به گزارش گروه اجتماعی مشرق، هر چه ارتباط مجازي انسان ها اين روزها با يکديگر بيشتر مي شود، در کنار اين که حس خوبي براي افرادي که از هم دور هستند ايجاد مي کند، تبعاتي براي افرادي که در يک مکان زندگي مي کنند هم به همراه مي آورد. به عنوان نمونه شما ممکن است از زماني که بعد از يک روز کاري به منزل باز مي گرديد، به جاي اين که در جمع خانواده بوده و از هم صحبتي با يکديگر لذت ببريد، مستقيم به سراغ گوشي يا لپ تاپ خود رفته و از طريق اپليکيشن هاي تلفن همراه خود يا شبکه هاي اجتماعي با ديگران در ارتباط خواهيد بود.
به نوعي شايد بتوان گفت که اين احتمال به آساني وجود دارد که شما بيشتر از اين که با افرادي که در نزديکي شما قرار دارند، ارتباط داشته باشيد، با افرادي در ارتباط هستيد که ممکن است مدت زمان زيادي آن ها را رو در رو نديده باشيد و تنها يک ارتباط مجازي روزمره با آن ها داريد. به هر حال تلفن هاي هوشمند و برنامه ها و اپليکيشن هايي که براي اين ابزارهاي کاربردي نوشته مي شود، تا حدود زيادي زندگي ما را دچار تحول کرده است.
برنامه هايي نظير وايبر، وي چت، لاين و... اپليکيشن هايي هستند که ارتباطات را به سادگي امکان پذير مي کنند و شما مي توانيد با وجود آن ها با همه افرادي که از اين برنامه ها استفاده مي کنند، در هر لحظه ارتباط داشته باشيد.
اين ماجرا حس بسيار خوبي را ايجاد مي کند زيرا بايد گفت درجهان امروزي با اين طيف وسيع از ابزارهاي ارتباطي ديگر چيزي به نام دوري يا فاصله معنا نخواهد داشت و مسلما از کنار اين نکته هم نمي توان به راحتي گذشت که هر کدام از فناوري هاي امروزه در کنار مزايايي که در اختيار ما مي گذارند، معايبي را هم به همراه دارند و باعث ايجاد رفتارهاي خاص در ما مي شوند که گذر زمان باعث مي شود ما خودمان متوجه اين تغييرات نشويم. به هر حال چيزي که در اين ميان غير قابل انکار است، اين است که مردم جهان علاقه بسيار زيادي به تلفن هاي هوشمند و برنامه ها و اپليکيشن هاي آن ها دارند.
اين موضوع باعث شده است که درآمد بسيار زيادي در بازار تلفن همراه، براي فعالان اين بازار وجود داشته باشد. از زماني که اينترنت به شکل امروزي در اختيار مردم کشور ما قرار گرفت، نوع رسانه ها هم به صورت کلي تغيير پيدا کرد و در حال حاضر نسل هاي جديد بازار کسب و کار باعث ايجاد سودآوري مناسبي براي افرادي شده است که نوع کسب و کار خود را به اين سمت تغيير داده اند. در اين بازار جديد کسب و کار، اپليکيشن هاي تلفن همراه و شبکه هاي اجتماعي دو عضو اصلي و موثر هستند که هر کسي بتواند از آن ها به بهترين شکل استفاده کند، مي تواند آينده کاري خود را تضمين کرده و خيالي آسوده داشته باشد.
در موضوع ويژه اين هفته در اين رابطه صحبت خواهيم کرد و به بررسي وضعيت حال و آينده بازار رسانه اي برنامه هاي تلفن همراه و شبکه هاي اجتماعي و نقش آن ها در کسب و کارهاي جديد خواهيم پرداخت.
درآمدهاي نجومي از ابزاري کوچک
شايد اگر چند سال پيش يک نفر به ما مي گفت که تلفن همراه به قدري پيشرفته خواهد شد که جاي لپ تاپ يا ابزارهاي ديجيتالي ديگري را خواهد گرفت، باورش برايمان سخت بود اما در حال حاضر همه چيز تغيير کرده است.
دستگاه هاي تلفن همراه، تبلت و فبلت ها رشد چشم گيري کرده و سرعت توليد اين ابزارها هم بسيار بيشتر از قبل شده است. اگر تا سال هاي قبل شرايط به اين گونه بود که در هر سال تنها يک محصول جديد توسط توليد کننده هاي مختلف به بازار معرفي مي شد اما در حال حاضر با توجه به بالاتر رفتن سرعت توليد، تقريبا هر 6 ماه يک محصول جديد به بازار وارد مي شود و شما هيچ گاه نمي توانيد براي مدت 1 سال هم که شده محصولي را داشته باشيد که از آخرين فناوري ها و تکنولوژي هاي موجود در دنيا استفاده مي کند.
به هر حال اين اوضاع منجر به نياز شديد کاربران به نرم افزارها و سيستم عامل هاي ويژه تلفن هاي هوشمند شده است. بازار توليد اپليکيشن هاي تلفن همراه در همه جاي جهان، بسيار داغ است، اين جريان در کشور ما هم وجود دارد و آماري نظير فروش ماهيانه يک ميليون گوشي تلفن همراه در کشور و نصب بيش از سه ميليون اپليکيشن از يک فروشگاه اينترنتي که تنها دو سال است فعاليت خود را آغاز کرده، همه مهر تاييدي بر اين مسائل است.
درآمد افراد فعال در اين زمينه هم به يکباره زياد شده است، کارشناساني که در اين زمينه فعاليت دارند پيش بيني رقمي در حدود 200 ميليون را به صورت ماهيانه براي فروشگاه هاي فعال در زمينه اپليکيشنهاي تلفن همراه داشته اند. رشد اين بازار به قدري سريع و در کنار آن سودآور بوده است که اپراتورهاي تلفن همراه هم براي خريد يا شراکت با فروشگاه هاي اپليکيشن تلفن همراه، اقدام کرده اند و البته هنوز هيچ اپراتوري به صورت جدي وارد اين جريان نشده است.
امروزه از ساده ترين نيازهاي روزمره ما نظير دستور پخت يک غذاي ساده تا پيچيده ترين نيازهايمان نظير پيدا کردن آدرس هتل در يک کشور ديگر، توسط همين برنامه هاي کاربردي پاسخ داده مي شود. به قدري تعداد اين برنامه ها زياد شده است که کار به جنبه سرگرمي هم رسيده است.
کسب و کار بدون تلفن همراه
بحث امروزه اين است که آيا واقعا اين امکان وجود دارد که به تازگي کسب و کاري مبتني بر فناوري هاي جديد به راه بيندازيم و تلفن همراه را به صورت کلي از قلم انداخته و يا آن را در نظر نگيريم؟ در سال 2011 بود که شرکت مايکروسافت پيش بيني کرد تعداد کاربران اينترنتي گوشي هاي تلفن همراه در سال 2014 بسيار بيشتر از تعداد کاربران اينترنت رايانه ها يا ديگر ابزارها خواهد بود.
اين افزايش واقعا در حال حاضر به خوبي لمس مي شود و چيزي در حدود 68 درصد از کاربران تلفن همراه در جهان از اين ابزار براي فعاليت هاي آنلاين خود استفاده مي کنند و تعداد کاربراني که اينترنت تلفن همراهشان برايشان اولويت دارد چيزي در حدود 30 درصد است.
ممکن است در سال هاي آينده شرايط هنوز به گونه اي باشد که دسکتاپ به عنوان وسيله اي براي دسترسي به اينترنت باقي بماند اما به تدريج نقش اصلي به تلفن هاي همراه داده خواهد شد. اسمارت فون ها يا همان تلفن هاي هوشمند در سال هاي آينده در زمينه تجارت و کسب و کار الکترونيک، حرف اول را در همه جا خواهند زد.
در سال هاي آينده فاصله ميان زندگي کاري و شخصي افراد بعد از زياد شدن اضافه کاري ها در بعد از ظهر يا روزهايي که تعطيل است، به صورت کلي از بين خواهد رفت. کاربران گوشي هاي هوشمند که نيروي کار شرکت هاي مختلف هستند، قادر خواهند بود که همه جا و هميشه به اطلاعات و پنل هاي پروژه هاي کاري خود دسترسي داشته باشند. سيستم هاي کلود نمونه بسيار خوبي از اين شرايط را در حال حاضر به ما نشان مي دهند.
مسلما اين دسته از اتفاقات از هر نظر براي کارمندان و کارفرمايان مناسب خواهد بود. زيرا ساعات کاري براي همه تغيير پذير خواهد بود و وابستگي شديدي به داشتن حضور فيزيکي در محل کار وجود نخواهد داشت. اين ماجرا از طرفي براي کارمندان و از طرف ديگر براي کارفرمايان سود خواهد داشت زيرا هيچ محدوديت زماني و مکاني براي انجام کارها وجود نخواهد داشت و شما در هر ساعت از شبانه روز، در روزهاي تعطيل يا غيرتعطيل قادر به انجام کارهاي خود خواهيد بود.
از شير مرغ تا جان آدميزاد
همان گونه که گفتيم گستره توليد اپليکيشن هاي تلفن همراه به قدري گسترده شده است که شما امروزه در زماني که وارد يک فروشگاه اپليکيشن تلفن همراه مي شويد مي توانيد يک برنامه با عنوان ( فاميل دور) پيدا کنيد که در اين برنامه تکه کلام هاي اين شخصيت عروسکي قرار داده شده است.
با ديدن اين برنامه مي توان به اين نکته پي برد که اپليکيشن ها تا چه ميزان گستردگي پيدا کرده و نيازهاي مختلف را پوشش مي دهند که اکنون جايي براي فاميل دور هم باز شده است. در بازار امروز برنامه هاي تلفن همراه ايران، از شير مرغ تا جان آدميزاد قابل دسترس است و اگر شما به اين فروشگاه ها وارد شده و دنبال برنامه اي بگرديد و آن را پيدا نکنيد جاي تعجب وجود دارد.
افزايش اپليکيشن هاي مبتني بر کلود
با توجه به موضوعاتي که مطرح کرديم بسيار طبيعي است که ببينيم اپليکيشن هاي تلفن همراه هم به اين سمت حرکت کنند که يک سيستم مبتني بر سيستم ابري را در اختيار مردم قرار دهند. براي دسترسي به اطلاعات، برخي از شرکت ها در کشورهاي پيشرفته در حال حاضر از نرم افزارهاي تلفن همراه يا دسکتاپي که مبتني بر سيستم ابري هستند، استفاده مي کنند.
راهکارهايي نظير مجموعه آفيس 365 يکي از اين نرم افزارهاست که اطلاعات شرکت را در خارج از سرورهاي يک شرکت ذخيره کرده و البته به صورت ماهيانه هزينه بسيار کمي را به کارفرما تحميل مي کند. ارائه دهنده هاي سرويس هاي ابري، بيشتر شرکت هايي هستند که از انتقال محل کار فيزيکي به تلفن هاي هوشمند، بيشترين سود را خواهند برد.
البته بايد هميشه راه حل هاي مناسب براي هر مشکل احتمالي را هم داشته باشيم تا شرکت هاي تجاري به استفاده از تيم برنامه نويس خود براي برطرف کردن مشکلات احتمالي مجبور نشوند. بسياري از شرکت هاي موفق در کشورهاي پيشرفته در حال حاضر از سياست BYOD استفاده مي کنند. نام اين سياست اختصاري از کلمات لاتين است که معناي آن مي شود (وسيله الکترونيک خودت را بياور).
اين مفهوم يا سياست به کارمندان يک شرکت مي گويد که بهتر است تا وسايل شخصي خود از قبيل لپ تاپ، اسمارت فون يا تبلت را هميشه به همراه داشته باشند و براي دسترسي به اطلاعات شرکت و انجام کارهاي خود از اين ابزارهاي شخصي استفاده کنند. کسب و کارهاي امروزي در حال حاضر به اين سمت پيش رفته است که نرم افزارهاي کد گذاري شده روي تلفن هاي همراه نصب مي شوند و تلفنهاي همراه هوشمند هر فرد به محلي مجازي براي انجام کارهاي فرد تبديل مي شود.
در زماني که تمامي کارمندان از راه دور به اطلاعات کاري مورد نظر خود دسترسي داشته باشند، شرکت ها هم مي توانند راه رسيدن به موفقيت را سريع تر طي کرده و پيشرفت مناسب و سريع تري را داشته باشند.
بازاريابي مبتني بر تلفن همراه
اين روزها شرکت هاي بزرگي نظير گوگل هم به آساني دريافته اند که شيوه کاري و درخواست هاي کاربران تغيير پيدا کرده است. در سال هاي اخير شرکت گوگل در اين زمينه فعاليت هاي موفقي را داشته است و الگوريتم به نسبت جديد اين شرکت با عنوان Hummingbird هم بر همين اساس ارائه شده است. کاربران امروز بيشتر تمايل دارند تا از گوشي خود سئوال بپرسند تا اين که سئوال خود را به صورت دستي تايپ کنند.
به همين دليل اين موضوع بسيار اهميت دارد که شرکت ها کمي صبر کرده و عقب بايستند تا ديد وسيع تري در اين زمينه پيدا کنند و حدس بزنند که کاربران چه نوع سئوال هايي را از آن ها خواهند پرسيد و بر اين اساس بتوانند پاسخ پرسش هاي آن ها را از قبل آماده کنند. به عنوان نمونه اين امکان وجود دارد که کاربري از تلفن همراه خود بپرسد، " از کجا مي توانم يک نقاش ساختمان خوب پيدا کنم؟ " يا اين که " بهترين رستوراني که غذاي چيني دارد، در نزديکي من کجاست؟ " مسلما داشتن پاسخ سئوالاتي از اين قبيل، کار سختي نخواهد بود و روز به روز هم بانک هاي اطلاعاتي که در اين زمينه وجود دارند، بزرگتر و تکميل تر خواهند شد.
به هر حال مهم اين است که قبول کنيم در آينده بسيار نزديک به جايي ميرسيم که شرکت هاي مختلف اهداف توليد خود را تغيير خواهند داد و اول به سراغ اين مي روند که کاربران چه چيزهايي از تلفن همراه خود مي خواهند يا مي پرسند و بر آن اساس توليدات خود را تنظيم خواهند کرد. نياز نيروي کار به ابزارهاي کاري هم در حال تغيير است. در چند وقت گذشته بيشتر کارفرماها به بسته هاي نرم افزاري مانند آفيس يا نرم افزارهاي اختصاصي شرکت خود نياز داشتند اما در حال حاضر برنامه هاي بسيار زيادي هستند که قيمت آن ها هم بسيار پايين است.
اين که کاربران تمايل پيدا کردهاند تا از تلفن همراه براي انجام کارهايشان استفاده کنند چيز عجيبي نيست، دليل اين ماجرا اين است که تلفن هاي هوشمند امروزي ابزارهاي کوچکي هستند که هميشه و در همه جا همراه ما هستند در کنار اين که امکانات بسيار زيادي دارند و تقريبا تمامي نيازهاي ما را برآورده مي کنند.
با اين شرايط چرا ما به دنبال ابزارهاي بزرگ باشيم که حمل آن ها سخت است و انرژي زيادي از ما مي گيرد.اين اپليکيشن هاي موجود در بازار تلفن هاي هوشمند همراه از نرم افزارهاي مديريتي گرفته تا نرم افزارهاي تخصصي رشته هاي ديگر باعث شده اند که فضاي جديدي به وجود آيد تا در آن شرکت هاي کوچک هم بتوانند با کمپاني هاي بزرگ رقابت کنند. گذشته از اين مسائل، تلفن هاي همراه امروزي به يک کيف پول هم تبديل شده اند.
به اين ترتيب هر چه سال ها جلوتر مي روند اين احتمال که ما کيف پول خود را در خانه جا بگذاريم بسيار کمتر خواهد شد. زيرا شرکت هاي تجاري هم به اهميت برنامه هاي تلفن همراه پي برده اند و شرايط به گونه اي خواهد شد که در بيشتر مکان ها به جاي اين که از کارت هاي اعتباري براي خريدهاي خود استفاده کنيد از اپليکيشن هاي تلفن همراه استفاده خواهيد کرد.
همان طوري که مي بينيد در حال حاضر هم بيشتر مردم براي کارهايي نظير پرداخت قبض هاي خود از تلفن همراهشان استفاده مي کنند. استفاده از اين گونه از سيستم ها در فروشگاه هاي فيزيکي به فروشنده ها هم کمک خواهد کرد تا هزينه هاي نقد کردن پول را تا حد بسيار زيادي کاهش دهند.
شبکه هاي اجتماعي در کجاي کار هستند؟
تا به اينجاي مطلب بيشتر حرفمان در مورد اپليکيشن هاي تلفن همراه و تاثيري که روي زندگي ما و کسب و کار گذاشته اند، بود. اما ابزار قدرتمند ديگري هم امروزه وجود دارد که توجه بسياري از مردم را به خود جلب کرده است. شبکه هاي اجتماعي نظير فيس بوک يا توييتر در حال حاضر به يک سرگرمي بسيار مناسب براي بسياري از افراد تبديل شده اند.
حضور در شبکه اي نظير فيس بوک اين روزها به يک سطحي از کلاس براي انسان ها تبديل شده است که اگر شما در فيس بوک نباشيد از نظر مردم ديگر ممکن است کمي عجيب باشد، يا اين که خودتان هم اين احساس را داشته باشيد که شبکه هاي اجتماعي چه فضاهايي هستند که شما از آن ها دور مانده ايد. به هر حال امروزه شبکه هاي اجتماعي نقش بسيار مهمي در فعاليت هاي گوناگون از قبيل اجتماعي، سياسي، اقتصادي و حتي در بسياري از مواقع در بخش فرهنگي بازي مي کنند.
دليل اين ماجرا هم اين است که در حال حاضر مردم وقت بسيار زيادي را صرف اين شبکه ها مي کنند و اين شبکه ها به يک بستر بسيار مناسب براي معرفي، تبليغ و توسعه دامنه فعاليت ها تبديل شده اند. اين اهميت در عرصه اقتصادي بسيار چشم گير است و بهره مندي از شبکه هاي اجتماعي در اين روزها يک گزينه انتخابي نيست و به يک ضرورت تبديل شده است.
در سال گذشته بيشتر کارفرمايان از طريق همين شبکه هاي اجتماعي با مردم در ارتباط بوده و به تبليغ کالاها و سرويس هاي خود پرداخته اند. البته همان گونه که اين شبکه ها مي توانند براي توسعه فعاليت هاي اقتصادي مقرون به صرفه باشند، اگر بلد نباشيد که چگونه و در چه شرايطي از آن ها استفاده کنيد، برايتان مشکلاتي را هم به بار خواهند آورد.
به عنوان مثال در يکي از کشورهاي اروپايي، مدير يک شرکت خدمات براي ارتباط با مخاطبان و کاربران خود يک صفحه در يکي از شبکه هاي اجتماعي ايجاد کرد و در طي زماني در حدود يک سال، چيزي بيش از 17 هزار مشترک در صفحه اي که به نام شرکتش ثبت کرده بود براي خود جذب کرد اما پس از مدتي او از مديريت شرکت کنار گذاشته شد و به کار ديگري مشغول شد. با توجه به اين که مديريت صفحه موجود در شبکه اجتماعي با خود اين فرد بود، به آساني نام صفحه را تغيير داد و همچنين به انتشار مطالب و تبليغات خود در صفحه اي پرداخت که در اصل مشترکان آن به اعتبار نام آن شرکت جذب شده بودند.
در زماني که شرکت از اين فرد شکايت کرد او ادعا کرد که مالکيت آن صفحه متعلق به کسي است که آن را ايجاد کرده است و در واقع به شرکت تعلق ندارد. اين مسائل را گفتيم تا به اين جا برسيم که يکي از مشکلات احتمالي که ممکن است در کسب و کار مبتني بر شبکه هاي اجتماعي پيش آيد اين است که در مالکيت صفحات اين شبکه ها، اختلاف به وجود آيد و با توجه به اين که بعضي از افراد ممکن است از اين فضا سوءاستفاده کنند ممکن است براي فعالان دردسرهاي زيادي ايجاد شود. البته جلوي برخي از موارد ديگر را هم نمي توان به آساني گرفت.
به عنوان نمونه اگر شما يک کارمند اخراجي داشته باشيد يا کسي که به هر دليل با کارفرما مشکل دارد، مي تواند به آساني اختلافات شخصي خود را به صفحاتي که شما در شبکه هاي اجتماعي داريد، بکشاند و با ايجاد نظرات نامرتبط و منفي، سبب ايجاد يک نگاه منفي به توليدات و فعاليت هايي که انجام مي دهيد شويد. البته چشم انداز قانوني براي شبکه هاي اجتماعي در سطح جهاني در حال تکميل و تدوين است و اين ماجرا هم نشان دهنده اين امر است که در سال هاي گذشته اين شبکه ها توانسته اند که به کسب و کار بسياري از افراد کمک کنند و اهميت ويژه اي از اين نظر دارند.
اگر همه چيز به شکل درست و مناسبي در اين راستا پيش رود مي توان انتظار داشت که يک فضاي بسيار مناسب در اين شبکه ها براي کارفرمايان، کارمندان و مخاطبان به وجود آيد که باعث کاهش هزينه ها و صرفه جويي در زمان هر دو طرف شود. تاثير شبکه هاي اجتماعي و اپليکيشن هاي تلفن همراه بر کسب و کار الکترونيک و زندگي روزمره افراد طي سال هاي آينده بسيار بيشتر مشخص خواهد شد.
مخاطبان محترم گروه اجتماعی مشرق می توانند اخبار، مقالات و تصاویر اجتماعی خود را به آدرس shoma@mashreghnews.ir ارسال کنند تا در سریع ترین زمان ممکن به نام خودشان و به عنوان یکی از مطالب ویژه مشرق منتشر شود. در ضمن گروه اجتماعی مشرق در صدد است با پیگیری مشکلات ارسالی شما از طریق کارشناسان و مشاوران مجرب پاسخی برای ابهامات مخاطبان عزیز بیابد.
منبع: خراسان
به نوعي شايد بتوان گفت که اين احتمال به آساني وجود دارد که شما بيشتر از اين که با افرادي که در نزديکي شما قرار دارند، ارتباط داشته باشيد، با افرادي در ارتباط هستيد که ممکن است مدت زمان زيادي آن ها را رو در رو نديده باشيد و تنها يک ارتباط مجازي روزمره با آن ها داريد. به هر حال تلفن هاي هوشمند و برنامه ها و اپليکيشن هايي که براي اين ابزارهاي کاربردي نوشته مي شود، تا حدود زيادي زندگي ما را دچار تحول کرده است.
برنامه هايي نظير وايبر، وي چت، لاين و... اپليکيشن هايي هستند که ارتباطات را به سادگي امکان پذير مي کنند و شما مي توانيد با وجود آن ها با همه افرادي که از اين برنامه ها استفاده مي کنند، در هر لحظه ارتباط داشته باشيد.
اين ماجرا حس بسيار خوبي را ايجاد مي کند زيرا بايد گفت درجهان امروزي با اين طيف وسيع از ابزارهاي ارتباطي ديگر چيزي به نام دوري يا فاصله معنا نخواهد داشت و مسلما از کنار اين نکته هم نمي توان به راحتي گذشت که هر کدام از فناوري هاي امروزه در کنار مزايايي که در اختيار ما مي گذارند، معايبي را هم به همراه دارند و باعث ايجاد رفتارهاي خاص در ما مي شوند که گذر زمان باعث مي شود ما خودمان متوجه اين تغييرات نشويم. به هر حال چيزي که در اين ميان غير قابل انکار است، اين است که مردم جهان علاقه بسيار زيادي به تلفن هاي هوشمند و برنامه ها و اپليکيشن هاي آن ها دارند.
اين موضوع باعث شده است که درآمد بسيار زيادي در بازار تلفن همراه، براي فعالان اين بازار وجود داشته باشد. از زماني که اينترنت به شکل امروزي در اختيار مردم کشور ما قرار گرفت، نوع رسانه ها هم به صورت کلي تغيير پيدا کرد و در حال حاضر نسل هاي جديد بازار کسب و کار باعث ايجاد سودآوري مناسبي براي افرادي شده است که نوع کسب و کار خود را به اين سمت تغيير داده اند. در اين بازار جديد کسب و کار، اپليکيشن هاي تلفن همراه و شبکه هاي اجتماعي دو عضو اصلي و موثر هستند که هر کسي بتواند از آن ها به بهترين شکل استفاده کند، مي تواند آينده کاري خود را تضمين کرده و خيالي آسوده داشته باشد.
در موضوع ويژه اين هفته در اين رابطه صحبت خواهيم کرد و به بررسي وضعيت حال و آينده بازار رسانه اي برنامه هاي تلفن همراه و شبکه هاي اجتماعي و نقش آن ها در کسب و کارهاي جديد خواهيم پرداخت.
درآمدهاي نجومي از ابزاري کوچک
شايد اگر چند سال پيش يک نفر به ما مي گفت که تلفن همراه به قدري پيشرفته خواهد شد که جاي لپ تاپ يا ابزارهاي ديجيتالي ديگري را خواهد گرفت، باورش برايمان سخت بود اما در حال حاضر همه چيز تغيير کرده است.
دستگاه هاي تلفن همراه، تبلت و فبلت ها رشد چشم گيري کرده و سرعت توليد اين ابزارها هم بسيار بيشتر از قبل شده است. اگر تا سال هاي قبل شرايط به اين گونه بود که در هر سال تنها يک محصول جديد توسط توليد کننده هاي مختلف به بازار معرفي مي شد اما در حال حاضر با توجه به بالاتر رفتن سرعت توليد، تقريبا هر 6 ماه يک محصول جديد به بازار وارد مي شود و شما هيچ گاه نمي توانيد براي مدت 1 سال هم که شده محصولي را داشته باشيد که از آخرين فناوري ها و تکنولوژي هاي موجود در دنيا استفاده مي کند.
به هر حال اين اوضاع منجر به نياز شديد کاربران به نرم افزارها و سيستم عامل هاي ويژه تلفن هاي هوشمند شده است. بازار توليد اپليکيشن هاي تلفن همراه در همه جاي جهان، بسيار داغ است، اين جريان در کشور ما هم وجود دارد و آماري نظير فروش ماهيانه يک ميليون گوشي تلفن همراه در کشور و نصب بيش از سه ميليون اپليکيشن از يک فروشگاه اينترنتي که تنها دو سال است فعاليت خود را آغاز کرده، همه مهر تاييدي بر اين مسائل است.
درآمد افراد فعال در اين زمينه هم به يکباره زياد شده است، کارشناساني که در اين زمينه فعاليت دارند پيش بيني رقمي در حدود 200 ميليون را به صورت ماهيانه براي فروشگاه هاي فعال در زمينه اپليکيشنهاي تلفن همراه داشته اند. رشد اين بازار به قدري سريع و در کنار آن سودآور بوده است که اپراتورهاي تلفن همراه هم براي خريد يا شراکت با فروشگاه هاي اپليکيشن تلفن همراه، اقدام کرده اند و البته هنوز هيچ اپراتوري به صورت جدي وارد اين جريان نشده است.
امروزه از ساده ترين نيازهاي روزمره ما نظير دستور پخت يک غذاي ساده تا پيچيده ترين نيازهايمان نظير پيدا کردن آدرس هتل در يک کشور ديگر، توسط همين برنامه هاي کاربردي پاسخ داده مي شود. به قدري تعداد اين برنامه ها زياد شده است که کار به جنبه سرگرمي هم رسيده است.
کسب و کار بدون تلفن همراه
بحث امروزه اين است که آيا واقعا اين امکان وجود دارد که به تازگي کسب و کاري مبتني بر فناوري هاي جديد به راه بيندازيم و تلفن همراه را به صورت کلي از قلم انداخته و يا آن را در نظر نگيريم؟ در سال 2011 بود که شرکت مايکروسافت پيش بيني کرد تعداد کاربران اينترنتي گوشي هاي تلفن همراه در سال 2014 بسيار بيشتر از تعداد کاربران اينترنت رايانه ها يا ديگر ابزارها خواهد بود.
اين افزايش واقعا در حال حاضر به خوبي لمس مي شود و چيزي در حدود 68 درصد از کاربران تلفن همراه در جهان از اين ابزار براي فعاليت هاي آنلاين خود استفاده مي کنند و تعداد کاربراني که اينترنت تلفن همراهشان برايشان اولويت دارد چيزي در حدود 30 درصد است.
ممکن است در سال هاي آينده شرايط هنوز به گونه اي باشد که دسکتاپ به عنوان وسيله اي براي دسترسي به اينترنت باقي بماند اما به تدريج نقش اصلي به تلفن هاي همراه داده خواهد شد. اسمارت فون ها يا همان تلفن هاي هوشمند در سال هاي آينده در زمينه تجارت و کسب و کار الکترونيک، حرف اول را در همه جا خواهند زد.
در سال هاي آينده فاصله ميان زندگي کاري و شخصي افراد بعد از زياد شدن اضافه کاري ها در بعد از ظهر يا روزهايي که تعطيل است، به صورت کلي از بين خواهد رفت. کاربران گوشي هاي هوشمند که نيروي کار شرکت هاي مختلف هستند، قادر خواهند بود که همه جا و هميشه به اطلاعات و پنل هاي پروژه هاي کاري خود دسترسي داشته باشند. سيستم هاي کلود نمونه بسيار خوبي از اين شرايط را در حال حاضر به ما نشان مي دهند.
مسلما اين دسته از اتفاقات از هر نظر براي کارمندان و کارفرمايان مناسب خواهد بود. زيرا ساعات کاري براي همه تغيير پذير خواهد بود و وابستگي شديدي به داشتن حضور فيزيکي در محل کار وجود نخواهد داشت. اين ماجرا از طرفي براي کارمندان و از طرف ديگر براي کارفرمايان سود خواهد داشت زيرا هيچ محدوديت زماني و مکاني براي انجام کارها وجود نخواهد داشت و شما در هر ساعت از شبانه روز، در روزهاي تعطيل يا غيرتعطيل قادر به انجام کارهاي خود خواهيد بود.
از شير مرغ تا جان آدميزاد
همان گونه که گفتيم گستره توليد اپليکيشن هاي تلفن همراه به قدري گسترده شده است که شما امروزه در زماني که وارد يک فروشگاه اپليکيشن تلفن همراه مي شويد مي توانيد يک برنامه با عنوان ( فاميل دور) پيدا کنيد که در اين برنامه تکه کلام هاي اين شخصيت عروسکي قرار داده شده است.
با ديدن اين برنامه مي توان به اين نکته پي برد که اپليکيشن ها تا چه ميزان گستردگي پيدا کرده و نيازهاي مختلف را پوشش مي دهند که اکنون جايي براي فاميل دور هم باز شده است. در بازار امروز برنامه هاي تلفن همراه ايران، از شير مرغ تا جان آدميزاد قابل دسترس است و اگر شما به اين فروشگاه ها وارد شده و دنبال برنامه اي بگرديد و آن را پيدا نکنيد جاي تعجب وجود دارد.
افزايش اپليکيشن هاي مبتني بر کلود
با توجه به موضوعاتي که مطرح کرديم بسيار طبيعي است که ببينيم اپليکيشن هاي تلفن همراه هم به اين سمت حرکت کنند که يک سيستم مبتني بر سيستم ابري را در اختيار مردم قرار دهند. براي دسترسي به اطلاعات، برخي از شرکت ها در کشورهاي پيشرفته در حال حاضر از نرم افزارهاي تلفن همراه يا دسکتاپي که مبتني بر سيستم ابري هستند، استفاده مي کنند.
راهکارهايي نظير مجموعه آفيس 365 يکي از اين نرم افزارهاست که اطلاعات شرکت را در خارج از سرورهاي يک شرکت ذخيره کرده و البته به صورت ماهيانه هزينه بسيار کمي را به کارفرما تحميل مي کند. ارائه دهنده هاي سرويس هاي ابري، بيشتر شرکت هايي هستند که از انتقال محل کار فيزيکي به تلفن هاي هوشمند، بيشترين سود را خواهند برد.
البته بايد هميشه راه حل هاي مناسب براي هر مشکل احتمالي را هم داشته باشيم تا شرکت هاي تجاري به استفاده از تيم برنامه نويس خود براي برطرف کردن مشکلات احتمالي مجبور نشوند. بسياري از شرکت هاي موفق در کشورهاي پيشرفته در حال حاضر از سياست BYOD استفاده مي کنند. نام اين سياست اختصاري از کلمات لاتين است که معناي آن مي شود (وسيله الکترونيک خودت را بياور).
اين مفهوم يا سياست به کارمندان يک شرکت مي گويد که بهتر است تا وسايل شخصي خود از قبيل لپ تاپ، اسمارت فون يا تبلت را هميشه به همراه داشته باشند و براي دسترسي به اطلاعات شرکت و انجام کارهاي خود از اين ابزارهاي شخصي استفاده کنند. کسب و کارهاي امروزي در حال حاضر به اين سمت پيش رفته است که نرم افزارهاي کد گذاري شده روي تلفن هاي همراه نصب مي شوند و تلفنهاي همراه هوشمند هر فرد به محلي مجازي براي انجام کارهاي فرد تبديل مي شود.
در زماني که تمامي کارمندان از راه دور به اطلاعات کاري مورد نظر خود دسترسي داشته باشند، شرکت ها هم مي توانند راه رسيدن به موفقيت را سريع تر طي کرده و پيشرفت مناسب و سريع تري را داشته باشند.
بازاريابي مبتني بر تلفن همراه
اين روزها شرکت هاي بزرگي نظير گوگل هم به آساني دريافته اند که شيوه کاري و درخواست هاي کاربران تغيير پيدا کرده است. در سال هاي اخير شرکت گوگل در اين زمينه فعاليت هاي موفقي را داشته است و الگوريتم به نسبت جديد اين شرکت با عنوان Hummingbird هم بر همين اساس ارائه شده است. کاربران امروز بيشتر تمايل دارند تا از گوشي خود سئوال بپرسند تا اين که سئوال خود را به صورت دستي تايپ کنند.
به همين دليل اين موضوع بسيار اهميت دارد که شرکت ها کمي صبر کرده و عقب بايستند تا ديد وسيع تري در اين زمينه پيدا کنند و حدس بزنند که کاربران چه نوع سئوال هايي را از آن ها خواهند پرسيد و بر اين اساس بتوانند پاسخ پرسش هاي آن ها را از قبل آماده کنند. به عنوان نمونه اين امکان وجود دارد که کاربري از تلفن همراه خود بپرسد، " از کجا مي توانم يک نقاش ساختمان خوب پيدا کنم؟ " يا اين که " بهترين رستوراني که غذاي چيني دارد، در نزديکي من کجاست؟ " مسلما داشتن پاسخ سئوالاتي از اين قبيل، کار سختي نخواهد بود و روز به روز هم بانک هاي اطلاعاتي که در اين زمينه وجود دارند، بزرگتر و تکميل تر خواهند شد.
به هر حال مهم اين است که قبول کنيم در آينده بسيار نزديک به جايي ميرسيم که شرکت هاي مختلف اهداف توليد خود را تغيير خواهند داد و اول به سراغ اين مي روند که کاربران چه چيزهايي از تلفن همراه خود مي خواهند يا مي پرسند و بر آن اساس توليدات خود را تنظيم خواهند کرد. نياز نيروي کار به ابزارهاي کاري هم در حال تغيير است. در چند وقت گذشته بيشتر کارفرماها به بسته هاي نرم افزاري مانند آفيس يا نرم افزارهاي اختصاصي شرکت خود نياز داشتند اما در حال حاضر برنامه هاي بسيار زيادي هستند که قيمت آن ها هم بسيار پايين است.
اين که کاربران تمايل پيدا کردهاند تا از تلفن همراه براي انجام کارهايشان استفاده کنند چيز عجيبي نيست، دليل اين ماجرا اين است که تلفن هاي هوشمند امروزي ابزارهاي کوچکي هستند که هميشه و در همه جا همراه ما هستند در کنار اين که امکانات بسيار زيادي دارند و تقريبا تمامي نيازهاي ما را برآورده مي کنند.
با اين شرايط چرا ما به دنبال ابزارهاي بزرگ باشيم که حمل آن ها سخت است و انرژي زيادي از ما مي گيرد.اين اپليکيشن هاي موجود در بازار تلفن هاي هوشمند همراه از نرم افزارهاي مديريتي گرفته تا نرم افزارهاي تخصصي رشته هاي ديگر باعث شده اند که فضاي جديدي به وجود آيد تا در آن شرکت هاي کوچک هم بتوانند با کمپاني هاي بزرگ رقابت کنند. گذشته از اين مسائل، تلفن هاي همراه امروزي به يک کيف پول هم تبديل شده اند.
به اين ترتيب هر چه سال ها جلوتر مي روند اين احتمال که ما کيف پول خود را در خانه جا بگذاريم بسيار کمتر خواهد شد. زيرا شرکت هاي تجاري هم به اهميت برنامه هاي تلفن همراه پي برده اند و شرايط به گونه اي خواهد شد که در بيشتر مکان ها به جاي اين که از کارت هاي اعتباري براي خريدهاي خود استفاده کنيد از اپليکيشن هاي تلفن همراه استفاده خواهيد کرد.
همان طوري که مي بينيد در حال حاضر هم بيشتر مردم براي کارهايي نظير پرداخت قبض هاي خود از تلفن همراهشان استفاده مي کنند. استفاده از اين گونه از سيستم ها در فروشگاه هاي فيزيکي به فروشنده ها هم کمک خواهد کرد تا هزينه هاي نقد کردن پول را تا حد بسيار زيادي کاهش دهند.
شبکه هاي اجتماعي در کجاي کار هستند؟
تا به اينجاي مطلب بيشتر حرفمان در مورد اپليکيشن هاي تلفن همراه و تاثيري که روي زندگي ما و کسب و کار گذاشته اند، بود. اما ابزار قدرتمند ديگري هم امروزه وجود دارد که توجه بسياري از مردم را به خود جلب کرده است. شبکه هاي اجتماعي نظير فيس بوک يا توييتر در حال حاضر به يک سرگرمي بسيار مناسب براي بسياري از افراد تبديل شده اند.
حضور در شبکه اي نظير فيس بوک اين روزها به يک سطحي از کلاس براي انسان ها تبديل شده است که اگر شما در فيس بوک نباشيد از نظر مردم ديگر ممکن است کمي عجيب باشد، يا اين که خودتان هم اين احساس را داشته باشيد که شبکه هاي اجتماعي چه فضاهايي هستند که شما از آن ها دور مانده ايد. به هر حال امروزه شبکه هاي اجتماعي نقش بسيار مهمي در فعاليت هاي گوناگون از قبيل اجتماعي، سياسي، اقتصادي و حتي در بسياري از مواقع در بخش فرهنگي بازي مي کنند.
دليل اين ماجرا هم اين است که در حال حاضر مردم وقت بسيار زيادي را صرف اين شبکه ها مي کنند و اين شبکه ها به يک بستر بسيار مناسب براي معرفي، تبليغ و توسعه دامنه فعاليت ها تبديل شده اند. اين اهميت در عرصه اقتصادي بسيار چشم گير است و بهره مندي از شبکه هاي اجتماعي در اين روزها يک گزينه انتخابي نيست و به يک ضرورت تبديل شده است.
در سال گذشته بيشتر کارفرمايان از طريق همين شبکه هاي اجتماعي با مردم در ارتباط بوده و به تبليغ کالاها و سرويس هاي خود پرداخته اند. البته همان گونه که اين شبکه ها مي توانند براي توسعه فعاليت هاي اقتصادي مقرون به صرفه باشند، اگر بلد نباشيد که چگونه و در چه شرايطي از آن ها استفاده کنيد، برايتان مشکلاتي را هم به بار خواهند آورد.
به عنوان مثال در يکي از کشورهاي اروپايي، مدير يک شرکت خدمات براي ارتباط با مخاطبان و کاربران خود يک صفحه در يکي از شبکه هاي اجتماعي ايجاد کرد و در طي زماني در حدود يک سال، چيزي بيش از 17 هزار مشترک در صفحه اي که به نام شرکتش ثبت کرده بود براي خود جذب کرد اما پس از مدتي او از مديريت شرکت کنار گذاشته شد و به کار ديگري مشغول شد. با توجه به اين که مديريت صفحه موجود در شبکه اجتماعي با خود اين فرد بود، به آساني نام صفحه را تغيير داد و همچنين به انتشار مطالب و تبليغات خود در صفحه اي پرداخت که در اصل مشترکان آن به اعتبار نام آن شرکت جذب شده بودند.
در زماني که شرکت از اين فرد شکايت کرد او ادعا کرد که مالکيت آن صفحه متعلق به کسي است که آن را ايجاد کرده است و در واقع به شرکت تعلق ندارد. اين مسائل را گفتيم تا به اين جا برسيم که يکي از مشکلات احتمالي که ممکن است در کسب و کار مبتني بر شبکه هاي اجتماعي پيش آيد اين است که در مالکيت صفحات اين شبکه ها، اختلاف به وجود آيد و با توجه به اين که بعضي از افراد ممکن است از اين فضا سوءاستفاده کنند ممکن است براي فعالان دردسرهاي زيادي ايجاد شود. البته جلوي برخي از موارد ديگر را هم نمي توان به آساني گرفت.
به عنوان نمونه اگر شما يک کارمند اخراجي داشته باشيد يا کسي که به هر دليل با کارفرما مشکل دارد، مي تواند به آساني اختلافات شخصي خود را به صفحاتي که شما در شبکه هاي اجتماعي داريد، بکشاند و با ايجاد نظرات نامرتبط و منفي، سبب ايجاد يک نگاه منفي به توليدات و فعاليت هايي که انجام مي دهيد شويد. البته چشم انداز قانوني براي شبکه هاي اجتماعي در سطح جهاني در حال تکميل و تدوين است و اين ماجرا هم نشان دهنده اين امر است که در سال هاي گذشته اين شبکه ها توانسته اند که به کسب و کار بسياري از افراد کمک کنند و اهميت ويژه اي از اين نظر دارند.
اگر همه چيز به شکل درست و مناسبي در اين راستا پيش رود مي توان انتظار داشت که يک فضاي بسيار مناسب در اين شبکه ها براي کارفرمايان، کارمندان و مخاطبان به وجود آيد که باعث کاهش هزينه ها و صرفه جويي در زمان هر دو طرف شود. تاثير شبکه هاي اجتماعي و اپليکيشن هاي تلفن همراه بر کسب و کار الکترونيک و زندگي روزمره افراد طي سال هاي آينده بسيار بيشتر مشخص خواهد شد.
مخاطبان محترم گروه اجتماعی مشرق می توانند اخبار، مقالات و تصاویر اجتماعی خود را به آدرس shoma@mashreghnews.ir ارسال کنند تا در سریع ترین زمان ممکن به نام خودشان و به عنوان یکی از مطالب ویژه مشرق منتشر شود. در ضمن گروه اجتماعی مشرق در صدد است با پیگیری مشکلات ارسالی شما از طریق کارشناسان و مشاوران مجرب پاسخی برای ابهامات مخاطبان عزیز بیابد.
منبع: خراسان