کد خبر 33854
تاریخ انتشار: ۱۸ اسفند ۱۳۸۹ - ۱۱:۱۰

مبارزه مستمر با فرقه‌هاي گمراه و مفسد و گروه‌هاي منحرف از قبيل بهائي‌ها، کمونيست‌ها، التقاطي‌ها و وهابي‌ مسلک‌ها از جمله فعاليتهاي آيت‌الله فقيه امامي است.

 

به گزارش مشرق به نقل از ايسنا، مرحوم آيت‌الله حاج سيدحسن فقيه امامي متولد 1354 قمري (1313 شمسي) فرزند مرحوم آيت‌الله حاج عطاء‌الله فقيه امامي، حقيقتا از مفاخر حوزه‌ي علميه و جامعه‌ي روحانيت اصفهان بود.

وي در محضر پدر بزرگوارشان و نيز جمعي از علماء و مدرسين و زعماي حوزه‌ي علميه اصفهان، مراحل تحصيلي را در دوره‌ي مقدمات و سطح و خارج گذراند که از جمله اساتيد ايشان به غير از پدر بزرگوارشان مي‌توان به شخصيت‌هايي چون آيت‌الله العظمي حاج سيدعلي موسوي بهبهاني و حضرات آيات حاج شيخ محمدحسن نجف آبادي، حاج شيخ علي مشکوه سدهي، حاج سيدمرتضي موحد ابطحي، حاج شيخ عباسعلي اديب، حاج سيدعلي اصغر برزاني، حاج شيخ علي قديري کفراني، حاج شيخ احمد فياض، حاج حسن خادمي، مرحوم آقا شيخ محمدعلي معلم حبيب آبادي و نيز جمع ديگري از علماء و مدرسين حوزه‌ي علميه‌ي اصفهان اشاره کرد.

* خدمات ارزنده آيت‌الله فقيه امامي

آن عالم فقيد در تأسيس، تجديد بناء و يا تعمير برخي از مدارس علميه‌ي اصفهان تلاش خستگي ناپذيري داشت و بدين وسيله، خدمتي بزرگ به حوزه‌ي علميه و رشد و توسعه آن نمود که در اين جا به برخي از آنها اشاره مي‌شود؛

- تجديد بناي سه طرف جنوبي و شمالي و شرقي مدرسه‌ي ذوالفقار و تکميل طرف غربي آن.

- تأسيس مدرسه محموديه، در نزديکي مدرسه‌ي ذوالفقار که در حال حاضر مشغول تجديد بناي آن، بنحو مفصل و اساسي در سه طبقه، بنا شده است.

- تأسيس مدرسه‌ي جواديه، متصل به مدرسه محموديه.

- تأسيس مدرسه‌ي الغدير، در انتهاي خيابان مشير انصاري.

- تکميل و نماسازي مدرسه‌ي با شکوه و مجلل مرحوم آيت‌الله خادمي (مدرسه‌ي عربان)، در بازارچه‌ي ساروتقي، در نزديکي امامزاده احمد.

- تجديد بنا و توسعه مدرسه خالصيه در نزديکي مسجد سلام، در محله‌ي قديمي جمال کله، به شکل دو طبقه و بسيار زيبا و شکوهمند.

- تعميرات اساسي مدرسه‌ي اماميه در نزديکي چهار راه ابن سينا و در مجاورت مزار بابا قاسم.

- تعميرات اساسي مدرسه‌ي نيم آور.

مرحوم آيت‌الله فقيه امامي با همکاري برخي از آقايان فضلا، به وسيله‌ي ايجاد برنامه گسترده‌ي درسي و تربيتي مدرسه‌ي ذوالفقار و مدارس وابسته، حوزه‌ي علميه‌ي اصفهان را نظم و ترتيب داد و هزاران طلبه حوزه اصفهان را در طول 25 سال در دوره‌ي مقدمات و سطح و خارج، تربيت نمود.

* کرسي تدريس آيت‌الله فقيه امامي

وي به مدت 34 سال در حوزه‌ي اصفهان در رشته‌هايي چون علوم ادبي و منطق و حکمت، کلام و عقائد، تفسير قرآن و شرح نهج البلاغه، رجال و درايه، فقه و اصول مشغول به تدريس بود که تا همين اواخر هم قبل از فوت به تدريس رسائل و مکاسب مرحوم شيخ اعظم انصاري و کفايه الاصول و خارج فقه و نيز تفسير قرآن و شرح احاديث و نهج البلاغه، اشتغال داشت.

آن عالم وارسته همچنين در زمان حيات خود، ظهرها در مسجد الکريم و شب‌ها در مسجد بابا محمدعلي سقا (مسجد امامي) به اقامت جماعت و سخنراني ديني مي‌پرداخت و در جلسات منظم و هفتگي، براي جمعي از پزشکان و مهندسان و ساير تحصيل کرده‌ها، به افاضه‌ي علمي و ديني مشغول بود و به طور مستمر، دروس و مباحث ديني را بر آنها عرضه مي نمود.

* نقش مؤثر‌ آيت‌الله فقيه امامي در رسوا نمودن فرقه‌هاي گمراه کننده

از قسمت‌هاي جالب در زندگي اين بزرگمرد، مبارزات مستمري است که با فرقه‌هاي گمراه و مفسد و گروهک‌هاي منحرف از قبيل بهائي‌ها، کمونيست‌ها، التقاطي‌ها و وهابي مسلک‌ها، داشت و با بحث‌هاي زياد و مناظرات مستدل و قوي، در رسوا نمودن و محکوم کردن آنها، نقش بسيار موثري، ايفا نمود.

*حمايت همه جانبه از مؤسسات خيريه

همچنين، همکاري و حمايت نزديک و گسترده‌ي وي با موسسه‌هاي ديني، و خيريه‌اي که بنام نامي پيشوايان معصوم عليه السّلام، فعاليت خدماتي و اجتماعي داشته و دارند، بسيار ارزشمند مي‌باشد که به عنوان نمونه مي‌توان از همکاري با انجمن مددکاري امام زمان(عج)، سازمان آموزشي ابابصير، صندوق قرض الحسنه ابا صالح المهدي(طلاب)، انجمن خيريه حضرت اباالفضل(ع) ويژه پيوند کليه، راديولوژي و آزمايشگاه مهديه(ع) و ... نام برد.

 آن استاد فرزانه حقيقتا استادي دلسوز و تربيت کننده‌اي مدبر بود که با بهره گيري از علم و عمل و تقوي و مکارم اخلاقي، نقش بسيار اساسي،‌ در رشد و توسعه‌ي حوزه‌ي علميه‌ي اصفهان و در تعليم و تربيت طلاب و تبليغ و ترويج دين و دفاع از حريم مکتب ولايت و امامت، داشت.



 

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس