کد خبر 343915
تاریخ انتشار: ۲۰ شهریور ۱۳۹۳ - ۱۶:۵۲

یک متخصص زنان و زایمان گفت: به بهانه تهدید سلامت مادر و فرزند، تحدید جمعیت با نام زیبای تنظیم خانواده به کشور اعمال شد.

به گزارش مشرق، لبافی در اولین نشست علمی مقابله با تحدید نسل که در تالار ابن سینا بیمارستان شهید رحیمی برگزار شد، بیان کرد: امروزه در کشور روند رو به کاهش نرخ رشد جمعیت محسوس بوده و از 2.1 نیز پایین‎تر رفته است. باید به ازای هر پدر و مادر 2.1 فرزند به دنیا بیاید تا جمعیت بدون تغییر بماند.

وی اضافه کرد: در بسیاری از نقاط حاصلخیز کشور که امکانات بیشتری وجود دارد نرخ باروری پایین است.

لبافی ادامه داد: طبق آمار به دست آمده در سال 90 جمعیت ایران 76 میلیون نفر بوده است که 51 درصد آنها را زنان تشکیل می‎دادند از این تعداد تنها 22 میلیون قدرت باروری دارند که حدود 14 میلیون آنان متأهل هستند.

این متخصص زنان با بیان اینکه تعداد زایمان‎های سال 90 تنها یک میلیون و 35 نفر بوده، افزود: در سال 65 جمعیت زنان در سن باروری 10 میلیون و 500 هزار نفر بوده و تعداد موالید دو میلیون و 200 هزار نفر بوده است.

وی گفت: متأسفانه به بهانه تهدید سلامت مادر و فرزند تحدید جمعیت را با نام زیبای تنظیم خانواده اعمال کردند و در سال 71 نرخ باروری به 2.1 رسید و امروز به 1.6 و حتی در بعضی جاها به 1.3 درصد نیز کاهش یافته است.

لبافی تصریح کرد: در زمان جنگ که دنیا ما را تحریم کرده بود 13 رقم انواع وسایل و داروهای جلوگیری از بارداری را در اختیار کشور قرار داده بودند همان زمان که خود تشویق‎های متنوع برای ازدیاد نسل داشتند.

این متخصص زنان و زایمان افزود: حال نیز سیاست‎های تشویقی را برای خود ارائه می‎دهند و برای ما نسخه تحدید نسل می‎پیچند.

وی ادامه داد: در ایران با اینکه آموزه‎های دینی مردم را به زادآوری و ازدیاد نسل سفارش می‎کند کاهش نرخ رشد باروری را شاهد هستیم.

منبع: ایسنا

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 2
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 1
  • NATO ۱۷:۰۳ - ۱۳۹۳/۰۶/۲۰
    0 0
    بهتر واسه خودمون آب و مسکن و کار وجود نداره این طفلک ها رو دیگه بیچاره نکنیم
  • محمد ۱۴:۵۷ - ۱۳۹۳/۰۶/۲۱
    0 0
    کار و مسکن و ... ؟ اتفاقا رشد جمعیت مرفهین شمال شهر کمتر است پس مشکل جای دیگه است!! البته ناتو جان پس از سالیان سال داد تحدید نسل زدند نظر عوام همین میشود که گفتی!

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس