کد خبر 33336
تاریخ انتشار: ۱۵ اسفند ۱۳۸۹ - ۱۴:۳۸

مشاور اجرايي معاونت سينمايي وزارت ارشاد با اشاره به ملزومات سينماي ايران براي بالندگي و شکوفايي گفت: براي برداشتن گام‌هاي انقلابي ـ اسلامي در سينماي ايران به حمايت و توجه بيش از پيش مجلس شوراي اسلامي نياز داريم.

به گزارش مشرق به نقل از فارس، بابک خانيان، مشاور اجرايي معاونت سينمايي وزارت فرهنگ و ارشاد اسلاميگفت: با توجه به الگوي اسلامي ـ ايراني که در دستور کار برنامه‌هاي معاونت سينمايي قرار گرفته است، سياست‌هاي اجرايي دولت همچون توزيع عادلانه امکانات و ايجاد فرصت‌ها در اقصي نقاط کشور، برنامه‌هاي فرهنگي و سينمايي نيز به تناسب بودجه رشد و ارتقا يافته است.
وي در ادامه توضيح داد: ما با توجه به ديدگاه‌هاي فرهنگي دولت و نظام، تعالي فرهنگ و سينماي ايراني ـ اسلامي را در دستور کار خود قرار داديم. آنچه بايد در اين برهه به آن پرداخت نگاهي عميق و ريشه‌اي به سينماي کشور از سه جنبه است. نخست؛ توسعه کمي و کيفي توليدات، دوم؛ توسعه زيرساخت‌ها و سوم؛ رونق اقتصاد سينماي کشور. روح حاکم بر اين سه محور بايد تفکر انقلابي و اسلامي باشد و با استراتژي صدور انديشه‌هاي انقلاب اسلامي بايد به اين محورها توجه داشت تا بتوانيم نقش فعالي در بيداري اسلامي جهان داشته باشيم.
خانيان به مباحث مغفول مانده در برنامه‌ريزي سينماي کشور اشاره کرد و گفت: به عقيده من مباحثي در برنامه‌ريزي حوزه سينما مغفول مانده از جمله مسئله آموزش نيروي انساني در سطح آموزش عالي و در سطح نظام آموزش مهارتي مانند سيستم علمي کاربردي يا پودماني و يا آموزشگاه‌هاي آزاد سينمايي است. با توجه به تأکيدات مقام معظم رهبري که علوم انساني بايد بومي‌سازي شوند و از فرهنگ ايراني ـ اسلامي برآيد تا آرام آرام جايگزين منابع غربي شود که با انديشه و تفکرات و فرهنگ ما مغاير است.
وي با تأکيد بر ضرورت ايجاد تحول در منابع آموزشي گفت: از سوي ديگر، بايد تربيت نيروني انساني را عملياتي کنيم و تنها به جنبه آموزش‌هاي تئوري اکتفا نکنيم. توليدات در حوزه سينما را تبديل به کارگاه‌هاي آموزشي و مهارتي کنيم تا پيشکسوتان بر فعاليت جوانان نظارت کامل داشته و آن‌ها را راهنمايي کنند تا نيروهاي جوان و مستعد که آموزش‌هاي تئوري را گذرانده‌اند به درستي تربيت شوند.

* کارگاه‌هاي فيلمنامه‌نويسي از حمايت‌هاي مالي معاونت سينمايي برخوردار خواهند شد

وي در ادامه به اهميت فيلمنامه و ارزش آن اشاره کرد و گفت: در بحث بها دادن و ارزش‌نهادن به فيلمنامه‌ها برنامه‌هايي داريم و از فيلمنامه‌نويسان و آثارشان حمايت خواهيم کرد. افرادي که کارگاه‌هاي آموزشي تخصصي فيلمنامه‌نويسي و يا کارگاه‌هاي تخصصي در اين حوزه داشته باشند از حمايت‌هاي مالي معاونت سينمايي برخوردار خواهند شد. همچنين براي توليد فيلمنامه‌هاي خوب و مؤثر سرمايه‌گذاري خواهيم کرد. در بحث نقد علمي و اصولي نيز وارد خواهيم شد و در اين حوزه نيز حمايت مي‌کنيم تا جامعه سينمايي کشور در اين حوزه از نقدهاي خوب که در جهت ارتقاي سطح کيفي آثار است بهره‌هاي لازم را ببرد.
مشاور اجرايي معاونت سينمايي در ادامه به حمايت از جريان‌هاي مستقل و آزاد براي فعاليت در حوزه بين‌الملل اشاره کرد و گفت: در تلاشيم تا از جريان‌هاي مستقل و آزاد، NGOها و تشکل‌هاي دانشجويي که در حوزه بين‌الملل فعاليت مي‌کنند؛ حمايت کنيم. برنامه‌ها و اهداف گروه‌ها را مورد ارزيابي قرار مي‌دهيم و از برنامه‌‌هايي که در جهت ارايه حقيقت جامعه سرافراز ايران و آموزه‌هاي ديني و فرهنگ ايراني ـ اسلامي را ابلاغ کنند حمايت خواهيم کرد.
وي در ادامه افزود: در زمينه محتوايي با تمام پتانسيل موجود تلاش مي‌کنيم تا سال ديگر شاهد رشد و بالندگي سينماگر متعهد و انقلابي و حضور چشمگير و گسترده آنها باشيم. براي اين که بتوانيم در سينماي ايران خيز انقلابي ـ اسلامي را برداريم و شاهد رشد و بالندگي و شکوفايي باشيم؛ نياز به حمايت و توجه بيش از پيش مجلس شوراي اسلامي داريم.

* بودجه توليد آثار فاخر نسبت به سال گذشته افزايش نداشته است

مشاور اجرايي معاونت سينمايي وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي در ادامه به پتانسيل توليد آثار فاخر و ارزشمند براي سال جديد اشاره کرد و گفت: بودجه دريافتي آثار فاخر نسبت به سال گذشته (تا به امروز) تغيير چنداني نداشته اما در جشنواره امسال شاهد آثاري چون «راه آبي ابريشم» و «33 روز» با پروداکشن‌هاي گسترده و عظيم بوديم.
خانيان در پايان گفت‌وگوي خود با فارس خاطرنشان کرد: در حال حاضر آمادگي ساخت 28 فيلم فاخر را داريم که تعدادي از آن‌ها توليدات مشترک با کشورهاي ديگر است، اما تا بودجه مناسب را نداشته باشيم نمي‌توانيم اين کارها را به مرحله توليد برسانيم. ما توانايي داريم با کشورهاي فارسي‌زبان، مسلمان و يا کشورهايي که استکبارستيز هستند آثار سينمايي مشترک توليد کنيم تا بتوانيم از طريق اين رسانه فراگير، انديشه‌هاي ناب انقلاب و اسلام را صادر کنيم.

 

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس