وی افزود: کمیسیون آموزش و تحقیقات به ادعای فرجیدانا رسیدگی و اعلام کرده که این ادعا بیجاست، طبق گزارش این کمیسیون، افرادی که از آنان نام برده شده، یکی از آنان سابقه جهبه طولانی به مدت 80 ماه داشته که به خاطر داشتن این سابقه بورسیه شده است، فردی دیگری نیز فرزند شهید بوده و بورسیه شده است و اینگونه موارد جزء قوانین بورسیه است، ولی در عین حال اصلاً فرض کنیم یک تعدادی از بورسیهشدگان در دولت قبل به صورت غیرقانونی بورسیه شدند، این موضوع چه ربطی به طرح استیضاح فرجیدانا دارد؟ استیضاح وزیر علوم به دلیل سوءمدیریت وی در یکسال گذشته بوده است، طی این مدت شاهد کاهش رشد علمی در کشور بودیم، چون افرادی که عاشق علم بودند، کنار گذاشته شده و حذف شدند.
میرکاظمی با بیان اینکه فرجیدانا یک خانه احزاب در دانشگاهها درست کرده است، تصریح کرد: وزیر علوم به افرادی در این وزارتخانه مسئولیت داده که از باند و گروه هستند نه بر اساس شاخصها و صلاحیتها، حتی بدعتگذاریهایی نیز شده است، انتخابات انجام دادهاند، ولی کسانی که بالاترین رأی را آوردند، انتخاب نکردند اما کسی که پایینترین رأی را آورده انتخاب کردند، این موارد گزارشاتی است که به مجلس ارائه شده است.
وی تأکید کرد: در مورد استعلامها باید پرسید چند نفر از مسئولان وزارت علوم را وزارت اطلاعات تایید کرده است؟ در مورد سرپرستان دانشگاهها چرا به خواستههای مجلس و دغدغههای نمایندگان توجه نشد، چرا در مورد دانشجویان ستارهدار به مطالب مطرحشده از سوی وکلای دولت اهمیتی داده نشد؟ مجلس روی این موضوعات حساس است چون مجلس یک ارگان رسمی کشور و جزء ارکان نظام است، مگر یک وزیر میتواند نسبت به سیاستهای مجلس بیتفاوت باشد، به رغم آنکه بارها به او تذکر داده شده است؟!
میرکاظمی که از امضاکنندگان طرح استیضاح وزیر علوم است، همچنین خاطرنشان کرد: حذف نیروهای دلسوز و متعهد، عدم توجه به صلاحیتها و توانمندیهای علمی افراد در انتصابشان، از جمله ایراداتی است که ما به وزیر علوم داریم؛ گزارش دادند یک فردی را به عنوان رئیس دانشگاه منصوب کردند ولی یک گروهی او را مدیریت میکنند و این موضوع در بسیاری از دانشگاههای کشور تکرار شده است، یعنی دانشگاهها به صورت گروهی و حزبی اداره میشوند.
وی اضافه کرد: به افراد افراطی به نام اعتدال مسئولیت دادند و افراطیترین افراد را در رأس دانشگاهها منصوب کردند این موارد مشکلاتی را ایجاد کرده است، بکارگیری برخی افراد که مجلس آنها را رد کرده است مانند توفیقی و میلیمنفرد در مسئولیتهای مختلف وزارت علوم، نوعی دهنکجی به مجلس است، قبلاً میگفتند مجلس باید ریلگذاری کند و دولت روی این ریل حرکت کند، ولی امروز دولت میگوید اصلاً نه اطراف من بیایید و نه ریل بگذارید، فقط هر کاری که من انجام دادم شما آن را تأیید کنید.
میرکاظمی یادآور شد: اینگونه انتظارات خلاف قانون اساسی است، یکی از وظایف مجلس شورای اسلامی نظارت بر حُسن اجرای قوانین در دستگاهها و نظارت بر عملکرد دولت است، مجلس نهم یک مجلس اصولگراست و آنان باید روی این موضوعات توجه داشته باشند، نمیشود ما شاهد باشیم افراد در دانشگاه کنار گذاشته میشوند، رشد علمی متوقف میشود و سپس توقع داشته باشند مردم برای آنان سوت و هورا بکشند، این امکان ندارد، اگر آقای وزیر به جای موضوع بورسیهها، یکصد موضوع دیگر را نیز مطرح کند، باید بداند قرار است آقای فرجیدانا توسط مجلس استیضاح شود نه اینکه او مجلس را استیضاح کند.
وی تصریح کرد: اتفاقاً مجلس بسیار حساس است و آقای وزیر اگر مطلبی دارد، میتواند آن را منتشر کند، اگر در جایی بورسیهای خلاف قانون انجام شده، مجلس به آن رسیدگی میکند اما باید پرسید چطور آقای وزیر طی یکسال گذشته این موارد را به مجلس گزارش نکرده تا قوه مقننه با افراد خاطی برخورد کند و امروز که طرح استیضاحش در مجلس اعلام وصول شده، موضوع بورسیههای غیرقانونی در دولت قبل را مطرح کرده است؟ هر چند اگر فرجیدانا امروز هم این لیست را ارائه دهد، تفاوتی نمیکند، چون مجلس به آن رسیدگی خواهد کرد، اما وزیر علوم باید بداند که مطرح کردن چنین موضوعاتی هیچ ربطی به استیضاحش ندارد، حتی اگر یکی از نمایندگان مجلس تخلفی مرتکب شده باشد، به آن هم رسیدگی میشود.
میرکاظمی با بیان اینکه وزیر علوم باید توجه کند که با طرح استیضاحش برخورد بچهگانه نداشته باشد، تصریح کرد: در طرح استیضاح وزیر علوم دهها سؤال اساسی مطرح شده است، اینکه آقای فرجیدانا بخواهد با موضوع استیضاحش یک بازی بچهگانه به نام بورسیههای غیرقانونی را آغاز کند، درست نیست و البته ربطی هم به موضوع استیضاح وی ندارد.
وی ادامه داد: هر چند مجلس نسبت به این موضوعات بسیار حساس است و قطعاً با متخلفین برخورد میکند، اما اگر قرار شد به موضوع بورسیههای غیرقانونی رسیدگی شود حتماً در مجلس اصرار میکنیم کمیتهای تشکیل شود و موضوع بورسیهها از دولتهای قبل تاکنون را مورد رسیدگی قرار دهد تا مشخص شود وضعیت بورسیهها چگونه بوده است. اما اینکه آقای وزیر علوم بخواهد از این موضوع به عنوان یک عامل بازدارنده برای طرح استیضاحش استفاده کند در حالی که دهها سؤال اساسی در این طرح وجود دارد، کار درستی نیست و فرجیدانا نمیتواند چنین موضوعی را تبدیل به دفاع شخصی کند.
وی گفت: بسیاری از آقایانی که هماکنون معاون یا وزیر هستند حتی در کنکور هم شرکت نکردند ولی بورسیه و به خارج اعزام شدند، اینگونه موارد در جایی که وزیر اختیار دارد و میتواند یک کاری در چارچوب قانون انجام دهد، مشکلی ندارد ولی بحث بنده این است که مخلوط کردن موضوع استیضاح وزیر علوم که دهها سؤال اساسی در آن مطرح است با چوب بورسیههای غیرقانونی، امکانپذیر نیست و نمیتواند اقداماتش را توجیه کند، تداخل این 2 موضوع موجب عوض شدن جای استیضاحکننده و استیضاحشونده میشود که به نظر میرسد به ضرر دولت است.
نماینده تهران در مجلس با بیان اینکه افراد فتنهگر در وزارت علوم در پستهای مختلف منصوب شدند، تأکید کرد: فضای دانشگاهها یک فضای علمی است و باید از توانمندی اساتید دانشگاهها که سرمایه اصلی دانشگاهها هستند، استفاده شود، نمیشود اینگونه سرمایهها با غربالهای حزبی، حذف شود، ولی متأسفانه در این مقطع چنین اقداماتی انجام شده است.
وی خاطرنشان کرد: یکی از علل کاهش سرعت رشد علمی کشور کنار زدن افراد صاحب دانش، ارزشی و اصولگراست که موجب میشود تأثیر جدی در رشد دانش کشور داشته باشد و تاکنون نیز اثر خودش را گذاشته است.
میرکاظمی در پایان خاطرنشان کرد: نکته قابل توجه این است که وقتی به جای صلاحیتها و شایستگیها، حزب و گروه افراد در نظر گرفته میشود و با یک دید خاص به افراد نگاه میشود و بعضی اشخاص به بازی گرفته میشوند و برخی افراد هر چند صلاحیت علمی دارند، ولی چون در باند و حزب نیستند، حذف میشوند، این امر موجب میشود همافزایی علمی در دانشگاهها اتفاق نیفتد و به کشور ضربه وارد شود، آنچه امروز در دانشگاهها در حال رخ دادن است، حذف بخشی از توانمندی دانشگاهها به عنوان اصولگرا و صرفاً بکارگیری افرادی که همراه فتنه بودند یا در حزب فتنهگران حضور داشتند یا در آن گروه شرکت میکردند، نشان میدهد که بخش عظیمی از توانمندیهای دانشگاهها را که اعضای هیئت علمی و بزرگترین سرمایه کشور هستند، به این ترتیب حذف کردند.