کد خبر 33603
تاریخ انتشار: ۱۶ اسفند ۱۳۸۹ - ۱۸:۰۲

مردم کويت به دنبال فراخوان احزاب معارض اين کشور در شبکه‌هاي اجتماعي فردا با برگزاري تظاهرات گسترده خشم خود را عليه دولت آل صباح اعلام مي‌کنند و خواستار برکناري آن خواهند شد.

به گزارش مشرق به نقل از فارس، روزنامه اماراتي "البيان " امروز نوشت با وجود تلاش‌هاي دولت کويت براي راضي کردن معارضان و صدور برخي تصميمات که آخرين آن مربوط به برخورداري صحرانشينان از حقوق شهروندي و انساني بود اما خواسته‌ها براي برکناري دولت کويت به رياست شيخ "ناصر المحمد " همچنان ادامه دارد.

گروهي از معارضان بحريني در شبکه اجتماعي فيس‌بوک طي فراخواني با عنوان "ما مي‌خواهيم " براي اولين بار در بيانيه‌اي از مردم اين کشور خواستند فردا سه‌شنبه در ميدان الصفاة در مرکز پايتخت تجمع کنند و خواستار تشکيل دولت جديد و نخست‌وزير جديد با عملکرد و رويه جديد شدند.

در بيانيه اين گروه از جوانان کويتي آمده است: کشور طي پنج سال گذشته با وقايع دردناک و تاسف‌باري روبه‌رو بوده است که دولت نيز در قبال آن از مسير صحيح خود بر اساس قانون اساسي منحرف شده است و به قهقرا سقوط کرده است.

مخالفان کويتي تاکيد کردند: بر اساس اعتقاد به اصل نظارت مردمي و منطبق با حاکميت ملي گروهي از جوانان کويتي با احساس مسئوليت در قبال ميهن خود فراخواني داده‌اند که در اهداف با محافل جوانان و فراکسيون‌هاي سياسي و پارلماني مشترک است و آن اينکه خواهان "تشکيل دولت جديد، نخست‌وزير جديد و رويکرد جديد در کشور " هستند.

حزب تريبون دموکراتيک کويت نيز در بيانيه‌اي خبري با بررسي اوضاع کنوني خواستار اجرايي شدن چند پيشنهاد از جمله انتخاب نخست‌وزير جديد خارج از خاندان حکومتي آل صباح گرديد.

در بيانيه اين حزب آمده است: تغيير و اصلاح خواسته جدي نيروهاي مردمي فعال کويت است که جوانان اين کشور رهبري آن را برعهده دارند و مورد حمايت همه نيروهاي اجتماعي و جامعه بين‌المللي از جمله آمريکا و کشورهاي اروپايي متحد رژيم‌هاي عربي است که با سلاح و ابزارهاي سرکوب از آنها حمايت مي‌کنند.

اين حزب تاکيد کرد کويت در اوضاع سياسي خود از آنچه که در جهان عرب مي‌گذرد متفاوت نيست چون با مشکلات بزرگي روبه‌رو است و از خواسته‌هاي مهم انتخاب نخست‌وزير و تحقيق درباره چرخش قدرت در قوه مجريه و محاکمه آن و اصلاح ماده 80 قانون اساسي است تا شمار اعضاي پارلمان افزايش يابد و وزراي غيرمنتخب در کابينه که از سوي خاندان حکومتي برگزيده مي‌شوند جزو اعضاي اصلي نباشند و ديگر اينکه ماده 98 قانون اساسي نيز اصلاح شود تا دولت تنها در صورت راي اعتماد مجلس مقبول باشد.

جريان سوسيال کويت نيز بيانيه‌اي مشابه صادر کرد و در آن خواستار سرنگوني دولت و تشکيل دولت جديد با نخست وزيري شخصي جديد شد.

در اين بيانيه آمده است: دعوت‌هاي مشابه از سوي محافل و جريان‌هاي سياسي و فراکسيون‌هاي پارلماني نشان مي‌دهد که همگي براي ايجاد اصلاحات توافق دارند.

اين بيانيه تاکيد کرد، دولت کنوني کويت مرتکب فساد و ولخرجي دراموال عمومي و تصميم‌گيري يک جانبه و تجاوز به حقوق بشر و نقض معيارهاي بين‌المللي است.

گروه جوانان کويت موسوم به "ديوار پنجم " نيز پيشتر با صدور بيانيه‌اي در پايگاه اينترنتي توييتر فردا هشتم مارس برابر با 17 اسفند ماه روز خشم مردم کويت اعلام کرد.

در اين بيانيه آمده بود: ما جوانان کويت همچنان معتقديم که دولت کنوني کويت بايد برکنار شود. اين تنها پاسخ به درخواست‌هاي ما است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس