه اظهار داشت: تا چند ماه پیش این گونه بود و پول وارد سوداگری میشد اما الان اینگونه نیست.
وی افزود: پول از ارز به مسکن، سهام، طلا و دیگر بازارها میچرخید اما دولت توانسته است این چرخه را متوقف کند.
وی تأکید کرد: بخشی از توقف بازار سهام به دلیل گرفتن التهاب از بازار بوده است.
رزاقی در پاسخ به عبده تبریزی تصریح کرد: این اتفاق نیفتاده است و آنچه در بازار سهام اتفاق افتاده است نیز ترکیدن حباب بوده است.
عبده تبریزی در پاسخ اظهار داشت: دولت بازارهای سفته بازانه را تا حدودی آرام کرده است.
وی افزود: همه موافق هستند که نسبت مالیاتها باید در درآمدهای دولت افزایش یابد چنانچه خیلی از آدمها در حال حاضر مالیات نمیدهند.
وی ادامه داد: شاید به جزئیات ایراداتی وارد باشد اما در کلیات بسته اشاره شده است که باید از درآمدهای نفتی دور شویم.
وی تصریح کرد: بسیاری مالیات پرداخت نمیکنند و ما از هر کس دستمان میرسد مالیات میگیریم و درست کردن این وضعیت نیز کار آسانی نیست اما در کلیت باید نظام مالیاتی را تقویت کنیم.
عبده تبریزی گفت: بحث ما در این جلسه پتروشیمی نبود اما اینکه بگوییم پتروشیمی در اقتصاد نقش پیشرو ندارد درست نیست.
وی خطاب به راغفر و رزاقی گفت: شما معتقدید ارزش افزوده این صنعت کافی نبوده است اما با افزایش صادرات نقدینگی وارد کشور شده که میتواند به تولید کمک کند.
وی تأکید کرد: همین درآمدهای صادراتی توانسته جایگزین درآمدهای نفتی شود و به خروج از رکود کمک کند.
* محمدی: معافیتهای متعدد مالیاتی در قانون جدید مالیاتی
در ادامه شاپور محمدی با اشاره به بررسی قانون جدید مالیاتی در مجلس گفت: حذف مالیات تکلیفی از پیمانکاران، معافیتهای گسترده به سرمایهگذاران داخلی و خارجی، پذیرش استهلاک از تولیدکنندگان و بسیاری از موارد دیگر از جمله سیاستهای مالیاتی در قانون جدید است.
وی با بیان اینکه ممکن است مالیات بر ارزش افزوده بر بعضی فشار وارد کرده باشد گفت: اصلاح مالیات بر ارزش افزوده در دستور کار است اما توجه کنیم در ایران مالیات شرکتی 25 درصد و در دنیا در اغلب موارد 38 درصد است و حتی رکورد 70 درصدی در دنیا ثبت شده است.
وی افزود: به شرکتهای بورسی گفتهایم به ازای سهام شناور آزاد مالیات کمتری بدهند.
* سهلآبادی: دلیل رکود بازارهای سوداگری ترس معاملهگران از تحولات بازار است
در ادامه عبدالرحمان سهلآبادی دبیر خانه صنعت و معدن ایران با بیان اینکه شکی نداریم در طی اصلاح مشکلات تولید است گفت: آقای عبده گفتند ورود به بعضی بازارهای از جمله ارز و طلا کم شده است اما باید بگویم این مهم در راستای تلاش دولت در ارتباط با دنیا اتفاق افتاده و دلیل آن هم ترس از سرمایهگذاری در آن حوزههاست نه عدم تمایل.
وی تأکید کرد: ما خوشحالیم که هواپیمایی میتواند قطعات وارد کند اما متأسفانه در بخش معافیتهای مالیاتی انتظار ما نه پیشبینی شده و نه اصلاح خواهد شد.
* راغفر: تحلیل دولت ریشههای عمیق ساختار فعلی را ندیده است
در ادامه این برنامه یکی از بینندگان از راغفر پرسید چرا اصرار دارید تحلیل را به سالها پیش برگردانید.
راغفر پاسخ دارد: به این دلیل که تحلیل فعلی دولت در بسته پیشنهادی به ریشههای عمیق ایجاد ساختار فعلی در دهه 70 توجه نکرده است چنانچه ناکارآمدی سرمایهگذاری در صنعت پتروشیمی یکی از این نتایج است.
وی تصریح کرد: آیا قرار است باز هم همین صنایع پتروشیمی بالادستی تقویت شود که ارزش افزوده کافی ندارند و به بخش پایین دستی بی توجهی شود؟
* رزاقی: آمریکا هم از فعالیت های غیر تولیدی مالیات کلان میگیرد
در ادامه رزاقی در پاسخ به یکی از بینندگان که گفته بود چرا تنها انتقاد میکنید و راهکار نمیدهید اظهار داشت: اولاً از دل انتقادات راهحل بیرون میآید چنانچه به عنوان مثال در مورد بنزین به این مسئله اشاره کردم و قانون اساسی میگوید تولید داخل مهم است و باید جایگزین واردات از خارج شوند.
وی افزود: یا به عنوان مثال در آمریکا میگوییم از تولید کنندگان چقدر مالیات میگیرند اما یادمان میرود ببینیم که آمریکا از فعالیتهای غیرتولیدی مالیات بسیار زیاد اخذ میکنند تا این فعالیتها اقتصادی نشود.
وی تأکید کرد: در 25 سال گذشته هیچ سازمان اطلاعات مالیاتی در کشور نداشتهایم و هنوز نمیدانیم هر کس چقدر دارایی دارد و واقعا چقدر باید مالیات بدهد در حالی که در دنیا سالهاست که مهمترین ساختارهای اطلاعاتی ساختارهای مالیاتی هستند.
* سهلآبادی: دولت به ما چوب نزند کمک نمیخواهیم
یکی از بینندگان در ادامه برنامه از سهلآبادی پرسید چرا انتظار کمک از دولت دارید و روی پای خودتان نمیایستید.
سهلآبادی پاسخ داد ما نیاز به کمک دولت نداریم و به دولت میگوییم تنها اجازه دهد ما کارمان را انجام دهیم.
وی افزود: کجای دنیا تولید 27 درصد بهره میدهد، کدام بانک ما از تولید حمایت میکند، کجای دنیا با یک سازمان بزرگ تأمین اجتماعی به عنوان رقیب تولید مواجه هستیم.
وی اضافه کرد: ما میخواهیم برای واردات رقیب باشیم اما کدام ابزار برای ما مهیاست.
وی تصریح کرد: ما از دولت خیر نمیخواهیم تنها دولت چوب به ما نزند البته دولت به تنهایی نمیتواند و همه قوا باید دست به دست هم دهند و حرفها یکی شود.
* عبده: بخش بزرگی از معقوات بانکی مربوط به بخش مسکن است
یکی از بینندگان از عبده تبریزی پرسید چرا در بسته دولت بخش مسکن فعال نیست.
مشاور وزیر راه پاسخ داد: در چند سال گذشته چون صنایع صدمه دیدند نقدینگی به سمت مسکن و واحدهای تجاری آمده است و یک بخش عظیمی از معوقههای بانکی مربوط به ساخت مسکنهای گرانقیمت است در حالی که مسکن ارزان قیمت در کشور به شدت مورد نیاز است.
وی افزود: سالانه یک میلیون واحد مسکونی جدید در کشور نیاز داریم که تمام توجه وزارت مسکن کمک به خریدن مسکن است.
وی ادامه داد: یک نفر گفت ما به خرید مسکن وام ندهیم و به ساخت مسکن وام دهیم که نتیجه این مسئله آن شد که بابت واحدهای گرانقیمت شهری به بعضی افراد خاص وام دادیم و این وامها الان معوقه شدند.
وی تأکید کرد: ما در مورد جزئیات بسته در حوزه مسکن کار زیادی کردیم.
* محمدی: اتهام تشدید رکود به دولت را قبول ندارم
در ادامه شاپور محمدی معاون وزیر اقتصاد در پاسخ به این پرسش که چرا کارهایی که به مصوبه مجلس نیاز ندارد را خود دولت رأسا انجام نمیدهد گفت: خیلی کارها توسط دولت انجام شده مانند بخش گمرک و ما فقط بخشهایی را که نیاز به مصوبه داشتند به صورت لایحه تنظیم و برای مجلس ارسال کردهایم.
یکی از حضار پرسید: در لایحه بودجه کارشناسان دولت را به تشدید رکود متهم کردند و محمدی پاسخ داد توجه به افزایش رقمهای بودجه و نرخ تورم نشان میدهد دولت هیچ فشاری به اقتصاد در بودجه وارد نکرده است.
وی با تأکید بر اینکه اتهام تشدید رکود به دولت را قبول ندارم گفت: افزایش قیمت حاملهای انرژی بر اساس قانون بوده و برای کم کردن مشکلات تلاش میکنیم.
* رزاقی: کاریکاتور اقتصاد در ایران داریم و معنای رکود و تورم در این کاریکاتور متفاوت است
در ادامه ابراهیم رزاقی در پاسخ به پرسشی برمبنای اینکه آیا استنباط دولت درست است که شرایط رکود تورمی را به رکودی تغییر داده است گفت: آیا اقتصاد ما شبیه اقتصاد کشورهای صنعتی است.
وی توضیح داد: در جهان دو نوع اقتصاد داریم که یکی مواد خام دریافت میکند و به صورت ساخته شده تحویل میدهد و یک اقتصاددان مانند ما مواد خام را صادر میکند و نیازهای خود را وارد میکند.
وی تصریح کرد: کشورهای صنعتی همزمان با صنعتی شدن مانع کشورهای غیرصنعتی شدند و حتی صنایع دستی آنها را نبود کردند تا به صادرات مواد خام وابستگی داشته باشند.
رزاقی ادامه داد: بعد از اینکه دعوای آنها با هم تمام شد به صورت متحد همه کشورهایی که بوی استقلال از آن میآید و ممکن است مواد خام خود را در داخل به کالا تبدیل کنند تحت فشار میگذاشتند.
وی تأکید کرد: در آمریکا رکود و تورم معنای متفاوتی دارند و این نوع دید که مربوط به کشور صنعتی با سازوکار مشخص است در ایران درست نیست.
وی تأکید کرد: نگاه دولت در بسته همین است و تمام تلاش برای توافقی است که کمک کند نفت فروخته شود و کالاها وارد شود.
وی تأکید کرد: ما یک کاریکاتور اقتصاد در ایران داریم و به همین دلیل هم رکود و تورم در ایران و آمریکا متفاوت است و راهحل صحیح را پیدا نمیکنیم.
* دولت وقتی رونق دارد که فعالیتهای غیر تولیدی رونق داشته باشد
این کارشناس اقتصادی در پاسخ به پرسشی درباره اینکه چرا اقتصاد سیاسی در ایران تقاضای تورم را تشدید میکند، گفت: سود بالا در تولید نیست و برعکس در فعالیتهای غیرتولیدی مانند دلالی و سوداگری است؛ دولت هم وقتی رونق دارد که همین فضای سوداگری رونق دارد و به همین دلیل هم تلاشی برای کاستن از این فضا در دولتها دیده نمیشود.
وی تصریح کرد: دولتیها بر افزایش مالیاتها تأکید دارند اما یک کلمه نمیگویند افزایش مالیات از بخش غیرتولیدی همانطور که در آمریکا و اروپا هم از بخشهای غیرتولیدی به گونهای مالیات میگیرند که غیراقتصادی شوند و برعکس تولید اقتصادی شود.
رزاقی با طرح این پرسش که شما از چه کسی مالیات میگیرید گفت: از کسی که دم دست است مانند تولیدکننده و کارمند حقوقبگیر مالیات میگیریم اما مزد و امور را متناسب با تورم همانطور که در قانون است بالا نمیبرند.
وی تصریح کرد: دولت لیبرالی فکر میکند بازار خودش را اصلاح میکند و این درست و برخلاف همه واقعیتهای موجود است و در کشورهای فوق لیبرال هم این چنین تصور نمیکنند.
این استاد اقتصاد تصریح کرد: دولت قدرت، اختیار و امکانات را میخواهد اما مسئولیت را از خود سلب میکند.
* عبده: این بسته خاص جایگاه نظرخواهی از بخش خصوصی نبوده است
در ادامه عبده تبریزی در پاسخ به این پرسش که چرا در بسته دولت نقشی برای تشکلهای بخش خصوصی دیده نشده گفت: این سؤال درست است و در عین حال با نکاتی که اساتید میفرمایند موافقیم اما جایگاه آن نوع بحث در این سند خاص نبوده است.
وی افزود: در وزارت راه و شهرسازی به عنوان یک اصل اساسی نظر بخش خصوصی و صنف حتی در انتخاب معاونین اخذ میشود.
وی تأکید کرد: بسیاری از این حوزهها به سند بلندمدتتر نیاز دارند.
مشاور وزیر راه و شهرسازی ادامه داد: اگر آقای دکتر رزاقی میفرمایند رکود تورمی مربوط به کشور ما نیست اما باید بگویم این یک مفهوم مشخص است اما البته راهحل ما قطعاً با راهحل آنها متفاوت است.
وی با اشاره به هدف بسته دولت گفت: دولت بعد از کنترل تورم میخواهد در یک برنامه کوتاهمدت وضعیت فعلی را به صورت نسبی به یک وضعیت بهتر تبدیل کند.
وی تأکید کرد: اصلاح ساختاری ظرف یک سال و دو سال اتفاق نمیافتد و دوستان بیشتر به اصلاح ساختار در حوزههای مختلف توجه دارد.
عبده تبریزی تأکید کرد: این سند تا حدودی کوتاهمدت است اما در بحث اصلاح بانکی که یک راهبرد اصلاح ساختاری است، بسته دولت بسیار محکم است.
* محمدی: طراحی سامانه پیامکی برای نظرات عمومی روی فضای کسب و کار
در ادامه شاپور محمدی معاون وزیر اقتصاد اظهار داشت: نظر بخش خصوصی را از طریق شورای گفتوگو اتاق تعاون و اتاق بازرگانی گرفتیم و نکات آنها را خلاصه و استفاده کردیم.
وی در پاسخ به این پرسش که فضای کسب و کار ایران در رتبههای آخر جهان است و آیا بخش خصوصی میتواند با وضعیت فعلی دولت که بزرگ و ناکارآمد است کار کند گفت: در همه دستگاههای اجرایی که زیرنظر دولت هستند دولت گزارش سه ماهه بهبود فضای کسب و کار میگیرد و برای این کار همت و عزم جدی دارد.
وی با بیان اینکه بانک جهانی در رتبهبندی ما در کسب و کار جهانی بعضی مواقع را ندیده است گفت: ما مکاتباتی را داشتهایم و بعضی موارد را از ما پذیرفتهاند.
معاون اقتصادی وزیر اقتصاد ادامه داد: حدود 4 شاخص از 10 شاخص جهانی خارج از دولت است و به قوه قضاییه مربوط است اما دولت در حوزه خودش همه وزرا را مکلف کرده است.
وی ادامه داد: کسب و کار باید به مطالبه عمومی مردم تبدیل شود و دولت یک سامانه پیامکی را طراحی کرده است که مردم میتوانند زمان و هزینه انجام هر کار در دولت را پیامک کنند و به نظارت عمومی کمک کنند.
در پایان این بخش نتیجه نظرسنجی برنامه مناظره نمایش داده شد که بر اساس آن مردم تحمل رکود را مشکلتر از تحمل تورم عنوان کرده بودند. به گفته مجری برنامه، این اولین باری بود که تورم در یک نظرسنجی رأیی پایینتر از یک گزینه دیگر میآورد.
در ادامه حسین راغفر و شاپور محمدی مناظره دو نفره را آغاز کردند.
* محمدی: دولت در حال تهیه استراتژی صنعت است/ راغفر: مشکل اساسی کشور ما فقدان استراتژی توسعه است
به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری فارس، در ابتدای مناظره دو نفره حسین راغفر کارشناس اقتصاد بیان داشت: این بسته مبنای تحلیلی درستی ندارد و یک بریده از تاریخ اقتصادی کشور است، زیرا از سال 1338 به بعد سهم تشکیل سرمایه ناخالص به زیان تولید بوده، در حالی که تولید محرک اقتصاد هر کشوری است و میتواند خلق شغل کند.
وی افزود: بدون توجه به این ساختار کج و اصلاح آن و فقط با تزریق ارز و اتکا به درآمدهای بادآورده نفتی فقط میتوان تصویر موجود را تخریب کرد و آسیب میزند.
این کارشناس اقتصادی بیان داشت: من راجع به این صحبت میکنم که این بسته آیا میتواند پاسخگوی مشکلات اقتصاد کشور باشد که میگویم نمیتواند باشد، این بسته برای سالهای 93 و 94 است، بنابراین باید سیاستها کوتاه مدت و مشخص باشد.
راغفر گفت: رونق بخشیدن بازار سرمایه مهم است، ولی این امری بلند مدت است و یا ارتقای بهرهوری و چگونگی آن مهم است و در یک سال امکان پذیر نیست.
وی افزود: در تحلیل و عوامل شکلگیری تحلیل به مسائل مهم توجه نشده و تاکید این بسته عمدتا بر روی اصلاح قیمتها است که اگر قیمتها را در بخش انرژی و نرخ ارز و نرخ بهرهبانکی که عامل بوجود آمدن این بحران است که به نظر من عمیقتر است، فقط دولت هشتم و نهم این غده چرکی را باز کرد و فساد بزرگی در آن شکل گرفت و انحراف در منابع شکل گرفت.
این کارشناس اقتصادی بیان داشت: در این تحلیل آن چیزی که دیده نشده است و آن این است که از توصیهها و تحلیلی که این بسته ارائه میکند که اگر ما قیمتها را اصلاح کنیم بعد همه چیز درست میشود.
وی افزود: در حالی که باید بگویم که چه عواملی باعث شده است که 100 هزار میلیارد تومان دیون معوقه بانکی شکل میگیرد، در حالی که این تحلیل بخش تولید را متهم کرده است و به نظرم این تحلیل غلط است.
محمدی معاون اقتصادی وزیر اقتصاد در پاسخ به سؤالات راغفر گفت: فرمایش شما در مورد این بسته که این بسته نکات مهمی دارد، من هم قبول دارم، ولی اینکه میفرمایید این مبتنی بر تحلیل یکی دو سال اخیر بوده این طور نبوده است.
وی افزود: این تحلیلها مبتنی بر تحلیل تاریخی است و نمیتوانیم به تولید کننده بگوییم در 50 سال گذشته چه مشکلاتی دارید و ما آن را حل میکنیم. به عنوان مثال در بازار سرمایه تولید کننده گفته که من مشکل سرمایه دارم و یا در بازار پول گفته میشود که وضعیت نامتقارن است و برای هر کدام از اینها در بسته بندی آورده شده است.
معاون اقتصادی وزیر اقتصاد بیان داشت: بحث صنعت و مسکن در این بسته طرح شده است و ما مشکلات اخیر و آزار دهنده را تاکید کردهایم، نه اینکه به مشکلات دیگر بیتوجه باشیم.
وی افزود: بحث سیاستگذاری دولت معطوف به این دو ماه نبوده و ادعا ندارد که این بسته به تنهایی تمام مشکلات را میتواند حل کند.
محمدی تصریح کرد: برخی مشکلات دیرپا است و حل آنها زمان خود را میخواهد، ولی میتوان مشکلات عاجل تولید را با این بسته حل کرد و از اقتصاددانها هم با بهرهگیری از نظرات آنها کمک خواسته است.
وی افزود: دولت معتقد است، این بسته اهم موارد را ارائه کرده است و اگر انتقادی بر آن است، قابل بحث است.
محمدی تصریح کرد: ماهیت علم اقتصاد این طور است که بین نظرات اقتصاددان اختلاف نظر است، ولی این بسته مشکلات برخاسته از متن تولید را هدف قرار داده است.
وی افزود: در این بسته مطالعات کامل است، ولی ممکن است چند نکتهای مغفول مانده باشد و این بسته مربوط به سالها 93 و 94 است و معتقدیم که برنامهها و بودجهها یک حالت ویندو دارند و به هم چسب میشوند و یک برنامههای کوتاه مدت هست که من قبول دارم باید سازگار باشند.
راغفر اظهار داشت: مشکل اساسی کشور ما فقدان استراتژی توسعه است، ما باید چشمانداز بلند مدت داشته باشیم برای آن چیزی که میخواهیم به آن برسیم.
وی افزود: در 60 سال گذشته به مسئله چگونه صنعتی شدن توجه نشده است و این مسئله مغفول مانده است.
این کارشناس اقتصادی تصریح کرد: ما دچار کمبود تقاضا هستیم و اگر دولت چابک داشته باشیم باید به تحولات حتی منطقهای پاسخ دهد.
راغفر بیان داشت: در بحث کردن راجع به اصلاح محیط کسب و کار و تخصیص ارز به صنایع مختلف، برای اینکه فعال شود و تولید فعال شود باید بگویم که 1200 شرکت فرش ماشینی و 360 کارخانه موتورسیکلت سازی داریم در حالیکه در کشور چین تعداد موتورسازیها بیشتر از 20 تا نیست و تعداد 38 کارخانه خودروسازی داریم و تعداد متعدد دیگر کارخانه به اسم تولید دارو داریم، ولی در کشورهای مشابه صنعتی تعداد این کارخانهها کم است و بیشتر از شش یا هفت نیست.
وی افزود: در این اقتصاد بحث مقیاش نادیده گرفته شده است و اگر فردا یعنی دولت بخواهد به این تقاضا پاسخ دهد معلوم نیست که از کجا میخواهد پاسخ دهد.
راغفر گفت: ما کارخانه تولید خودرو داریم که اتاق رنگ ندارد و فقط قطعات را مونتاژی میکند.
وی افزود: یک تقاضای کاذب ارز شکل گرفته این مسائل محیط کسب و کار را ما آلوده کرده است، ما کارخانه تولید خودرو داریم در حالیکه اتاق رنگ نداریم و وابسته است به نهادههای قدرت در کشور و نمیتوانیم به آن ارز ندهیم.
راغفر بیان داشت: آن تولیدی که کشور واقعا میتواند بر روی آن تکیه کند تولید بخش خصوصی است و همه ما بر این مسئله تفاهم داریم ولی راهحل شما در نهایت منجر به توزیع درآمدهای نفتی به سمت کسانی که قدرت دارند، میشود.
وی خطاب به محمدی گفت: شما به این نکته اشاره کردید که دولت به نهادهایی که زیر نظر اوست توجه میکند در حالیکه ما نمیتوانیم در کشور دو تا دولت داشته باشیم و دولتی که نامش دولت است مسئول پاسخگویی به همه چیز باشد.
راغفر بیان داشت: من قبول دارم که دولت نمیتواند مسئول پاسخگویی به همه چیز باشد و چنین چیزی اصلا امکان ندارد ولی نکتهای که وجود دارد این بسته ارائه شده و شبیه به این بسته در دولتهای قبل هم آمده است.
وی افزود: اگر ما به مشکلات ساختاری توجه نکنیم و به کاستیهای نهادی توجه نکنیم باعث میشود مسئله ما تشدید شود و در شرایط کنونی اقتصاد کشور همه این را میپذیریم که 100 هزار میلیارد تومان دیون معوقه بانکی یعنی مداخله قدرت در سیستم بانکی و یعنی فساد در حالیکه جایی به این مسئله پاسخ داده نشده است.
وی افزود: بجث من این است که ما نهادهای حامی تولید نداریم و این بسته دولت نمیتواند پاسحگوی نیاز تولید باشد و این ساخت کج که ما صدها بنگاه صنعت داریم و نهادهایی که فعالیتهای غیر اقتصادی مانند امنتیی دارند وارد فعالیتهای اقتصادی شدهاند.
راغفر اظهار داشت: وقتی نیروی انتظامی 170 میلیون دلار نفت میفروشد و به دولت پس نمیدهد بنابراین پاسخ به این مشکلات چیست و دولت حتما باید به این ها توجه کند.
محمدی اظهار داشت: شما عملکرد دولت قبل را از این دولت جدا کنید و در 11 ماه دولت این کارها را نمیتوانست انجام دهد، دولت الان کارها را انجام داده است و استراتژی بخش صنعت را دارد تهیه میکند.
وی افزود: من نگفتم دولت دو تا است در حالی که باید بگویم مصوبه هیات وزیران از لحاظ حقوقی یک جایگاه دارد و آن جایگاه برای همه محیط کسب و کار کافی نیست. دولت طبیعتا در قسمتی که قوه مجریه نفوذ دارد کار میکند و با همه بخشها تعامل میکند ولی بخشهای نظامی که به آن اشاره میکنید باید باشد و بخشهای قابل واگذاری و غیر قابل واگذاری از هم جداست و این ساختار اقتصاد است.
وی افزود: دولت بسته نسبتا جامعی ارائه کرده و به صورت تدریجی باید مسائل اقتصادی را اصلاح کرد.